quote:
1 Wat bedoel je met "ontzettende onzin uitkraamt"??
En mee eens de paus is en blijft een gewoon mens, dus fouten maken hoort erbij
Erg hoor, ik moet weer opnieuw beginnen omdat mijn berichtje verdween op het moment dat ik een melding kreeg bij het versturen.
Maar afijn, in telegramstijl dan maar, ik moet zo weg.
Om te beginnen ik werk in Afrika, Benin om precies te zijn.
De paus kan behoorlijk tegenwerken in de gezondheidszorg omdat zijn woord letterlijk wordt geloofd. Zelfs artsen doen precies wat hij zegt.
Voorbeeld: family planning, haast niet te doen omdat de paus "gaat heen en vermenigvuldigt u" uitlegt als " geen voorbehoedsmiddelen, je moet je letterlijk vermenigvuldigen.
AIDS-problematiek: Paus zegt: condooms houden het AIDSvirus niet tegen. Gevolg? Ik afgelopen winter dikke discussies met katholieke, Beninese artsen die dit dus ook verkondigen tegen hun patiënten! Zo van: dan heb je maar geen sex meer, terwijl iedereen weet dat ze zich daar toch niet aan houden. Ik vertellen dat DUREX een tegencampagne was gestart nadat de paus in oktober 2003 dit verhaal de pers in gooide.
DUREX? Die heeft alleen maar belang bij verkoop. Hoe durf ik als katholiek aan het woord van de paus te twijfelen?
Dit voorjaar zegt de paus dat vrouwen wel een lekendienst mogen leiden (priesters zijn er bijna niet meer) maar dat zij geen preek mogen doen. Dat moet door een man gebeuren.
Dus - hier luisterd bijna niemand daarnaar ! - maar in Afrika staat de vrouw weer 10 tredes lager op de ladder van gelijke behandeling.
Toetje? De paus moet verkondigen dat de aarde plat is omdat dat vroeger ooit door een andere paus verkondigt is , in het kader van de toen bekende wetenschappelijke theoriëen.
Dit schijnt genoteerd te zijn en bij ontkenning nu zou dat de onfeilbaarheid van de paus tegenspreken.....
Net zo goed als dat de paus (naam kwijt) in de tweede wereld oorlog echt meegewerkt heeft aan de uitlevering van de Joden, nu heilig verklaard gaat worden. Ik heb dit gehoord en kan het nog niet geloven. Daarmee wordt dus zijn onfeilbaarheid bevestigd en zijn oorlogsdaden vergeten?? Ik kan het nog niet geloven, maar dit schijnt te gaan gebeuren.
Ik zal het maar aan zijn alzheimer wijten
quote:
Wat is het doel van je zoektocht ?? welke duidelijkheid zoek je
of bedoel je als je de andere geloofsrichtingen onderzoekt je dan meer
je kan inleven in de ander en daardoor het contact beter verloopt??
Maar wat jij mist in jou kerk, kan je dat vinden in 1 van de kerken die je
regelmatig bezoekt??
Ik heb vrienden en kennissen in alle gezindten (echt waar, katholiek, gereformeerd ,vrijgemaakt, baptisten, Ned. hervormd, assemble de dieu, jehova's en moslims en niet kerkgangers. ) Wat een rijkdom he!
Dus ik word regelmatig uitgenodigd met iemand om mee te gaan naar een viering.
Echter wat ik in NL mis in vergelijk met Benin, is de onbevangenheid, het sterke geloof en de blijdschap dat we met elkaar zijn en vieren dat wij Hem kennen en Zijn liefde mogen ontvangen. Qua blijdschap trek ik het meest naar een jongerendienst in NL.
quote:
Veel mensen kunnen zich niet (meer) vereenzelvigen met de kerk maar geloven wel degelijk in God of in iets. Echter de kerk zegt hen niets meer, dat is jammer.
De kerk is denk niet meegegroeid in de tijd. Stilstand is achteruitgang is dan wel op zijn plaats. Niet dat vooruitgang altijd een verbetering is, maar bepaalde dingen kunnen niet meer zoals het 50 jaar geleden was en een wat ruimere denkwijze en meer mildheid in de kerk had veel weglopers voor het weglopen kunnen behoeden.
* Wat jij hier zegt heeft er zeker mee te maken, maar wat je bedoelt met
"vereenzelvigen met de kerk" begrijp ik niet zo wat je daarmee bedoelt. Stilstand of vooruitgang, ik denk niet dat het daaraan ligt, ik denk meer aan; wie is het middelpunt tijdens de dienst, de mens of God, en ik weet niet of welke kerk dan ook in staat is om mensen voor weglopen kunnen behoeden. Maar ja ik ben een protestant en kijk er daarom wat anders tegenaan als jij denk ik.
Ik bedoel dat mensen zichzelf niet meer herkennen in de kerk van tegenwoordig. Omdat deze vaak heel dogmatisch is gebleken. Dat heeft veel leden gekost. Te lang heeft de kerk gewacht met het doorvoeren van wat vernieuwingen.
Het middelpunt van de dienst is God maar wat vaak ontbreekt met de preken is de link naar het heden. Niet altijd, maar wel vaak. Vaak wordt er zijdelings een kleine link gelegd, maar de huidige maatschappij is te complex geworden om te kunnen volstaan met alleen bijbelteksten. Je kunt je geestelijk voer op zoveel andere plaatsen halen, dus waarom zou je dan als kerk niet zorgen dat je voer blijft geven in een moderne vorm in plaats van dogmatisch vasthouden aan het verleden en daardoor de leegloop krijgen.
quote:
quote:
Het verleden doet er ook niet toe, het belangrijkste is dat je
je bekeert, en Jezus ziet het hart aan, en wij mensen zien alleen
wat wij door onze ogen zien, we kunnen niet in harten kijken.
En ja de ander accepteren en ondersteunen in moeilijke
situaties is heel belangrijk, maar ja wij mensen falen meestal daarin.
Ja, ik denk als wij mensen bewuster gingen leven en bewust onze naaste gingen liefhebben, ongeacht geloof, ras of wat dan ook, dat wij anderen beter kunnen accepteren.
Gewoon omdat Jezus liefde zo groots in je voelbaar wordt als je bewust met dit soort dingen om leert gaan, dan kun je niet anders meer.