quote:
Zwever schreef op 27 juni 2004 om 21:34:Ik hoop zo helder te maken dat het "tot één geheel maken" van oud en nieuw verbond (zoals dat gebeurt in de GKV), een aantal (negatieve) consequenties heeft die eigenlijk doorspelen in allerlei problemen binnen de gereformeerde kerken.
Ik vind het een polariserend schema, en dat ontneemt mij iedere lust om op inidividuele punten in te gaan. Schema's maken de wereld overzichtelijker, maar vereenvoudigen de werkelijkheid ook waar deze werkelijkheid helemaal niet eenvoudig en eenduidig ligt. Om de werkelijkheid in een schema te vatten moet je dus allerlei aannames doen en daar staat het dan ook bol van.
quote:
Maar dat vereist van mij niet alleen dat ik aantoon dat de leer niet deugt vanuit de Bijbel, maar ook dat dit niets te maken heeft met 'de problemen in de gereformeerde kerk' (zelfs al zou ik al die 'problemen' ook als problemen ervaren, wat ik niet in alle gevallen doe). Dat is dweilen met de kraan open, althans zo ervaar ik dat.
Oftewel: nee, de gereformeerde leer smelt het oude en nieuwe verbond niet in één en nee, de genoemde punten worden zo niet geleerd en nee, die en die problemen hebben daar niets mee te maken en nee, ik ervaar die en die 'problemen' helemaal niet als probleem.
Nogmaals: de opzet van dit schema getuigt wat mij betreft van een verkeerde invalshoek en daar wens ik niet in mee te gaan. Zou ik er wel in meegaan, dan moet ik er een 4e kolom bij hebben: gevaren bij scheiding/tegenstelling maken tussen OT en NT. Maar dit zou het schema in de war schoppen, want het is juist gemaakt om aan te tonen, dat allerlei 'problemen in de Geref. kerk te maken hebben met een verkeerd zicht op de verhouding tussen oud en nieuw verbond'.
En wat dan? Nog maar een 5e kolom erbij? Met daarin de problemen in de evangelische wereld die voortkomen uit het scheiden/uit elkaar trekken van oud en nieuw verbond? Wat schieten we daar nou mee op?
quote:
Ik vind het eerlijk gezegd wel vervelend dat misschien wij wel, jou met onze bijdrage tegen de borst zouden stuiten. Dat is namelijk absoluut niet de bedoeling.
offtopic:Dat begrijp ik. Wat mij frappeert is dat mensen die bewust lid zijn van een gereformeerde kerk openlijk de leer daarvan bestrijden. We hebben het daar al eens eerder over gehad: wanneer komt het punt dat je beter kunt stoppen met elkaar een bepaalde kant op te trekken?
En wat spacy schrijft:
de meest simpele samenvatting van onze motivatie is dus gewoon: nieuwsgierigheid en graag dit soort dingen willen begrijpen
Dit soort motieven kan ik onmogelijk afleiden uit dergelijke 'verhelderende' schema's.
quote:
Ooit heb ik met jou een heel leuke en verhelderende discussie gehad in het topic: Wat is precies 't verschil..... (Tussen evangelisch en gereformeerd. )
Het was leuk te ontdekken dat we
heel dicht bij elkaar zitten wat bv. de wet betreft....dichter dan ik zou denken. Het zijn andere invalshoeken en benaderingen. De uitkomst ligt gelukkig vaak dicht bij elkaar

offtopic:Dat ging mij net zo. Wat ik daar in elk geval van leerde dat ook de "evangelische" wereld genuanceerder in elkaar zit dan ik dacht. En juist omdat het goed is om te zien wat ons bindt, zouden we moeten ophouden met het met elkaar communiceren via dit soort schema's.
En die laatste post ga ik nog eens opzoeken.
/edit: ik heb m gevonden en nog eens gelezen. Het blijft een lastige materie, vind ik. Ga ik me meer in verdiepen.