Auteur Topic: Openbaring - opneming 1000 christenen  (gelezen 1439 keer)

Lotte

• Bekijk profiel
Openbaring - opneming 1000 christenen
« Gepost op: maart 24, 2005, 02:05:13 pm »
Is er een stroming in het chiliasme dat beweerd dat er 1000 mensen opgenomen worden naar de hemel en van daaruit regeren?

Ik was nl met iemand in discussie die daarover begon...

Maar van deze 'versie' had ik nog nooit gehoord.
Waar liefde woont, gebied de Heer zijn zegen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 24, 2005, 08:55:13 pm »
Nee die variant ken ik ook nog niet, wel duizend jaar en 144.000 gelovigen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 24, 2005, 10:49:22 pm »
En dat staat allemaal in een bijbelboek dat symbolisch geschreven is, het gaat dus niet om letterlijk 1000 jaar en 144.000 gelovigen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 24, 2005, 11:29:07 pm »
Roodkapje, soms doet God dingen letterlijker dan we verwachten. Hoeveel mensen hadden verwacht dat de Messias echt op een ezel de Stad binnen zou rijden? Ik denk dat de meeste mensen gedacht hebben dat dat natuurlijk symbolisch was voor z'n zachtmoedige aard.

Overigens zijn veel van de gebeurtenissen die in openbaring beschreven staan, ook al beschreven in het oude testament, en daar staan ze meestal ook in een heel letterlijke context in allerlei profetieen. Maar goed.. ik geloof dat hier al een heeeel lange draad over is, dus ik houd het hier maar bij.

(n.b. ik weet het verder ook niet. Voor zowel de 'letterlijke' - zo letterlijk mogelijk iig - variant en de symbolische is veel te zeggen.)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 24, 2005, 11:56:43 pm »
Lijkt me lullig voor die miljoenen wedergeboren christenen, als opeens blijkt dat er maar 144.000 in mogen...
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 25, 2005, 10:09:47 am »

quote:

Roodkapje schreef op 24 maart 2005 om 23:56:
Lijkt me lullig voor die miljoenen wedergeboren christenen, als opeens blijkt dat er maar 144.000 in mogen...

Het gaat bij de 144.000 over nakomelingen van de kinderen van Jakob. Zij worden 'gekozen' nadat de christenen zijn opgenomen. Dat zijn er hopelijk miljarden.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 25, 2005, 11:17:55 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 maart 2005 om 10:09:

[...]

Het gaat bij de 144.000 over nakomelingen van de kinderen van Jakob. Zij worden 'gekozen' nadat de christenen zijn opgenomen. Dat zijn er hopelijk miljarden.

Hoe kom je daarbij?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 25, 2005, 12:08:31 pm »

quote:

ergens gelezen?

quote:

openbaring 7
4 En ik hoorde het getal van hen, die verzegeld waren: honderdvierenveertigduizend waren verzegeld uit alle stammen der kinderen Israëls. 5 Uit de stam Juda twaalfduizend verzegelden, (..)
9 Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen.

De ene groep is (symbolisch) telbaar en telt 144.000 personen, die allemaal Joden zijn
De andere groep is ontelbaar groot en bestaat uit mensen uit alle volken.

Ik zou zelf zeggen dat het dus om 2 verschillende groepen gaat in vers 4 en 9.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 25, 2005, 05:06:00 pm »
Maar ook de schare zijn niet de christenen van deze bedeling/periode. In bv. Openb. 3:21 Wie overwint zal samen met mij op mijn troon zitten.
Dat gaat over de Gemeente, de schare staat voor de troon.
In de brief aan de gem. in Fil. staat dat ze zal worden bewaard voor de ure der verzoeking (op. 3:10)
De 7 jaren van de Openb. komen overeen met de laatste 7 jaar van de 70 jaarweken uit Dan. 9.
Die 7 jaar zal over Jeruzalem gaan en dus niet in de chr. periode.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 25, 2005, 05:35:11 pm »
Je bent aanhanger van de bedelingenleer? Dat verklaart ons verschil van inzicht wellicht.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 25, 2005, 05:50:06 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 maart 2005 om 17:35:
Je bent aanhanger van de bedelingenleer? Dat verklaart ons verschil van inzicht wellicht.

right, als je dat zo wil noemen. :)
Maar toch is het moeilijk vind ik om Openbaring louter als een symbolisch boek te zien.
Wat doe je dan bijvoorbeeld met de nieuwe hemel en de nieuwe aarde? Is dat ook symbolisch?
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2005, 05:59:12 pm door Priscilla en Aquila »