Auteur Topic: MISSIE van onze kerk  (gelezen 1471 keer)

Fv3

• Bekijk profiel
MISSIE van onze kerk
« Gepost op: juli 13, 2004, 11:30:24 am »
Net zoals, ongetwijfeld, vele andere gemeenten, hebben wij in onze kerk (GKV) de discussie gestart over de 'Missie'
Ik merk daarbij een onbekendheid met de discussie. Het is een terrein dat in het bedrijfsleven wel bekend is, maar voor een kerkelijke gemeente een zware opgave.
Het lijkt een discussie voor enkele fanatici binnen de KR, maar lijkt alleen te werken als het gevoerd word binnen de hele gemeente.
Het doel van de discussie lijkt een beetje ingegeven door de tijdsgeest, en is dus voor sommigen wellicht zo helder als koffiedik.

Waarover gaat deze discussie?
Het gaat natuurlijk om de MISSIE van de 'plaatselijke' kerk.
En het is dus heel erg gebonden aan 'onze' gemeente, in onze plaats.
Wat willen 'wij' zijn?
Niettemin lijkt het mij een zinnig onderwerp om ervaringen over uit te wisselen.
Ervaringen van buiten onze gemeente. Ervaringen van gemeenten die al langer in dit traject zitten, ideeen van mensen buiten het kerkverband.

Ik start dan ook maar met de openingsvraag:
Waarom moeten een kerk een missie opstellen, we hebben toch de bijbel?
Frits

Floris D

• Bekijk profiel
MISSIE van onze kerk
« Reactie #1 Gepost op: juli 13, 2004, 12:03:51 pm »

quote:

Fv3 schreef op 13 juli 2004 om 11:30:
Waarom moeten een kerk een missie opstellen, we hebben toch de bijbel?

Frits,

ik denk dat het alles met leiding geven en leiding krijgen te maken heeft. Een kerkenraad moet leiding geven in de gemeente. Dat betekent dat er "ergens naar toe" geleid zal moeten worden. Dat doel kan door een missie verduidelijkt en geconcretiseerd worden. De bijbel geeft daarbij op allerlei plaatsen aanwijzingen en opdrachten. Afhankelijk van de tijd waarin je leeft en de plaats waar God de gemeente plaatst zal daar een toespitsing gemaakt moeten worden om helder te krijgen wat God van Zijn gemeente vraagt. En dat is al gauw meer dan "twee keer per zondag bij elkaar komen"....

Een missie kan ook wildgroei van allerlei ongerichte iniatieven voorkomen en de daarmee samenhangende frustratie.

Kortom, ik denk dat een missie nodig is om een gemeente te kunnen leiden en om als gemeente te kunnen groeien.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 12:04:10 pm door Floris D »
Floris

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
MISSIE van onze kerk
« Reactie #2 Gepost op: juli 13, 2004, 12:37:35 pm »
De missie (of eigenlijk missies volgens mij) in de Bijbel zijn zeer algemeen gesteld. Het is goed om vanuit de Bijbel meer praktisch in je eigen leven en in het plaatselijke (of zelfs wijksgewijze) kerkelijke leven te kijken welke missie je hebt. Niets mis mee. Misschien zelfs wel noodzaak!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Fv3

• Bekijk profiel
MISSIE van onze kerk
« Reactie #3 Gepost op: juli 13, 2004, 01:49:45 pm »

quote:

Floris D schreef op 13 juli 2004 om 12:03:
ik denk dat een missie nodig is om een gemeente te kunnen leiden en om als gemeente te kunnen groeien.

Floris,
jij ziet groei van de gemeente als een doelstelling, en de missie is iets wat daaraan ondersteunend is.

Enkele vragen die dan in me opkomen:
1  - Waarover praten we?
In mijn beleving liggen doel en missie heel dicht bij elkaar, en zo zijn er nog heel wat termen gangbaar voor hetzelfde, en weten we dus vaak niet waar we nou echt over praten.
We moeten dus een doel en een missie helder van elkaar scheiden.
Is er verschil tussen doelstelling en missie, en zo ja, wat is het verschil?

2  - Wat is Gods wil?
Is groei wel iets waar we naar moeten streven? Wil God mijn gemeente wel laten groeien?
Ik weet wel, wij hebben de opdracht om het evangelie aan de mensen te gaan brengen, zodat meer mensen door geloof in het verlossend werk van Jezus Christus, tot de groep van behouden gelovigen zullen gaan behoren. En dus is kerkgroei in de wereld wel een heel belangrijk doel.
Maar geldt dat per defenitie ook hier en nu voor mijn gemeente? Of mogen we openstaan voor andere plannen die God met onze gemeente heeft.
Zou het (bijvoorbeeld) kunnen zijn dat we ons eerst een aantal jaren op diaconale zorg voor onze medeburgers mogen richten, zonder daarbij direct groei te verwachten? Of is pastorale zorg en geloofsopbouw binnen de gemeente iets dat de komende jaren meer prioriteit moet krijgen, dan de drang om naar buiten te treden?
Hoe moeten we en kunnen we hierbij openstaan voor Gods plannen?

3  - Wat is de tijdslijn?
Ik denk dat de gemeente moet weten waar ze nu staat, en waar ze nu mee bezig wil zijn.
Dat betekent vragen om Gods leiding bij de plannen voor nu.
Dat betekent heldere en meetbare doelen stellen voor de komende 5 jaar en niet veel langer.
Frits

Fv3

• Bekijk profiel
MISSIE van onze kerk
« Reactie #4 Gepost op: juli 13, 2004, 02:04:04 pm »

quote:

HenkG schreef op 13 juli 2004 om 12:37:
Het is goed om vanuit de Bijbel meer praktisch in je eigen leven en in het plaatselijke  
kerkelijke leven te kijken welke missie je hebt.
Bedoel je met deze missie jouw persoonlijke plek van functioneren, jouw roeping, jouw taak?
Maar hoe doet een gemeente dat? Met zoveel persoonlijke missies bij elkaar.
Wat moeten we dan formuleren?
Frits

Floris D

• Bekijk profiel
MISSIE van onze kerk
« Reactie #5 Gepost op: juli 13, 2004, 03:30:24 pm »

quote:

Fv3 schreef op 13 juli 2004 om 13:49:
[...]

Floris,
jij ziet groei van de gemeente als een doelstelling, en de missie is iets wat daaraan ondersteunend is.
Even een snelle reactie. Met 'groei' bedoel ik de groei van Ef. 4:15, dat wij als gemeente en individuele christenen moeten groeien naar Christus toe. Dat is dus 'groei' in allerlei opzichten en niet in de eerste plaats kwantitatief (dat komt vanzelf als die kwalitatieve groei er is - daar ben ik *Heilig* van overtuigd  :*) )
Floris

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
MISSIE van onze kerk
« Reactie #6 Gepost op: juli 13, 2004, 04:45:46 pm »
1/ Als het gaat om het formuleren van waar je specifiek voor wilt staan als plaatselijke gemeenschap, dan lijkt me een discussie over een 'Mission Statement' best zinvol. Het gaat niet aan dat een KR zich alleen maar verantwoordelijk voelt voor het runnen van de toko. Er is veel in beweging, er moeten eigentijdse antwoorden gegeven worden op de vragen van onze tijd, en het zou nog aardiger zijn wanneer een KR een klein beetje pro-actief zou kunnen reageren. Dat heeft alles te maken met het 'voorgaan' waartoe ambtsdragers geroepen zijn. Wat daarbij het plan van God is, zal overigens de tijd leren. De enige aan mensen bekende constante in Gods plan is dat Hij tot aan de jongste dag zijn kerk roept om Christus' evangelie te verkondigen. Een weerbarstig karwei, maar in alle opzichten de moeite waard. Verder weten we ook nog dat op die dag het getal van de uitverkorenen vol zal zijn. Meer hoeven we ook niet te weten, ook al zou ik dat persoonlijk soms best graag willen.

2/ Nu ik de indruk krijg dat één van de uitgangspunten annex doelstellingen voor zo'n MS (als aangekaart in deze topic) per definitie verbonden is / zou moeten zijn met de gedachte dat de kerk wel 'moet groeien', ben ik plotseling een stuk minder enthousiast. Waar halen gereformeerden het toch vandaan dat 'kerkgroei' (= Church Growth) een verplicht doel in zichzelf moet zijn?

3/ Ik wil Floris D geenszins zijn 'heilige overtuiging' afpakken, alleen wil ik hem wel vragen eens na te denken over wat de Heer Zelf heeft gezegd over het kleine aantal mensen dat werkelijk dwars door alles heen zijn Woord bewaart, totdat Hij terugkomt. Als de kerk een tijdlang mag groeien, is dat een prachtig geschenk voor deze wereld, waaruit grote goddelijke genade spreekt!

4/ Maar..., als het de Heilige Geest belieft - door de werking van het Woord - een groeiende massa mensen te verharden in hun ongeloof (!), past het ons ons des te sterker te concentreren op verootmoediging en gebed om ontferming. Als dat laatste in deze tijd, naast het weerbarstige karwei van de verkondigin, de belangrijkste 'Missie' van de kerk is, doe ik mee. Als 'groei' een doel in zichzelf wordt, ben ik bang dat we (onbedoeld) de Heilige Geest gaan voorschrijven hoe Hij het plan van God moet uitvoeren van ons. En dat lijkt me naar mijn heilige overtuiging niet te best.

Vriendelijke groet,

Mahüon
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 04:47:25 pm door Mahüon »
"Als we alles ondergeschikt maken aan het verstand, heeft onze godsdienst niets mysterieus en bovennatuurlijks meer. Als we ons niet aan de beginselen van het verstand houden, wordt onze godsdienst ongerijmd en belachelijk." Pascal, Pensées 173

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
MISSIE van onze kerk
« Reactie #7 Gepost op: juli 13, 2004, 05:02:12 pm »
hier loopt reeds een topic over,
hier kun je ook wel het een en ander lezen wat betreft ervaringen etc.

*klik*

Garfield

• Bekijk profiel
MISSIE van onze kerk
« Reactie #8 Gepost op: augustus 05, 2004, 09:40:40 am »

quote:

Mahüon schreef op 13 juli 2004 om 16:45:

4/ Maar..., als het de Heilige Geest belieft - door de werking van het Woord - een groeiende massa mensen te verharden in hun ongeloof (!), past het ons ons des te sterker te concentreren op verootmoediging en gebed om ontferming. Als dat laatste in deze tijd, naast het weerbarstige karwei van de verkondigin, de belangrijkste 'Missie' van de kerk is, doe ik mee. Als 'groei' een doel in zichzelf wordt, ben ik bang dat we (onbedoeld) de Heilige Geest gaan voorschrijven hoe Hij het plan van God moet uitvoeren van ons. En dat lijkt me naar mijn heilige overtuiging niet te best.

Vriendelijke groet,

Mahüon
He, gelukkig, ik ben niet de enige die dat denkt.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

HenkG

• Bekijk profiel
MISSIE van onze kerk
« Reactie #9 Gepost op: augustus 05, 2004, 11:36:35 am »

quote:

Fv3 schreef op 13 juli 2004 om 14:04:
[...]

Bedoel je met deze missie jouw persoonlijke plek van functioneren, jouw roeping, jouw taak?
Maar hoe doet een gemeente dat? Met zoveel persoonlijke missies bij elkaar.
Wat moeten we dan formuleren?
Gezamenlijk zoeken naar dat wat het beste bij jouw gemeente/miniwijk/vriendenclub past.
JHWH = Ik ben

HenkG

• Bekijk profiel
MISSIE van onze kerk
« Reactie #10 Gepost op: augustus 05, 2004, 11:40:19 am »

quote:

Mahüon schreef op 13 juli 2004 om 16:45:
2/ Nu ik de indruk krijg dat één van de uitgangspunten annex doelstellingen voor zo'n MS (als aangekaart in deze topic) per definitie verbonden is / zou moeten zijn met de gedachte dat de kerk wel 'moet groeien', ben ik plotseling een stuk minder enthousiast. Waar halen gereformeerden het toch vandaan dat 'kerkgroei' (= Church Growth) een verplicht doel in zichzelf moet zijn?
Christenen zijn mensen die een relatie met God willen beantwoorden. Toch? En daar waar een relatie is, moet sprake zijn van groei. Een relatie zonder groei bloedt een keer dood. Vergelijk dit eens met de gelijkenis van de zaaier, of met het verhaal van de Wijnstok.
JHWH = Ik ben