Auteur Topic: Jeugdkerk is een topper!  (gelezen 28527 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #250 Gepost op: januari 19, 2004, 04:54:44 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 16:51:18 schreef Wilhelmina:
Dan kun je net zo goed thuisblijven. Je gaat naar de kerk om je broeders en zusters te ontmoeten. God is namelijk altijd bij mij, daar hoef ik niet voor naar de kerk.
... en als je toevallig bij een kleine gemeente hoort is die bijeenkomst net zo goed en waardevol als een grote!
Bombus terrestris Reginae

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #251 Gepost op: januari 19, 2004, 04:59:02 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 16:54:44 schreef Bumblebee:
[...]

... en als je toevallig bij een kleine gemeente hoort is die bijeenkomst net zo goed en waardevol als een grote!

Helemaal waar, maar als het goed is, zul je altijd evangeliseren en de blijde boodschap verkondigen, om die gemeente te laten groeien.
Stilstand is achteruitgang.
En ik blijf de velden noemen die wit zijn om te oogsten.
Je kunt wel lekker met zijn tweetjes de Heer prijzen, niets mis mee, maar je hart moet branden voor al die mensen die nog niet meedoen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #252 Gepost op: januari 19, 2004, 05:03:26 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 16:59:02 schreef Wilhelmina:
Helemaal waar, maar als het goed is, zul je altijd evangeliseren en de blijde boodschap verkondigen, om die gemeente te laten groeien.
Stilstand is achteruitgang.
En ik blijf de velden noemen die wit zijn om te oogsten.
Je kunt wel lekker met zijn tweetjes de Heer prijzen, niets mis mee, maar je hart moet ook branden voor al die mensen die nog niet meedoen.
We zijn het vast eens, zuster  :)
Bombus terrestris Reginae

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #253 Gepost op: januari 20, 2004, 01:54:35 am »
Precies. Streven naar meer mensen per viering kan ook motiverend werken op evangelisatie bijvoorbeeld, daardoor kun je meer mensen krijgen.

Als het niet uitmaakt of er 2 of 1000 mensen zijn, waarom dan proberen om van die 2 mensen 1000 te maken? Waarom dan proberen de kerk te laten groeien etc.

Waarom ga je dan nog naar de kerk ipv alleen te geloven?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Jeroen2704

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #254 Gepost op: januari 23, 2004, 11:26:13 am »
Een reden voor veel jongeren om naar Godfashion te gaan is dat ze in hun eigen kerk "te kort" komen. De jeugd wordt niet betrokken in de kerk en bij de kerkdiensten. Nu kan dit voor een ieder anders mijn maar ik verbaas me er eerlijk gezegd een beetje over. Waarom zouden de kerdiensten hoe wij ze nu kennen, moeten worden aangepast aan de behoeften van de jeugd? Door de preken komt God toch tot ons? En door de psalmen en liederen die we zingen, eren we God toch? Ik snap eerlijk gezegd niet hoe het kan dat je dan iets te kort komt. Ik vraag me dan af of het niet aan de jeugd zelf ligt.
Ik bedoel met het bovenstaande niet de jeugdkerken onrecht te doen, maar ik vind de redenen die mensen opgeven om er heen te gaan soms echt nergens op slaan. Tuurlijk, de jeugdkerk is een goed evangelisatiemiddel, maar laten we het dan ook met dat doel gebruiken. En niet omdat je in je eigen kerk niet aan je trekken komt! Als dat wel het geval is, moet je eerst eens bij je zelf te rade gaan.
roses are red, violets are blue, i'm schizofrenic.....and so am i !!

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #255 Gepost op: januari 23, 2004, 01:37:10 pm »

quote:

Een reden voor veel jongeren om naar Godfashion te gaan is dat ze in hun eigen kerk "te kort" komen. De jeugd wordt niet betrokken in de kerk en bij de kerkdiensten. Nu kan dit voor een ieder anders mijn maar ik verbaas me er eerlijk gezegd een beetje over. Waarom zouden de kerdiensten hoe wij ze nu kennen, moeten worden aangepast aan de behoeften van de jeugd? Door de preken komt God toch tot ons? En door de psalmen en liederen die we zingen, eren we God toch? Ik snap eerlijk gezegd niet hoe het kan dat je dan iets te kort komt. Ik vraag me dan af of het niet aan de jeugd zelf ligt.

Laten we het eens omdraaien. Stel dat vanaf morgen de kerk hypermodern wordt, we alleen maar opwekking en praise gaan zingen onder begeleiding van een stevige band, alles wordt snel, flitsend, gericht op de jongerencultuur etcetera. Zou iedereen zich daar dan lekker thuisvoelen? Of zouden sommige mensen dan ook wat gaan missen? Zou jij dan niet af en toe een kerkdienst willen met een orgel, waar psalmen worden gezongen en waar de dominee gewoon in een zwart pak vanaf een preekstoel preekt? :) Ik denk dat mensen zich daar ook niet altijd evenveel thuis zullen voelen, terwijl daar met de liederen die worden gezongen God ook wordt geeerd en God door de spreker naar mensen toekomt.

De inhoud is belangrijk, maar vormen zijn de overdragers, die moeten de inhoud bij de luisteraars krijgen. Je moest eens weten hoeveel impact de vorm heeft.... Dat heb ik op school bijvoorbeeld ook gemerkt, bij de ene leraar leer je veel meer dna de ander, en dat komt meestal door hoe ze les geven. Zo is de vorm ook belangrijk in de kerk.

quote:

Ik bedoel met het bovenstaande niet de jeugdkerken onrecht te doen, maar ik vind de redenen die mensen opgeven om er heen te gaan soms echt nergens op slaan. Tuurlijk, de jeugdkerk is een goed evangelisatiemiddel, maar laten we het dan ook met dat doel gebruiken. En niet omdat je in je eigen kerk niet aan je trekken komt! Als dat wel het geval is, moet je eerst eens bij je zelf te rade gaan.
Ik leer bij GODfashion ontzettend veel van God, omdat het heel anders en dus vernieuwend is. De overdenkingen zijn praktisch, radicaal... dat wil ik graag horen en daarin ben ik niet de enige jongere. Verder kan ik daar goed aan mijn relatie met God werken omdat de liederen heel duidelijk zijn, ik heb daar meer het gevoel dat het tot me door dringt wat ik zing. Verder hou ik van God en wil ik Hem aanbidden, en laten zien hoe blij ik ben met Hem. Dat kan ik beter bij GF dan in mijn eigen kerk. Dat zijn mijn redenen om naar GODfashion te gaan. Zijn dat verkeerde motieven?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #256 Gepost op: januari 23, 2004, 01:54:59 pm »

quote:

op 23 Jan 2004 11:26:13 schreef Jeroen2704:
 Tuurlijk, de jeugdkerk is een goed evangelisatiemiddel, maar laten we het dan ook met dat doel gebruiken. En niet omdat je in je eigen kerk niet aan je trekken komt! Als dat wel het geval is, moet je eerst eens bij je zelf te rade gaan.

\Het blijft toch vreemd, of we het nu over kindersamenkomstern hebben of over God fashion, dat het niet uit lijkt te maken of je God met plezier kunt aanbidden, of dat je genoegen lijkt te moeten nemen met hoe het altijd gegaan is.
In de bijbelse tijden werd er behoorlijk wat uit de kast gehaald om de Heer te prijzen. Duizenden en nog eens duizenden muziekinstrumenten ( daar is God fashion niets bij) werden gebruikt, de mensen dansten en klapten en juichten voor de Heer. Dus, eerlijk is eerlijk, de diensten zoals die er nu uitzien, zijn gewoon een resultaat van tradities, en niet zoals het in de bijbel gewoon was, of zoals ons lichaam er blijkbaar om vraagt.
En dan komt hier altijd de onvermijdelijke opmerking: het gaat er niet om wat wij fijn vinden maar het gaat om God. Denk je niet dat wij naar Gods beeld geschapen zijn, en dat God daarom heel goed begrijpt hoe wij het liefst Hem prijzen?

Vooral je laatste zin blijf ik niet begrijpen, ik lees hem hier vaker.

"Als je denkt niet aan je trekken te komen in de kerk, moet je eerst bij jezelf te rade gaan."

Zou het niet verstandig zijn als al die kerken eens bij zichzelf te rade gaan? Het is toch zot om heel veel jongeren ( en ook ouderen hoor) te verplichten een dienst leuk te vinden omdat het om de Heer gaat, terwijl niemand aan kan geven waarom de Heer juist deze vorm zo prettig zou vinden?

Zou God niet veel blijer zijn als wij hem kunnen loven en prijzen met ALLES wat in ons is? Met onze handen en voeten, onze stem en onze instrumenten?

Net als Marnix, zou ik de situatie graag eens een jaartje ondraaien, en dat heb ik ook al eens genoemd, toen grote mensen vonden dat kinderen maar moesten wennen aan de diensten zoals ze nu zijn.
Hou eens een jaar Godfashion diensten op zondagmorgen, ( of speciale kinderdiensten) en kijk dan hoeveel van die "principiele" gelovigen niet regelmatig , of af en toe een andere dienst gaan bezoeken, "omdat ze het hier niet meer zo vinden"

En dan gaan wij ze vertellen dat ze eens bij zichzelf te rade moeten gaan, omdat het toch zeker slechts gaat om wat de Heer wil, en niet omdat wij de traditionele diensten weer willen?

Em dan zullen ze zeggen: "dat is een zaak tussen mij en God" ;)

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #257 Gepost op: januari 23, 2004, 03:36:38 pm »

quote:

Wilhelmina op 23 Jan 2004 13:54  

Net als Marnix, zou ik de situatie graag eens een jaartje ondraaien, en dat heb ik ook al eens genoemd, toen grote mensen vonden dat kinderen maar moesten wennen aan de diensten zoals ze nu zijn.
Hou eens een jaar Godfashion diensten op zondagmorgen, ( of speciale kinderdiensten) en kijk dan hoeveel van die "principiele" gelovigen niet regelmatig , of af en toe een andere dienst gaan bezoeken, "omdat ze het hier niet meer zo vinden"
En dan gaan wij ze vertellen dat ze eens bij zichzelf te rade moeten gaan, omdat het toch zeker slechts gaat om wat de Heer wil, en niet omdat wij de traditionele diensten weer willen?
Em dan zullen ze zeggen: "dat is een zaak tussen mij en God"  

Het probleem zit hem m.i. meer op de drammerige manier waarop mensen vinden dat de eredienst exact naar hun wensen vorm gegeven moet worden. Als een dienst een aantal vaste herkenbare kernelementen heeft, is er volop ruimte voor een nadere eigen invulling aan de eer, de aanbidding en de lofprijzing van God. Als de liturgie duidelijke lijnen en structuren heeft, kan jong en oud zich in de liturgie vinden.

De liturgie heeft namelijk tot doel om de eenheid van de Christusverkondiging tot stand te brengen om mensen met het Woord te vervullen en niet met religie te bevredigen. Komt de nadruk in de eredienst te liggen op het laatste element (de bevrediging), dan is alle structuur (en eenheid) uit de gemeente verdwenen. Of de oprichting van een jeugdkerk hiertegen de juiste remedie is?

Het geeft natuurlijk wel te denken dat de oprichters van Godfashion al ruim de 35 jaar gepasseerd zijn, maar wel vaststellen wat jongeren tussen de 12 en 25 jaar leuk zullen vinden en zulke diensten houden. Op zich is het dan ook niet verwonderlijk dat de diensten vooral bezocht worden door jongeren in de leeftijdsklasse van 35 tot 50 jaar die hun eigen kinderen meenemen als attractie ;).

quote:

op 23 Jan 2004 13:37:10 schreef Marnix:
[...]
Ik leer bij GODfashion ontzettend veel van God, omdat het heel anders en dus vernieuwend is. De overdenkingen zijn praktisch, radicaal... dat wil ik graag horen en daarin ben ik niet de enige jongere. Verder kan ik daar goed aan mijn relatie met God werken omdat de liederen heel duidelijk zijn, ik heb daar meer het gevoel dat het tot me door dringt wat ik zing. Verder hou ik van God en wil ik Hem aanbidden, en laten zien hoe blij ik ben met Hem. Dat kan ik beter bij GF dan in mijn eigen kerk. Dat zijn mijn redenen om naar GODfashion te gaan. Zijn dat verkeerde motieven?
Niks mis mee, maar uit je motieven zul je uiteindelijk ook je consequenties moeten trekken...... of te wel: wanneer zeg jij je lidmaatschap op van de GKV op en wordt je lid van de GF-kerk (i.o.?)
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2004, 04:04:56 pm door Lutheraansch »
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #258 Gepost op: januari 23, 2004, 11:56:09 pm »

quote:

op 23 Jan 2004 13:37:10 schreef Marnix:
Laten we het eens omdraaien. Stel dat vanaf morgen de kerk hypermodern wordt, we alleen maar opwekking en praise gaan zingen onder begeleiding van een stevige band, alles wordt snel, flitsend, gericht op de jongerencultuur etcetera. Zou iedereen zich daar dan lekker thuisvoelen? Of zouden sommige mensen dan ook wat gaan missen? Zou jij dan niet af en toe een kerkdienst willen met een orgel, waar psalmen worden gezongen en waar de dominee gewoon in een zwart pak vanaf een preekstoel preekt? :) Ik denk dat mensen zich daar ook niet altijd evenveel thuis zullen voelen, terwijl daar met de liederen die worden gezongen God ook wordt geeerd en God door de spreker naar mensen toekomt.
Je suggereert dat de huidige vormgeving van de eredienst ook alleen maar om het gevoel/beleving draait, maar dan van ouderen o.i.d. Volgens mij weet je wel beter.

quote:

Precies daarom ...

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #259 Gepost op: januari 24, 2004, 12:51:56 am »

quote:

Het probleem zit hem m.i. meer op de drammerige manier waarop mensen vinden dat de eredienst exact naar hun wensen vorm gegeven moet worden. Als een dienst een aantal vaste herkenbare kernelementen heeft, is er volop ruimte voor een nadere eigen invulling aan de eer, de aanbidding en de lofprijzing van God. Als de liturgie duidelijke lijnen en structuren heeft, kan jong en oud zich in de liturgie vinden.

Die ruimte is er niet altijd evenveel hoor. En hoezo drammerige manier? Ik zeg niet dat GF overgenomen moet worden in de kerkdienst. Ik vind het zo al goed gaan... met 1x in de maand GODfashion. En zou sommige dingen in de kerk wel graag anders zien. Maar ik ben best tevreden met mijn kerk, in elke kerk zijn er wel wat dingen je je wel wat anders zou willen zien denk ik. Ik vind het dus geen probleem... alleen anderen vinden het een probleem dat ik 1x in de maand naar GODfashion ga, die zien dat als een bewijs dat ik mijn eigen kerk maar niks zou vinden. Daar klopt iets niet helemaal. Ik train 2 of 3 keer in de week voor tafeltennis. Nou ga ik af en toe ook wel eens een potje zaalvoetbal spelen en dan mis ik een keer in de maand of zo een keer een training. Ik heb nog nooit mijn trainer daarna tegen me horen zeggen: Je vind tafeltennisen niet leuk meer he.... en als helemaal niet: De vraag is wanneer jij je lidmaatschap op gaat zeggen.

Waarom kunnen mensen het niet hebben als ik een keer naar GODfashion ga? Waar gaat het om, om jou kerk? Of om Gods Kerk?

quote:

De liturgie heeft namelijk tot doel om de eenheid van de Christusverkondiging tot stand te brengen om mensen met het Woord te vervullen en niet met religie te bevredigen. Komt de nadruk in de eredienst te liggen op het laatste element (de bevrediging), dan is alle structuur (en eenheid) uit de gemeente verdwenen. Of de oprichting van een jeugdkerk hiertegen de juiste remedie is?

Waar de nadruk bij GF ligt? Ook bij mensen, gelovigen en ongelovigen en bijna-ongelovigen, met het Woord te vullen. Vullen... Ik hoor wel eens de kritiek dat GODfashion teveel  zou zijn... Maar de laatste viering werd er gezegd: God wil je schoonmaken, die gore rotzooi uit je halen... niet om je verder leeg te houden.... maar om je vervolgens te kunnen vullen. Hij wil je voeden met het brood van het leven en het levende water (Jezus). Hij wil jou vullen met Zijn liefde, Hij wil jou vullen met zichzelf, wil in je komen wonen . Als je naar op zoek bent, is er dan sprake van bevrediging? Zoek eerst Gods koninkrijk.... dat is wat jongeren bij GF komen doen. En tja, soms moet je dan wel eens buiten je kerkmuren zoeken.

quote:

Het geeft natuurlijk wel te denken dat de oprichters van Godfashion al ruim de 35 jaar gepasseerd zijn, maar wel vaststellen wat jongeren tussen de 12 en 25 jaar leuk zullen vinden en zulke diensten houden. Op zich is het dan ook niet verwonderlijk dat de diensten vooral bezocht worden door jongeren in de leeftijdsklasse van 35 tot 50 jaar die hun eigen kinderen meenemen als attractie.

Valt nogal mee. Het overgrote deel zijn toch jongeren hoor, natuurlijk komen er soms ouders mee... ze hebben ook vervoer nodig. Maar waarom zouden die mensen die al wat ouder zijn maar met veel plezier naar GF gaan niet mogen komen? Als je trouwens naar de gemiddelde leeftijd kijkt van de medewerkers ligt die weer prima in de doelgroep. De oprichters zagen met hun levenservaring (en gezien hun werk) goed wat jongeren nodig hebben en zijn daarom met GODfashion gestart. Maar je ziet dat er nu in navolging een heleboel jeugdkerken worden opgestart waar de oprichters ook jongeren zijn.

Ik snap het probleem niet zo... De oprichter van de EO jongerendag was toender hij dat deed ook geen 16 hoor (en zo kan ik nog wel weer voorbeelden noemen :)

quote:

Niks mis mee, maar uit je motieven zul je uiteindelijk ook je consequenties moeten trekken...... of te wel: wanneer zeg jij je lidmaatschap op van de GKV op en wordt je lid van de GF-kerk (i.o.?)

Heej leuk, weer iemand die mij vertelt dat ik maar beter uit de kerk kan stappen. Fijn om te horen. Alleen jammer dat de perfecte en volmaakte kerk hier op aarde niet bestaat. Daarom, ondanks dat jij daar anders over blijkt te denken blijf ik de komende tijd gewoon lid van mijn kerk.... als je het tenminste niet erg vindt.

quote:

Je suggereert dat de huidige vormgeving van de eredienst ook alleen maar om het gevoel/beleving draait, maar dan van ouderen o.i.d. Volgens mij weet je wel beter.

Het gaat niet alleen om gevoel en beleving bij GODfashion, dat zie je verkeerd. Ik ga er niet heen omdat ik het leuk vind…. Maar omdat mijn relatie met God ook van een GODfashion-bezoek groeit. Ga eens op mijn vraag in: Als in je plaatselijke kerk nou elke zondag 2x een jeugddienst zou worden gehouden maar 1x in de maand zou er in de buurt ook een dienst zijn waar het zo gaat als nu in de kerk, zou er dan niemand naar die dienst komen…? Zou jij er dan niet heen gaan?

quote:

quote:

Precies daarom ...
Sorry… maar er vroeg iemand om mijn motieven. Mag ik die dan geven? Flauw als je een persoonlijke vraag (waarom doe jij dit of dat) niet met “ik” en “mijn” mag beantwoorden. Maar ik zal het even uitleggen:

Weet je waarom Peter:

Het gaat niet om mij maar om God. Ik wil van Hem leren, naar Hem luisteren, voor Hem bezig zijn, voor Hem zingen, voor Hem dansen. Hij staat centraal, het gaat me om een relatie met Hem, niet dat ik me “er wel lekker bij voel”.

Gods zegen.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2004, 08:12:52 am door Marnix »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #260 Gepost op: juni 16, 2004, 02:34:48 pm »
Dit artikel uit VISIE wilde ik jullie toch niet onthouden:

Jeugdkerk geen echte kerk
‘De jeugdkerk is geen echte kerk. Laat men toch trouw zijn aan een kerk die echt de naam ‘kerk’ verdient.’
Dat schrijft P. van Beveren uit Vlissingen. “De bezoekers van jeugddiensten zijn ontrouw aan eigen kerkdiensten en nemen anderen mee op het verkeerde pad. Aanbeveling: Doe de nu gebruikte instrumenten de ‘kerk’ uit en zet er een orgel in. Dat zou mogelijk het einde zijn van de zogenaamde jeugdkerken.”

In Visie 22 stond een interview met meneer Meeuwsen die de jeugdkerken bezocht om daar te bidden. Wat vindt u daarvan?
Dhr. Van Beveren: “Hij moet zijn eigen kerk het meest steunen en hij wijkt af van de gevestigde kerken. En zo maakt hij de drempel voor de jongeren nog lager. ‘Die oudere man gaat ook’, kunnen ze dan zeggen.”

U schrijft dat de psalmen buitenspel gezet worden. Een lied als ‘Create in me a clean heart’, is weliswaar een opwekkingslied, maar ook de letterlijke tekst van een Psalm...
“Dat scheelt wel, alleen het ritme waarop het gezongen wordt, is niet zo eerbiedig.”

Maar is wat sommige anderen eerbiedig vinden klinken ook de norm voor jongeren die iets goeds zeggen te vinden in een jeugdkerk?
“Wij zingen de psalmen in de kerk ook wel eens ritmisch, maar toch niet zoals zij dat doen. Ik vind dat er orde en eerbied moet zijn in de dienst.”

De kerk moet volgens u voldoen aan ‘de bijbelse normen’. Welke?
“Dat er ouderlingen en diakenen zijn. Ik begrijp dat er in de jeugdkerken nog steeds geen ambten zijn.”

Maar er is wel een nazorgteam. Dat is een vorm van pastoraat, iets dat bij het ouderlingschap hoort.
“Dat is iets heel anders. Je kunt dat niet vergelijken met de ambten zoals die in het Nieuwe Testament beschreven zijn.”

U wilt het officiëler?
“Het hoeft niet formeel te zijn. Maar iedereen kan op persoonlijke titel wel met mensen praten. Er zijn ook geen echte predikanten aan de jeugdkerken verbonden. Sommigen stellen zich ter beschikking, maar staan dan niet in het ambt. Dat is niet in de haak.”

Nu schijnen er toch vruchten op die diensten te zijn. Trekt u die ook in twijfel?
“Als het zo is zoals het in de jeugdkerk gaat, krijgen de mensen die daar getrokken worden een verkeerde indruk van de kerk en het dienen van God.”

Meneer Meeuwsen uit Visie 22 ziet het als zijn missie om in de jeugdkerk aanwezig te zijn. Wat vindt u van die missie?
“Als hij een missie heeft, zou hij de jeugd oproepen naar hun eigen kerk te gaan. Als het kerkelijke jeugd is, horen ze daar thuis.”
Auteur: Marcus Wisse

fransje

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #261 Gepost op: juni 16, 2004, 02:39:44 pm »
Dit `artikel`staat in het rubriek IJgenweis dat heeft natuurlijk altijd wel een bepaalde toonzetting.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #262 Gepost op: juni 16, 2004, 02:46:25 pm »

quote:

fransje schreef op 16 juni 2004 om 14:39:
Dit `artikel`staat in het rubriek IJgenweis dat heeft natuurlijk altijd wel een bepaalde toonzetting.

Bedoel je dat de waarheid hier geweld wordt aangedaan?
Of dat we Marcus Wisse niet serieus moeten nemen?
Je weet toch dat er door sommige mensen echt zo gedacht en gesproken wordt?

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #263 Gepost op: juni 16, 2004, 03:44:18 pm »
Tja, over de naam kerk of niet worden we het nooit eens. De reden is in elk geval wel bekend, en dat is duidelijkheid naar de niet-gelovige en randkerkelijke jongeren toe, duidelijkheid naar die groep toe, dat is belangrijker dan iedereen die Jezus al kent een beetje gerust te stellen door een andere naam te kiezen.

Wat de eerbied en orde betreft, daar ga ik niet op in... Ik kan me voorstellen dat die man dat zo gewend is maar eerbied zit hem niet in het langzaam op hele noten oude teksten zingen.

Overigens is het onzin dat jeugdkerkbezoekers niet naar de kerk zouden gaan. De meeste christenen daar gaan gewoon naar hun eigen kerkdiensten... misschien missen ze er es een, bijvoorbeeld door een jeugdkerk... Maar de man in dit interview doet alsof jeugdkerken concurrenten zijn... en dat vind ik jammer. Ik durf te stellen dat jeugdkerken juist een positieve invloed op jeugd in de kerk heeft in plaats van de hier afgeschilderde negatieve invloed.
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2004, 04:27:18 pm door Marnix »

Elendil

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #264 Gepost op: juni 16, 2004, 08:29:52 pm »
Ik ben het ook zeker niet eens met van Beveren, die man heeft een eng conservatief standpunt.
Ten eerste moet ik zeggen dat ik niks heb tegen de jeugdkerk, fantastisch initiatief. En dat vind ik voornamelijk omdat het evangeliserend goed werkt. Het sluit perfect aan bij de belevingswereld van jongeren van ozne tijd. En dat is precies wat de gangbare kerk een beetje mist.
Maar mijn punt: Het is wel zo dat jongeren ipv hun eigen dienst naar de jeugdkerk gaan, soms slapen ze uit, gaan naar de jeugdkerk en verzaken hun eigen kerkdienst 's middags. Zo moet het niet zijn. De kerkenraad roept jou twee maal per zondag naar de kerk, daaraan geef je gehoor. Wat er dan gebeurt is dat je de jeugdkerk gebruikt om de zondag naar jouw hand te zetten, om het makkelijk te maken. Laat vooropstaan dat prediking van het evangelie centraal staat in de eredienst, dat mis je op zo'n manier twee keer op een zondag. Dan krijgen, ook nieuwelingen een vertekend beeld van de kerk.

Jeugdkerk, prima, maar blijf trouw en kijk kritisch naar jezelf.

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #265 Gepost op: juni 17, 2004, 11:27:37 am »

quote:

Elendil schreef op 16 juni 2004 om 20:29:
Ik ben het ook zeker niet eens met van Beveren, die man heeft een eng conservatief standpunt.
Ten eerste moet ik zeggen dat ik niks heb tegen de jeugdkerk, fantastisch initiatief. En dat vind ik voornamelijk omdat het evangeliserend goed werkt. Het sluit perfect aan bij de belevingswereld van jongeren van ozne tijd. En dat is precies wat de gangbare kerk een beetje mist.
Maar mijn punt: Het is wel zo dat jongeren ipv hun eigen dienst naar de jeugdkerk gaan, soms slapen ze uit, gaan naar de jeugdkerk en verzaken hun eigen kerkdienst 's middags. Zo moet het niet zijn. De kerkenraad roept jou twee maal per zondag naar de kerk, daaraan geef je gehoor. Wat er dan gebeurt is dat je de jeugdkerk gebruikt om de zondag naar jouw hand te zetten, om het makkelijk te maken. Laat vooropstaan dat prediking van het evangelie centraal staat in de eredienst, dat mis je op zo'n manier twee keer op een zondag. Dan krijgen, ook nieuwelingen een vertekend beeld van de kerk.

Jeugdkerk, prima, maar blijf trouw en kijk kritisch naar jezelf.
Hm ik ben het wat dit betreft niet helemaal met je eens... Ja, dat de kerkraad me 2x naar de kerk roept, daar kan ik me nog in vinden... Maar Jezus roept mij 6 of 7 keer per maand naar mijn eigen kerk en 1 of 2x per maand naar de jeugdkerk. Ik vind het wel jammer dat er zo gehamerd wordt op 2x per zondag naar de kerk gaan, en dan ook elke zondag... Iets waar niets bijbels in zit, iets wat puur een menselijke regel is... de 2e dienst als leerdienst om de gebrekkige kennis van de mensen kort na de reformatie op te vijzelen. Is dat nog van toepassing? Ik denk zelf dat veel jongeren veel meer behoefte hebben aan een dienst waar ze praktische tips krijgen over actief christen zijn, over hoe ze als christenen sterk kunnen staan in de wereld en hun christen-zijn uit kunnen stralen etcetera. Daar hebben ze behoefte aan en als ze dan 1x in de maand zo'n 2e kerkdienst die puur op basis van menselijke regels bestaat missen... zie ik totaal geen problemen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #266 Gepost op: juni 17, 2004, 11:47:09 am »

quote:

Marnix schreef op 17 juni 2004 om 11:27:
[...]

. Daar hebben ze behoefte aan .

Het gaat er toch niet om waar zij behoefte aan hebben??? ;)

Sorry, ik ga nu wel heel gereformeerde postings plaatsen. ;)

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #267 Gepost op: juni 17, 2004, 01:13:13 pm »

quote:

Marnix schreef op 17 juni 2004 om 11:27:
Ja, dat de kerkraad me 2x naar de kerk roept, daar kan ik me nog in vinden... Maar Jezus roept mij 6 of 7 keer per maand naar mijn eigen kerk en 1 of 2x per maand naar de jeugdkerk.
Tja, wat moet ik hier nou tegenin brengen. Jij hebt Jezus Zelf aan je zijde, lees ik.

quote:

Ik vind het wel jammer dat er zo gehamerd wordt op 2x per zondag naar de kerk gaan, en dan ook elke zondag... Iets waar niets bijbels in zit, iets wat puur een menselijke regel is...
Wat is er dan zo bijbels aan de jeugdkerk? Is dat niet door mensen bedacht?

Ik snap dit dus echt niet.
2x per week naar de kerk = menselijke regel, staat niet in de bijbel
6 x per maand de kerk + 1 x per maand naar de jeugdkerk = Jezus zelf die jou roept

gooi het maar in m'n pet.

Bovendien: niemand verplicht jou om 2x naar de kerk te gaan. Maar bekijk het eens anders: je mag 2x! Da's een groot voorrecht, toch?

fransje

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #268 Gepost op: juni 17, 2004, 01:26:19 pm »

quote:

De kerkenraad roept jou twee maal per zondag naar de kerk, daaraan geef je gehoor. .

Hier wordt dus NIET gezegt dat Jezus je roept maar dat de kerkenraad je roept.

O, Peter was mij voor.....
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2004, 01:27:44 pm door fransje »
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #269 Gepost op: juni 17, 2004, 02:51:51 pm »

quote:

Het gaat er toch niet om waar zij behoefte aan hebben???

Hehe wil je dat ik er serieus op in ga? ;) Volgens mij gaat het daar ook om. Je gaat niet naar de kerk omdat het zo hoort... of omdat de kerkraad je roept... als ik om die reden naar de kerk zou gaan zou er iets grondig mis zijn... ;) Ik ga erheen om met gelovigen uit mijn plaats God te eren en van Hem te leren :) En ja dat doe ik 7x per maand. Als je er heen gaat omdat het moet kan ik me voorstellen dat die ene gemiste dienst in de maand een probleem zou zijn.

quote:

Tja, wat moet ik hier nou tegenin brengen. Jij hebt Jezus Zelf aan je zijde, lees ik.

Ja... en jij ook als je gewoon 8x per maand naar de vrijgemaakte kerk gaat... dus waarom zouden we wat tegen elkaar in gaan brengen?! Lijkt me niet nodig :)
Misschien roept Jezus jou wel voor de 2e keer naar de kerk... en mij naar een jeugddienst... omdat ik aan die ene jeugddienst in de maand ook een heleboel heb, er door groei... en jij aan die 8e kerkdienst.

quote:

Wat is er dan zo bijbels aan de jeugdkerk? Is dat niet door mensen bedacht?
Jawel... maar ik zeg niet dat het een wel goed is en de ander niet hoor. Zowel de 2e kerkdienst als de jeugddienst zijn door mensen bedacht. Is het daarom slecht om 2x naar je eigen kerk te gaan? Nee ik vind van niet. Is het dan slecht om 1x te gaan en 1x naar een jeugddienst? Ook niet... Het probleem is dat ik soms de indruk krijg dat het slecht is om die kerkdienst te missen en dat gaat er bij mij niet in. Het zijn beiden menselijke regels... daarom vind ik dat die ene gemiste kerkdienst niet zo'n probleem moet zijn... ik maak er toch ook geen probleem van als iemand wel 8x in de maand in zijn eigen kerkdienst wil zitten?
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2004, 02:57:30 pm door Marnix »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #270 Gepost op: juni 22, 2004, 07:31:12 pm »
Dit topic is intussen behoorlijk overstroomd. Hoog tijd voor een nieuw topic dus: Jeugdkerken - deel II Enkele berichten zijn daar al heen verplaatst.
Hier gaat een slotje op.
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2004, 07:31:52 pm door Mezzamorpheus »