Auteur Topic: ouderligen en diakenen voorin de kerk  (gelezen 6639 keer)

bassie

• nl
    • Bekijk profiel
ouderligen en diakenen voorin de kerk
« Gepost op: juni 27, 2004, 10:05:07 pm »
waarom zitten oud en diak vooraan in de kerk kunnen ze niet beter tussen de kerkleden in zitten en/of bij hun gezinnen dit snap ik echt niet
bassie

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2004, 11:13:27 pm »
Traditie...
Er zitten (bij ons in ieder geval) steeds minder ouderlingen/diakenen voorin, de meesten zitten  in de kerk. Ook  zitten er wel kinderen bij hen.

Vind je dit overigens een belangrijke vraag? aangezien je hem post in gereformeerd leven....

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2004, 01:10:53 pm »
Ja inderdaad, waarom kunnen ze niet gewoon bij hun vrouw en kinderen zitten...

en waarom hebben ze een zwart pak aan? :D

Snap ik ook al niet :D

Waarom geeft er 1 de dominee een hand... :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2004, 01:38:05 pm »
in onze grote gemeente heeft het wel een praktisch nut,
je leert de gezichten kennen, zodat je weet wie er ouderling en diaken zijn, als ze in de kerk zouden zitten zou ik dat echt niet weten,
hmm nu ik erover nadenk, dit is leuke smoelenboek invulling voor een kerk met internetpagina ;)

en ach hun kinderen mogen er bij ons ook soms wel bij de ouderlingen/diakenen in de bank zitten hoor, het zal inderdaad een gewoonte zijn die men graag in ere houd

zelf lijkt het mij trouwens ook niks om een dominee van de zijkant te bekijken en geschieden van vrouw en kids te zitten...
[JESUS]Life[/JESUS]

Dieterich

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2004, 01:41:56 pm »

quote:

spacy schreef op 28 juni 2004 om 13:38:
zelf lijkt het mij trouwens ook niks om een dominee van de zijkant te bekijken en geschieden van vrouw en kids te zitten...
Nee, dan de vrouw en kinderen van de predikant. Die hebben het lekker. Altijd gescheiden van man & vader in de kerk zitten...
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 28, 2004, 01:43:37 pm »

quote:

bassie schreef op 27 juni 2004 om 22:05:
waarom zitten oud en diak vooraan in de kerk kunnen ze niet beter tussen de kerkleden in zitten en/of bij hun gezinnen dit snap ik echt niet
Bij ons is het al jaren geleden afgeschaft. Alleen de dienstdoende ouderling zit dan nog vooraan maar dat is gewoon meer van praktische aard. Voor de rest heb ik dit gebruik ook nooit begrepen.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 02:11:07 pm door Santaarnpaal »
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Dieterich

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 28, 2004, 01:49:50 pm »

quote:

Santaarnpaal schreef op 28 juni 2004 om 13:43:
Bij ons is het al jaren geleden afgeschaft. Alleen de diensdoende ouderling zit dan nog vooraan maar dat is gewoon meer van praktische aard. Voor de rest heb ik dit gebruik ook nooit begrepen.

Ik denk dat men vroeger ouderlingen vooraan liet zitten om toezicht op de gemeente te houden. Maar ja, volgens mij hoeft dat juist niet in de kerkdienst te gebeuren. Wees blij dat de mensen er zijn! Wel denk ik dat het als ouderling belangrijk is om een beetje in de smiezen te hebben wie niet of bijna nooit in de kerk komt. Maar daarvoor hoef je niet vooraan te zitten.
Ik denk dat het voor een predikant (letterlijk) een steuntje in de rug is dat er ambtsdragers vooraan zitten. Dan heeft hij minder het gevoel dat het een eenmans-show is. Daarnaast heeft dat ook invloed op de gemeente: we luisteren niet naar de predikant omdat hij zo graag iets wil vertellen maar omdat wij hem uitgenodigd hebben om ons iets van God en onszelf te laten zien. Kijk maar, de ouderling schudt hem de hand. Kijk maar, ze staan (zitten) achter hem.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 01:51:19 pm door Dieterich »
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 28, 2004, 04:40:39 pm »

quote:

bassie schreef op 27 juni 2004 om 22:05:

Ik was gisteren voor het eerst sinds járen weer eens in een vrijgemaakte kerk. Overigens een plezierige ervaring, echter............. het eerste wat wij ons afvroegen was waarom die 5 ouderlingen daar zo triest voorin zaten. Net in het pak en ze keken zo triest. ;)

Het valt ook meteen op dat het niet de gewoonte is om een bijbel mee te nemen, want ze zaten onderuitgezakt gewoon aan te horen wat de dominee zei.
Wij zijn in de gemeente echt gewend om alles op te zoeken en mee te lezen, als iemand zijn bijbel is  vergeten of een gast hem niet mee heeft, dan bieden we er meteen een aan.
We vonden het best een beetje gek, dat juist de ouderlingen het heel gewoon vonden om zonder bijbel aan te treden.

Maar om bij het onderwerp te blijven, het was voor ons beter geweest als die ouderlingen gewoon in de zaal hadden gezeten, en ons een hand hadden gegeven of zoiets.
Gelukkig was de dominee reuze aardig en wist op de één of andere manier dat hij mijn prikbord vriendje was, zodat we met hem hebben gesproken.

Blijft ons opvallen wat ik al eerder zei: Je kunt als gast een gereformeerde kerk inlopen en na een uur weer weggaan zonder door iemand te zijn aangesproken.
Daar zouden de gereformeerden toch eens wat over moeten brainstormen.
Zorg dat iemand die nieuw binnenkomt, dat ervaart alsof hij in een warm bad stapt. Zodat zij bij thuiskomst echt iemand hebben gesproken, en graag nog eens terug gaan naar die gastvrije mensen. Het was zeker geen onwil, we hebben veel ogen op ons gericht gevoeld, we waren echt vreemd denk ik, maar niemand durfde even naar ons toe te komen om te groeten.

Meteen weer kennisgemaakt met het fenomeen zondagen. De preek ging over zondag 11. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 28, 2004, 05:00:14 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 28 juni 2004 om 16:40:
[...]

Blijft ons opvallen wat ik al eerder zei: Je kunt als gast een gereformeerde kerk inlopen en na een uur weer weggaan zonder door iemand te zijn aangesproken.
Daar zouden de gereformeerden toch eens wat over moeten brainstormen.
Zorg dat iemand die nieuw binnenkomt, dat ervaart alsof hij in een warm bad stapt. Zodat zij bij thuiskomst echt iemand hebben gesproken, en graag nog eens terug gaan naar die gastvrije mensen. Het was zeker geen onwil, we hebben veel ogen op ons gericht gevoeld, we waren echt vreemd denk ik, maar niemand durfde even naar ons toe te komen om te groeten.

Mee eens, daar zouden ze wat aan moeten doen. Misschien is de gemeenschap te groot?
Als er iemand hulp nodig heeft op straat en er maar 1 persoon aanwezig dan helpt die, zijn er wel 20 dan kijkt iedereen elkaar aan. Hoe groot is jullie groep Wilhelmina?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 28, 2004, 05:06:43 pm »

quote:

Dieterich schreef op 28 juni 2004 om 13:49:
Ik denk dat men vroeger ouderlingen vooraan liet zitten om toezicht op de gemeente te houden. Maar ja, volgens mij hoeft dat juist niet in de kerkdienst te gebeuren. Wees blij dat de mensen er zijn! Wel denk ik dat het als ouderling belangrijk is om een beetje in de smiezen te hebben wie niet of bijna nooit in de kerk komt. Maar daarvoor hoef je niet vooraan te zitten.
Ik denk dat het voor een predikant (letterlijk) een steuntje in de rug is dat er ambtsdragers vooraan zitten. Dan heeft hij minder het gevoel dat het een eenmans-show is. Daarnaast heeft dat ook invloed op de gemeente: we luisteren niet naar de predikant omdat hij zo graag iets wil vertellen maar omdat wij hem uitgenodigd hebben om ons iets van God en onszelf te laten zien. Kijk maar, de ouderling schudt hem de hand. Kijk maar, ze staan (zitten) achter hem.

Ik denk, dat er heel wat in zit, wat je hier zegt. Inderdaad een soort symbolische waarde: toezicht en: niet de dominee organiseert de dienst, maar de kerkenraad.

Aan de andere kant doet het wel een beetje denken aan de Roomse kerk, waarin de 'geestelijken' de kerk vormden. Dat op een rijtje naar binnen paraderen doet soms wat denken aan de RK 'introitus', helemaal als het orgel op zo'n moment ook nog eerbiedig zwijgt.
Een belangrijke element bij de Reformatie was dat niet de 'geestelijken' de kerk vormen, maar de hele gemeente. Dus werden alle liturgische gemeente-elementen niet langer 'uitgevoerd' door de geestelijkheid, maar juist door de gemeente zelf!

Door het beeld van een sterke, aanwezige kerkenraad kan het 'ambt van alle gelovigen' naar de achtergrond worden geschoven. Onderlinge pastorale en diaconale zorg is een zaak van de hele gemeente en niet maar van een paar ambtsdragers.
Nou denk ik echt niet dat je dit probleem oplost door de ambtsdragers maar in de kerk te laten zitten, maar in de symboliek speelt het wel een beetje mee.

Ik blijf wel benieuwd naar een gedegen historisch antwoord op de vraag van de TS.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 28, 2004, 05:50:30 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 juni 2004 om 17:00:
[...]

Hoe groot is jullie groep Wilhelmina?
Ongeveer 125.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 28, 2004, 06:06:05 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 28 juni 2004 om 16:40:
[...]

Ik was gisteren voor het eerst sinds járen weer eens in een vrijgemaakte kerk.

offtopic:Misschien is het een goed idee om in een apart topic eens wat uitgebreider op je 'vrijgemaakte' ervaring in te gaan en wat positieve en negatieve punten die je opgevallen zijn te benoemen. Misschien zijn er nog wel dingen die we kunnen uitleggen en/of verklaren. En misschien breng je ons ook nog wel op nieuwe ideeen. Kan leuke wisselwerking worden.

Overigens: het fenomeen 'ouderlingen en diakenen zonder bijbel bij zich' is compleet nieuw voor mij. Ik heb dat werkelijk nog nooit ergens waargenomen in GKV's waar ik geweest ben.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 07:03:42 pm door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 28, 2004, 06:39:56 pm »

quote:

Mooie grootte lijkt me, dan ken je iedereen waarschijnlijk min of meer.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 28, 2004, 07:28:39 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 28 juni 2004 om 18:06:

[...]

offtopic:Misschien is het een goed idee om in een apart topic eens wat uitgebreider op je 'vrijgemaakte' ervaring in te gaan en wat positieve en negatieve punten die je opgevallen zijn te benoemen. Misschien zijn er nog wel dingen die we kunnen uitleggen en/of verklaren. En misschien breng je ons ook nog wel op nieuwe ideeen. Kan leuke wisselwerking worden.

Overigens: het fenomeen 'ouderlingen en diakenen zonder bijbel bij zich' is compleet nieuw voor mij. Ik heb dat werkelijk nog nooit ergens waargenomen in GKV's waar ik geweest ben.
Misschien hadden ze hem onder hun stoel gelegd, maar hij ging niet open. Ze luisterden devoot. ;)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 28, 2004, 07:38:37 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 28 juni 2004 om 19:28:
[...]

Misschien hadden ze hem onder hun stoel gelegd, maar hij ging niet open. Ze luisterden devoot. ;)

Dat is dus ook nieuw voor mij (niet dat devoot luisteren, maar dat ze hun bijbeltje niet openen  ;) ) Ik heb me net gisteren nog weer positief zitten verbazen hoe actief verschillende ouderlingen bij ons tijdens de preek in hun bijbeltje aan het bladeren waren.  ;)
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 07:39:41 pm door Mezzamorpheus »

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 28, 2004, 07:54:05 pm »
Lijkt mij nogal onhandig, al die ouderlingen en diakenen die na het consistoriegebed naast hun vrouwen gaan zitten. En na de dienst met de predikant weer de consistorie binnen gaan om nog eens een boom op te zetten over de (mogelijke) gebreken van de preek.

En dan heb ik het nog niet eens over de diakenen die moeten collecteren.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 28, 2004, 08:16:14 pm »

quote:

Pugna schreef op 28 juni 2004 om 19:54:
Lijkt mij nogal onhandig, al die ouderlingen en diakenen die na het consistoriegebed naast hun vrouwen gaan zitten. En na de dienst met de predikant weer de consistorie binnen gaan om nog eens een boom op te zetten over de (mogelijke) gebreken van de preek.

En dan heb ik het nog niet eens over de diakenen die moeten collecteren.

Dat consistoriegebed hoeft toch niet om 1 minuut vóór de dienst ?Wij hebben voor de dienst van 8 - 9 uur een bidstond waar iedereen aan mee kan doen.
Bij ons lopen de oudsten 10 min. voor de dienst alweer in de kerk, en maken overal een praatje, gaan daarna gewoon naast hun vrouw zitten, en als ze dienst hebben, gaan ze gewoon van die plek af naar het podium.

De collekte wordt door gemeenteleden gedaan die daar een rooster voor hebben.

Ook het avondmaal wordt, naast de voorganger, steeds door vóór de dienst aangewezen personen bediend, en daar worden echt de jonge mensen niet in vergeten, en soms ook vrouwen. 8)7

Na de dienst blijft de voorganger gewoon in de kerk en drinkt koffie mee.( Nou zijn er natuurlijk bij ons geen gebreken aan de preek waar over nageboomd hoeft te worden. _/-\o_ )Het is ook volgens mij beter als de voorganger aan de gemeente de gelegenheid geeft om na de dienst hem aan te spreken over het woord wat gebracht is, dan meteen in de consistorie te verdwijnen.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 08:18:45 pm door Mientje »
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 28, 2004, 08:30:29 pm »
:?  Consistoriegebed van 1 minuut, hoe kom je daar bij???
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 28, 2004, 08:35:09 pm »
Dat maakte ik op uit het verslag van Wilhelmina in een ander topic.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 28, 2004, 08:50:20 pm »

quote:

Mientje schreef op 28 juni 2004 om 20:16:
[...]
Dat consistoriegebed hoeft toch niet om 1 minuut vóór de dienst ?

Volgens mij was dat meer een ironische dan een serieuze opmerking van Wilhelmina...  O-)  :+

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 28, 2004, 08:54:30 pm »

quote:

Mientje schreef op 28 juni 2004 om 20:35:
Dat maakte ik op uit het verslag van Wilhelmina in een ander topic.
Dat was een vrijgemaakte dienst. Zo diep zijn wij (nog) niet gezonken.  O-)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 28, 2004, 10:26:24 pm »

quote:

Pugna schreef op 28 juni 2004 om 19:54:
En na de dienst met de predikant weer de consistorie binnen gaan om nog eens een boom op te zetten over de (mogelijke) gebreken van de preek.
... en ook dit moet een grapje zijn.  ;)

Maar waar komt het nou vandaan, die ambtsdragers voor in de kerk?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 28, 2004, 10:28:45 pm »
Ik geloof zelf dat ze daar echt neergezet zijn ( juist omdat ze dwars zitten) om de gemeente in de gaten te houden, en op te letten wie er vaak verzuimt.

Dieterich

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 28, 2004, 11:21:47 pm »

quote:

Peter schreef op 28 juni 2004 om 17:06:
Een belangrijke element bij de Reformatie was dat niet de 'geestelijken' de kerk vormen, maar de hele gemeente. Dus werden alle liturgische gemeente-elementen niet langer 'uitgevoerd' door de geestelijkheid, maar juist door de gemeente zelf!

Door het beeld van een sterke, aanwezige kerkenraad kan het 'ambt van alle gelovigen' naar de achtergrond worden geschoven. Onderlinge pastorale en diaconale zorg is een zaak van de hele gemeente en niet maar van een paar ambtsdragers.
Nou denk ik echt niet dat je dit probleem oplost door de ambtsdragers maar in de kerk te laten zitten, maar in de symboliek speelt het wel een beetje mee.

Ik blijf wel benieuwd naar een gedegen historisch antwoord op de vraag van de TS.

Het verschil met het binnenkomen van ambtsdragers in een protestantse kerk t.o.v. het binnenkomen van de clerus blijft natuurlijk wel dat in de gereformeerde traditie het ambt nog steeds opkomt uit de gemeente en dat in katholieke kringen er nog steeds een soort geestelijke 'kaste' bestaat.

Ik denk overigens dat het ambt aller gelovigen nu niet direct naar de achtergrond wordt geschoven door de locatie van de kerkenraad tijdens de kerkdienst. Dit is eerder ontstaan door een ziekelijke wisselwerking tussen het bijzondere en het algemene ambt. De gemeente verwacht dat de ambtsdragers alles doen, ambtsdragers houden vaak te veel in eigen hand. Dit is natuurlijk vooral iets wat de laatste decennia erg speelt: vroeger werd een ambtsdrager niet voor elk wissewasje verzocht om op te draven. Ik denk dat de mantelzorg in de 16e tot het begin van de 20e eeuw stukken intensiever was dan nu. Tegenwoordig verwacht haast elk gemeentelid een ambtelijke aai over de bol, terwijl ze  nota bene midden in een wijk met broers en zussen wonen!

Ik kan nu niet een uitgebreid onderbouwd argument op de vraag van de TS geven. Wel kan ik zeggen dat het samen naar binnen lopen en samen vooraan zitten in een andere tijd ontstaan is dan de onze. De symboolwerking werd toen positief gewaardeerd. Maar de tijd verandert, net zoals mensen. En daarom is het nu tijd om over dit soort dingen opnieuw na te denken. Niet alleen over uiterlijke zaken, ook over meer centrale zaken. Wat is een ambtsdrager eigenlijk? Zorgt een ouderling alleen voor 'het waken over het zielenheil' of bezoekt hij als een duizendpoot iedereen terwijl de rest van de gemeente passief toekijkt? Aan de formulering is al te horen dat ik voor het eerste kies...

quote:

Mientje schreef op 28 juni 2004 om 22:28:
Ik geloof zelf dat ze daar echt neergezet zijn ( juist omdat ze dwars zitten) om de gemeente in de gaten te houden, en op te letten wie er vaak verzuimt.

Dan kan je ze beter achterin de kerk laten zitten...
Ambtsdragers zitten vooraan om te symboliseren dat de kerk niet door een predikant maar door de gemeente via de kerkenraad bestuurd wordt.

quote:

Mientje schreef op 28 juni 2004 om 20:16:
Het is ook volgens mij beter als de voorganger aan de gemeente de gelegenheid geeft om na de dienst hem aan te spreken over het woord wat gebracht is, dan meteen in de consistorie te verdwijnen.
In de praktijk loopt dat er snel op uit dat iedereen toch ff graag zijn of haar eigen mening over de preek aan de voorganger wil melden. Positief en negatief. Ik vind dit van weinig respect voor de predikant getuigen. Hij heeft net een forse prestatie geleverd: een preek gehouden die hij in de voorgaande week voorbereid heeft en die ontstaan is uit confrontatie met de tekst en zichzelf en zijn weten over de levens van gemeenteleven. En dat is intensief, want existentieel. Gun hem dan ook wat zondagsrust en bel hem op maandagochtend op met complimenten en / of kritiek. Soms heb ik idee dat mensen 'hun' predikant als een soort persoonlijk bezit beschouwen. Maar hij is ook mens, met eigen gevoelens en een eigen privé-leven.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 04, 2004, 02:03:50 pm »
Waar zitten de ambtsdragers btw nog in het zwart?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 05, 2004, 11:19:12 am »
Bij ons de meesten wel hoor... :) In elk geval dragen ze allemaal een pak en als ze geen dienst hebben doen de meesten dat niet :D
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 05, 2004, 12:15:07 pm »

quote:

Marnix schreef op 05 juli 2004 om 11:19:
Bij ons de meesten wel hoor... :) In elk geval dragen ze allemaal een pak en als ze geen dienst hebben doen de meesten dat niet :D

Nou Marnix, dat pak mag van mij wel hoor, als het maar niet zwart is. Bij ons slaat het wel eens naar de andere kant door, in een slordige broek met overhemd met korte mouwen als dienstdoende oudste de berichten voor de dienst voorlezen, of helpen het avondmaal te bedienen.

Misschien ben ik van het oude stempel, maar daar erger ik mij aan.

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 05, 2004, 01:34:12 pm »
Toen mijn man ouderling werd (5 jaar geleden) werd hij benoemd voor 4 jaar.In onze gemeente was het de gewoonte dat ouderlingen en diakenen als ze aanwezig zijn in een dienst altijd vooraan zitten. In die periode ging onze oudste dochter voor het eerst mee naar de kerk, en in de loop van de tijd ook onze tweede dochter. Ik vond het best intensief om twee van die beweeglijke dametjes naast me te hebben en de dienst zowel voor hen als voor mij plezierig te houden. Soms brak het zweet me aan alle kanten uit en keek ik wanhopig naar voren, waar mijn echtgenoot in opperste concentratie naar de dominee zat te luisteren. Mijn oudste dochter ging inmiddels al twee jaar mee naar de kerk en had nog nooit bij haar vader gezeten.
Mijn man was door de week al erg veel weg uit ons gezin en kon dan ook 's zondags niet eens bij ons zitten. Dit alles beleefden wij echt als een belemmering in ons gezamenlijk geloofsleven en mijn man heeft toen ook voorgesteld of ouderlingen en diakenen  niet afwisselend bij hun gezin en voorin konden zitten. Dat voorstel werd door meerderen als positief ervaren en inmiddels kunnen ouderlingen en diakenen dus ook bij hun gezin zitten als ze dat willen.

Zelf zie ik het nut er niet zo van hoor, dat ze voorin zitten. Ik heb liever dat ze er tussen zitten om de dienst mee te maken zoals elk gemiddeld lid dat meemaakt. Dus ook eens tussen de jongelui gaan zitten. Om te kijken of je schaapjes allemaal aanwezig zijn kun je mi beter vóór de dienst in de hal gaan staan. Heb je gelijk de gelegenheid om deze of gene even aan te spreken.
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 05, 2004, 03:20:39 pm »
Dus als ik het begrijp ben je nu van de beproeving af, want de 4 jaar zijn om.
Of is hij nou diaken?  Of is dat degradatie ? :w

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 05, 2004, 03:29:02 pm »

quote:

Anita schreef op 05 juli 2004 om 13:34:
Soms brak het zweet me aan alle kanten uit en keek ik wanhopig naar voren, waar mijn echtgenoot in opperste concentratie naar de dominee zat te luisteren.

Haha ik bedenk ineens: zou dit niet precies één van de redenen zijn dat ouderlingen voor in de kerk zitten?   :D

Het zou wat wezen als de hele kerkenraad de dienst en de preek mist omdat ze hun gezin in toom moeten houden!

(Was een geintje hoor  ;)  ik begrijp je heel goed)
Bombus terrestris Reginae

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 05, 2004, 03:36:43 pm »

quote:

Mientje schreef op 05 juli 2004 om 12:15:
[...]

Nou Marnix, dat pak mag van mij wel hoor, als het maar niet zwart is. Bij ons slaat het wel eens naar de andere kant door, in een slordige broek met overhemd met korte mouwen als dienstdoende oudste de berichten voor de dienst voorlezen, of helpen het avondmaal te bedienen.

Misschien ben ik van het oude stempel, maar daar erger ik mij aan.

* arend 100% eens is!
en zwarte pakken.... het is al een héle tijd geleden dat ik die voor het laatst in de kerkenraadsbanken heb gezien ;)
...

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 05, 2004, 03:56:53 pm »

quote:

Mientje schreef op 05 juli 2004 om 15:20:
Dus als ik het begrijp ben je nu van de beproeving af, want de 4 jaar zijn om.
Of is hij nou diaken?  Of is dat degradatie ? :w
Soms ervaren we het wel als een beproeving, maar ik wil niet de indruk wekken dat het alleen maar ellende is hoor, als je man ouderling is. Maar in een hectisch gezin als wij op dat moment hadden (we hebben in die periode 2 kinderen gekregen) is het best een heel offer hoor. Maar tegelijk ook heel mooi en goed werk. Nu heeft hij een periode van rust voor 2 jaar en daarna kan hij weer gekozen worden.
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 05, 2004, 03:59:36 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 05 juli 2004 om 15:29:
[...]

Haha ik bedenk ineens: zou dit niet precies één van de redenen zijn dat ouderlingen voor in de kerk zitten?   :D

Het zou wat wezen als de hele kerkenraad de dienst en de preek mist omdat ze hun gezin in toom moeten houden!

(Was een geintje hoor  ;)  ik begrijp je heel goed)

Nou, ik moet je eerlijk zeggen dat mijn man echt moest wennen toen hij weer bij ons kwam zitten, hij kreeg haast spijt dat hij er zelf om gevraagd had  8)7  
Maar het is goed dat de kerkeraad weet dat het best een klus is om je kleinste kinderen op een fatsoenlijke manier door een dienst te loodsen. helaas is dat namelijk nogal eens het geval. Maar dat is weer een andere discussie.

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 05, 2004, 04:00:53 pm »

quote:

arend schreef op 05 juli 2004 om 15:36:

[...]

* arend 100% eens is!
en zwarte pakken.... het is al een héle tijd geleden dat ik die voor het laatst in de kerkenraadsbanken heb gezien ;)
Ik dacht inderdaad ook dat dat niet zo veel meer voorkwam. Bij ons nog wel, maar in veel andere GKV's waar ik kom toch een heel stuk minder. Ook de dominee niet trouwens.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 05, 2004, 04:38:20 pm »

quote:

Anita schreef op 05 juli 2004 om 15:59:
[...]

Maar het is goed dat de kerkeraad weet dat het best een klus is om je kleinste kinderen op een fatsoenlijke manier door een dienst te loodsen. helaas is dat namelijk nogal eens het geval. Maar dat is weer een andere discussie.
So I keep my mouth closed. :X

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 05, 2004, 04:40:42 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 05 juli 2004 om 16:38:
[...]

So I keep my mouth closed. :X
Haha, ik dacht al, wanneer komt het, maar jij bent druk bezig je handen in bedwang te houden _/-\o_

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 05, 2004, 04:45:56 pm »

quote:

Anita schreef op 05 juli 2004 om 16:40:
[...]

Haha, ik dacht al, wanneer komt het, maar jij bent druk bezig je handen in bedwang te houden _/-\o_

Ik kom net thuis, maar zie dat huisvrouwen lekker forummen.
OK nu krijg ik om mijn falie, dus on topic dan maar weer.

PS kunnen die ouderlingen voorin niet in ieder geval nét doen of ze het fijn vinden.
Eevn rechtop zitten, stralende lach, en als eesrte gaan staan als dat gevraagd wordt.
Schaapjes gaan zich namelijk net zo gedragen als hun herder. ;)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 05, 2004, 04:54:24 pm »
Maar in een hectisch gezin als wij op dat moment hadden (we hebben in die periode 2 kinderen gekregen.............

...................

Dus daar had je nog wel tijd voor ?????????????? :X

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 05, 2004, 05:01:20 pm »

quote:

Mientje schreef op 05 juli 2004 om 16:54:
Maar in een hectisch gezin als wij op dat moment hadden (we hebben in die periode 2 kinderen gekregen.............

...................

Dus daar had je nog wel tijd voor ?????????????? :X
haha, ook dáár zat ik op te wachten! Ja, ik snap het ook niet, maar het is toch gelukt ;)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 05, 2004, 05:04:22 pm »
Of had je afstandsbediening ?

Ik dacht net, wat je al niet tegen elkaar durft te zeggen op een forum, want ik ken je amper.

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 05, 2004, 05:21:18 pm »

quote:

Mientje schreef op 05 juli 2004 om 17:04:[/bOf had je afstandsbediening ?.

haha _/-\o_

quote:

Ik dacht net, wat je al niet tegen elkaar durft te zeggen op een forum, want ik ken je amper.
Inmiddels ken je me best aardig denk ik, en voel je vast wel aan dat je dit soort dingen tegen mij best kan zeggen. ;)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 05, 2004, 05:36:28 pm »
<font color=blue>En dan nu maar on-topic verder</font>

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 05, 2004, 06:19:04 pm »
Hahaha, Mezza,

We hebben het nog steeds over een ouderling hoor. alleen één, die niet voor het zingen de kerk uit ging. _/-\o_  _/-\o_

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 05, 2004, 06:21:02 pm »
:Z
...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 05, 2004, 06:27:36 pm »
<font color=blue>On-topic hier is discussiëren over het (waarom van het) voorin de kerk zitten van de kerkenraad.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 05, 2004, 06:34:12 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 juli 2004 om 18:27:
<font color=blue>On-topic hier is discussiëren over het (waarom van het) voorin de kerk zitten van de kerkenraad.

Wat kun jij toch een ongelofelijke droogkl... zijn. :(

:w