Zo, ben ik weer..... Helemaal uitgeslapen en fris om er weer eens lekker tegenaan te gaan (= grapje en bedoel ik niet zo strijdlustig als het klinkt)....
Ik vindt het allemaal heel moeilijk om te begrijpen. Het stuk van Wilhelmina vond ik prachtig. Maar dat had inmiddels iedereen kunnen voorspellen
Ik ga ook liever op zoek naar dat wat ons bindt, dan te spitten naar de zaken die ons kunnen scheiden. Ik zit in de GKV en zie daar dingen gebeuren waarvan ik denk dat ze niet goed zijn. Net als ik in de Berea-gemeente, waar ik soms kom, dingen zie gebeuren waarvan ik vind dat ze niet goed zijn. Hetzelfde geldt voor de andere kerkgenootschappen waar ik soms wel eens kom. M.a.w. het is nergens perfect. Elk kerkgenootschap heeft z'n fouten. Elke kerkleer heeft z'n tekortkomingen. Een kerkleer is nl. een interpretatie van feilbare mensen op het onfeilbare woord van God. En begrijp me goed: God kent ons beter dan wie ook, en Hij weet ook dat wij met ons beperkte inzicht en verstand heilige taal maar ten dele kunnen begrijpen. En Hij vergeeft als je dit erkent...
Wanneer je, door deze redenering te volgen, wel tot de conclusie MOET komen dat je kerkleer dus nooit aangemerkt kan worden als de zuivere WARE leer, maar slechts een eerlijke poging daartoe, wordt je vanzelf wat toleranter naar anders-denkenden omdat je eigen superioriteit wat in de 'nevelen der bescheidenheid' oplost.....
Die tolerantie is helaas bij sommigen onder ons ver te zoeken. Dat heeft de voorgaande discussie maar weer aangetoond. Ik had gehoopt dat er nog een vriendelijk woord vanaf had gekund zodat de nare sfeer van de laatste discussie wat verzacht zou worden. Mijn intentie daartoe was oprecht. Mijn hoop daarop helaas vergeefs.
Daarom denk ik dat het inderdaad beter is om, net als Wilhelmina, in het vervolg niet meer te reageren op dergelijke posts, hoewel dat tegen mijn natuur ingaat
Ik ben oprecht bezorgd om de GKV. Ik zie een deel van de gemeente aan starheid en misplaatst superioriteitsgevoel de weg kwijtraken. Bijzaken belangrijker gaan vinden dan de hoofdzaken, omdat de bijzaken te begrijpen en vast te houden zijn. In laatjes opgeborgen kunnen worden. De tucht wordt te vaak als zweep gebruikt om mensen de kerk uit te jagen. Er wordt te vaak te wettisch gedacht en gepreekt en te weinig aandacht geschonken aan het feit dat Jezus al voor ons heeft betaald. Hij heeft de wet vervuld.
Uitverkiezing is een stokpaardje van de GKV. Wees dan ook eerlijk hierover en neem die mening mee in elke preek. Maar te vaak hoor ik in de GKV preken die ik niet kan rijmen met de uitverkiezing, terwijl als je -als ik- vraagtekens zet bij de vorm van uitverkiezing zoals die in de GKV geleerd wordt, verketterd wordt.
Ik moet bijna lachen om de rare manier waarop omgegaan wordt met liturgie. De enige goede kerkdienst is een rustige, ordelijke, diepgaande en vooral niet te vrolijke kerkdienst. (dat laatste is een vervelende opmerking van me FOEI!, ik bied gelijk m'n excuses aan maar vergeef me als ik de betreffende opmerking niet weghaal....). Een opwekkingsvers citeren van de preekstoel mag. In de dienst opwekkingsmelodieen op bv een piano spelen -bv ter ondersteuning van de collecte) mag ook. Maar pas op dat je de beide zaken niet tegelijkertijd doet, want dan zijn de rapen gaar.....
Het doet me toch allemaal een beetje denken aan die gelijkenis van de talenten. Hebben wij niet een groot deel van onze mogelijkheden en zegeningen begraven om ze niet te gebruiken en zo de gemeente te laten groeien? Maar God zal daar vast wel begrip voor hebben, dat had die heer in de gelijkenis toch ook?
Bij ons in de GKV gemeente hebben we net een nieuwe kerkenraad gekregen, nadat de zaken in de 'oude' zo onhoudbaar geworden waren dat het geexplodeerd was. Reden: niet de mogelijkheden aangrijpen om op geestelijk niveau te discussieren over zaken als kindernevendienst, liturgievernieuwingen en tucht, mede in verband met ons samengaan met de CGK (op plaatselijk niveau).
Ik verwacht veel van de nieuwe raad, omdat zij voor een heel groot deel bestaat uit mensen die de capaciteit hebben om op geestelijk niveau te denken en redelijk genoeg om bijzaken van hoofdzaken te scheiden. Wellicht dat ik het in de GKV weer naar m'n zin ga krijgen hahaha.....
Nog een laatste opmerking:
Ik houd van God. Ik doe heel veel dingen verkeerd, elke keer weer en ik begrijp niet dat Hij van mij houdt maar als Hij zegt dat het zo is, dan is het zo. En daarom houd ik van Hem. Hij heeft mij, naast het belangrijkste:vergeving, m'n leven gegeven. M'n prachtige vrouw. Mijn heerlijke kinderen, mijn gezondheid, mijn goede baan, mijn mooie huis, m'n vrienden en familie, mijn talenten en mijn humor.
Ik geef het Hem allemaal terug als Hij erom vraagt (met pijn in m'n hart hoor, laat ik niet roomser dan de paus zijn -leuke woordspeling-). Maar tot die tijd geniet ik ervan en gebruik ik mijn humor om zaken te relativeren, anders raak ik gefrustreerd. En niets is triester dan een gefrustreerd mens.

Dus mijn posts op dit forum zijn soms geschreven met een knipoog. Daar houd ik van. Sommigen niet. Lees dan ook m'n weblog maar niet, want die is nog erger

" class="smiley" />
Zo zit ik in elkaar. Dat zegt niets over mijn integriteit of intenties.
Net zoals iemand die heel star, bot en onvriendelijk overkomt

, best wel eens misschien soms goede intenties zou kunnen hebben eventueel denk ik tenminste. Hij moet ze alleen wel af en toe even laten merken....
Dirigentje