Terwijl mijn collega naar de 'moeder aller concerten' van The Pixies was, toog ik met mijn zusje naar Paradiso in Amsterdam. Reeds lang geleden hadden we afgesproken om een keer samen naar
Heather Nova te gaan. Mijn zusje wilde wel eens weten waarom ik deze dame nu zo bewonder. Eind jaren negentig kocht ik mijn eerste cd van haar "Siren" de stem wist mij op een bepaalde manier te boeien en sindsdien ben ik deze jongedame steeds meer gaan volgen. In oktober 2001 ben ik voor het eerst naar een concert van haar geweest en ik was helemaal onder de indruk, wat een stem en wat een sfeer. Op mij kwam het allemaal betoverend over en ook mijn vaste concertvriendje was aardig onder de indruk. Reden voor ons om in juni 2002 naar Duitsland te rijden om een live concert van haar mee te maken in Gelsenkirchen. Dit concert maakte nog meer indruk en dat zal zeker gekomen zijn door de zwoele zomerse sfeer die daar heerste. Dus eens kijken of de sfeer van toen kon worden geƫvenaard. Vlak voordat Heather opkwam deelde de zanger van het voorprogramma "Obi" nog mee dat het Heathers birthday was. Kennelijk speciaal voor deze gelegenheid kwam Heather op in een schitterende oranje jurk die mijn zusje vooral 'basic' vond. Maar goed we waren bovenal gekomen voor de muziek en het was wederom van A tot Z schitterend. Niet vergelijkbaar met eerdere concerten maar dit kwam vooral doordat Berit Fridahl niet meespeelde en de toetsenist een veel grotere inbreng had. Ook Heather zelf beperkte zich tot de 'gewone' gitaar en speelde niet electrisch. Hierdoor kreeg het concert een heel andere klankkleur en zorgde Heather met haar 'siren' stem regelmatig voor kippenvel. Een nummer als "Gloomy Sunday" met alleen begeleiding van de toetsenist was adembenemend. Grappig was het moment waarop de drummer de opmaat naar het nummer "Truth and bore" kwijt was. Dat Heather jarig was ging niet ongemerkt voorbij, menig bezoeker had al een cadeau op het podium gelegd en aan het begin van de tweede deel van de set werd er luidkeels "Happy Birthday" en "Lang zal ze leven" gezongen, waarbij Heather duidelijk liet blijken niet te weten wat er nu gezongen werd. Aan het eind kwam ze nog een keer terug voor een speciale toegift "Storm" waarna het concert dan ook echt afgelopen was. Buiten gekomen voelde het wederom zwoel aan waardoor de gevoelens voor muzikale kwaliteiten van Heather verder gevoed werden. Kortom van mij mag Heather nog regelmatig komen spelen in ons land of dichtbij over de grens. Tot die tijd vermaak ik mij maar de live-dvd "Live at the Union Chapel DVD" waarop een registratie te zien is van een concert eind verleden jaar met dezelfde band. Op dat moment was Heather al zwanger en dat is dan ook een beetje te zien, dat ze een gelukkige moeder was, bleek ook tijdens het concert opmerkte dat "The baby still sleeping is".
Meer foto's:
http://www.briljantje.com...athernova040706/index.htm
quote: Playlist
Like lovers do
I wanna be your light
Paper cup
One day in June
Talk to me
Island
River of life
All I need
Gloomy Sunday
What a feeling
Let's not talk about love
Winter blue
You left me a song
London rain (nothing heals me like you do)
Fool for you
Truth and bone
Someone new
Drink it in
Happy birthday - Lang zal ze leven (audience on vocals)
Heart and shoulder
Doubled up
Walk this world
Storm