Elle schreef
quote:
Naar ik heb begrepen wantrouwen sommige afrikanen ook die condooms: plots kwamen er namelijk westerlingen die vertelden dat ze allerlei dingen mbt seks fout deden en condooms moesten gebruiken, omdat er al zieken waren. Maar mensen gingen pas dood toen ze die condooms gingen gebruiken.
Het is niet raar dat ze vervolgens concluderen dat condooms en doodgaan met elkaar te maken hebben...)
Dat is dus een van de problemen. Ze krijgen slechte kwaliteit condooms en inderdaad er zijn al zieken – die niet wisten dat ze al ziek waren – en ze gaan dus alsnog dood.
Dat is hetzelfde verhaal van wat ik vertel met de mazelenuitbraak die het leven nam van kinderen die ingeënt waren met een vaccin dat uiteindelijk niet goed bewaard was.
Ze krijgen dus een schijnveiligheid aangeboden, dus kweek je wantrouwen.
quote:
Marjan... ik schrik er eigenlijk toch wel van dat jullie zo weinig toegang hebben tot die basale dingen als schone naalden, slechte koelkasten... Goede basale gezondheidszorg wordt dan al erg lastig, Net als met een gerust geweten groepen kinderen vaccineren. Eigenlijk vind ik het ronduit onbegrijpelijk.
Het is ook onbegrijpelijk dat het hier zo slecht bekend is. Of beter gezegd, het is wel bekend, maar men wil of kan het niet horen – zien. Men is Afrika moe om het zo te zeggen.
Als je wilt zien waar bij ons in Boukombé mee gewerkt wordt moet je maar eens kijken op onze site onder het project Boukombé en mijn reisverslag van november-december 2003 lezen. En dan heb je nog maar het kleine leed.
Maar werkelijk, we hebben niets. De foto van de medicijnen, dat is de voorraad voor 61.000 mensen ! De EHBO- je hebt als reiziger meer in je valies zitten dan dat daar aanwezig is.
Het is sowieso een streek die door de eigen regering ook wordt achtergesteld. In het zuiden zijn de mogelijkheden veel groter, ook al is dat nog niets vergeleken bij NL.
quote:
Verder vind ik het niet zo'n vreemde gedachte dat als iedereen maar monogaam zou leven, het AIDS probleem een stuk minder groot zou zijn. Hoe lastig dat natuurlijk ook is ('t is voor westersen ook lastig, terwijl wij prima weten wat de kans vergroot op HIV). Dat kerken vanuit die gedachte redeneren is redelijk logisch. Het verstrekken van condooms is een pragmatische handeling, zeker voor christenen. Daarmee 'subsidieer' je een levenswijze die naar christelijke maatstaven niet door de beugel kan.
Ik snap de redenering van monogaam leven en de Christenlijke visie erop. Maar er zijn zoveel omstandigheden waardoor je toch meerdere partners in je leven hebt of kunt hebben in Afrika.
Ook als Christen. Als vrouw alleen – ten minste als je niet naar school bent geweest en geen baan hebt, of andere bron van inkomen – ben je totaal afhankelijk van de man. Sterker nog, je bent het bezit van de familie. Lees het verhaal onder scholing algemeen over Hélène.
quote:
Marjan: waarom ben je sprakeloos? Het is wetenschappelijk aangetoond dat besneden mannen minder snel met HIV geinfecteerd worden bij onveilige seks (geldt minder voor andere SOA's). Die poster destijds vond dat je door alle mannen de besnijden 2 vliegen in 1 klap sloeg: en je ging de verspreiding van HIV tegen, en je veranderde de wereld meer in zoals YHWH het wilde (geloof ik).
Ik ben sprakeloos dat men maar even als oplossing stelt dat iedereen besneden moet worden, terwijl wij er alles aan doen om de besnijdenis in Benin bespreekbaar te maken en met de problemen te maken hebben ten gevolg van die besnijdenissen.
OOK problemen bij jongens! Jongens die overlijden omdat ze niet behandeld (kunnen) worden voor de infectie die ze oplopen door het verroeste scheermesje. Jongens die AIDS oplopen vanwege het feit dat het scheermesje bij iedereen gebruikt wordt. Die opgenomen worden en niet meer kunnen lopen vanwege die infecties, of steriel worden. Ik heb het op de video, de resultaten van besnijdenis in Afrika.
En dan wil ik het niet hebben over besnijdenis voor meisjes. Dat is een verhaal apart en de gevolgen zijn zichtbaar direct na (overlijden) , als ze ongesteld moeten worden (bloed kan niet weg ) , er zijn meiden die gecorrigeerd moeten worden omdat ze niet meer kunnen plassen nadien.
En dan als klap op de vuurpijl de bevalling. Geen volledige ontsluiting mogelijk.
Dagen in de bevalling, geen keizersnede mogelijk – te duur of te ver weg – moeder overlijdt , kind overlijdt, moeder overleeft maar is door het dagenlange persen incontinent geworden en verliest urine en faeces. Wordt uiteindelijk verbannen door haar man omdat ze stinkt en is dan een paria in de maatschappij. Zonder rechten. In het gunstige geval wordt ze “opgenomen” bij de familie om als een soort slavin alle rotklusjes te kunnen doen voor een bord eten.
En dan gaan we nu zeggen opeens weer zeggen dat besnijdenis goed is? Geef me a.u.b. goede condooms en een budget om de dorpen te bezoeken en voorlichting te geven als preventie!!!
quote:
(HIV is een erg kwetsbaar virus. Als het te lang aan de droge buitenlucht is blootgesteld (dat is in de orde van 1-2 uur, bron), is het dood. In de volle zon gaat het nog veel sneller dood. Door die kwetsbaarheid maken besneden mannen minder kans op die infectie. Daarom heeft een homo meer kans om dat op te lopen.
Dus: naalden onderdompelen in alcohol en een half uur in de volle zon laten drogen lijkt mij toch redelijk ontsmettend, wat HIV betreft? Maar laat me raden: daar hebben jullie ook de spullen niet voor.)
Inderdaad alcohol ontbreekt ook op alle fronten. Niet in de grote ziekenhuizen, maar wel bij afgelegen gezondheidscentrums zoals de onze.
De naalden moeten minimaal 20 minuten uitgekookt worden in water in de snelkookpan. Als je bij een epidemie zoals de meningitis uitbraak iedere dag 300 kinderen hebt zitten die zo spoedig mogelijk ingeënt moeten omdat er besmettingsgevaar is zowel in de dorpen als in het l’hôpital en je hebt zeg 3 naaldjes van de juiste maat (dat kan een beetje variëren maar ook niet extreem veel. Je kunt geen bloednaald gebruiken voor een vaccinatie) dan kun je niet zeggen, kinderen en moeders wacht maar even, over een week bent u aan de beurt.
Stel dat je zou gaan uitkoken, dan heb je 30 minuten nodig voor 3 kinderen! Inclusief het prikken, geruststellen, uitleggen etc. U hoeft maar 50 uur te wachten voor u aan de beurt bent. Ondertussen zijn de volgende kinderen gearriveerd die daarna nog weer 50 uur moeten wachten. Mits het personeel al 50 uur achter elkaar zou kunnen doorwerken in temperaturen van 40-45 graden en er geen andere zieken zouden zijn die ook gezien en behandeld moeten worden. En dat met een ploeg van 3 – 5 mensen gemiddeld!!
Dus die naald wordt gewoon hergebruikt, zònder uit te koken. Bovendien overleeft zo’n klein iel naaldje het niet om 50 uur achter elkaar gekookt te worden, dus dat zou nog meer problemen geven. Dan heb je helemaal niets meer. Geloof me het naaldje is al bot genoeg als je hem 100 keer gebruikt hebt.
Ja, de omstandigheden bij ons – en op nog veel meer plaatsen in Afrika – zijn ongelooflijk erbarmelijk. En regeringen in Afrika trekken zich er niets van aan. Het zijn de ongeschoolde, onwetenden die het slachtoffer zijn van de politiek en hebzucht van het Westen en hun daarnaast nog een keer van hun eigen regeringsleiders.
Groetjes, Marjan