Auteur Topic: Hoe werkt de Heilige Geest?  (gelezen 2044 keer)

Sarah

• Bekijk profiel
Hoe werkt de Heilige Geest?
« Gepost op: juni 28, 2004, 10:59:03 pm »
1.Wat is het als de heilige Geest meer ruimte moet krijgen?

Ik hoor mensen deze uitspraak weleens doen.

En is dat mogelijk binnen structuren in de kerk?

Moet het dan toch gezocht worden in kleine huisgroepen? Die zijn er altijd al geweest en zullen er wel blijven denk ik tot Jezus terugkomt. Een aantal christenen bij elkaar.
Het blijkt een snelgroeiende kerk te zijn.

2.Vroeg Jezus ons om kerken te stichten?

3.Wanneer krijgt de Geest de ruimte, en wát zou er kunnen gebeuren?
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2004, 11:05:55 pm »
Ik denk dat het in de eerste plaats belangrijk is om vast te stellen wat er met die uitspraak bedoeld wordt. En als de Heilige Geest nu geen ruimte krijgt, waar blijkt dat dan uit?
En hoe doet de Heilige Geest eigenlijk z'n werk?
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 11:06:11 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2004, 11:16:00 pm »
Nog meer vragen? Ik weet het antwoord niet.
Het is ontzettend moeilijk om hier over te praten want ieder ziet alles op een andere manier.
Zo denk ik dat het blijkt uit het feit dat er weinig vrucht gedragen wordt. Maar is dat eigenlijk wel zo?
Als je vergelijkt met wat er in China gebeurd wel misschien. Of met die massabekeringen in Nigeria.
Maar hoe moet het dan? Of zou het op elke plek anders zijn, is dat wat daar gebeurd goet voor daar, en wat hier gebeurd goed voor hier? Of moeten er per definitie wonderen gebeuren waar de Geest van God aanwezig is? Bevrijdingen en genezingen door de kracht van Zijn Geest?
Wat zou Nederland nodig hebben vraag ik mij af? .... hehehe
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 29, 2004, 09:51:57 am »
quote:
Sarah schreef op 28 juni 2004 om 22:59:
1.Wat is het als de heilige Geest meer ruimte moet krijgen?

Dat betekent volgens mij heel simpel dat mensen bereid zijn alles aan de kant te zetten (eigen wil, tradities, vooroordelen, angsten) om de Heilige Geest zijn werk te laten doen. En wát Hij gaat doen, staat Hem natuurlijk vrij...

quote:

Geen kerkgebouwen, nee. Wel groepjes mensen die bij Hem horen.

quote:
3.Wanneer krijgt de Geest de ruimte, en wát zou er kunnen gebeuren?

Zie vraag 1. Ik denk als we de Geest werkelijk de ruimte durven geven, dat nog wel eens hele radicale gevolgen kan hebben. Wie weet moet je je kerkdienst wel helemaal anders doen, op de markt bijvoorbeeld, en moeten we niet langer fijne eet-met-elkaar dingen doen maar de zwervers te eten geven. Misschien moeten we niet langer op afstand voor iemand bidden, maar ernaar toe gaan en de handen op durven leggen.

Wie weet wat er dan allemaal gaat gebeuren.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 29, 2004, 09:56:58 am »
quote:
Zwever schreef op 29 juni 2004 om 09:51:
[...]

Zie vraag 1. Ik denk als we de Geest werkelijk de ruimte durven geven, dat nog wel eens hele radicale gevolgen kan hebben. Wie weet moet je je kerkdienst wel helemaal anders doen, op de markt bijvoorbeeld, en moeten we niet langer fijne eet-met-elkaar dingen doen maar de zwervers te eten geven. Misschien moeten we niet langer op afstand voor iemand bidden, maar ernaar toe gaan en de handen op durven leggen.

Wauauauauauauw.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 29, 2004, 04:26:09 pm »
Allemaal heel leuk en aardig, maar ik vraag me af wat er bedoeld wordt met 'de Geest de ruimte geven'

Betekent dat dat de Geest nu geen ruimte krijgt, en zo ja, waar blijkt dat dan uit?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 29, 2004, 04:41:14 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 29 juni 2004 om 16:26:
Allemaal heel leuk en aardig, maar ik vraag me af wat er bedoeld wordt met 'de Geest de ruimte geven'

Betekent dat dat de Geest nu geen ruimte krijgt, en zo ja, waar blijkt dat dan uit?

Bij 'de Geest de ruimte geven' denk ik in de eerste plaats aan 'verwachtingsvol zijn'. Zijn wij wel verwachtingsvol? Verwachten wij nog grote dingen van God('s Geest)? Zijn wij tevreden als we ons 'programma' weer afgewerkt hebben en weer aan 'onze godsdienstige plicht' voldaan hebben of beseffen wij dat God reëel is en heel concreet in onze levens en in onze gemeente aan de slag wil, op de eerste plaats wil staan en ons zowel persoonlijk als gemeentebreed veranderen wil naar Zijn beeld, heel concreet? Als wij ons bereid verklaren en als het ware met open lege handen naar God toe gaan -met veel verwachting-, dán geven wij de Geest de ruimte en zál Hij ook heel concreet gaan werken.
Helaas moet ik constateren dat wij onze eigen stramienen en structuren soms wel héél belangrijk vinden. Ik vraag me werkelijk af of God ze ook wel net zo belangrijk vindt en of dat geen belemmering is om de Geest de ruimte te geven.
Kortom: De Geest de ruimte geven houdt in: wees verwachtingsvol en wees bereid!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 29, 2004, 04:53:37 pm »
quote:
Zwever schreef op 29 juni 2004 om 09:51:

Een kerkdienst op de markt zie ik toch meer een evangelisatiebijeenkomst worden, dan een samenkomen van de gemeente als gelovigen om God te aanbidden.
En wat zijn de 'fijne eet met elkaar dingen' die je zou kunnen veranderen?

Bedoel je bij ziekte iemand de handen opleggen? Daar moet je dan ook de vrijmoedigheid voor krijgen dat je dat moet doen. Er staat ook ergens dat je niemand overijld de handen op moet leggen.
Als wij biddenn zetten we God aan het werk. Ik denk toch dat dit niet negatief hoeft te zijn. Het lijkt even alsof dit bidden op afstand niet goed genoeg is. Maar je bedoeld misschien ook dat we meer betrokken moeten zijn bij wat we bidden. Geen routine gebed.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 30, 2004, 09:05:04 am »
Van discussies over "de Geest de ruimte geven" krijg ik soms een beetje de kriebels.

* is de Geest een vijand van structuren?
* is de Geest afhankelijk van de ruimte die wij Hem geven?
Ik dacht het niet.

De kern van het werk van de Geest is dat Hij ons aan Christus verbindt en zo deel geeft aan het heil (al het goede) dat God met ons voorheeft. Dat begint bij levensvernieuwing op het diepste niveau: van haat tegen God naar liefde tot God.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 30, 2004, 10:15:03 am »
quote:
Sarah schreef op 28 juni 2004 om 22:59:

Handelingen 2:42-47
Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed. De vele tekenen en wonderen die de apostelen verrichtten, vervulden iedereen met ontzag. Allen die het geloof hadden aanvaard, bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk. Ze verkochten al hun bezittingen en verdeelden de opbrengst onder degenen die iets nodig hadden. Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde. Ze loofden God en stonden in de gunst bij het hele volk. De Heer breidde hun aantal dagelijks uit met mensen die gered wilden worden.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 30, 2004, 10:34:48 am »
P&A,

Relax! Het waren slechts voorbeelden en waarschijnlijk nog verkeerde ook. Ik wilde alleen maar even aangeven dat we niet te licht moeten denken over 'ruimte aan de Geest' geven; bij sommigen bestaat dat puur uit het binnenhalen van een drumstel in de kerk. Ik denk meer aan het realiseren van de doelen die God heeft met de kerk, en soms moet je je ideeën, tradities en meningen daar wel eens radicaal voor om durven gooien.

Scholasticus,

Natuurlijk is de Geest niet persé een vijand van structuren. Je gaf goed de kern weer van het werk van de Geest: het brengen naar Jezus. Het valt toch niet moeilijk in te zien dat sommige structuren daarbij in de weg staan? Laat ik aan jou over om te beoordelen welke dat zijn

En je vervolgvraag, die zal ik wel een beetje verkeerd begrepen hebben. Als (gereformeerd) theoloog moet jij toch weten dat de Geest vooral werkt via mensen. Mensen zijn Zijn instrumenten (hoezeer ik me daar soms ook over verbaas). En je weet toch ook vast wel dat die mensen soms goede gereedschappen zijn, en soms heel belabberd. En dát heeft weer een directe relatie met hoeveel ruimte wij de Geest geven. Als wij alleen maar 1 ding willen doen, op 1 manier, hoe bruikbaar zijn wij dan eigenlijk? Begraven we onze talenten en gaven dan niet?

Juist omdat de Geest ons leidt naar Jezus, moeten wij hem 100% de ruimte geven omdat wij Zijn instrumenten zijn.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 30, 2004, 10:43:21 am »
quote:

Doe ik ook wel hoor ! Als je het leest zou je misschien denken van niet, maar dat is niet zo hoor....
quote:

Het waren slechts voorbeelden en waarschijnlijk nog verkeerde ook. Ik wilde alleen maar even aangeven dat we niet te licht moeten denken over 'ruimte aan de Geest' geven; bij sommigen bestaat dat puur uit het binnenhalen van een drumstel in de kerk. Ik denk meer aan het realiseren van de doelen die God heeft met de kerk, en soms moet je je ideeën, tradities en meningen daar wel eens radicaal voor om durven gooien.

Laat Wilhelmina het niet horen, die ging van je voorbeelden al uit haar dak
Ik bedoelde meer dat je moet oppassen dat je allerlei dingen die wel mooi lijken ook toets of ze bijbels mogen, je de vrijmoedigheid krijgt dat het op dat moment ook mag....
Dus voorzichtigheid en overleg met de Heer, die dan door Zijn Geest de dingen duidelijk maakt.
De Geest verheerlijkt Jezus. Dus wordt Hij in het middelpunt gezet of.... hebben we het steeds over dat de Geest het moet doen.
Als de Geest in ons werkt, praten we niet meer zoveel over de Geest, nee, de Geest werkt in ons de verheerlijking van de Here Jezus uit
Subtiel verschil misschien....
En wat je hier verder zegt kan ik wel in mee
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2004, 10:46:49 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 30, 2004, 10:50:51 am »
quote:
Hiedeen schreef op 30 juni 2004 om 10:15:
[...]

Handelingen 2:42-47
Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed. De vele tekenen en wonderen die de apostelen verrichtten, vervulden iedereen met ontzag. Allen die het geloof hadden aanvaard, bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk. Ze verkochten al hun bezittingen en verdeelden de opbrengst onder degenen die iets nodig hadden. Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde. Ze loofden God en stonden in de gunst bij het hele volk. De Heer breidde hun aantal dagelijks uit met mensen die gered wilden worden.

Nou, hier komt Jezus niet aan het woord.  
Ik heb net een boekje gelezen waarin de schrijver uitlegt dat Jezus tijdens zijn tijd op aarde vooral over 'het Koninkrijk van God' sprak en opvallend weinig over 'de kerk' (die noemt Hij maar twee keer). Daarom zou het ook onze grote opdracht moeten zijn om het Koninkrijk van God te verkondigen en al een stuk daarvan hier op aarde te realiseren. En nee, kerk en koninkrijk zijn niet hetzelfde. Als je het woord 'Koninkrijk' door 'kerk' vervangt in bijv. het Onze Vader of in andere verzen dan blijkt telkens de context te veranderen.  Dus dat kan niet. Dit feit bracht E. Stanley Jones, een van de leidinggevende zendelingen in India in de vorige eeuw, tot de volgende uitspraak: 'Als het Koninkrijk van God de centrale boodschap vormde van Jezus' bediening, dan is de herontdekking van het Koninkrijk van God iets waaraan de mens het hardste behoefte heeft.' Die uitspraak lijkt mij behoorlijk hout te snijden.

attie

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 01, 2004, 01:11:46 pm »
Het lijkt me inderdaad zinvol om eens na te gaan of onze structuren de werking van de Heilige Geest in de weg kunnen staan. De opdracht te streven naar de gaven van de Geest en in het bijzonder het profeteren is versmald tot een preek als het belangrijkste onderdeel van de eredienst. Wat komt er terecht van: telkens als gij samenkomt, heeft een ieder iets. Welke mogelijkheden heeft God om zijn aanwezigheid duidelijk kenbaar te maken? Ik bedoel dan de gaven van de Geest die dan tot uiting zouden kunnen komen. Hoe functioneert een tekst als 1 Cor. 12:28, en God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde (sic!) leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, bekwaamheid om te helpen, om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen. Hebben we niet te makkelijk veel bijbelse gegevens geparkeerd op een aparte afdeling: alleen voor de eerste eeuw bedoeld? Het is wel makkelijk om te zeggen dat de Heilige Geest toch wel zijn werk zal doen als wij van onze kant Hem tegenstaan, bedroeven en uitblussen door onze structuren. Ik bid er elke dag voor dat God, ondanks onze machtige structuren, toch zijn werk zal doen onder zijn kinderen. Ik geloof ook dat de tijd weer zal aanbreken dat alles wat God beloofd heeft aan ambten, zegeningen en gaven, weer zal aanbreken.
Esek

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 01, 2004, 09:43:42 pm »
quote:
Mezzamorpheus schreef op 30 juni 2004 om 10:50:

[...]

Nou, hier komt Jezus niet aan het woord.  
Ik heb net een boekje gelezen waarin de schrijver uitlegt dat Jezus tijdens zijn tijd op aarde vooral over 'het Koninkrijk van God' sprak en opvallend weinig over 'de kerk' (die noemt Hij maar twee keer). Daarom zou het ook onze grote opdracht moeten zijn om het Koninkrijk van God te verkondigen en al een stuk daarvan hier op aarde te realiseren. En nee, kerk en koninkrijk zijn niet hetzelfde. Als je het woord 'Koninkrijk' door 'kerk' vervangt in bijv. het Onze Vader of in andere verzen dan blijkt telkens de context te veranderen.  Dus dat kan niet. Dit feit bracht E. Stanley Jones, een van de leidinggevende zendelingen in India in de vorige eeuw, tot de volgende uitspraak: 'Als het Koninkrijk van God de centrale boodschap vormde van Jezus' bediening, dan is de herontdekking van het Koninkrijk van God iets waaraan de mens het hardste behoefte heeft.' Die uitspraak lijkt mij behoorlijk hout te snijden.

Nee, Jezus komt hier niet expliciet aan het woord...  
Ik bedoel niet zozeer 'de kerk', maar meer 'de gemeente'. Direct na Jezus' hemelvaart en de komst van de Heilige Geest komen de christenen samen. Met belangrijke doelen: God eren, naasten liefhebben, dienen en niet-christenen winnen voor het evangelie. De Heilige Geest werkte door de gemeente, en voegde christenen toe.
Ik denk dat Koninkrijk-gericht denken heel goed is, maar dat dat niet ingaat tegen gemeente-gericht denken. Integendeel, de gemeente is enorm waardevol!