Auteur Topic: Kaballa  (gelezen 4240 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Gepost op: juni 27, 2004, 10:07:44 pm »
In het NRC van zaterdag staat een artikel over Madonna en Kaballa. Op grond van haar studie naar Kaballa heeft Madonna besloten haar naam te veranderen in Esther. Tevens heeft ze besloten meer spiritueel en minder lichamelijk te worden. Maar er zijn meer aanhangers van Kaballa zo blijkt. Edgar Davids, David Beckham zijn vrouw Victoria en ga nog maar even door. Kaballa blijkt terug te voeren zijn op de eerste vijf boeken van Mozes. Op deze site over Kaballa kan je het nodige vinden. De vraag nu is, wie weet er meer van Kaballa? Wie is Kabbalist? Wie kent Kabbalisten? Welke verwantschap is er met christendom? Waarin verschilt men met het christendom?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

mirjam natasja

• Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2004, 10:31:40 pm »
Heb even geprobeerd om er iets over te vinden. Wat me opvalt is dat je steeds op sites met new-age verwijzingen komt.
Blijf in Mij gelijk Ik in u en Ik zal u geven de wensen van uw hart.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2004, 10:48:13 pm »
Je vragen zijn niet zo simpel. Het is iig een Joodse mystieke stroming uit de late Middeleeuwen.

Een goede beschrijving staat in: Laenen, J.H., Joodse mystiek - een inleiding, Kampen 1998.
Als je het echt wilt weten zou ik dat gaan lezen.

En op die site staat ook een heleboel zo te zien.

/edit
Er bestaat zelfs een versmelting met het Christendom. Verzonnen in de veertiende eeuw door ene Raymon Lull. (http://www.kheper.net/topics/Kabbalah/ChristianKabbalah.htm)
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2004, 11:04:28 pm door Pulpeet »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #3 Gepost op: juni 27, 2004, 11:10:06 pm »
Wat het ook is... Voor Madonna/Esther is het een stap in de goede richting...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #4 Gepost op: juni 27, 2004, 11:58:09 pm »
Ik heb me wel verdiept in de ideeen van F. Weinreb. Boeken als: de Bijbel als Schepping en Hij die verborgen is.
Ik vind het wel interessant. Via de getallen kan ik dingen goed onthouden, maar uiteindelijk komt hij op zelfverlossing en alverzoening. dat vind ik niet overeenkomen met de normale bijbelse boodschap.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #5 Gepost op: juni 29, 2004, 12:03:13 am »
Vlgs Weinreb zijn het grieks en het hebreeuws de enige talen waarbij letters ook getallen zijn. In onze talen zijn nog wel restanten te vinden zoals de etymologische verwantschap tussen to tell , conter en raconter, tellen en vertellen, zahlen en erzahlen.

Als je de hebr tekst leest als getallen dan zie je ook een verhaal. Bv. in Gen 2 zie je dat de rivier zich splistst in 4en. Ook komt Adam er in voor, geschreven als 1-4-40. Bovendien is hij van stof, 1-4-40-5 gemaakt. Het patroon van 1-4 komt dan ook vaker voor, zegt men.
In Gen 1 valt op het over tegenstellingen gaat: de 2. Daarom begint de tekst met Bereshith, met een B. De eerste dag gaat over licht-duisternis, de 4e over de lichtdragers voor de dag en nacht, de 2e dag gaat over de 2 wateren (boven en onder), zo ook de 5e dag: vissen en vogels, de 3e is dubbel, gaat over land-zee en zaaddragend en vruchtdragend gewas. De zesde dag is ook dubbel: vee-wild, man-vrouw.
Er zit dus een patroon in: 2x 3 dagen.
In de aartsvaders kom je dit weer tegen:
Abraham heeft te maken met licht: nakomelingen als sterren.
Izaak heeft te maken met weaterbronnen,
en Jakob is dubbel: tweeling, 2 soorten vrouwen, van elk soort weer twee. Ook heeft Jakob het meest te maken met het leven zoals ook de 3e en 6e dag.

Vinden jullie dit interessant? Moet er meer komen?
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2004, 12:04:47 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

ric0

• xhuman.net
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #6 Gepost op: juni 29, 2004, 02:19:41 pm »
Even wat snelle quote's van een genoemde site:

"-De Kabbala geeft een duidelijk antwoord!
...
Iedereen, ongeacht zijn of haar leeftijd kan door het leren van de Kabbala voeling krijgen met de geestelijke wereld . Men begint tegelijkertijd in beide werelden te leven, en wordt bestuurder van zijn eigen lot!
..."

Ofwel... probeer te suggeren dat je "HET" antwoord hebt en je krijgt vanzelf wel volgelingen.
Es gibt keine Tatsache, nur Meinungen - Nietzsche

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #7 Gepost op: juni 29, 2004, 05:12:59 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 juni 2004 om 00:03:
Vlgs Weinreb zijn het grieks en het hebreeuws de enige talen waarbij letters ook getallen zijn. In onze talen zijn nog wel restanten te vinden zoals de etymologische verwantschap tussen to tell , conter en raconter, tellen en vertellen, zahlen en erzahlen.

Als je de hebr tekst leest als getallen dan zie je ook een verhaal. Bv. in Gen 2 zie je dat de rivier zich splistst in 4en. Ook komt Adam er in voor, geschreven als 1-4-40. Bovendien is hij van stof, 1-4-40-5 gemaakt. Het patroon van 1-4 komt dan ook vaker voor, zegt men.
In Gen 1 valt op het over tegenstellingen gaat: de 2. Daarom begint de tekst met Bereshith, met een B. De eerste dag gaat over licht-duisternis, de 4e over de lichtdragers voor de dag en nacht, de 2e dag gaat over de 2 wateren (boven en onder), zo ook de 5e dag: vissen en vogels, de 3e is dubbel, gaat over land-zee en zaaddragend en vruchtdragend gewas. De zesde dag is ook dubbel: vee-wild, man-vrouw.
Er zit dus een patroon in: 2x 3 dagen.
In de aartsvaders kom je dit weer tegen:
Abraham heeft te maken met licht: nakomelingen als sterren.
Izaak heeft te maken met weaterbronnen,
en Jakob is dubbel: tweeling, 2 soorten vrouwen, van elk soort weer twee. Ook heeft Jakob het meest te maken met het leven zoals ook de 3e en 6e dag.

Vinden jullie dit interessant? Moet er meer komen?

Vind dit wel interessant eerlijk gezegd. Volg de logica nog niet helemaal maar dat zal dan nog wel komen.

Jan Wietsma, Zwolle

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #8 Gepost op: juni 30, 2004, 01:12:55 am »
Ik, Aquila heb eerder een 'hekel' aan lang typen. Itt Priscilla die oneindig lange posts maakt. Die moeten vaak geknipt worden anders passen ze niet.
Als ik dus iets te cryptisch schrijf vraag me gerust. Als er vraag naar is ben ik meteen gemotiveerder om het duidelijker te doen. Aan de andere kant is dit onderwerp zo uitgebreid dat je wellicht beter een boek kan pakken. Maar ik doe een poging.

Gen 1 is een snel verhaal, 1 heeft iets met licht. Gen 2 is langzamer en gaat ook meer over water - zie de rivieren. Daarom zijn de verhalen ook moeilijk te combineren. Eerst het 1e verhaal:

De structuur van gen 1 is die van de 3 scheppingsdagen. de kabbala noemt deze de 'olam bria' (wereld, tijd van de schepping). De wereld voor de schepping is de olam atsiloeth. De 4e tem de 6e dag is de olam jetsira = wereld van de vormgeving. De 7e dag is de olam assia = wereld van het doen.

De 1e 3 dagen hebben een structuur van licht/donker(1)-water onder/boven het uitspansel(2)-land/zee, vrucht/zaad(3).
Deze structuur komt in de volgende 3 dagen terug: zon/maan, sterren(4) - vogels/vissen(5) - vee/wild, man/vrouw.

Ook de 3 aartsvaders dragen deze kenmerken: Abraham licht, Izaak water, Jakob dubbel en leven.

Ook de 3e letter in het hebreeuws, de Gimmel, draagt die dubbelheid. Gimmel heeft een gespleten voet, betekent kameel (2 bulten) en de kameel kent twee geslachten.

Vlgs de kabbala is de 7e dag nooit geeindigd. Wij leven nog steeds in het principe van de 7e dag: de wereld van het doen. God heeft Zijn werk gedaan. Wij moeten het afmaken. Alleen door de zondeval is nhet nooit zover gekomen dat het af is.
NB vlgs Hebr 4:4 lijkt het misschien zo dat die tekst suggereert dat wij als Christenen wel mogen rusten omdat DE MENS het werk voleindigd heeft wat God Hem had opgedragen (Joh 17:4;19:30)

8 is ook het getal van het nieuwe. 8 heeft qua getalswaarde en qua stam overeenkomst met hemel, olie, (Heilige) Geest. (8= shmona= shin 300 + mem 40+ nun 50, samen 390, hemel= shamajim = shin+ mem+ jod 10 +mem, samen 390, olie= shemen=390)
Ook het loofhuttenfeest is het feest dat een 8e dag kent. Dit feest is niet zo heel vaak gevierd. Het is ook nog niet vervuld in de Chr. periode, zoals wel het Pesach en Shewoeot (pinksteren). Dit feest zal in de nieuwe dag, het Messiaanse vrederijk zijn vervulling kennen. zie Zach 14:16.
Je kunt het dus zo bekijken: geestelijk zijn wij al in de 8e dag beland, maar lichamelijk zijn wij hier nu nog in de 7e. Wij zijn burgers van het koninkrijk der hemelen (Fil 3:20), door de doop met de Heilige Geest.
De 8e dag is dus ook de 5e periode na de 4 andere olams. En 5 heeft ook het kenmerk van de hemel. 4 is het getal van de aarde, zie de rivieren die de hof omsluiten, de 4 windstreken. Ook het 2e scheppingsverhaal wordt in 434 letters opgeschreven, dat is de waarde van de 4e letter Daleth (4-30-400).
de 5e letter Hee is qua uitspraak lucht, qua vorm heeft hij een opening naar boven en de letter betekent venster. De joden zeggen dat Israel de maten kent van 400x400, de afstand naar de hemel is 500.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2004, 01:22:04 am door Priscilla en Aquila »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #9 Gepost op: juni 30, 2004, 12:06:02 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 juni 2004 om 23:58:
Ik heb me wel verdiept in de ideeen van F. Weinreb. Boeken als: de Bijbel als Schepping en Hij die verborgen is.
Ik vind het wel interessant. Via de getallen kan ik dingen goed onthouden, maar uiteindelijk komt hij op zelfverlossing en alverzoening. dat vind ik niet overeenkomen met de normale bijbelse boodschap.
Begrijp ik hier goed uit, dat de leer van de Kabbala dus niet uitkomt op het Nieuwe Testament?
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #10 Gepost op: juni 30, 2004, 12:12:29 pm »

quote:

Pier schreef op 30 juni 2004 om 12:06:
[...]

Begrijp ik hier goed uit, dat de leer van de Kabbala dus niet uitkomt op het Nieuwe Testament?

Dat denk ik idd, hoewel er wel interessante elementen in zitten.
Overigens zitten er verschillende aspecten aan:
kabbala is overlevering en op zich niet zo verkeerd. Hoe ver ga je ermee?
Je hebt ook kabbalisme: de mystieke versie die m.i. te ver gaat en nogal dubieus is. Veel chassidische Joden houden zich hiermee bezig en dit riekt m.i. naar afgoderij.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #11 Gepost op: juni 30, 2004, 12:15:38 pm »
wat is dan het verschil tussen kabbala en kabbalisme?
...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #12 Gepost op: juni 30, 2004, 02:18:06 pm »

quote:

arend schreef op 30 juni 2004 om 12:15:
wat is dan het verschil tussen kabbala en kabbalisme?

goede vraag, ik ben geen deskundige (misschien 1oog in het land der blinden?), maar het kabbalisme gaat op een mystieke wijze om met getallen, levensboom e.d. Lijkt soms wat op de astrologie en verder weet ik het ook niet. Soms wordt door sommigen kabbala gebruikt waar ze kabbalisme of kabbalistiek bedoelen? Kabbala betekent lett. dacht ik overlevering, en gebruikt o.a. de getallen. Ik heb het idee dat er een geleidelijke overgang in zit.

Ik heb voor mezelf en beetje dit criterium. Als de k.uitleg de normale uitleg bevestigt, verdiept ga ik er (voorzichtig) in mee. Als de uitleg eerder tegengesteld, dan wel dubieus is, leg ik het naast me neer. Soms vind ik het ook veel te gekunsteld, maar dit is wellicht subjectief.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2004, 02:18:34 pm door Priscilla en Aquila »

Pulpeet

• Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #13 Gepost op: juni 30, 2004, 02:52:56 pm »
De Kabbala is een Joodse mystieke stroming. De taalmystiek is ermee verweven. Je kunt de term 'Kabbala'  dus niet enkel voor die taalmystiek gebruiken. Ik denk dat P&A de gematria bedoelen wanneer ze het over de 'Kabbala' hebben. De gematria kwam door de Kabbala tot grote bloei waarbij de gevonden nummerieke verbanden verbonden werden met het gods- en wereldbeeld van de Kabbalisten.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2004, 02:53:30 pm door Pulpeet »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #14 Gepost op: juni 30, 2004, 03:23:33 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 30 juni 2004 om 14:52:
De Kabbala is een Joodse mystieke stroming. De taalmystiek is ermee verweven. Je kunt de term 'Kabbala'  dus niet enkel voor die taalmystiek gebruiken. Ik denk dat P&A de gematria bedoelen wanneer ze het over de 'Kabbala' hebben. De gematria kwam door de Kabbala tot grote bloei waarbij de gevonden nummerieke verbanden verbonden werden met het gods- en wereldbeeld van de Kabbalisten.
Zou kunnen, ik heb de term gematria idd wel eens gelezen, maar totnutoe vertolkte ik de ideeen van Weinreb en die heeft het over kabbala en kabbalisme. Ik heb daar zelf verder ook nog een draai aan gegeven.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #15 Gepost op: juni 30, 2004, 11:16:32 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 30 juni 2004 om 14:52:

Prof Schilder gaat in zijn drieluik "Christus in zijn Lijden" ook in op deze getallensymboliek, en geeft daarmee nogal wat verklaringen. Later maakt Van Bruggen in zijn commentaar op het Nieuwe Testament daar korte metten mee.

Jan Wietsma, Zwolle

Chaveriem

• Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #16 Gepost op: juli 01, 2004, 11:02:43 am »
Een kleine aanvulling.... Kaballa is de Joods mystieke leer, zoals al eerder is gezegd. Deze leer omvat inderdaad niet alleen de 'taal mystiek'. De reden dat er links te vinden zijn met New Age is op zichzelf niet zo vreemd, daar ik van mening ben dat New Age zeker naar de kaballa gekeken heeft.
Binnen de messiaanse gelovigen is men zeer verdeeld over de kaballa. Er zijn grof weg 3 stromingen:
1. Kaballa is occult
2. Delen van de kaballa is occult
3. kaballa is goed

De kaballa is oud, en gaat verder terug dan de middel eeuwen. Reeds Yeshua (d.i. jezus) kende het bestaan ervan. Het N'tilat Yadajiem (rituele handenwassing voor de maaltijd) vond in zijn tijd plaats, en hij doet het af als inzetting der ouden (marcus 7) Overigens zegt hij niet dat je het niet [1]mag[/i] doen, maar dat het niet noodzakelijk is.

mazzel tov gam l'cha

Ya'aqov
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #17 Gepost op: juli 02, 2004, 04:00:29 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 01 juli 2004 om 11:02:
Een kleine aanvulling.... Kaballa is de Joods mystieke leer, zoals al eerder is gezegd. Deze leer omvat inderdaad niet alleen de 'taal mystiek'. De reden dat er links te vinden zijn met New Age is op zichzelf niet zo vreemd, daar ik van mening ben dat New Age zeker naar de kaballa gekeken heeft.
Binnen de messiaanse gelovigen is men zeer verdeeld over de kaballa. Er zijn grof weg 3 stromingen:
1. Kaballa is occult
2. Delen van de kaballa is occult
3. kaballa is goed

De kaballa is oud, en gaat verder terug dan de middel eeuwen. Reeds Yeshua (d.i. jezus) kende het bestaan ervan. Het N'tilat Yadajiem (rituele handenwassing voor de maaltijd) vond in zijn tijd plaats, en hij doet het af als inzetting der ouden (marcus 7) Overigens zegt hij niet dat je het niet [1]mag[/i] doen, maar dat het niet noodzakelijk is.

mazzel tov gam l'cha

Ya'aqov
'mazzel tov' betekent dat niet lett. goed gesternte (gewenst) en is dus astrologisch? Bovendien waren de wijzen uit het oosten ook bezig met astrologie?
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2004, 04:00:49 pm door Priscilla en Aquila »

Chaveriem

• Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #18 Gepost op: juli 05, 2004, 06:34:18 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 02 juli 2004 om 16:00:
[...]

'mazzel tov' betekent dat niet lett. goed gesternte (gewenst) en is dus astrologisch? Bovendien waren de wijzen uit het oosten ook bezig met astrologie?

Nooit over nagedacht, altijd met de fig betekenis geleefd.
Maar, eh....... wat is het punt dat je wilt maken? Ik zie het ff niet. Zou je je mischien wat nader kunnen verklaren?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #19 Gepost op: juli 05, 2004, 09:19:13 am »

quote:

Chaveriem schreef op 05 juli 2004 om 06:34:
[...]

Nooit over nagedacht, altijd met de fig betekenis geleefd.
Maar, eh....... wat is het punt dat je wilt maken? Ik zie het ff niet. Zou je je mischien wat nader kunnen verklaren?

Geen punt hoor ;) het kwam gewoon in me op. Eerder had ik geschreven dat er een relatie bestond tussen kaballa en astrologie en dit leek me er een voorbeeld van.
Verder kon ik het niet laten om ook de wijzen uit het oosten aan te halen. Vlgs de kaballa moet de mens, die verdrongen werd naar het oosten, het land Nod, weer de weg terug gaan. Daarom ligt de opening van de tempel aan de oostkant, komt de Messias via de oostpoort Jeruzalem binnen. De wijzen kwamen ook uit het oosten en gingen de weg naar het westen.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #20 Gepost op: juli 05, 2004, 09:27:24 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 juli 2004 om 09:19:
[...]

Geen punt hoor ;) het kwam gewoon in me op. Eerder had ik geschreven dat er een relatie bestond tussen kaballa en astrologie en dit leek me er een voorbeeld van.
Verder kon ik het niet laten om ook de wijzen uit het oosten aan te halen. Vlgs de kaballa moet de mens, die verdrongen werd naar het oosten, het land Nod, weer de weg terug gaan. Daarom ligt de opening van de tempel aan de oostkant, komt de Messias via de oostpoort Jeruzalem binnen. De wijzen kwamen ook uit het oosten en gingen de weg naar het westen.
Waarbij de relatie Jodendom NT weereens overduidelijk wordt.....

Chaveriem

• Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #21 Gepost op: juli 05, 2004, 07:54:31 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 juli 2004 om 09:19:
[...]

Heb ff nagekeken. Mazzel betekent geluk, maar binnen het rabbijns hebreeuws betekent het ster / sterrebeeld. Je zat dus goed in de richting. Het zou inderdaad wel een afgeleide in de qabala kunnen hebben danwel daar zijn oorsprong kunnen vinden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kaballa
« Reactie #22 Gepost op: juli 05, 2004, 11:42:42 pm »
Ik zag je reactie over BERESHITH.
In de kabbala wordt gezegd dat het verhaal begint met een B. Omdat dit de tweede wereld is, de olam bria na de olam atsiloeth. Hert begin van het woord is verwnat met bara wat scheppen betekent. 2-200-1 in getal. de wereld begint met het splitsen/tegenover elkaar zetten van tegenstellingen; hemel aarde, licht duister, enz. De 2 vindt zijn hoogste niveau in de 200, er zijn eenheden aleph tot en met de teth - 1 tem 9, de tientallen jod tot en met tsade - 10 tem 90, en de honderdtallen kof tem thaf, 100- 400.
De mens ondergaat de weg van 2 naar 200 om vervolgens zich te verbinden met de 1.

Net zoals de weg van Egypte = Mizraim 380 naar Kanaan 190 een weg is van 2 naar 1. Ook het woord ABBA = 1-2-2-1.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 11:43:00 pm door Priscilla en Aquila »