quote: P. Strootman schreef op 06 juli 2004 om 13:28:Toch zit ik nog met een probleem, Pier! In Deut. 32.8 en 9 staat namelijk: 'Toen de Allerhoogste aan de volken hun erfenis toedeelde, toen Hij de mensenkinderen van elkander scheidde, heeft Hij de grenzen der volken vastgesteld naar het aantal der zonen van Israel. Want des Heren deel (grondtekst:Jaweh of Jehova?) is zijn volk, Jacob het Hem toegemeten erfdeel'. Er is dus sprake van de Allerhoogste EN van Jaweh.
Je zou dit eens kunnen lezen Piet:
http://www.sign2god.com/folders/Godheid-Jezus.htmlWat daar uitgelegd wordt, komt denk ik wel dicht bij hetgene jij bedoelt.
Maar ik zal heel eerlijk zijn, voor mij zijn dit soort gedachten, dat er meerdere zonen Gods zijn, toch wel nieuw.En misschien kun jij dan beter de vraag beantwoorden wie nu hemel en aarde, en dus ook de mens schiep.Ik vind op dit moment een en ander behoorlijk verwarrend, want als je het OT leest, wanneer is er dan sprake van dat de Allerhoogste spreekt en wanneer spreekt J-H-W-H.
En ( volgens het artikel ) zijn de zonen Gods allemaal geschapen door de Allerhoogste, en als dat zo is, mag je die zonen dan wel aanbidden?
Kijk maar eens naar Psalm 82:
God in de vergadering der goden
1 Een psalm van Asaf.
God staat in de vergadering der goden,
Hij houdt gericht te midden der goden.
2 Hoelang zult gij onrechtvaardig richten,
en de goddelozen gunst bewijzen? sela
3 Richt de geringe en de wees,
doet recht de ellendige en de behoeftige,
4 bevrijdt de geringe en de arme,
redt hem uit der goddelozen hand.
5 Zij weten niets en begrijpen niets,
in duisternis wandelen zij rond;
alle grondvesten der aarde wankelen.
6 Wel heb Ik gezegd: Gij zijt goden,
ja, allen zonen des Allerhoogsten;
7 nochtans zult gij sterven als mensen,
als een der vorsten zult gij vallen.
8 Sta op, o God, richt de aarde,
want Gij bezit alle volken.
Deze God is de Allerhoogste?, en Hij veroordeelt hier goden ( zonen des Allerhoogsten ) die toch zullen sterven als mensen, omdat ze niet naar Zijn wil handelden.
En hoe ga je om met teksten als deze:
Jes 44,6
Zo zegt de HERE, de Koning en Verlosser van Israël, de HERE der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God.
Dit vers lijkt me toch over de Allerhoogste te gaan, want wie anders dan Hij kan zeggen:
buiten Mij is er geen God?
Dus op dit moment heb ik eigenlijk meer vragen dan antwoorden Piet, maar wellicht kun jij ( of iemand anders ) hier eens wat over zeggen, ben eigenlijk wel zeer benieuwd.