Auteur Topic: bij de kerk weg  (gelezen 1617 keer)

ilona

• Bekijk profiel
bij de kerk weg
« Gepost op: februari 07, 2003, 12:30:09 pm »
hallo allemaal,

ik en mijn man zitten nu al een tijdje te denken om bij de kerk weg te gaan. Niet omdat we niet geloven enzo, maar we vinden het steeds moeilijker om naar de kerk toe te gaan, het heeft voor ons geen toegevoegde waarde, maar het is meer een verplichting. Maar aan de andere kant willen we ook niet weggaan, omdat we dan bepaalde mensen erg zeer zullen doen. Nogmaals, het is dus niet om het geloven te doen.

En dan lees ik de berichten hier allemaal, van al die vrome mensen die precies weten hoe alles moet en de hele bijbel uit de kop kennen.Nou sorry, dat ben ik dus absoluut niet. Maar aan de andere kant weet ik ook wat er allemaal gebeurt binnen de kerk en bij de mensen van binnen de kerk en dat vind ik dat weer zooo hypocriet. Anderen veroordelen, terwijl ze zelf alles kunnen maken.

Ik denk toch al dat ik een christen van likmieversje ben, helemaal sinds ik op dit forum ben. Maar ja, ik heb dan ook niet op het grijedanus enzo gezeten (alleen gereformeerde basisschool). Daar zal het wel aan liggen.....

Maar goed, dit is dus mijn verhaal. Zie maar of je er op wilt reageren. Ik geloof echt en wil me zo goed mogelijk aan de regeltjes houden, wat me over het algemeen redelijk lukt (maar ja, daar zal ik me ook wel weer lelijk in vergissen). Het gaat mij gewoon over de vroomheid enzo die heerst en de kerk op zich. Ik zit toch echt liever op de EO-jongerendag ofzo, dat spreekt me veel meer aan en geeft me veel meer stof tot nadenken.

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
bij de kerk weg
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2003, 12:48:44 pm »
Beste Ilona,
Ik vind het moeilijk hier schriftelijk op te reageren. Je kent vast wel mensen in jouw gemeente die niet van die vrome omes of tantes zijn, maar van wie je wel aanvoelt dat het heel integere gelovige mensen zijn. Dit zijn van die mensen die het ook heel erg waarderen dat je met die vraag naar hen toekomt. Ieder mens heeft geloofssteun van de ander nodig; jij ook. Die ander hoeft niet in de familie of vriendenkring te zitten, maar is er wel in jouw gemeente. Gerard.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
bij de kerk weg
« Reactie #2 Gepost op: februari 07, 2003, 03:19:28 pm »
Hoi Ilona...
Je moet maar denken: men gaat dikwijls pas nadenken over dingen als men zelf de fout in is gegaan. Dus allen die het zo goed/beter weten zijn waarschijnlijk zelf net zo zondig (ikke wel in ieder geval).

Laat je niet overdonderen door alle moeilijke termen die hier om je oren gesmeten worden en alle conclusies die daaruit getrokken worden! Blijf gewoon zelf, op je eigen manier, Gods waarheid zoeken door studie in de bijbel en het kritisch bekijken van alle meningen van anderen (inclusief meningen van dominees, al hebben zij er over het algemeen een hoop verstand van). Zoek Gods wil en niet je eigen/de mijne/die van je ouders en vrienden!

In de bijbel wordt altijd over de kerk gesproken als over een gemeente van gelovigen. Dus: mensen die elkaar steeds weer opzoeken, samen God loven, de Sabbath invulling geven, elkaar met raad, daad en vermaningen bijstaan enzovoorts. Daarover worden steeds weer leiders aangesteld (zie bijv. 1 Tim 3) die dienstbaar aan de gemeente zijn. Daarom denk ik dat het goed is om bij Gods kerk aangesloten te zijn.

De vrijgemaakte kerk, hoewel een 'ware kerk' naar mijn mening, is dikwijls een naar oord vol ingezakte lui die bij tijd en wijle ontzettend hypocriet overkomen (dominee incluis). Dat kan een reden zijn om er weg te willen gaan. Dat zou ik jammer vinden, want dat betekent dat 'mijn' kerk niet kan bieden wat een kind van God nodig heeft.

Dan kun je dus 3 dingen doen: zelf proberen al die ingezakte en hypocriete lui 'aan het werk' te krijgen en zo weer een levende gemeente proberen te vormen. Da's lastig, zeker als je jong bent. Daar heb je kracht en doorzettingsvermogen voor nodig.
2: verhuizen naar een stad met een leuke vrijgemaakte gemeente (ik neem even aan lid bent van de vrijg. kerk).
Of 3: weggaan bij de vrijgemaakte kerk en je aansluiten bij een andere kerk van God die 'het' volgens jou wel heeft. Da's in sommige opzichten gemakkelijker, al zullen in veel gemeenten ouders/vrienden/kerk het niet snappen (ik wel, al zou ik het jammer vinden).

Edit: Mijn advies: Laat Gods woord je leiden bij het maken van een keuze...

Wellicht heb ik makkelijk praten: mijn gemeente zingt al dikwijls uit de opwekkingsbundel, begeleidt het zingen vaker met piano dan met orgel, er staat geen preekstoel meer maar een podium zodat de dominee een boel bewegingsruimte heeft om de preek goed te laten overkomen. Veel mensen vinden het tof! Je kunt overwegen om een keer tijdens een 'vrienden'dienst te komen kijken. Die wordt elke 1e zondagochtend van een maand gehouden.
Maar evengoed zijn er problemen in onze gemeente en gebeuren er ook dingen die weinig christelijk zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2003, 12:28:47 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
bij de kerk weg
« Reactie #3 Gepost op: februari 07, 2003, 05:17:36 pm »
Hallo Ilona,

Moedig van je om jezelf kwetsbaar op te stellen! Je hebt gelijk als je vindt dat sommige mensen hier hele 'gereformeerde' verhalen neerzetten. Ik vraag me vaak af, of daar ook echt een hart achterzit. Volgens mij weten wij veels te vaak en willen wij ook veel te snel het goede antwoord geven. Waarom we dat doen weet ik niet? Maar vaak denk ik dat we alleen maar onze onzekerheid willen overschreeuwen. En misschien heeft die onzekerheid wel weer te maken met het feit dat we bang zijn dat God ons afwijst als wij een verkeerde keuze maken.

Teleurgesteld in de kerk of in mijn broeders en zusters die de kerk vormen? Een tijdje geleden ben ik als lid van een commissie bij de kerkenraad geweest. Nu laat ik zeggen dat ik daar ontzettend gedesillusioneerd vandaan ben gekomen. Toen ik thuis kwam zei ik tegen mijn vrouw: "Nu kan ik mij voorstellen dat mensen soms acuut de kerk de rug toekeren". Maar goed ik doe het niet voor de kerk, uiteindelijk heb ik alleen met Christus te maken en die heeft me ook op deze plek in de kerk neergezet, dat zal ie niet voor niets gedaan hebben. En er zijn afgelopen jaar meer akkefietjes geweest waardoor ik dacht moet dat zo. Gelukkig was er een ander lid van de commissie, iemand met veel meer levenservaring als ik, die zich goed kon voorstellen dat ik me 'klote' voelde. Hij wilde luisteren en stimuleren om door te gaan. Maar ook onze dominee heeft mij nog uitgenodigd voor een gesprek en daar ben ik op een morgen naar toe gegaan en heb daar goed mee gesproken, en ook mijn frustraties kon ik kwijt. Maar ook in mijn bidden heb ik gewoon aan God vertelt dat het voor mij zo niet hoefde en dat ik best erg teleurgesteld was. Wat voor taak heb ik nu in een gemeente die alleen maar met interne dingen druk wil zijn en vergeet dat er ook nog genoeg mensen zijn die nooit van Christus hebben gehoord.

Het probleem is dus ook niet de kerk. Het probleem is de manier waarop de mensen binnen de kerk met elkaar omgaan. Een voorbeeldje een vriend van mij vertelt op mijn verjaardag bij een kampvuurtje dat hij het niet zo belangrijk vindt als mensen twee keer per zondag naar de kerk gaan. Hij was net als ouderling benoemd. Drie dagen later ligt er een brief bij de kerkenraad omdat een kennis die eveneens aanwezig was en dit hoorde het hier absoluut oneens mee was en zich afvroeg of mijn vriend wel ouderling kon worden. Het 'gezeur'  dat na die tijd ontstond heeft mij absoluut niet vrolijk gestemd, maar ook hem en zijn vrouw niet. Uiteindelijk is hij bijna een half jaar later alsnog als ouderling bevestigd.

Met hem heb ik het er wel eens over gehad of weggaan uit de kerk een optie is. Wij denken van niet. Liever proberen we ieder op onze eigen plek proberen om mensen actief bij veranderingsprocessen te betrekken. Hij als ouderling in de kerkenraad, ik vanuit de commissie waarin ik zitting heb. Daarnaast maken wij ons steeds minder druk om wat allerlei mensen wel of niet zullen vinden.

Dus moedigen wij jonge mensen actief mee te doen met Godfashion, zeggen we tegen ouderen ga ook eens kijken. Proberen we in de kroeg of de bioscoop een gesprek te krijgen met medebezoekers en eerst maar eens te luisteren. Proberen we volop in de wereld te zijn maar niet van de wereld. Dan leef je soms in een spanningsveld, maar dat liever dan te lopen langs de platgetreden paden waarvoor je niet meer hoeft na te denken. Soms bezoekt hij of ik ook wel een ander kerkgenootschap. Maar wij denken dat daarin niet de verbetering zit, want ook wij zijn als personen niet volmaakt, hebben onze tekortkomingen en stoten in onze kerk mensen voor het hoofd.  Nee wat dat betreft zijn wij net zoals iedereen afhankelijk van het bloed van Christus.

Dus Ilona wees niet verbaasd als je teleurgesteld bent. Zorg ervoor dat je vrienden en vriendinnen vindt met wie jij het goed kunt vinden. Zij kunnen een basis vormen ook naar andere mensen te luisteren zonder het ermee eens te zijn. Bovenal denk ik dat je al je moeilijkheden, frustraties, teleurstellingen aan God voor kan leggen. Hij is een Vader en zal je zeker helpen, alleen dat doet Hij vaak weer op een manier die wij niet begrijpen. Wel ben ik erachter dat de genade van God ruimer is dan wij onszelf opleggen door allerlei beperkingen van 'organisatorische' aard.

Succes met je overdenkingen, ik bid voor je.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
bij de kerk weg
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2003, 07:28:21 pm »
Wijze woorden!
Ik ben er denk ik ook zoeen die altijd direct reageert en wil oplossen. Ik heb dan ook expres niet als tweede gereageerd. (Misschien ben ik ook wat aan het leren...)
Maar nu kan ik het toch niet laten.

Kun je ook nog dingen in de kerk vinden die je wel aanspreken? Misschien kun je je daar (voorlopig) aan vastklampen.

Want als ik naar mezelf kijk, en de kerk zou verlaten, dan ben ik er vrij zeker van dat ik vrij snel helemaal niks meer aan mijn relatie met Christus en God zou doen.
Het is zo makkelijk om dat allemaal te laten versloffen. Ik heb de wekelijkse voeding van de Woorden van God hard nodig. Maar dat zegt natuurlijk niks over jou.

Wil je dat ik ook voor je bid? Want ik kan wel gaan bidden om jouw lid blijven van de kerk (dat zou ik dan als eerste doen, denk ik), maar misschien help ik je daar helemaal niet mee. Of is dit een hele rare opmerking? Dan moet je hem maar als niet gemaakt beschouwen... Ik kan natuurlijk altijd om wijsheid bidden.
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2003, 07:36:01 pm door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
bij de kerk weg
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2003, 07:34:33 pm »
Ilona,

Wat je hier verteld klinkt me erg bekend in de oren, sterker nog; ik zat met hetzelfde probleem!
wat ik heb gedaan is voormezelf achterhalen wat het belangrijkste is in het Christen zijn, ik proef in jou verhaal met name dat je problemen hebt met de omgang met elkaar in de (vrijgemaakte?)kerk.
Ik wil je adviseren rond te kijken naar andere gemeenten in je regio of je kan vinden wat je zoekt, voordat je op basis van je ervaringen in een kerkverband 'de kerk' de rug toekeert, er is (veel) meer in de wereld dan alleen de vrijgemaakte kerk.
Zoek een gemeente die, behalve dat zij Gods Woord voor waar en getrouw houden en er naar leven en erop aanspreekbaar zijn,  bij jou past, waar jij je thuis kan voelen.

Besef dat je als Christen samen in de wereld staat en ook samen verder moet gaan, niet in de laatste plaats om er voor elkaar te zijn in moeilijke tijden en om van elkaar te leren.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
bij de kerk weg
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2003, 08:13:44 pm »
Laurens, amèn! Ik ben het helemaal met je eens. :)

Ik ben nu 19 jaar jong, ik ben ongeveer een jaar geleden weer écht tot een levend geloof in God gekomen en heb in de tijd daarvoor en daarna veel nagedacht over dingen en daar ben ik nog steeds mee bezig.
Ilona, het dilemma wat je beschrijft kan ik heel erg goed herkennen, ik ben er namelijk zelf ook mee bezig. Ik mag dan opgegroeid zijn in de vrijgemaakte kerk, ik heb het er niet echt naar mijn zin. Qua geloofsleer en andere zaken zit het wel aardig (kan altijd beter natuurlijk! ;)), maar de geloofsbeleving gaat op een andere manier dan ik die zou willen beleven (andere zaken okk trouwens, ook dingen die jij noemt in je openingspost). Ik kan mij meer vinden in de manier waarop evangelischen (ja, ik weet het: ik generaliseer) het beleven en ik heb voor mij zelf dan ook besloten dat ik van een evangelische gemeente lid ga worden zo gauw als ik ga verhuizen en op mijzelf ga wonen.
Ik vind het moeilijk om dat nu al te doen omdat je toch nog een binding hebt met de gemeente waar ik in zit, ook al heb ik het lang niet altijd even goed naar mijn zin.

Jouw wil ik het advies geven om vooral dicht bij Jezus en God te blijven, veel bidden (ook samen met je man) en op zoek gaan naar een gemeente waar je Hem volledig kan dienen en waar je je ook thuis gaat voelen. Want, als je thuis voelt in je gemeente kan je IMHO ook een stuk beter groeien naar God toe!

edit:
Omdat het best wel een gevoelig onderwerp is én er geen discussie meer is, sluit ik deze discussie. :)
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2003, 10:21:41 pm door Harm »
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger