Auteur Topic: Scheiden en Gereformeerd zijn  (gelezen 9122 keer)

janwin

• Bekijk profiel
Scheiden en Gereformeerd zijn
« Gepost op: juli 04, 2004, 11:33:35 am »
Ik heb een probleem: ik zie een goede vriendin helemaal in de geloofsproblemen komen, omdat zij wegens een scheiding zo door de (gereformeerde) kerk veroordeeld wordt. Zij heeft het heel lang vol gehouden, juist door geloof en kerk, maar zich dus ook ruim 15 jaar door haar man laten mishandelen. De details zal ik u sparen, maar ze waren vreselijk.

Ja, dat was Gods wil, werd er maar steeds door ouderlingen gezegd (niet overigens door de predikant), je moet maar bidden en je best doen. Maar als iemand je dan echt naar het leven staat, en je kinderen ook bedreigt, kan dit toch niet Gods wil zijn. Moet je je dan maar laten vermoorden?

Enfin, na die 15 jaar is alles dan uiteindelijk mis gegaan. En dan staat de kerk alsnog klaar, niet om je in liefde te helpen, maar om je te verwijten dat je tegen Gods wil in gescheiden bent, en dat je vast niet hard genoeg gebeden hebt. Dat kan en mag toch niet? Al die mensen weten niet wat je hebt doorgemaakt, maar ze weten wel precies dat je je man had moeten gehoorzamen. De ouderlingen komen weer bij je thuis: niet om te helpen, maar om je te veroordelen. Ook bij je ex komen ze thuis, om te zeggen dat je eigenlijk in deze omstandigheden maar niet meer in de kerk moet komen.

En zo zijn er, ondanks hun nog steeds persisterende geloof, eigenlijk weer twee mensen van de kerk vervreemd, inclusief hun kinderen.

Dat is toch niet wat God wil, of zie ik dat verkeerd? En dit gebeurt niet in een fundamenteel dorpje op de Veluwe, maar in een stad als Amsterdam of Rotterdam.

Eigenlijk sta ik dan met de mond vol tanden, want ik weet echt niet wat ik dan zeggen moet tegen zo iemand. Er staat toch ook: Oordeelt niet, opdat gij niet veroordeeld worde. Geldt dit dan niet voor de kerk en haar amtsdragers, of weten die precies wat de Here God bedoelt of bedoeld heeft?
Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen!

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 04, 2004, 11:45:46 am »
Is dit gebeurt in een vrijgemaakte kerk?

janwin

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 04, 2004, 11:51:30 am »
Ja, in een echte vrijgemaakt gereformeerde kerk, twee keer per zondag een druk bezochte kerkdient, ook wel art 31 genoemd....

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 04, 2004, 11:58:46 am »
O God, wij zijn zo onvolkomen! Help ons om ons echt te laten leiden door Uw Geest. Want Uw Kerk heeft Uw Geest zo hard nodig om niet eigen wegen te gaan! We maken er soms een zootje van. We doen mensen pijn. Mensen die soms al zoveel pijn hebben. Pijn vanwege mishandeling, pijn vanwege scheiding, het doet allemaal zo zeer. En dan is daar die vinger die nog eens extra drukt op de zere plek. Maar gelukkig is er ook Uw hand Heer Jezus. Uw verwonde hand om wonden van mensen te genezen. En die genezing hebben we allen nodig God. HEER ontferm U over ons.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 04, 2004, 12:06:12 pm »
Scheiden is soms nodig. Het kan zo zijn dat vanwege de situatie in een relatie de harmonie en rust zoek is. En dat is toch wat God ons als mensen geven wil: harmonie en rust. Als dit na veel 'werken' niet aanwezig blijkt te zijn, wie zegt dan dat scheiden verkeerd is? God? Ik geloof dat niet! En ik heb altijd al vraagtekens hierbij gehad, maar tijdens onze huwelijksvoorbereiding heeft bovenstaande uitspraak van onze toenmalige predikant mij aangesproken en ik heb hierin mijn antwoord gevonden. Ik hoop dat de mensen die toch zo 'veroordelend' zijn geweest door God (mogelijk via medechristenen) ook deze boodschap van harmonie mogen aannemen en uitdragen.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 04, 2004, 12:12:45 pm »
Het maakt me triest om te horen dat dit ook anno 2004 nog voorkomt. Ik heb wel soortgelijke verhalen gehoord betreffende een scheiding in de familie ruim tien jaar geleden en de ouders van een vriend vijf jaar geleden. Maar er zijn nog steeds gemeenten waar dit gebeurd... Wat gaat er om in zo'n ouderling om inet die mensen te helpen? Ik snap dat gewoon niet. Gelukkig zijn de meeste ouderlingen die ik ken juist de types die heel begripvol zijn, al weet ik niet hoe ze met echtscheiding om zouden gaan.
Van de bovengenoemde ex-echtparen is niemand meer vrijgemaakt trouwens. Dat is blijkbaar geen uitzondering.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 04, 2004, 01:07:16 pm »
Hele trieste zaak.
Maar zijn ouderlingen enz. daar ook op aangesproken? Dat mag ook gewoon lijkt mij.
Het is inderdaad nog steeds kwalijk dat dat voorkomt.
Een goede bekende van mij(ook vrijg) is een jaar of wat geleden gescheiden.
Zijn vrouw had hemal 2x bedrogen door er met een ander vandoor te gaan. Ook tussen haar en de kinderen ging het niet meer.
Hij vroeg zich ook af, wat hij nou moest want hij zei dat hij haar wel trouw had beloofd enz. ten aan zien van God.
Zoe iemand, zou hij dan niet meer opnieuw mogen trouwen? Iemand met oprecte bedoelingen. Ik vind dat heel moeilijk.
Als ik heel eerlijk ben, ben ik blijdat ik in zulke gevallen geen ouderling ben, want dat lijkt mij heel moeilijk om dara mee om te gaan.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 05, 2004, 11:13:49 am »
Hm Janwin, ik ben het met bovenstaande reakties eens dat het erg is dat dit gebeurd....

Verder wil ik er nog aan toevoegen dat ze vast wel wat liefde om haar heen kan gebruiken... en misschien kan jij haar duidelijk maken dat een hoop mensen kritiek op haar kunnen hebben maar dat God anders is... en dat er ook een heleboel vrijgemaakten zijn die haar wel begrijpen en niet veroordelen... Succes!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 05, 2004, 11:24:06 am »

quote:

janwin schreef op 04 juli 2004 om 11:33:
Ik heb een probleem: ik zie een goede vriendin helemaal in de geloofsproblemen komen, omdat zij wegens een scheiding zo door de (gereformeerde) kerk veroordeeld wordt. Zij heeft het heel lang vol gehouden, juist door geloof en kerk, maar zich dus ook ruim 15 jaar door haar man laten mishandelen. De details zal ik u sparen, maar ze waren vreselijk.

Ja, dat was Gods wil, werd er maar steeds door ouderlingen gezegd (niet overigens door de predikant), je moet maar bidden en je best doen. Maar als iemand je dan echt naar het leven staat, en je kinderen ook bedreigt, kan dit toch niet Gods wil zijn. Moet je je dan maar laten vermoorden?

Je kunt toch ook scheiden van tafel en bed? Je bent dan nog wel offiecieel getrouwd, maar niet meer 'samenwonend'...... (Of is dat niet meer mogelijk tegenwoordig)
Je hebt ook een verantwoording naar je kinderen toe; het is belangrijk dat zij beschermd worden. En God weet toch dat je niet WILT scheiden?
De 'wet' is er juist ook om niet alleen naar de letter te kijken in zo'n moeilijke situatie.
Maar wat zou God willen....en als dat niet uitvoerbaar is...wat is Gods wil dan?
En dat is een geestelijk beoordelen van situaties...
Wel moeilijk, inderdaad.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 11:25:11 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 05, 2004, 12:19:57 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 juli 2004 om 11:24:
[...]

Je kunt toch ook scheiden van tafel en bed? Je bent dan nog wel offiecieel getrouwd, maar niet meer 'samenwonend'...... (Of is dat niet meer mogelijk tegenwoordig)
Je hebt ook een verantwoording naar je kinderen toe; het is belangrijk dat zij beschermd worden. En God weet toch dat je niet WILT scheiden?
De 'wet' is er juist ook om niet alleen naar de letter te kijken in zo'n moeilijke situatie.
Maar wat zou God willen....en als dat niet uitvoerbaar is...wat is Gods wil dan?
En dat is een geestelijk beoordelen van situaties...
Wel moeilijk, inderdaad.

Als een man je mishandeld moet je direkt gaan scheiden. Een man die zijn vrouw mishandeld is een slecht voorbeeld voor de kinderen. De kinderen worden alleen maar beschermd door weg te gaan bij zo'n man. Een man die mishandeld is een "verkeerde" man.

Carolien Roodvoets heeft daar een boek over geschreven: "Het Monsterverbond"
Ouderlingen zouden zich meer in de psychologie van mensen moeten gaan verdiepen ipv alleen maar in de bijbel te lezen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 05, 2004, 04:15:49 pm »
Overigens zie ik niet goed in waarom je van tafel en bed, ja van alles zou scheiden.... maar officieel wel getrouwd blijven... zo is het huwelijk toch niet bedoeld? Het huwelijk symboliseert eenheid en als je bent gescheiden van tafel en bed en zo is die eenheid er juist niet meer... en ben je niet meer samen 1... wat is dan het nut van officieel wel getrouwd zijn? Volgens mij ben je dan in Gods ogen gewoon gescheiden hoor.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 05, 2004, 04:21:52 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 juli 2004 om 11:24:
Volgens mij is dat wettelijk niet toegestaan.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 05, 2004, 06:10:41 pm »
Dat is wettelijk uitstekend toegestaan. Bij zo'n scheiding van tafel en bed is het verboden om (uit mijn hoofd) binnen 3 jaar te hertrouwen, en daarna alleen als de ander er toestemming voor geeft. (Is normaal gesproken 9 maand, ivm mogelijke zwangerschap).
Het is inderdaad een minder 'harde' scheiding, die bovendien het hertrouwen bemoeilijkt. Het is daarom in de GKv vaak makkelijker geaccepteerd.

En op zich ben ik het met Lonneke eens: mishandeling is m.i. een prima grond om te scheiden. En ook voor de kinderen zal het in de meeste gevallen voordelig uitpakken. Een situatie waarin 1 van beide ouders in een voortdurende angst leeft voor een pak slaag heeft echt zijn inpact op de kinderen.
Maar bij mishandeling krijg je direct de vraag: wat is dat? Uiteraard fysieke mishandeling, maar ook geestelijke? En is 1x een blauw oog meteen mishandeling?

Ik heb het al eerder in andere draadjes gezegd: ik acht het huwelijk verbroken zodra 1 van beide de huwelijksbelofte niet meer na komt/verbreekt. Mishandeling/overspel zijn dus bij mij niet de enig mogelijke gronden van scheiden.
Wel heb ik moeite met het hertrouwen. Ondanks dat je niet meer samen leeft, kun je nog wel 'trouw' zijn aan de ander. En al heeft de ander zijn belofte gebroken, dat betekent niet dat de een dat ook maar moet gaan doen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 05, 2004, 06:58:42 pm »

quote:

elle schreef op 05 juli 2004 om 18:10:

Ik heb het al eerder in andere draadjes gezegd: ik acht het huwelijk verbroken zodra 1 van beide de huwelijksbelofte niet meer na komt/verbreekt. Mishandeling/overspel zijn dus bij mij niet de enig mogelijke gronden van scheiden.
Wel heb ik moeite met het hertrouwen. Ondanks dat je niet meer samen leeft, kun je nog wel 'trouw' zijn aan de ander. En al heeft de ander zijn belofte gebroken, dat betekent niet dat de een dat ook maar moet gaan doen.

Volgens mij is dat (mishandeling/overspel) de enige reden waarbij de Here Jezus aangeeft dat je mag scheiden en dan mag hertrouwen.
Ik zou me op geloofsgrond nog kunnen zeggen dat een scheiding van tafel en bed wel gerechtvaardigd is als je niet definitief wilt scheiden. Je houdt zo nog enigszins de weg open voor hereniging en je overtreed Gods geboden niet door te scheiden.
Ben het wel met Marnix eens dat het huwelijk zo niet beoeld is maar het kan er natuurlijk wel eens van komen als beide partners behoorlijk uit elkaar gegroeid zijn ( niet goed te praten natuurlijk)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 06, 2004, 10:46:59 am »
Hm hoe zit dat dan precies met het "losser-idee"? Ruth hertrouwde met Boaz... en dat was nog een bijbelse opdracht ook.

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 08, 2004, 02:13:02 am »

quote:

Marnix schreef op 06 juli 2004 om 10:46:
Hm hoe zit dat dan precies met het "losser-idee"? Ruth hertrouwde met Boaz... en dat was nog een bijbelse opdracht ook.
Joodse wet betekent nog niet bijbelse opdracht...
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 08, 2004, 05:20:48 am »

quote:

Marnix schreef op 06 juli 2004 om 10:46:

De man van Ruth was overleden..... Aangezien er geen kinderen waren komt dan het zwagerhuwelijk in beeld. Boaz neemt dus de rechten en plichten van Ruth's eerste man over. Daar gaat het lossergedeelte over. Dus ik snap de link met dit topic even niet zo heel snel. :)
Pinkeltjefan

Snoopy

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 08, 2004, 08:17:00 am »
Goededag,

Efeziërs 5
25   Mannen, geef uw vrouw dezelfde liefde als Christus aan Zijn Gemeente gaf, toen Hij Zich volledig voor haar opofferde.

In de Bijbel vinden we verschillende plaatsen waar het (Menselijk-(huwelijk) vergeleken wordt met de verbintenis die Jezus met Zijn Volk heeft: Bruidegom en Bruid.

Hier vinden we ook zo'n "Bijbelse" weergave van trouw en een duidelijke plaats gesteld voor man en vrouw:

1 Petrus 3
1   Vrouwen, doe wat uw man van u vraagt, ook als u een man hebt die zelf niet doet wat God van hem vraagt.
2   Als hij ziet hoe zuiver u leeft en hoeveel ontzag u voor God hebt, zal hij zonder woorden voor de Here gewonnen worden.
3   Daarbij moet u niet te veel aandacht aan uw uiterlijk besteden. Het gaat niet om een mooi kapsel, dure sieraden of schitterende kleren.
4   Het gaat om uw innerlijke instelling. Een sieraad dat voor God grote en blijvende waarde heeft, is een vriendelijk en evenwichtig karakter.
5   Dat was het sieraad van de gelovige vrouwen van vroeger, die op God vertrouwden en deden wat hun man van hen vroeg.
6   Denk eens aan Sara, die haar man Abraham gehoorzaamde en hem als hoofd van het gezin respecteerde. Volg haar voorbeeld door goed te doen en u niet bang te laten maken; dan bent u dochters van haar.
7   En wat de mannen betreft: U moet voorzichtig met uw vrouw omgaan. U weet dat zij minder weerstand heeft dan u. Geef haar de eer die haar toekomt, omdat God haar net als u het eeuwige leven geeft. Anders zal er een belemmering in uw gebedsleven optreden.

Waarom staat dat daar zo stellig en, voor de mens van vandaag zo "wettisch". Wel het staat er helemaal niet zo.

De grondslag voor het huwelijk vinden we namelijk in de wet der 10 geboden terug. Als elke Christen zich die wet zou aantrekken, dan zou er totaal geen probleem zijn in het of met de huwelijksverbintenis. Het probleem waar we (allemaal) te maken hebben is de zonde en de wereld waarin we leven.

Als we ons dat realiseren dan is het geheel foute opstelling om mensen te veroordelen of te oordelen, indien op de één of ander wijze een huwlijk dreigt te stranden of dat er problemen binnen een huwelijk (zijn) ontstaan.

Want wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle ( 1Korinthiërs 10:13 en Hebreeën 13:4)

Voor mij is duidelijk dat er in de gemeente waartoe deze houding zo kan escaleren er iets mis is met de Diaconie en, vooral de aanwezigheid van de Heilige Geest.
Een belangrijke taak hier, is weggelegd voor e Ouderling en Predikant. Want hoe gaat Jezus hier nu mee om, zoals we al kunnen zien aan de hierboven aangehaalde Bijbelverwijzingen.

In Mattheüs 5:32 en 19:9 leren we dat Christus in principe een levenslange verbintenis toekend aan het huwelijk.

Mattheüs 5
32   Maar Ik zeg: Als u zich van uw vrouw laat scheiden zonder dat zij met een andere man gemeenschap heeft gehad, drijft u haar tot overspel. En wie met een weggezonden vrouw trouwt, pleegt overspel.

Mattheüs 19
9   Luister goed, Ik zeg u: Iemand die zijn vrouw verlaat en daarna opnieuw trouwt, pleegt overspel. Tenzij zijn eerste vrouw gemeenschap met een andere man heeft gehad."

Zoals ik  al in het begin van deze posting beoogde, is het de wet (de 10 geboden) die ons kunnen afhouden en beschermen van en tegen de afbraak van een huwelijk.

Immers: "Christus brengt ons de verstrekkende beginselen van de wet (Zelf) bij. De (nobele) gedachten van de Heilige Geest zijn ons van de Almachtige Vader gegeven, opdat wij de zaken van de hemel kunnen overdenken.

En dat is juist, want noemt de Heiland ons geen bijwoners op deze aarde. Is ons Koninkrijk niet van boven. Overdenk deze dingen dan, leert de Heiland, en wat het fundament van die overweging is, staat haaks op de zaken waarin wij ons (wel) verdiepen, namelijk:
De besteding van tijd, goederen en geld alsook aan triviale en allerdaagse zaken der wereld en veronachtzamen zo de grote belangen, die deel zijn van het eeuwige leven.

Als wij als Kerkgemeente die regel navolgen, dan dienen wij ook Liefdevol met zulke problemen om te gaan. Jezus en de almachtige Vadr stellen niet alleen eisen aan het huwelijk, ook maken zij bekend, dat wij deoor gebed en belijden, begrip en toewijding, veel huwelijken (zouden) kunnen redden.
Door de toepassing van menselijke wetten en geboden, als ware die Hemels, gaan veel zaken fout. Regelmatig heb ik , ook op andere tpics geweaen op die belangrijke wet, over het zondag-sabbat vraagstuk bijvoorbeeld, maar steeds ontwijken velen de juistheden die ik daarin heb aangegeven, teneinde (ook) in te leren zien, dan we wellicht helemaal niet zo bezig zijnmet Gods voorbeeld en bedoelingen, dan als we ons voorgeven te doen.

De start van dir topic, mag daarvan getuigen zijn.

Als Christenen kunnen wij ontrouw in woord en gedachte tolereren. Wij kunnen niet én zeggen dat we de Heiland navolgen en de Tegenstander.
Maar zoals ik al aangaf:

Want wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle ( 1Korinthiërs 10:13 en Hebreeën 13:4)

De gemeente waarover het ging mag zich wel eens buigen over de waarde die zij toekent aan de Heiland. het is namelijk ONMOGELIJK dat niemand van die gemeente, in een periode van 15 jaar, nooit iets gemerkt of gehoord heeft, over de problemen binnen dit gezin. IK moet eerlijk zeggen, dat ik weinig "goddelijks" en navolging van Jezus in deze gemeente kan bespeiuren.

Misschein is het toch eens znnig (alleen al voor uw zelf) om na te gaan in hoeverre de 10 geboden nog steeds gelden en fundametn zijn van een Liefdevol leven, voor de mensen die wij tegenkomen.

Alleen de Heer kent het hart van alle mensen. Wij zijn niet in de wereld om te bepalen of iemand gered is og niet. Wij dienen de Waarheid (Jezus) te brengen, In elke gemeenschap heeft de Heer trouwe navolgers, voor zover zij bekend zijn met de wet of de esentie er van. in de Gereformeerde én Rooms Katholieke kerk, maar ook binnen allerlei andere geloofsorganisaties. Het licht er maar aan wel licht zij hebben ontvangen en WILLEN AANVAARDEN.

Wij dienen de mensen de laatste boodschappen (3 engelen) te brengen zodat ELK mens gered kan zijn. Ook zij die hun huwelijk zagen stranden.

Als nu het overtreden van het huwelijksgebod door de Heiland als een zonde wordt gezien, dan is het ook zo, dat Hij door Zijn liefdevolle voorbeeld ook de wonden kan helen, en dat wij-ook in een nieuwe relatie- door belijden en vergeving, deze zonde vergeven kunnen zien, in het licht van een Verlosser, die kwam voor zondaren en niet voor schijnheilige verlosten.

Daarom: Ziet toe dat gij niet (ooit eens) zult vallen

Gegroet
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 08:19:06 am door Snoopy »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 08, 2004, 11:15:57 am »

quote:

Marnix schreef op 05 juli 2004 om 16:15:
Overigens zie ik niet goed in waarom je van tafel en bed, ja van alles zou scheiden.... maar officieel wel getrouwd blijven... zo is het huwelijk toch niet bedoeld? Het huwelijk symboliseert eenheid en als je bent gescheiden van tafel en bed en zo is die eenheid er juist niet meer... en ben je niet meer samen 1... wat is dan het nut van officieel wel getrouwd zijn? Volgens mij ben je dan in Gods ogen gewoon gescheiden hoor.

Je wil toch niet beweren dat als je man jou als vrouw grof mishandeld, dat je dan 1 bent?
Het huwelijk heeft veel aspecten. Ik denk toch dat veel kanten van het huwelijk NIET meer 1 zijn, in zo'n situatie.
Naar de wet ben je nog wel getrouwd, en daar ging het me om. Je gaat niet scheiden voor de wet. En God weet ook dat je dat niet wil, maar datb er praktisch gezien geen mogelijkheid meer is om 1 te zijn.
Het huwelijk is ook niet bedoeld als het naar het leven staan van je vrouw en de kinderen (die er ook deel aan hebben.....)
Dan zou het een goede tussenoplossing zijn als de man zo gewelddadig is, dat hij niet te vertrouwen is.

Vroeger bestond dat wel, nu misschien niet meer.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 08, 2004, 11:18:18 am »

quote:

bela schreef op 05 juli 2004 om 18:58:
[...]

Volgens mij is dat (mishandeling/overspel) de enige reden waarbij de Here Jezus aangeeft dat je mag scheiden en dan mag hertrouwen.
Ik zou me op geloofsgrond nog kunnen zeggen dat een scheiding van tafel en bed wel gerechtvaardigd is als je niet definitief wilt scheiden. Je houdt zo nog enigszins de weg open voor hereniging en je overtreed Gods geboden niet door te scheiden.
Ben het wel met Marnix eens dat het huwelijk zo niet beoeld is maar het kan er natuurlijk wel eens van komen als beide partners behoorlijk uit elkaar gegroeid zijn ( niet goed te praten natuurlijk)
Het ging mij er niet om dat we uit elkaar zijn gegroeid, maar: het is levensgevaarlijk om bij mijn man te blijven, ook voor de kinderen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 08, 2004, 11:32:28 am »

quote:

De man van Ruth was overleden..... Aangezien er geen kinderen waren komt dan het zwagerhuwelijk in beeld. Boaz neemt dus de rechten en plichten van Ruth's eerste man over. Daar gaat het lossergedeelte over. Dus ik snap de link met dit topic even niet zo heel snel.
Tja maar God stond hier toch een tweede huwelijk toe toch? Je kunt wel zeggen: Ach hij nam de rechten en plichten van de eerste man over.... maar zo makkelijk is het volgens mij niet. Want die losser ging wel alles met haar delen.... en ze werden om het zo maar te zeggen ook "samen één vlees"

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 08, 2004, 01:52:12 pm »

quote:

Marnix schreef op 08 juli 2004 om 11:32:
[...]

Tja maar God stond hier toch een tweede huwelijk toe toch? Je kunt wel zeggen: Ach hij nam de rechten en plichten van de eerste man over.... maar zo makkelijk is het volgens mij niet. Want die losser ging wel alles met haar delen.... en ze werden om het zo maar te zeggen ook "samen één vlees"

Wanneer het gaat om hertrouwen dan is hertrouwen na overlijden van de echtgenoot(e) altijd mogelijk geweest, ook in de gereformeerde opvatting. Dit heeft ook nooit ter discussie gestaan. De discussie over hertrouwen gaat over hertrouwen na echtscheiding.

Overigens: in dit topic gaat het over scheiden en de gereformeerde leer. Hertrouwen is dus niet aan de orde.

Bij mijn weten is in de gereformeerde traditie 1. mishandeling door echtgenoten niet toegstaan, 2. mishandeling een legitieme grond voor echtscheiding.
HarmW

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 08, 2004, 02:51:30 pm »
Even een wetstekst opgezocht:

Wanneer iemand een vrouw genomen en gehuwd heeft, dan zal, -als hij haar geen genegenheid toedraagt, omdat hij iets onbehoorlijks aan haar gevonden heeft, en hij een scheidbrief geschreven en haar die overhandigd heeft, waarna hij haar uit zijn huis heeft weggezonden; (situatie 1)

en als zij dan uit zijn huis vertrokken, haars weegs gegaan en de vrouw van een ander geworden is; (situatie 2)

en als dan de laatste man een afkeer van haar krijgt, een scheidbrief schrijft, haar die overhandigt en haar uit zijn huis wegzendt; (situatie 2a)

of als de laatste man, die haar tot vrouw genomen heeft, gestorven is (situatie 2b)

-dan zal de eerste echtgenoot, die haar weggezonden heeft, haar niet opnieuw tot vrouw mogen nemen, nadat zij verontreinigd is geworden; want dat is een gruwel voor het aangezicht des HEREN; gij zult geen zonde brengen over het land dat de HERE, uw God, u ten erfdeel geven zal.(Deut 24:1-4)

Scheiden is door Mozes toegestaan (zie hiervoor Mattheus 19), de vrouw krijgt dan een brief mee als bescherming (om aan te geven dat zij geen echtbreuk heeft gepleegd en dus gestenigd mag worden!).Dit is situatie 1.
Als de weggestuurde vrouw een andere man trouwt (situatie 2), is zij onrein!
Hertrouwen na scheiding is dus door God zelf verboden!
(De 1e man mag haar sowieso nadat ze getrouwd is geweest, niet meer terug nemen...)

Dit is wat ik terug kan vinden over hertrouwen na een scheiding.

Over scheiden:
In Matth. 19 is te lezen dat scheiden is toegestaan vanwege de hartheid van onze harten...
God heeft het huwelijk ingesteld voor de zondeval. Na de zondeval hebben we te worstelen met de 'gebrokenheid van het leven', en helaas ook in huwelijken.

Mijn eigen mening:
Scheiden als ontbinding van het huwelijk alleen als allerlaatste optie, als al het andere gefaald heeft (uitzondering: mishandeling door man of vrouw(!)).
Alhoewel ik wel geneigd ben om elk 'geval' op zich te beoordelen...
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 03:04:20 pm door MaVee »
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 08, 2004, 03:00:09 pm »
Het lijkt me beter voor de overzichtelijkheid van de discussie dit topic te beperken tot echtscheiding en hertrouwen hier buiten te laten. IMHO sluit dat het best aan bij TS
HarmW

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 08, 2004, 05:44:56 pm »

quote:

MaVee schreef op 08 juli 2004 om 14:51:

Als de weggestuurde vrouw een andere man trouwt (situatie 2), is zij onrein!
Hertrouwen na scheiding is dus door God zelf verboden!
(De 1e man mag haar sowieso nadat ze getrouwd is geweest, niet meer terug nemen...)

Nee, dat staat er niet, MaVee. 2 dingen:
1) Een vrouw met scheidbrief mag prima hertrouwen. Alleen mag zij, nadat zij ook gescheiden is van de tweede echtgenoot (om welke reden dan ook), niet hertrouwen met de eerste.
Dus voor vrouwen is het toegestaan om te hertrouwen. Dat is een rode draad in het OT: het is een soort sociale voorziening voor weduwen/weggezonden vrouwen.

Wel ben ik het met je eens dat die scheidbrief is vanwege de 'hardheid des harten', dus vanwege de zondige natuur. Idealiter zijn echtscheidingen niet nodig.

2)  Det wetten van Mozes gelden niet meer voor hen die in Christus zijn. In Christus leef je door de Geest.

Je moet naar mijn mening 'het goede' doen. En dat kan -naar mijn idee- inhouden dat je scheidt van je man. Bijvoorbeeld omdat hij je ontrouw is, onheilig met je leeft, je niet voorgaat in het volgen van Christus, niet goed voor je zorgt in goede/slechte tijden, rijkdom/armoede, gezondheid/ziekte. Of omdat hij anderszins niet leeft in overeenstemming met het evangelie.
Zeker als er kinderen in het spel zijn, kan scheiden goed zijn. Ik vind het klinkklare onzin dat het 'beter voor de kinderen' zou zijn om samen te blijven als er een duidelijke tweespalt in het huwelijk aanwezig is. (Ik klink toch niet gefrustreerd he O-) )

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 16, 2004, 11:54:46 pm »
Het is zwaar triest dat de kerk zo reageert. Kunnen ze niet nadenken ofzo. Ze zouden zelf eens 15 jaar mishandeld moeten worden, kijken hoe ze dan reageren. Geloof zorgt er bij veel mensen dat ze veels te objectief reageren en niet nadenken.

Sorry maar voor mensen die denken dat echtscheiding altijd fout is daar heb ik weinig respect voor

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 17, 2004, 12:25:40 am »

quote:

HarmW schreef op 08 juli 2004 om 15:00:
<font color=blue> Het lijkt me beter voor de overzichtelijkheid van de discussie dit topic te beperken tot echtscheiding en hertrouwen hier buiten te laten. IMHO sluit dat het best aan bij TS </font>
Jammer. Zijn er topics over Hertrouwen?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

janwin

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 17, 2004, 12:45:01 am »
Ik heb als aanzwengelaar van dit probleem de discussie nu zo'n twee wegen stilzwijgend gevolgd en moest daarbij denken aan wat mijn predikant ooit zo treffend zei: "Weet je wat het typische is van Gereformeerden? Zij weten altijd precies wat God bedoelt (...bedoeld heeft). Andere gelovigen hebben dat veel minder of zijn gewoon blij met hun geloof."

Dat gevoel kreg ik ook hier een beetje: er zijn er maar enkelen die zich verbazen en zich met mij ergeren dat een zuster in de Here van de kerk vervreemdt door toedoen van diezelfde kerk, die vrijgemaakt gereformeerde kerk. Veelmeer proberen wij elkaar weer uit te leggen wat God bedoeld heeft. Dat is nu precies wat die ouderling en diaken op huisbezoek ook deden: met argumenten van de Heer zelf komen, en jij als scheidende vrouw hebt (vast) niet genoeg gebeden...  De Heer vindt dat ook, want in .... staat geschreven....

OK, ik stel me ook nog steeds de vraag of je nu wel of niet mag scheiden. Gelukkig merk ik in de discussie een tendens naar toestaan als het niet anders meer kan. En dat was hier het geval.
Maar waar ik nu eigenlijk nog steeds moeite mee heb, is de vraag hoe wij als kerk het in ons bolle hoofd halen om mensen die al zo in de problemen zitten, thuis op te zoeken en ze daar nog eens te "bepreken" ook met Gods wil. Juist de tekst "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld worde" is hier zo van toepassing (zoals enkele schrijvers gelukkig opmerkten!).

Ik blijf de discussie belangstellend volgen, want het heeft mij in ieder geval op een aantal punten in het denken verder geholpen. De basisvraag (hoe halen wij het in ons bolle hoofd om ...) blijft evenwel nog recht overeind.

Bedankt alvast voor jullie bijdragen aan deze discussie, maar vraag je ook eens af : Hoe weet ik nu zo precies wat de Heer bedoeld heeft?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 18, 2004, 06:06:04 pm »
Hmmmzzz... Ik heb inderdaad ook niet geheel recht gedaan aan je openingspost. :o
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld worde: daar probeer ik ook te doen. Desondanks laat ik echt wel eens merken of ik het met een bepaalde handelswijze eens of oneens ben (beargumenteerd). Maar ik hoop wel dat ik daarbij mensen in hun waarde laat.

Je snapt, gezien mijn eerdere posts, dat ik vind dat die vrouw al veel eerder weg had moeten gaan bij die man, zeker als de situatie ongezond voor kinderen is geweest. Maar verwijten hebben niet zoveel zin, heb ik geleerd. Op zo'n moment is steun heel wat belangrijker dan ethische oordelen. Ik probeer mensen te helpen in wat zij denken dat goed is, ongeacht mijn mening.
Aan de andere kant heb ook wel begrip voor ouderlingen die er niet mee weten om te gaan. Vroeger was het veel meer een taboe, met een consensus dat het fout was om te scheiden. En nu wordt ook de GKv geconfronteerd met een golf van echtscheidingen waarover nooit gepraat werd en waarover men ook nooit heeft geleerd te praten. Geen wonder dat je dan of vervalt in gemeenplaatsen of in een afwijzen van de echtscheiding.

Maar daarmee is het nog niet goed. Ik reageer een beetje uit mijn hart, omdat ik denk dat de Heilige Geest daar niet voor niets zit. Ik hoop dat anderen dat ook doen.
Ik ben  wel inmiddels opgehouden met me te verbasen over diverse misstanden. Ik hoop zelf het goede te doen, en hoop dat anderen dat overnemen. En soms verval ik ook weer in preken.

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 19, 2004, 08:23:20 am »
Beste Janwin

er zijn 2 zaken die jij in het topic aanzwengeld. 1) waarom verbazen wij ons niet meer (kwantiteit) over het feit dan mensen de kerk verlaten/vervreemden  en 2) wat zegt Gods Woord over scheiden.

Wat Gods Woor dover scheiden zegt is in dit topic denk ik wel aan de orde geweest en het is volgens mij ook de plicht van medechristenen om vanuit dat kader te denken en hun plicht als ouderling of gewoon kerklid te vervullen.
Neemt niet weg dat we ook mededogen met mensen moeten hebben en daar ligt natuurlijk  de moeilijkheid. Naar de mens kun je misschien wel heel goed inkomen dat echtparen gaan scheiden, zeker als er mishandeling in het spel is maar Gods Woord gaat boven gevoelens van mensen.
Het is denk ik voor mensen die in zo'n situatie zitten ontzettend lastig, voorzichtig uitgedrukt, om goede overwegingen te maken. En in hoeverre willen wij nog op Gods Woord worden aangesproken en durven we dat nog te doen.
We leven nu eenmaal in een maatschappij waarbij de norm is: wat voel ik en ervaar ik. En we kunnen Gods Woord daar ook nog wel heel goed inpassen.

Remco II

• Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 24, 2004, 02:04:04 pm »

quote:

janwin schreef op 04 juli 2004 om 11:33:
...Zij heeft het heel lang vol gehouden, juist door geloof en kerk, maar zich dus ook ruim 15 jaar door haar man laten mishandelen. De details zal ik u sparen, maar ze waren vreselijk.

...Maar als iemand je dan echt naar het leven staat, en je kinderen ook bedreigt...

Dit soort verhalen komen mij niet onbekend voor. Ik heb ze wel meer gelezen. Toch zit er iets in wat mij mateloos blijft verbazen.
Wat mij verbaast: komen tot een huwelijk is iets wat je doet vanuit positieve gevoelens. Dan is er behoorlijk wat op gang gekomen! Hoe is het dan mogelijk dat zoiets zó extreem in het tegendeel kan omslaan?!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 24, 2004, 02:15:00 pm »
Vrij simpel: niet goed met elkaar over dingen (kunnen) praten en verschillende ideeen en verwachtingen van elkaar hebben voordat je trouwt.
Dan raak je al vlot teleurgesteld omdat de ander niet doet wat je wenst. Je kunt daarover niet praten, en dus krop je het op. Op een gegeven moment loopt de emmer over en geef je de ander een mep of een opsodemieter of nog wat schoppen erger. Niet dat er daarna wat verbetert, want daarna kun je nog steeds niet praten. Dus krop je nog meer op, en ontlaad je je steeds heftiger. En scheiden is taboe vanwege sociale/religieuze contekst, dus gaat dat jaren en jaren zo door. Simpel.

Je hebt er misschien wel spijt van, maar aan de andere kant doet die ander dingen die je het bloed onder de nagels vandaan haalt. En ook zelf lijdt je er onder: je droom is immers in duigen gevallen omdat die ander niet meewerkt/tegenwerkt.
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2004, 02:16:24 pm door elle »

janwin

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 24, 2004, 02:55:34 pm »

quote:

Remco II schreef op 24 juli 2004 om 14:04:
[...]

Dit soort verhalen komen mij niet onbekend voor. Ik heb ze wel meer gelezen. Toch zit er iets in wat mij mateloos blijft verbazen.
Wat mij verbaast: komen tot een huwelijk is iets wat je doet vanuit positieve gevoelens. Dan is er behoorlijk wat op gang gekomen! Hoe is het dan mogelijk dat zoiets zó extreem in het tegendeel kan omslaan?!
Waarschijnlijk doordat de man is gaan lijden aan een geestesziekte, waarvoor hij zich niet wilde laten behandelen, hoewel dat zeker wel mogelijk is. Net zo goed als ik zelf nog niet snap hoe iemand het 15 jaar volhoudt met bidden om herstel. Ik weet van een ander geval waar de weliswaar niet-vrigemaakte geestelijkheid scheiding aanbevool in het belang van de zieke man, de mishandelde vrouw en de mishandelde kinderen.

janwin

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 24, 2004, 02:57:58 pm »

quote:

elle schreef op 24 juli 2004 om 14:15:
Vrij simpel: niet goed met elkaar over dingen (kunnen) praten en verschillende ideeen en verwachtingen van elkaar hebben voordat je trouwt.
Dan raak je al vlot teleurgesteld omdat de ander niet doet wat je wenst. Je kunt daarover niet praten, en dus krop je het op. Op een gegeven moment loopt de emmer over en geef je de ander een mep of een opsodemieter of nog wat schoppen erger. Niet dat er daarna wat verbetert, want daarna kun je nog steeds niet praten. Dus krop je nog meer op, en ontlaad je je steeds heftiger. En scheiden is taboe vanwege sociale/religieuze contekst, dus gaat dat jaren en jaren zo door. Simpel.

Je hebt er misschien wel spijt van, maar aan de andere kant doet die ander dingen die je het bloed onder de nagels vandaan haalt. En ook zelf lijdt je er onder: je droom is immers in duigen gevallen omdat die ander niet meewerkt/tegenwerkt.
Zo ongeveer is het inderdaad ook gegaan. Er is veel dat ik ook niet snap, al helemaal die belerende ouderling en diaken niet die even kwamen vertellen hoe in hun ogen God het zag.

janwin

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 24, 2004, 03:06:02 pm »

quote:

bela schreef op 19 juli 2004 om 08:23:
Beste Janwin

er zijn 2 zaken die jij in het topic aanzwengeld. 1) waarom verbazen wij ons niet meer (kwantiteit) over het feit dan mensen de kerk verlaten/vervreemden  en 2) wat zegt Gods Woord over scheiden.

Wat Gods Woord over scheiden zegt is in dit topic denk ik wel aan de orde geweest en het is volgens mij ook de plicht van medechristenen om vanuit dat kader te denken en hun plicht als ouderling of gewoon kerklid te vervullen.
Neemt niet weg dat we ook mededogen met mensen moeten hebben en daar ligt natuurlijk  de moeilijkheid. Naar de mens kun je misschien wel heel goed inkomen dat echtparen gaan scheiden, zeker als er mishandeling in het spel is maar Gods Woord gaat boven gevoelens van mensen.
Dus met Gods Woord als ruggesteun mogen wij mensen (weliswaar met mededogen) gaan veroordelen. Eén ding weet ik zeker: GOD IS LIEFDE en wat je nu zegt past niet bepaald in mijn opvattingen over die liefdevolle god. Als je man je dus naar het leven staat moet je in doodsnood maar denken "Gods woord gaat boven gevoelens van mensen". Sommige mensen, die hier schrijven begin ik hoe langer hoe meer op echte heiligen beginnen te lijken, terwijl de kerk in mijn beleving toch vooral uit heel normale mensen bestaat. Denk nou eens even na: hoeveel Nederlanders, nee sorry hoeveel GKV-ers zullen deze gedachte hebben als hun echtgenoot hen de keel dichtknijpt? Als het meer dan 50% is, moesten we deze discussie maar stoppen, want dan hebben we een vrijbrief voor moorddage mannen geschapen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 24, 2004, 03:11:36 pm »
Ik zou degeen die het fysieke geweld gebruikt niet meteen 'geestesziek' willen noemen. Zoiemand heeft zeker tekortkomingen, en ook als hij (zij) zelf niet inziet dat 'ie op een fout spoor bezig is, hoeft zo iemand nog niet geestesziek te zijn. Let wel: in sommige culturen/sociale conteksten wordt slaan helemaal niet als erg fout gezien, dus ook niet als een reden voor echtscheiding.
Net als naar een therapeut gaan. Je bent immers niet gek, je slaat alleen maar als die ander je ontzettend getergd heeft met het een of ander, een logische reactie toch?

Janwin: ik ken de situatie die jij beschrijft niet, maar ik probeer (ook voor mijzelf) een situatie die ik wel ken begrijpelijk te maken. Let wel: ik vind het slaan van je vrouw (man) in alle omstandigheden fout.

De reactie van ouderlingen hangt ook van hun horizon af. Ze adviseren wat zij denken dat goed is. Het is misschien jammer dat in een gemeente zulke lui verkozen worden.

janwin

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 24, 2004, 03:15:30 pm »

quote:

elle schreef op 24 juli 2004 om 15:11:
Ik zou degeen die het fysieke geweld gebruikt niet meteen 'geestesziek' willen noemen. Zoiemand heeft zeker tekortkomingen, en ook als hij (zij) zelf niet inziet dat 'ie op een fout spoor bezig is, hoeft zo iemand nog niet geestesziek te zijn. Let wel: in sommige culturen/sociale conteksten wordt slaan helemaal niet als erg fout gezien, dus ook niet als een reden voor echtscheiding.
Net als naar een therapeut gaan. Je bent immers niet gek, je slaat alleen maar als die ander je ontzettend getergd heeft met het een of ander, een logische reactie toch?

Janwin: ik ken de situatie die jij beschrijft niet, maar ik probeer (ook voor mijzelf) een situatie die ik wel ken begrijpelijk te maken. Let wel: ik vind het slaan van je vrouw (man) in alle omstandigheden fout.

De reactie van ouderlingen hangt ook van hun horizon af. Ze adviseren wat zij denken dat goed is. Het is misschien jammer dat in een gemeente zulke lui verkozen worden.
OK: MANISCH DEPRESSIEF DUS, dat is geestesziek + fysiek en meer geweld. Dat is herstelbaar maar je meot je wel laten behandelen. Ik vind het vrij flauw, om me nu weer op woorden te vangen, terwijl ik alleen maar probeer het "zo voorzichtig mogelijk te brengen" Ik hoef toch ook niet alle godslasterlijk tekst letterlijk te citeren als ik alleen maar zeg dat iemand de naam van GOD veelvuldig misbruikte, of moet dat soms ook van jou?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 24, 2004, 03:25:53 pm »
excuus, ik probeer je niet op woorden te vangen!
je eerdere tekst klonk alsof je vond dat iedereen die fysiek geweld gebruikt geestesziek is (een soort waardeoordeel), en dat vind ik niet. Die persoon waar jij het over hebt, ken ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen.
De persoon waar ik het over heb wil ik dus niet voor geestesziek uitmaken, dat probeerde ik te zeggen.

janwin

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 24, 2004, 03:26:47 pm »

quote:

Sorry hoor, wat is dat nu voor een bijdrage aan een discussie. Bedoel je soms dat het in GKV-kringen "helemaal niet al erg fout gezien wordt of als een reden voor echtscheiding" als een man zijn vrouw en kinderen mishandelt, sorry een mep geeft. Kom op GKV-mannen sla er op los, want de in sommige culturen en sociale conteksten (ook de GKV is een cultuur en een sociale contekst!!!!) wordt dat helemaal niet als erg gezien. Als je de dsicussie een beetje volgt, heb je kunnen lezen, dat dat nu juist is, wat ik zo erg vindt. We meppen er op los, en de ouderling komt je nog vertellen dat het de wil van GOD is en dat je kennelijk niet genoeg gebeden hebt, anders zou die arme man dat heus niet doen. Ook voor die ouderlingnatuurlijk alle begrip: het hangt van hun horizon af. Klopt, zij kenden de situatie niet, en meenden namens God te moeten gaan praten.

Eerlijk gezegd vind ik dit de stuitendste opmerking die ik tot nu toe gelezen heb. Ik dacht dat mede-christenen mij een beetje zouden kunnen helpen: ja van de wal in de sloot. Bah!

janwin

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 24, 2004, 03:33:13 pm »

quote:

Met andere woorden: praat niet goed wat krom is en probeer geen begrip te kweken voor mannen en ouderlingen die in de fout gaan. Fout is fout en is niet goed te praten, misschien nog wel eens te excuseren, maar niet door degene die er part nog deel aan heeft, maar door degene die het gedaan heeft. Ik zit me over jouw reactie hoe langer hoe meer op te winden, dus ik stop nu maar....

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 24, 2004, 05:23:41 pm »
Je zou A: mijn posts een beetje minder vooringenomen kunnen lezen en B: een beetje beter moeten lezen wat er staat. In essentie zijn we het namelijk eens (zie ook mijn post van 5 juli), alleen probeer ik wat te nuanceren, en ben ik geloof ik minder veroordelend.

1: Ik heb het over sociale contekst, naast de religieuze. Dus: dorpse/familiecultuur versus GKv cultuur.
Soms is het lastig om die 2 uit elkaar te halen. Dan is het gros van het dorp aangesloten bij de GKv. Maar vaak zijn die 2 wel behoorlijk gescheiden. Bijvoorbeeld als naar de kerk gaan iets voor op zondag is, en je voor door de week je eigen set normen en waarden hebt. In gebieden waar familiebanden een sterke rol spelen, geldt de set familiegebonden normen en waarden sterker dan die die de kerk voorschrijft.

2: ik heb gezegd dat ik fysiek geweld tussen man en vrouw afkeur. Tegelijk heb ik gezegd dat ik voor mijzelf een mij bekende situatie waarin dat wel gebeurde probeer te begrijpen. Daarnaast heb ik gezegd dat ik de situatie waar jij het over hebt niet ken, dus daar geen uitspraken over kan doen. Ik wilde alleen aangeven dat dingen die jij uit als gemeenplaatsen soms te kort door de bocht zijn.

3: 1 van die gemeenplaatsen is dat jij kennelijk iedereen die mept in een huwelijk 'geestesziek' vindt. Dat gaat niet op voor de situatie die ik ken, naar mijn mening. Het is dus bedoeld als een nuancering, niet om jou aan te vallen. Ik bedoel ook niet te zeggen dat mensen die meppen altijd gezond van geest zijn. (Aan de andere kant: alle betrokkenen in de situatie die ik ken, hebben therapie gehad, behalve de mepper. Terwijl hij het het meest kan gebruiken, naar mijn idee.)

4: De rol van een kerkenraad is wisselend in deze situaties. In de situatie die jij beschrijft is hun rol fout geweest, en dus betreurenswaardig. In de situatie die ik ken, heeft de kerkenraad misschien in het begin aangedrongen op het behouden blijven van het huwelijk, omdat dat Gods wil zou zijn, dat weet ik niet. Later heeft de kerkenraad zich iig jaren en jaren afzijdig gehouden, vooral omdat ze van de man zich er niet mee mochten bemoeien. Tot slot is de vrouw verteld dat echtscheiding, hoewel niet naar Gods Wil, soms toch de beste oplossing voor mensen is, en geen reden om haar van het avondmaal af te houden.
Wat ik ook weet is dat sommige ouderlingen een 'boeren opleiding' hebben, en dus niets weten van communicatievaardigheden, het bespreken van taboe's, maatschappelijke begeleiding, pastoraat van probleemgezinnen enzovoorts. Ze doen slechts waarvoor ze zijn aangesteld naar hun idee: het bewaken van leer en leven van de gemeenteleden.
Ik kan dat betreuren, maar ik kan hen dat niet eens heel erg kwalijk nemen. Ik neem het wel het systeem kwalijk. Ik sta een systeem voor waarbij ouderlingen die niet over bepaalde communicatievaardigheden en begeleidingskwaliteiten bezitten op cursus gaan. Maar dat kost klauwen vol geld, en dat zal de GKv er niet voor over hebben. (Ik hou mijn hart vast voor gezinnen binnen de nieuwe vrijgemaakten: die vinden dat er tegenwoordig veel te makkelijk tot echtscheiding wordt over gegaan. Misstanden zoals jij die beschrijft kunnen dan dus langer bestaan.)
Ik vind het dus onterecht om ouderlingen af te rekenen op het ontbreken van vaardigheden die ze in een kerkverband als het onze niet kunnen ontwikkelen. Ik betreur daarom de gang van zaken niet minder! Ik zou 1 van de mensen zijn die op zo'n ouderling zou afstappen en die proberen bij te spijkeren op pastoraal gebied, ipv ze op een forum af te zeiken.
Het meppen van je eega is fout, onder elke omstandigheid en in elke vorm, en dat zou een christen als eerste in moeten zien. Dus ook de GKv. Wat ik dus probeer te zeggen is dat ik het begrijpelijk vindt dat ouderlingen echtscheiding erger vinden dan het meppen. Ik vind dat onbegrijpelijk, maar snap dat sommige ouderlingen een smalle horizon hebben, buiten hun schuld. Er zou meer begeleiding van ouderlingen moeten zijn.

5: wat fout is, blijft fout, daar heb je absoluut gelijk in. Maar door proberen te begrijpen wat er fout gaat kun je in de toekomst dergelijke fouten proberen te voorkomen. Probeer daarom begrip op te brengen voor hoe zoiets tot stand is gekomen, zonder direct te veroordelen en het daarbij te laten. Daar win je, naar mijn idee, niets mee.

(Ps: Je hoeft niet steeds mijn hele tekst te quoten, hoor. Delen ervan is voldoende. Daarnaast is er een 'wijzigknop' waarmee je een al gepost bericht kunt aanvullen.)

Edit: er zijn trouwens wel cursussen voor kerkenraadsleden, ook op pastoraal gebied en dergelijke, verzorgd door het GVI (vanuit het kerkverband dus). Dus misschien val ik de GKv te hard aan, maar is het op gemeenteniveau niet goed geregeld.
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2004, 05:46:59 pm door elle »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 25, 2004, 12:51:48 am »
Janwin, ben jij wel eens ouderling of diaken geweest?
Ik kan wat Elle hierboven beschrijft alleen maar onderstrepen. Ik ben enkele jaren GKV-ouderling geweest en weet uit ervaring dat het verdraaide moeilijk is om een situatie in te schatten. Ik kan en wil geen oordeel uitspreken over de ambtsdragers in de door jouw geschetste situatie. Zoals jij het brengt waren ze fout....maar ik hoor ook graag hun verhaal voordat ik er meer over zou zeggen.
Zelf heb ik tijdens (smalle) kerkenraadsvergaderingen meegemaakt hoe met een scheiding werd omgegaan. Erg zorgvuldig en afwegend kan ik je verzekeren. En later...toen ik zelf scheidde heb ik ook veel steun gehad aan diverse kerkenraadsleden. Sterker nog..."gewone" kerkleden heb ik toen nauwelijks gezien. Wees niet te hard op ouderlingen! En om je andere vraag te antwoorden; Dat GKV mishandeling zou gedogen...dat geloof jezelf toch niet?!
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2004, 12:52:10 am door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 26, 2004, 02:17:26 am »
Elle,

ik ben het grotendeels met je laatste post eens. Je opmerking (5), "wat fout is blijft fout", is m.i. de insteek die al gauw sneuvelt als men begrip probeert op te brengen voor een lastige situatie. In de door jou beschreven situatie kan echtscheiding nooit "goed" worden gepraat vanuit de gedachte dat de bestaande situatie van echtelijk geweld onhoudbaar is. De echtscheiding blijft fout. (De kern van het probleem is natuurlijk, dat de bestaande situatie vooral fout is. Het beste argument voor echtscheiding in dit geval is dat het de minste van de twee kwaden is, in de letterlijke zin.)

Je suggestie dat het goed zou zijn als ouderlingen/diakenen die communicatief minder vaardig zijn, een cursus zouden moeten volgen, vind ik niet verkeerd. Maar ik meen dat hier ook te véél nadruk op gelegd kan worden. Ouderlingen en diakenen hoeven niet opgeleid te worden tot sociaal werker. Maximale tact is geen minimum-voorwaarde voor goed functioneren, al is het een prijzenswaardige kwaliteit. De hoofdtaak van een ambstdrager in deze situatie is het Woord van God te spreken in liefde.

* Het Woord van God is radicaal in het veroordelen van echtscheiding als iets dat de HEER haat. De boodschap op de huisbezoeken kan nooit anders zijn. Er bestaan geen "verzachtende omstandigheden" of "ontoerekeningsvatbaarheid" voor zonde.
* Het Woord van God gaat altijd uit boven wetticisme. We komen niet onder de vloek van de zonde uit door te proberen het kwaad te rechtvaardigen. Steeds weer, ook in het geval van echtscheiding, is de conclusie dat we God's genade in Christus nodig hebben. Als dat uit het oog verloren wordt, verwordt het huisbezoek hetzij tot onterecht goedpraten, hetzij tot een brute veroordeling.
* "In liefde" betekent niet altijd maximaal tactvol te zijn, maar het heil van de ander op het oog hebben. Het betekent dat je de ander ziet als mede-zondaar en mede-geredde in Christus. Bewogenheid met de problemen van de ander, eerlijkheid over de eigen zwakheid, toegeven dat je het ook moeiilijk vindt, actief meedenken over alternatieven, het inschakelen van de gemeente om de broer en zus in Christus op te vangen die het zo moeilijk hebben, je samen vernederen voor God. Een ouderling die dat probeert, hoeft niet het toonbeeld van tact te zijn.
* Zijn wij bereid om de ouderlingen te ontvangen als gezaghebbende afgezanten van God? Zo niet, dan helpt een cursus communicatievaardigheid ook niet. Het is noodzakelijk en niet gemakkelijk voor de moderne "mondige" mens om gehoor te geven aan de oproep in het bevestigingsformulier aan de gemeente:

Aanvaard van harte de ouderlingen als opzieners en herders van de gemeente. Heb grote achting voor hen om hun werk. Gehoorzaam uw voorgangers en onderwerp u aan hen, want zij zijn het, die waken over uw zielen, daar zij rekenschap zullen moeten afleggen.

Meteen daarna volgt, uiterst actueel en realistisch:
Omdat wij uit onszelf tot dit alles niet in staat zijn, zullen wij nu de almachtige God aanroepen.

Een laatste gedachte: mensen als Elia, Jeremia en Paulus waren ook niet erg tactvol. Maar zij waren Gods uitgekozen profeten. Nog meer geldt dat voor Jezus, de Gezalfde zelf.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 26, 2004, 02:44:10 am »

quote:

Qohelet schreef op 26 juli 2004 om 02:17:
Elle,

ik ben het grotendeels met je laatste post eens. Je opmerking (5), "wat fout is blijft fout", is m.i. de insteek die al gauw sneuvelt als men begrip probeert op te brengen voor een lastige situatie. In de door jou beschreven situatie kan echtscheiding nooit "goed" worden gepraat vanuit de gedachte dat de bestaande situatie van echtelijk geweld onhoudbaar is. De echtscheiding blijft fout. (De kern van het probleem is natuurlijk, dat de bestaande situatie vooral fout is. Het beste argument voor echtscheiding in dit geval is dat het de minste van de twee kwaden is, in de letterlijke zin.)

Je suggestie dat het goed zou zijn als ouderlingen/diakenen die communicatief minder vaardig zijn, een cursus zouden moeten volgen, vind ik niet verkeerd. Maar ik meen dat hier ook te véél nadruk op gelegd kan worden. Ouderlingen en diakenen hoeven niet opgeleid te worden tot sociaal werker. Maximale tact is geen minimum-voorwaarde voor goed functioneren, al is het een prijzenswaardige kwaliteit. De hoofdtaak van een ambstdrager in deze situatie is het Woord van God te spreken in liefde.

* Het Woord van God is radicaal in het veroordelen van echtscheiding als iets dat de HEER haat. De boodschap op de huisbezoeken kan nooit anders zijn. Er bestaan geen "verzachtende omstandigheden" of "ontoerekeningsvatbaarheid" voor zonde.
* Het Woord van God gaat altijd uit boven wetticisme. We komen niet onder de vloek van de zonde uit door te proberen het kwaad te rechtvaardigen. Steeds weer, ook in het geval van echtscheiding, is de conclusie dat we God's genade in Christus nodig hebben. Als dat uit het oog verloren wordt, verwordt het huisbezoek hetzij tot onterecht goedpraten, hetzij tot een brute veroordeling.
* "In liefde" betekent niet altijd maximaal tactvol te zijn, maar het heil van de ander op het oog hebben. Het betekent dat je de ander ziet als mede-zondaar en mede-geredde in Christus. Bewogenheid met de problemen van de ander, eerlijkheid over de eigen zwakheid, toegeven dat je het ook moeiilijk vindt, actief meedenken over alternatieven, het inschakelen van de gemeente om de broer en zus in Christus op te vangen die het zo moeilijk hebben, je samen vernederen voor God. Een ouderling die dat probeert, hoeft niet het toonbeeld van tact te zijn.
* Zijn wij bereid om de ouderlingen te ontvangen als gezaghebbende afgezanten van God? Zo niet, dan helpt een cursus communicatievaardigheid ook niet. Het is noodzakelijk en niet gemakkelijk voor de moderne "mondige" mens om gehoor te geven aan de oproep in het bevestigingsformulier aan de gemeente:

Aanvaard van harte de ouderlingen als opzieners en herders van de gemeente. Heb grote achting voor hen om hun werk. Gehoorzaam uw voorgangers en onderwerp u aan hen, want zij zijn het, die waken over uw zielen, daar zij rekenschap zullen moeten afleggen.

Meteen daarna volgt, uiterst actueel en realistisch:
Omdat wij uit onszelf tot dit alles niet in staat zijn, zullen wij nu de almachtige God aanroepen.

Een laatste gedachte: mensen als Elia, Jeremia en Paulus waren ook niet erg tactvol. Maar zij waren Gods uitgekozen profeten. Nog meer geldt dat voor Jezus, de Gezalfde zelf.
Ik kan hier niets mee. Wartaal. Geschreven door iemand die niet echt in het leven staat.

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 26, 2004, 03:04:36 am »
bericht van Janwin
Dus met Gods Woord als ruggesteun mogen wij mensen (weliswaar met mededogen) gaan veroordelen. Eén ding weet ik zeker: GOD IS LIEFDE en wat je nu zegt past niet bepaald in mijn opvattingen over die liefdevolle god. Als je man je dus naar het leven staat moet je in doodsnood maar denken "Gods woord gaat boven gevoelens van mensen". Sommige mensen, die hier schrijven begin ik hoe langer hoe meer op echte heiligen beginnen te lijken, terwijl de kerk in mijn beleving toch vooral uit heel normale mensen bestaat. Denk nou eens even na: hoeveel Nederlanders, nee sorry hoeveel GKV-ers zullen deze gedachte hebben als hun echtgenoot hen de keel dichtknijpt? Als het meer dan 50% is, moesten we deze discussie maar stoppen, want dan hebben we een vrijbrief voor moorddage mannen geschapen

Hier wil ik op reageren:
1) Gods woord gaat boven gevoelens en ideeen van de mens uit. Hierin ben ik het dus met Qohelet eens). Ik heb in een andere post ook al geschreven dat er soms wel grond van scheiding is. Mishandeling is er 1 van volgens mij samen met overspel.
2)Ik denk echt niet dat ik een soort heilige ben. Want als ik in zo'n situatie zit weet ik niet wat ik zal doen. Als een verhouding niet verbeterd ga je denk ik ook wel voor een scheiding; maar dan nadat er al vanalles is geprobeerd.
3) Als er afwijzend op jou besluit wordt gereageerd kan ik me de reactie van een al dan niet onschuldig gescheiden persoon wel voorstellen : ik verlaat de kerk.
Je voelt je dan denk ik nog eens afgewezen door de kerkelijke omgeving. en de tegenwoordige tijdgeest zit voor de kerkmens natuurlijk ook niet mee.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 26, 2004, 03:09:20 am »

quote:

bela schreef op 26 juli 2004 om 03:04:
Hier wil ik op reageren:
1) Gods woord gaat boven gevoelens en ideeen van de mens uit. Hierin ben ik het dus met Qohelet eens). Ik heb in een andere post ook al geschreven dat er soms wel grond van scheiding is. Mishandeling is er 1 van volgens mij samen met overspel.
Ben ik blij dat m'n ex vreemd is gegaan....ben ik eindelijk van hem af.....Ok, ik heb er niet voor gebeden....ik zou niet durven....maar toch.....ben blij dat het is gebeurd....eindelijk een alibi om te scheiden.....

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 26, 2004, 11:17:36 am »
Qohelet, dank voor je aanvulling, jij hebt ook gelijk.
Wat fout is, blijft fout. Het is fout om je huwelijksbelofte te breken (omvat meer dan alleen trouw zijn).
Het is fout om aan de geestelijke nood van iemand voorbij te gaan, zeker als jij daar zorg voor hoort te dragen. Het is fout om zonder meer echtscheiding toe te juigen. Het is fout om je niet in te zetten voor je huwelijk. Er zijn zoveel foute dingen...

Soms heb je, menselijkerwijs gezien, alleen maar keuze uit foute dingen. Blijven is fout, weggaan is ook fout. Op een gegeven moment heeft elk advies foute kanten. Als je kiest voor het minst foute, is dat niet meteen goed. Het valt ook niet goed te praten, maar is dus wel begrijpelijk als je je probeert in te leven.

Bela, we moeten onze medegelovigen accepteren, inclusief de fouten die ze maken/hebben gemaakt. Janwin, een fout mag als zodanig aangemerkt worden, maar dat mag niet tot een veroordeling leiden (alleen God mag dat). Elke echtscheiding is er 1 teveel, maar soms is echtscheiding de minst foute oplossing voor een probleem waar wij mensen geen raad meer mee weten. (Ik heb ook fouten gemaakt. Het stemt mij droevig dat ik niet in staat was ze te voorkomen. Ik weet mij nu schuldig tegenover God.)

(Lonneke, je klinkt ontzettend rancuneus jegens je ex. Ik ken je situatie niet, maar nu klinkt het alsof in de periode voorafgaand aan het vreemd gaan het huwelijk niet was zoals bedoeld (zijn jullie in de kerk getrouwd?). Als een huwelijk niet meer gaat, ondanks vele gesprekken met professionele begeleiding, waarbij je hoopt op een goede afloop, dan is scheiden 'minder fout', wat mij betreft. Maar jij klinkt alsof je allang had opgegeven om voor je huwelijk te vechten. Dat kan om goede redenen zijn, maar dan had je van mij dus al voor het vreemd gaan mogen scheiden. Als er geen goede reden was en je dus wel op zoiets als vreemdgaan hebt 'moeten zitten wachten', dan lijkt  mij je handelen/instelling fout. Nogmaals: ik ken je situatie niet. En nogmaals: ik kan het als fout benoemen, maar ik veroordeel je niet, omdat dat niet mijn plaats is. Ga met God, en als ik je (daarbij) kan helpen, dan hoor ik het graag. Is deze gebeurtenis waarom je op kerkverbanden bent afgeknapt?)

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 26, 2004, 12:25:21 pm »
Elle,

ik krijg het gevoel dat je me iets in de schoenen schuift wat ik niet heb gezegd.
Met vallen en opstaan probeer ik mijn medegelovige te accepteren en naar de mens gesproken zijn sommige voorbeelden in dit topic wel heel duidelijk scheiden maar God vraagr wel wat anders en daar ligt een heel groot spanningsveld wat denk ik niet te overbruggen is.
Maar goed daar is vergeving altijd bij Hem geweest moeten we maar denken en naar handelen.
Dit was mijn uitgangspunt al bij het begin van de discussie.
Het blijft altijd lastig je argumenten helder te formuleren.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 26, 2004, 12:54:04 pm »
Sorry Bela, ik was niet duidelijk, probeerde je iig niet iets in de schoenen te schuiven. Ik reageerde op je punt 3 in je vorige post, en wilde zeggen dat kerkgangers medechristenen moeten accepteren, inclusief de fouten. Kerkverlating om een niet geaccepteerde scheiding is de gemeente kwalijk te nemen. Dus wilde ik eigenlijk zeggen dat ik het met je eens was, maar dat kwam niet uit de verf, kennelijk. Of probeerde ik je iets anders in de schoenen te schuiven?
Ik vind het ook lastig allemaal, herken het spanningsveld waar je over post. Het is lastig om te 'schipperen' tussen wat Gods Wil lijkt te zijn en wat het beste voor de benadeelde in een huwelijk lijkt te zijn.
(In de situatie waar ik het steeds over heb, heb ik ooit een scheiding proberen te forceren, omdat mij dat het beste leek. Het is er nog steeds niet definitief van gekomen (ze leven wel apart), en ze proberen weer bij elkaar te komen (al houd ik nog steeds mijn hart vast). Zij wil niet scheiden, ook omdat ze daarmee zo duidelijk tegen Gods Wil ingaat. Ik probeer haar nu te steunen in de beslissingen die zij neemt, ongeacht mijn mening. En ik bid en ik (wan)hoop.)
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2004, 12:55:03 pm door elle »

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 26, 2004, 01:23:02 pm »

quote:

elle schreef op 26 juli 2004 om 12:54:

(In de situatie waar ik het steeds over heb, heb ik ooit een scheiding proberen te forceren, omdat mij dat het beste leek. Het is er nog steeds niet definitief van gekomen (ze leven wel apart), en ze proberen weer bij elkaar te komen (al houd ik nog steeds mijn hart vast). Zij wil niet scheiden, ook omdat ze daarmee zo duidelijk tegen Gods Wil ingaat. Ik probeer haar nu te steunen in de beslissingen die zij neemt, ongeacht mijn mening. En ik bid en ik (wan)hoop.)

Elle

ik had al eens begrepen uit eerdere posts dat jou ouders het niet makkelijk met elkaar hebben en dat je als derde in het gezin daar net zo lastig mee hebt.
Sterkte daar mee en Gods zegen in je leven toegewenst.