Het lijkt me inderdaad zinvol om eens na te gaan of onze structuren de werking van de Heilige Geest in de weg kunnen staan. De opdracht te streven naar de gaven van de Geest en in het bijzonder het profeteren is versmald tot een preek als het belangrijkste onderdeel van de eredienst. Wat komt er terecht van: telkens als gij samenkomt, heeft een ieder iets. Welke mogelijkheden heeft God om zijn aanwezigheid duidelijk kenbaar te maken? Ik bedoel dan de gaven van de Geest die dan tot uiting zouden kunnen komen. Hoe functioneert een tekst als 1 Cor. 12:28, en God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde (sic!) leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, bekwaamheid om te helpen, om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen. Hebben we niet te makkelijk veel bijbelse gegevens geparkeerd op een aparte afdeling: alleen voor de eerste eeuw bedoeld? Het is wel makkelijk om te zeggen dat de Heilige Geest toch wel zijn werk zal doen als wij van onze kant Hem tegenstaan, bedroeven en uitblussen door onze structuren. Ik bid er elke dag voor dat God, ondanks onze machtige structuren, toch zijn werk zal doen onder zijn kinderen. Ik geloof ook dat de tijd weer zal aanbreken dat alles wat God beloofd heeft aan ambten, zegeningen en gaven, weer zal aanbreken.