quote:
Het probleem zit hem m.i. meer op de drammerige manier waarop mensen vinden dat de eredienst exact naar hun wensen vorm gegeven moet worden. Als een dienst een aantal vaste herkenbare kernelementen heeft, is er volop ruimte voor een nadere eigen invulling aan de eer, de aanbidding en de lofprijzing van God. Als de liturgie duidelijke lijnen en structuren heeft, kan jong en oud zich in de liturgie vinden.
Die ruimte is er niet altijd evenveel hoor. En hoezo drammerige manier? Ik zeg niet dat GF overgenomen moet worden in de kerkdienst. Ik vind het zo al goed gaan... met 1x in de maand GODfashion. En zou sommige dingen in de kerk wel graag anders zien. Maar ik ben best tevreden met mijn kerk, in elke kerk zijn er wel wat dingen je je wel wat anders zou willen zien denk ik. Ik vind het dus geen probleem... alleen anderen vinden het een probleem dat ik 1x in de maand naar GODfashion ga, die zien dat als een bewijs dat ik mijn eigen kerk maar niks zou vinden. Daar klopt iets niet helemaal. Ik train 2 of 3 keer in de week voor tafeltennis. Nou ga ik af en toe ook wel eens een potje zaalvoetbal spelen en dan mis ik een keer in de maand of zo een keer een training. Ik heb nog nooit mijn trainer daarna tegen me horen zeggen: Je vind tafeltennisen niet leuk meer he.... en als helemaal niet: De vraag is wanneer jij je lidmaatschap op gaat zeggen.
Waarom kunnen mensen het niet hebben als ik een keer naar GODfashion ga? Waar gaat het om, om jou kerk? Of om Gods Kerk?
quote:
De liturgie heeft namelijk tot doel om de eenheid van de Christusverkondiging tot stand te brengen om mensen met het Woord te vervullen en niet met religie te bevredigen. Komt de nadruk in de eredienst te liggen op het laatste element (de bevrediging), dan is alle structuur (en eenheid) uit de gemeente verdwenen. Of de oprichting van een jeugdkerk hiertegen de juiste remedie is?
Waar de nadruk bij GF ligt? Ook bij mensen, gelovigen en ongelovigen en bijna-ongelovigen, met het Woord te vullen. Vullen... Ik hoor wel eens de kritiek dat GODfashion teveel zou zijn... Maar de laatste viering werd er gezegd: God wil je schoonmaken, die gore rotzooi uit je halen... niet om je verder leeg te houden.... maar om je vervolgens te kunnen vullen. Hij wil je voeden met het brood van het leven en het levende water (Jezus). Hij wil jou vullen met Zijn liefde, Hij wil jou vullen met zichzelf, wil in je komen wonen . Als je naar op zoek bent, is er dan sprake van bevrediging? Zoek eerst Gods koninkrijk.... dat is wat jongeren bij GF komen doen. En tja, soms moet je dan wel eens buiten je kerkmuren zoeken.
quote:
Het geeft natuurlijk wel te denken dat de oprichters van Godfashion al ruim de 35 jaar gepasseerd zijn, maar wel vaststellen wat jongeren tussen de 12 en 25 jaar leuk zullen vinden en zulke diensten houden. Op zich is het dan ook niet verwonderlijk dat de diensten vooral bezocht worden door jongeren in de leeftijdsklasse van 35 tot 50 jaar die hun eigen kinderen meenemen als attractie.
Valt nogal mee. Het overgrote deel zijn toch jongeren hoor, natuurlijk komen er soms ouders mee... ze hebben ook vervoer nodig. Maar waarom zouden die mensen die al wat ouder zijn maar met veel plezier naar GF gaan niet mogen komen? Als je trouwens naar de gemiddelde leeftijd kijkt van de medewerkers ligt die weer prima in de doelgroep. De oprichters zagen met hun levenservaring (en gezien hun werk) goed wat jongeren nodig hebben en zijn daarom met GODfashion gestart. Maar je ziet dat er nu in navolging een heleboel jeugdkerken worden opgestart waar de oprichters ook jongeren zijn.
Ik snap het probleem niet zo... De oprichter van de EO jongerendag was toender hij dat deed ook geen 16 hoor (en zo kan ik nog wel weer voorbeelden noemen

quote:
Niks mis mee, maar uit je motieven zul je uiteindelijk ook je consequenties moeten trekken...... of te wel: wanneer zeg jij je lidmaatschap op van de GKV op en wordt je lid van de GF-kerk (i.o.?)
Heej leuk, weer iemand die mij vertelt dat ik maar beter uit de kerk kan stappen. Fijn om te horen. Alleen jammer dat de perfecte en volmaakte kerk hier op aarde niet bestaat. Daarom, ondanks dat jij daar anders over blijkt te denken blijf ik de komende tijd gewoon lid van mijn kerk.... als je het tenminste niet erg vindt.
quote:
Je suggereert dat de huidige vormgeving van de eredienst ook alleen maar om het gevoel/beleving draait, maar dan van ouderen o.i.d. Volgens mij weet je wel beter.
Het gaat niet alleen om gevoel en beleving bij GODfashion, dat zie je verkeerd. Ik ga er niet heen omdat ik het leuk vind…. Maar omdat mijn relatie met God ook van een GODfashion-bezoek groeit. Ga eens op mijn vraag in: Als in je plaatselijke kerk nou elke zondag 2x een jeugddienst zou worden gehouden maar 1x in de maand zou er in de buurt ook een dienst zijn waar het zo gaat als nu in de kerk, zou er dan niemand naar die dienst komen…? Zou jij er dan niet heen gaan?
quote:
Ik leer bij GODfashion ontzettend veel van God, omdat het heel anders en dus vernieuwend is. De overdenkingen zijn praktisch, radicaal... dat wil ik graag horen en daarin ben ik niet de enige jongere. Verder kan ik daar goed aan mijn relatie met God werken omdat de liederen heel duidelijk zijn, ik heb daar meer het gevoel dat het tot me door dringt wat ik zing. Verder hou ik van God en wil ik Hem aanbidden, en laten zien hoe blij ik ben met Hem. Dat kan ik beter bij GF dan in mijn eigen kerk. Dat zijn mijn redenen om naar GODfashion te gaan. Zijn dat verkeerde motieven?
quote:
Precies daarom ...
Sorry… maar er vroeg iemand om
mijn motieven. Mag ik die dan geven? Flauw als je een persoonlijke vraag (waarom doe jij dit of dat) niet met “ik” en “mijn” mag beantwoorden. Maar ik zal het even uitleggen:
Weet je waarom Peter:
Ik leer bij GODfashion ontzettend veel van God, omdat het heel anders en dus vernieuwend is. De overdenkingen zijn praktisch, radicaal... dat wil ik graag horen en daarin ben ik niet de enige jongere. Verder kan ik daar goed aan mijn relatie met God werken omdat de liederen heel duidelijk zijn, ik heb daar meer het gevoel dat het tot me door dringt wat ik zing. Verder hou ik van God en wil ik Hem aanbidden, en laten zien hoe blij ik ben met Hem. Dat kan ik beter bij GF dan in mijn eigen kerk. Dat zijn mijn redenen om naar GODfashion te gaan. Zijn dat verkeerde motieven?Het gaat niet om mij maar om God. Ik wil van Hem leren, naar Hem luisteren, voor Hem bezig zijn, voor Hem zingen, voor Hem dansen. Hij staat centraal, het gaat me om een relatie met Hem, niet dat ik me “er wel lekker bij voel”.
Gods zegen.