Auteur Topic: vloeken, het recht van de ketter  (gelezen 1203 keer)

genesis

• want wij zullen waarheid vinde
    • Bekijk profiel
vloeken, het recht van de ketter
« Gepost op: november 13, 2003, 05:00:06 pm »
Na het bezoeken van de website van de bond tegen het vloeken (www.bondtegenvloeken.nl.), en het uit ergernis over mijn tong laten gaan van een paar krachttermen gericht naar de zo bont gekleurde papegaai (het weerzinwekkende logo van de bond) werd het mij toch wel wat al te gortig. Ik besloot het eens voor mij zo bekritiseerde medevloekers in Nederland op te nemen. Niet zonder enige trots presenteert de bond namelijk de cijfers van het nipo; 72 procent van de Nederlanders zou zich aan vloeken in zijn of haar omgeving storen.

Om maar eens bij het begin te beginnen, de definitie van vloeken is (volgens de bond) het misbruiken van de naam van God of van Jezus Christus. Schuttingstaal en verwensingen vallen hier blijkbaar niet onder.
Dit brengt ons meteen bij het eerste argument dat de strijders tegen het vloeken in de massa gooien. Door het ondoordacht in de mond nemen van de naam van de schepper en zijn zoon (de heilige geest lijkt in het niets te zijn opgelost) zou je hem, die zijn naam zo graag geschreven ziet staan met een hoofdletter, enorm te kort doen. Om dit argument kracht bij te zetten worden met grotesk gebaar citaten uit de bijbel gehanteerd. Exodus 20:11, het derde gebod, zegt; “Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken, want de Here zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt”. Let wel, de here uw god. De bond lijkt niet te beseffen dat de tijden van algemeen geaccepteerd en veelal fundamentalistisch christendom, zacht uitgedrukt, aan het afnemen zijn. Daarom hangt de bond met zijn 29.500 rijke sponsors dus van die mooie posters op met leuzen als; “Spreek vrijmoedig over God, maar misbruik nooit Zijn Naam” en “Uw Naam worde geheiligd” om daarmee de, schijnbaar door god vergeten, monden van eigentijdse ketters van het kwaad te zuiveren.
Nu we toch met het heilige boek van de christenen bezig zijn; Lucas 11:20 zegt “Wie met Mij niet is, die is tegen Mij…”. Met andere woorden, alle moderne niet-christenen zijn automatisch tegen god. De schepper veracht blijkbaar de creaturen die hem niet aanbidden. Vooropgesteld (en dat zal de ongelovigen een zorg wezen) is het zaak dat de christen hen als “tegen” zal moeten beschouwen. Maar nee, niet getolereerd word dat deze contrachristenen partij kiezen voor de godslastering, die hun antigeloof met het volste recht met zich meebrengt. Het is blijkbaar onacceptabel uit te komen voor een verwerping van het ooit zo vereerde onzichtbare wezen dat er altijd was maar nooit wat van zich liet horen als je hem nodig had. Dit geld overigens nog steeds als er zonder er bij na te denken wordt gevloekt of als men niet eens zou weten wat men nou eigenlijk zegt. Recht van meningsuiting gaat net als stemrecht ook op bij mensen die er, om het eens bij zijn naam te noemen, “er de ballen verstand van hebben”. Christenen heb je immers ook in alle soorten en maten. Van het thuisfront “kerk” mogen geloven zijn er veel vage christenen die alleen naar het godshuis gaan als hun geliefde vader of moeder (die vroeger wellicht ook wel als god aanbeden werd) het leven moet geven. Ook niet-christenen zijn er in vergelijkbare klasse. Niet bewust vloekend en niet bewust gekozen tegen god. En deze vorm van geloofsuiting zou storend zijn? We leven immers in een vrij land. We mogen er van uitgaan dat het gros van de 72% geërgerde Nederlanders sterk voorstander van het zo hoog staande recht van meningsuiting en vrijheid van godsdienst is. Dan begin ik mij toch af te vragen waar deze waarde gebleven is als het over vloeken gaat…
Nee natuurlijk, de bond heeft nog meer argumenten bedacht. Het zou kwetsend zijn, vloeken. Weten ze we hoe vernederend het is als jou zo gekoesterde niet christelijke geloof de mond gesnoerd moet worden? Nee. Kwetsend maken ze het zelf. Laten we het de onzin eens omdraaien. Nu spelen wij, niet-christenen, met enige scepsis even voor geërgerde bond. We zetten ons met alle macht in om het dragen van kruisjes, het uitspreken van gebeden en het aanroepen van de naam van de schepper op affiches te verbieden. “Nee, het christelijk kruis is veel te gewelddadig. Dat past niet in deze suikerzoete maatschappij.” Laatst zag ik iemand lopen met een anti-666 patch op zijn jas. Deze zouden we dan ook maar aan moeten spreken. “zeg meneer, weet u wel dat u op een vreselijke manier de naam van het beest aan het misbruiken bent? Als u nu uw jas aan ons geeft gooien wij hem gratis voor u weg.”
Vloeken, dat is onfatsoenlijk. En daarom mag het niet. Weer een schot in de lege ruimte. Het gebruiken van persoonlijk waardeoordelen is op zich natuurlijk acceptabel, alleen niet als argumenten om anderen ervan te overtuigen zich van vloeken te onthouden. Weliswaar kan de bond zich op zijn 72 trotse procenten beroepen maar dat betekent nog niet dat heel vloekend Nederland zijn mond met zeep moet gaan spoelen. Om nog maar te spreken van de vele bastaardvloekers die zonder het blijkbaar zelf door te hebben “zijn naam ongepast gebruiken.” Democratie houd immers niet alleen in wie het meeste stemmen en het meeste geld heeft is de baas, maar komt ook op voor de persoonlijke vrijheid, waar wij ons dan ook zeker op mogen beroepen.
Het veelvuldig gebruikte tegenargument van mijn medevloekers dat vloeken een ontlading van emoties is zal ik dit keer maar even niet aan de orde stellen. Zaak is dat het vloeken en het (overdadig) misbruiken van gods naam eindelijk eens geaccepteerd gaat worden. Want vloeken is ons ketters recht!
er is waarheid en er is waarheid. en waarheid kan per persoon verschillen. doch er is slechts een werkelijke waarheid... en voor niemand is het moeilijk deze werkelijke waarheid aan te wijzen. het is immers zijn eigen waarheid.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 13, 2003, 05:27:04 pm »
vloeken is een vorm van (zwarte) woordmagie,
je roept in feite verdoemenis over je af, want als de vloek echt uitkomt, komt er ellende...
en de meeste vloeken bijv. v.....me keren zich tegen degene die ze uitspreekt...
nml. me

het woord heeft dus een bepaalde macht, niet zo als onder, maar toch, woorden kunnen kwetsen, kunnen gelogen zijn etc.
woorden kunnen meer zeer doen dan klappen..

1 In den beginne was het Woord en het Woord was
bij God en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder
dit is geen ding geworden, dat geworden is.
4 In het Woord was leven en het leven was het licht
der mensen;
J o h a n n e s 1

Het woord
In het hebreeuws betekent DABAR zowel woord als daad. Woorden zijn geladen met kracht, ze bewerken iets. Dat komt wel het meest tot uiting in de zegen of de vloek. Zegenwoorden werken een zegen uit, vloekwoorden bewerken een vloek. Deze 'magie' van het woord was niet alleen typisch joods, maar gold voor de hele klassieke wereld. Toch werd dit niet altijd hetzelfde beleefd. Bij 'wondergenezers' kon het woord vaak gepaard gaan met magische rituele handelingen. Opvallend is, dat Jezus zich daarvan niet bedient. Het woord alleen volstaat bij hem. Daardoor wordt duidelijk, dat hier geen magie in het spel is, waarmee goede of boze geesten moeten worden bewogen, maar een gezaghebbend handelen rechtstreeks vanuit de Ene Bron van het leven. Bovendien is opvallend, dat het woord dat Jezus dan spreekt vaak niet een genezend machtswoord is, maar een uitnodiging om als genezene te handelen. Woorden als: 'sta op, neem uw matras op en wandel'. Ook hier bij de centurion: 'U geschiede naar uw geloof'. De nadruk ligt op het geloof van de Romein.
« Laatst bewerkt op: november 13, 2003, 06:14:57 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 28, 2004, 09:53:36 pm »
hahaha ik  denk eerlijk gezegd dat jezus die synagoges die hij de synagoge van satan noemde helemaal kapot vloekte, maar dat dat niet opgetekend staat.
en vloeken in een doodse kerk, want ja er zijn echt kerken van satan die zich voordoen als christelijk, is ook geen zonde. en zo snel raakt god niet beledigt.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 28, 2004, 11:45:04 pm »
quote:
op 28 Feb 2004 21:53:36 schreef Joeri:
hahaha ik  denk eerlijk gezegd dat jezus die synagoges die hij de synagoge van satan noemde helemaal kapot vloekte, maar dat dat niet opgetekend staat.
en vloeken in een doodse kerk, want ja er zijn echt kerken van satan die zich voordoen als christelijk, is ook geen zonde. en zo snel raakt god niet beledigt.

Maar Hij gruwt van ongerechtigheid..
Wie dat ontkent,kent de Vader niet.
Hij heeft de *verering* van de mensen niet nodig.Dat is wat anders dan:onge-
gerechtigheid 'ontgaat' Hem..

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 28, 2004, 11:50:28 pm »
quote:
op 13 Nov 2003 17:00:06 schreef genesis:. Zaak is dat het vloeken en het (overdadig) misbruiken van gods naam eindelijk eens geaccepteerd gaat worden. Want vloeken is ons ketters recht!

Jij hebt zeker ook het recht om met 100 km/uur door de bebouwde kom te rijden?
Eigenlijk vind ik het te gek voor woorden dat we hier over gaan discusieren.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 29, 2004, 01:35:48 pm »
quote:
op 28 Feb 2004 23:45:04 schreef vaneccles:
[...]

Maar Hij gruwt van ongerechtigheid..
Wie dat ontkent,kent de Vader niet.
Hij heeft de *verering* van de mensen niet nodig.Dat is wat anders dan:onge-
gerechtigheid 'ontgaat' Hem..

Ik beweer slechts dat het geenszins ongerechtig is om in een doodse kerk of synagoge die in feite jezus en god niet kent te vloeken, juist omdat het zo ongerechtig is, die kerk. en ook denk ik dat god onze emoties de vrije loop laat, boos zijn en het niet mogen uiten leid tot onnatuurlijke onderdrukking...
en ongerechtigheid, wat is dat? god is niet oordeelszuchtig.
ik weet niet in hoeverre het waar is, maar in Gesprek met God staat dat gerechtigheid een daad is, en niet een oordeelszuchtige bestraffing voor een daad die daarvoor gedaan is. en daar ben ik het mee eens. steniging en gevangenisstraf is niet rechtvaardig, een zwerver een dollar geven als hij erom vraagt dat is rechtvaardigheid.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 29, 2004, 02:28:40 pm »
"Recompense to no man evil for evil.Provide things honest in the sight of all man."
Rom. 12:17

Zoo duidelijk?

Oh,trouwens:een zwerver een 'dollar' geven als-ie er om vraagt gerechtigheid
noemen is je reinste kul.
'Barmhartigheid',misschien,maar dat hangt er nog maar van af of de zwerver in
kwestie die 'dollar' werkelijk gaat aanwenden voor een plekje in het slaaphuis..
Cheerio,Van.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 29, 2004, 03:34:59 pm »
quote:
op 28 Feb 2004 21:53:36 schreef Joeri:

Als je bedoeld dat Jezus vervloekingen uitgesproken heeft dan is er maar 1 van opgetekend in de Bijbel (namelijk een vijgeboom) en dat was beslist niet het misbruiken of 'ijdel'  gebruiken van Gods naam.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 29, 2004, 08:13:21 pm »
quote:
op 29 Feb 2004 14:28:40 schreef vaneccles:
"Recompense to no man evil for evil.Provide things honest in the sight of all man."
Rom. 12:17

precies. het is vrij honest als een dode kerk met mensen die god niet werkelijk kennen gevloekt, lees niet vervloekt, word.
quote:

Zoo duidelijk?

Oh,trouwens:een zwerver een 'dollar' geven als-ie er om vraagt gerechtigheid
noemen is je reinste kul.
'Barmhartigheid',misschien,maar dat hangt er nog maar van af of de zwerver in
kwestie die 'dollar' werkelijk gaat aanwenden voor een plekje in het slaaphuis..
Cheerio,Van.

denk je nou werkelijk dat toen jezus zei dat hij wilde dat onze gerechtigheid overvloedig is bedoelde dat wij gerechtig moeten zijn door de hele tijd anderen te veroordelen ofzo? daar gaat hij juist tegenin. het is juist onze daden die rechtvaardig zijn. barmhartigheid IS een van de meest pre vormen van rechtvaardigheid!
en wat die zwerver ermee doet is mijn zaak niet, het gaat om onze gedachten en intenties en hart.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 29, 2004, 08:14:54 pm »
quote:
op 29 Feb 2004 15:34:59 schreef dingo:
[...]

Als je bedoeld dat Jezus vervloekingen uitgesproken heeft dan is er maar 1 van opgetekend in de Bijbel (namelijk een vijgeboom) en dat was beslist niet het misbruiken of 'ijdel'  gebruiken van Gods naam.

nee ik bedoel vloeken , niet vervloeken.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 29, 2004, 10:34:31 pm »
quote:
op 29 Feb 2004 20:13:21 schreef Joeri:
en wat die zwerver ermee doet is mijn zaak niet

M'n zolen!
Als ik die zwerver een jointje zie kopen van de dollar die ik hem even daarvoor
heb gegeven,dan kan ie een pak rammel verwachten!

Voor de rest volg ik je aardig,al heeft het met het onderwerp niet veel meer van
doen,geloof ik.
Maar laten we er alsjeblieft over ophouden in een topic die gestart is door iemand
die een omgekeerd kruis in z'n logo heeft..
Cheerio,Van.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 02, 2004, 01:24:03 pm »
quote:
op 29 Feb 2004 22:34:31 schreef vaneccles:
[...]

M'n zolen!
Als ik die zwerver een jointje zie kopen van de dollar die ik hem even daarvoor
heb gegeven,dan kan ie een pak rammel verwachten!

Ik kan mij niet herrineren dat ik in de 10 geboden gelezen heb:Gij zult deze plant , DIE IK ZELF GESCHAPEN HEB, niet gebruiken om een andere geestestoestand te bereiken.
quote:

Voor de rest volg ik je aardig,al heeft het met het onderwerp niet veel meer van
doen,geloof ik.
Maar laten we er alsjeblieft over ophouden in een topic die gestart is door iemand
die een omgekeerd kruis in z'n logo heeft..
Cheerio,Van.

ik wil nog wel even zeggen dat je met je woorden eigenlijk zou kunnen impliceren dat je maar net zo goed geen geld kan geven aan een zwerver, omdat hij 'misschien' wel iets ermee doet dat jou niet zint...
zo kan je in wezen wel elke goede daad slechtpraten, sorry ik help jou niet met dit of dat, misschien heeft dat iets slechts tot gevolg...blijf maar liever pijn lijden.
dat kan natuurlijk niet, Gods koninkrijk word geschapen op het moment dat wij barmhartig zijn en goede intenties hebben en dat in daden omzetten...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 02, 2004, 01:39:24 pm »
Tuurlijk staat het een niet-christen vrij om te vloeken, maar wie kaatst kan de bal verwachten, zoals hijzelf kennelijk donders goed weet. Maar waarom hij -als hij dat dan zo goed weet- tocht doorgaat met vloeken is mij een raadsel.

Genesis: jij bent God niet onverschillig, ook al trek jij je niets van Hem aan! Zo werkt dat helaas niet.

Genesis lijkt een struisvogel. Als Genesis zijn kop in het zand steek bestaat God voor hem niet...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 02, 2004, 01:42:38 pm »
quote:
op 02 Mar 2004 13:24:03 schreef Joeri:
Ik kan mij niet herrineren dat ik in de 10 geboden gelezen heb:Gij zult deze plant , DIE IK ZELF GESCHAPEN HEB, niet gebruiken om een andere geestestoestand te bereiken.

Ik ook niet, maar ik heb wel eens gelezen dat marihuana groeide waar de duivel op de grond spuugde in de Hof van Eden  

Ik ben overigens niet tegen blowen.
Door toedoen van overmatig alcohol zie je veel meer ellende zowel als in vechtpartijtjes in de stad als in persoonlijke gevolgen van verslaving op gezondheid en functioneren.
Bombus terrestris Reginae

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 02, 2004, 01:43:10 pm »
quote:
op 02 Mar 2004 13:24:03 schreef Joeri:

ik wil nog wel even zeggen dat je met je woorden eigenlijk zou kunnen impliceren dat je maar net zo goed geen geld kan geven aan een zwerver, omdat hij 'misschien' wel iets ermee doet dat jou niet zint...

Klopt . Ik geef 'm liever brood, of een bon voor een slaapplek (al bestaat dat laatste helaas niet). En er zijn bar veel zwervers die een krentenbol afslaan... (Of zeggen: 'neu, hoef die krentenbol niet, doe maar een broodje room' Ik koop voor mijzelf niet eens broodjes room omdat ik vind dat ik me dat niet kan veroorloven! De krentenbol smaakte mij verder prima.) Maar dit is off-topic en dus terzijde.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 20, 2004, 08:32:15 pm »
quote:
op 02 Mar 2004 13:42:38 schreef Bumblebee:
[...]

Ik ook niet, maar ik heb wel eens gelezen dat marihuana groeide waar de duivel op de grond spuugde in de Hof van Eden  

Ik ben overigens niet tegen blowen.
Door toedoen van overmatig alcohol zie je veel meer ellende zowel als in vechtpartijtjes in de stad als in persoonlijke gevolgen van verslaving op gezondheid en functioneren.

of marihuana nou van god of de duivel is, dat alcohol schadelijk is, misschien schadelijker, en niet verboden is hypocrisie van jewelste.
maar ik zou wel willen weten waar je gelezen hebt dat marihuana groeide waar de duivel spuugde?

MeneerB

• Uw dokter, voor al uw religieu
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 29, 2004, 05:30:46 pm »
Als ik met een hamer op mijn vingers sla, roep ik toch ook wel even God en Jezus aan. Dat heeft niks met zwarte magie of wat dna ook te maken, alleen met even heel erg veel pijn hebben!
Groeten,

MeneerB