ik heb hier het boekje van Lambert Wierenga liggen: De heidelbergse catechismus in modern nederlands.
Zondag 34 staat er als volgt in:vraag: De norm is dus de wet van God. Wat staat daar dan in?
antwoord:
God legde de volgende gedragsbepalingen aan Israël op:
"Ik ben JAHWE, uw God; ik heb u bevrijd uit Egypte waar u als slaven gewoond het.
* U mag er geen andere god op na houden.
* U mag geen beelden maken: u mag wél afbeeldingen maken van iets aan de hemel daar boven,op de aarde hier beneden, of in het water waarop de aarde rust; maar u mag die niet gebruiken om er voor neer te knielen of er eer aan te bewijzen.
Want ik, JAHWE, uw God, eis u helemaal voor mij alleen op. Als de vaders van mij niet willen weten, roep ik hun zoons, kleinzoons en achterkleinzoons nog ter verantwoording, wanneer ook die mij ontrouw worden; maar ik blijf trouw aan al die duizend nakomelingen, als die zich houden aan de bepalingen van dit verdrag.
* U mag de naam van JAHWE, uw God niet misbruiken;
JAHWE laat in geen geval ongestraft wie dat wél doen.
* Denk er om dat u de rustdag een ereplaats geeft. Zes dagen zijn er, waarop u al uw werk mag doen, maar de zevende dag is een rustdag,
ingesteld ter ere van JAHWE, uw God. Dan mag u dus niet werken, u zelf niet, uw kinderen, uw personeel en uw dieren niet, en evenmin de buitenlander die zich bij u gevestigd heeft.
Want in zes dagen heeft JAHWE alles gemaakt: de hemel, de aarde, de zee en alles wat erbij hoort; maar de zevende dag heeft Hij uitgerust. Daarom heeft JAHWE de rustdag een speciale ereplaats gegeven.
* Heb eerbied voor uw ouders; dan zult u lang mogen leven in het gebied
dat JAHWE, uw God, u geven gaat.
* U mag geen moord plegen.
* U mag geen echtbreuk plegen.
* U mag geen diefstal plegen.
* Als u tegen iemand als getuige moet optreden, mag u niet liegen.
* U mag niet jaloers zijn op wat van een ander is, en het niet voor uzelf willen hebben, z'n huis niet, z'n vrouw, z'n personeel en z'n dieren niet, of wat dan ook."