Beste Iris,
Je hebt moeite met het lezen van mijn weergave van Bijbelse informatie. Dat is best te begrijpen, alhoewel ik wel de essentie van Jezus dienstwerk en datgene wat het feitelijk inhoudt, heb weergeven. Maar als je alles, gewoon rustig leest, aan de hand van de aangegeven Bijbelverzen en de Heilige Geest bidt voor begeleiding, dan zal Hij je het geschrevene, in juiste en goede begrippen bekend maken, aan je hart.
Geen enkel mens is in staat om een persoonlijk geloof te verwoorden of invulling te geven.
Klaag niet direct als je de Heiland wil navolgen en Zijn voorbeeld wil zijn in je omgeving, wat voor de één heftig lijkt, is voor de ander eenvoudig. Maar we moeten niet op ons zelf of anderen vertrouwen, alleen de Heilige Geest dient onze Leiddraad te zijn.
In een groep lijken we veilig en op een impressieloze afstand, zoals we hier bezig zijn, schijnt het of we onze werkelijke mening geven. Als we heel persoonlijk, alleen op een stil moment met de Heer alleen zijn en onze verdrietjes en problemen aan Hem voorleggen, dan zulllen we het verschil van de ervaring, heel anders zien en beleven.
Jezus spreekt tot ons persoonlijke hart, als we te kennen geven inwoner van het Hemelse Koninkrijk te willen zijn, niet tot een heel volk tegelijk, zoals wereldse leiders doen.
Oorlogen zijn gevoerd, zoals ook nu in Irak. We menen de wereld een dienst te hebben bewezen en aan boord van een enorm, indrukwekkend vliegdekschip meent een wereldse leider (Mr Bush) dat hij God vertegenwoordigt op aarde met het stichten van "duurzame vrede". Maar hoe is dan gesteld met de militair, die straks niet meer deel is van de groep, waarin hij of zij zich veilig voelde, maar straks alleen thuis tot besef moet komen dat hij of zij medemensen heeft gedood! Over en weer! Wie de verhale leest van de geestelijk in de war geraakte militairen die in de Vietnamoorlog 1000-den onschuldige mensen hebben vermoord in naam van de USA, moet bedenken dat alleen de Heiland in het persoonlijke hart vrede kan brengen en zonden kan vergeven.
En zo is het ook hier! We kunnen schrijven en menen wat we willen, maar als straks de wereld in de meeste zondige duisternis zal verkeren, dan komt het er aan of we dan, persoonlijk en gerust kunnen zeggen dat we de Heer trouw waren en verlangend hebben uitgezien naar Zijn komst. Dan gelden alle visies en gemakkelijk neergepende meningen niet meer. Dan zal blijken of we vruchtbaar waren om op de juist grond te zijn ingepland. Onafhankelijk hoeveel of hoe weinig we weten, als wetenschap of kennis. Want daar gaat het niet om. Wat we hebben gedaan moet gedaan zijn vanuit een Gerechtvaardigd fundament, oprecht, niet vanuit ONS fundament, maar dat van de Heiland en het Hemels Koninkrijk!
De maatstaf van het het oordeel (waarin ook de Sabbat een belangrijke rol speelt) is datgene wat we kunnen weten en dan ook hebben nagevolgd. Niet wat ons, in waarheid is verteld, en vervolgens naast ons hebben neergelegd! Als de Heiland ons wijst op de geboden en de Sabbat en wij, vervolgens bewust, willens en wetens en weloverwogen naast ons neerleggen en bovendien anderen leren dat voorbeeld na te volgen, dan is het oordeel naar die maatstaf en geen andere!
immers...
Jezus heeft ons geen gemakkelijk en probleemloos leven, hier op aarde, belooft en zeker niet als je Hem waarlijk na wilt volgen. Want Satan heeft zijn oog vooral laten vallen op hen die Hem Geloven en trouw willen zijn, Zijn geboden en wet willen erkennen en navolgen. Satan wordt niet boos als we er maar een slag naar doen en onze Eigengerechtigheid openbaren. Lees eens Openbaring 22, de laatste 10 verzen. Geen reden dus om de Sabbat te negeren maar juist te onderhouden, om één in Geest te zijn met Hem.
Immers ook de Heiland ging "naar de gewoonte" op Sabbat naar de kerk om studie te doen samen met Zijn toehoorders. Waarom zou dat nu dan anders moeten zijn als Hij niet veranderd en Zijn Verbond een altoos durend Verbond is.
Exodus 28
3 Geef hun die een wijs hart hebben en die van Mij een geest van wijsheid hebben gekregen, opdracht kleren te maken die hem zullen onderscheiden van anderen; om hem te heiligen, zodat hij voor Mij het priesterambt kan uitoefenen.
De kritiek is nogal heftig, maar beste Iris, als je trouw vast houdt aan de Heiland, dan komt uiteindelijk alles goed. De essentie van Geloof, is aannemen wat de Heiland ons voordeed en vooral voorhield en in die Gerechtigheid te groeien, we kunnen niet van de eerste op de andere dag volkomen zijn. We leven in een hectische tijd en, eerlijk gezegd, kunnen we de tijd waarin wij leven, rustig de eindtijd noemen. Veel mensen, die zeggen over Bijbelkennis te beschikken, klagen het meest. Ook nu weer! Dat is kenmerkend voor die tijd! Jezus waarschuwt ons overvloedig om Hem aan te nemen en niet te klagen, want er komen zaken over ons, die we nooit hadden kunnen bevroeden. Het lijkt vredig in deze wereld, maar dat is maar schijn!
Maar misschien is het ook handig te weten dat een aantal mensen, wel op grond van mijn postings, uiteindelijk het "watergraf" (Doop door onderdompeling) hebben ervaren! Vooral ook een aantal die zeer heftig tegen mijn teksten ingegaan zijn, in het verre verleden.
Ook zijn er mensen die nog zoekende zijn, Groei is voor iedereen een ander evenement. Vandaar dat we zo verantwoordelijk worden gehouden als we menen te moeten evengeliseren, en dat doen we in feite. Maar alleen de Geest kan in alle waarheid leiden, niet ik en ook de andere niet. De vrucht er van is Groei in Jezus' voorbeeld!
Van onszelf zijn we niets en kunnen we niets. Ik ben het die het doet, zegt de Heiland, zelfs ons Geloof hebben wij nog ontvangen, dus waar moeten wij nu op roemen! (Mientje)
Als er mensen zijn die menen dat zij Jezus navolgen en de Bijbel als hun dagelijkse punt van geestelijke rust vinden, dan moeten we de Bijbelse essentie van Geloof ook uitdragen.
Bijbelse argumentatie is niet datgeen wat Jezus ons voorhoudt en leerde, naar Zijn gewoonte.
Dat is het minst wat we kunnen doen. De Heilige Geest leidt ook alleen maar in de harmonische waarheid van het Levende Woord., dus ook de geboden, want immers daar ligt de kiem van de vrucht tot volle rijpheid!
Over de weerstand die dan zal komen, verbaas ik mij dus niet! Als je de Bijbel eenmaal beter kent, dan zul je ervaren welk een enorme weerstand Jezus moest ondervinden, ondanks dat iedereen maar diect meent te moeten zeggen "Jezus is Genade" Hij heeft ook mij gered! Dat zal eerst blijken uit de ervaring die we met Hem samen opbouwen!
En soms is Jezus helemaal niet zo vriendlijk en aardig voor Zijn volk. Hij "tuchtigt" hen en beproefd hen. Wie Amos leest, of in Openbaringen Heiland ontmoet die, noodgedwongen, persoonlijk met een sikkel, door de gemeente gaat om sommigen te verwijderen die niet in Zijn gemeente thuishoren, omdat zij dat vele vele malen hebben aangegeven, dan laat Jezus zich, ondanks uit Liefde, voor ons gevoel van en andere kant zien. Maar eenmaal begrepen, kunnen we Zijn Dienstwerk (ook daarin) best begrijpen, en onze keuze des te meer.
Ook daarin dienen wij in na te volgen. Ook dat is en ervaring tot Groei in Diens Gerechtigheid. Wetten zijn nu eenmaal de grondslag van alles wat er gebeurt in ons leven, de natuur en dus ook vanuit Gods fundament. Wetten openbaren het juiste tegen over het verkeerde en dat is de essentie van Jezus' booschap en geboden. Het valse (Evangelie) tegenover het "ware" te stellen.
Bijbelse waarheid is de bakermat van de bevestiging van het Geloof en de ontwikkeling van Geestelijke Liefde op grond van het voorbeeld Jezus. Ik schaam mij het Schriftwoord niet Iris en baseer het niet op een eigengerechterlijk geloof. De Heilige Geest kan alleen maar in mensen werken als de juistheden in overeenstemming (harmonie) zijn met de
Heilige Schrift, zoals reeds aangegeven.
Ik vind het antwoord van Priscilla & Aquila veelbetekenend. Zij geven en gaven te kennen veel van het Schriftwoord te weten en te kunnen verwoorden, maar zij geven in hun weerwoordt, hier, juist de essentie aan, hoe wij de Heiland verdriet kunnen doen, namelijk; Zijn geboden te negeren en anderen er toe aan te zetten deze niet te onderhouden. Aan hun heb ik de profetie voorgehouden van de tegenwoordige Waarheid (zoals Jezus ons leert NU). en nu geven ze weer aan dat zij de Heiland (daarin) negeren! Zo zie je dus dat we allemaal moeten groeien tot het besef van waarlijke verlossing!
Maar zo'n antwoord had ik van hen, allerminst verwacht. Ze hebben geen besef wat hen nog boven het hoofd hangt, om op zo'n wijze de mensen van Jezus' Levende Woord af te houden. (Sorry......maar ik moest dit even kwijt).
En dit zegt het Schriftwoord over datgene wat P & A zo afwijzen na te volgen:
1 Johannes 2
3 Hoe kunnen wij er zeker van zijn dat wij bij Hem horen? Als we doen wat Hij zegt!
4 Als iemand zegt dat hij Christus kent, maar niet doet wat Christus zegt, is hij een leugenaar. Zo iemand doet de waarheid geweld aan.
5 Maar wie doet wat Christus van hem vraagt, is vol van de liefde van God.
6 Daaraan is te zien of u christen bent of niet. Ieder die zegt één met Christus te zijn, moet leven zoals Hij leefde.
en
Romeinen 2:13
"Want niet de hoorders der wet zij rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden.
Dus we zijn niet Gerechtvaardigd slechts door te zeggen dat we in Jezus geloven, maar we worden pas Gerechtvaardigd, door te Groeien in die ervaring van de wet (= de Gerechtigheid van Jezus).
Kijk, houd ik je nu een leugen voor Iris? Ik denk stellig van niet, maar overweeg de Sabbat te gaan onderhouden. Begin goed en laat je niet misleiden!
Laten we dus voorkomen beste Iris, dat we moeten constateren, na een tijd dat de Heiland dit van ons zou moeten zeggen:
Mattheüs 15:9
"Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn"
Dat is wat Satan wil! De Geboden Gods als menselijke maaksels instellen in de naam van de Heiland. Een grotere zonde tegen de Heilige Geest is er bijna niet. Men haalt immers het "hart"uit de geboden en de relatie tussen de mens en God persoonlijk.
Tenslotte:
Enkele "raadgevingen"aan jouw persoonlijke hart! (hart= verstand)
Deze zijn, naar mijn mening, op een heel aardige en goede wijze bijééngebracht op deze interessante site:
http://www.sign2god.com/folders/studies.htmlHier staan de meeste elementaire zaken over hoe we kunnen leren ons Geloof gestalte te geven, op een verantwoorde wijze, welke overeenstemt met ons persoonlijke karakter en wijze van interepeteren in de lichtglans van onze Heiland! Dan hoef je je niet te spiegelen aan al die verwarrende postings van ons, want ik begrijp dat best!
Onderwerpen op die site zijn o.a:
1.Bidden
Hoe te bidden? Bijbels bidden; anders, bevrijdend én gepast!
Bidden voor de Liefde van GOD
Bijbel
2.Bijbellezen? handige tips & hulp voordat je begint!
Jezus
3.Wie is Jezus ?
De verschillen tussen God en Jezus in tabelvorm
Jezus...een ander persoon dan de Vader !
Moet je als Christen (nog) zoeken naar God en Jezus ?
De passie van Christus...zijn wij !
Pittige Studie Godheid Christus
Eén GOD of...'een drie-eenheid-GOD'?
Vrucht van de Geest
Welke Geestesgaven er zijn?
Welke 'vruchten' er zijn?
Hoe je de 'deelnemer aan de Geest' wordt?
Gevolgen van 'groeien in de Vrucht van de Geest'?
4.Bijbelse geloofsfundamenten
Draag jij 'het zegel van God ?'
Is de Wet nog van kracht...? lees wat Jezus & Apostelen daarover zeggen!
Hoe moet je volgens de Bijbel de Sabbat houden ?
Wet én geloof ?!
Is vrede onze missie...? .
Kerk & kerkbezoek
5.Kerk bezoeken? Tips & hulp voordat je gaat!
Dopen
Over de doop: Antwoorden op diverse doopvragen
Na de doop: Effe koppie onder...en ik ben gered ?!
Handenoplegging, Geestesgaven & Vrucht van de Geest
Handenoplegging: één van de Christelijke grondslagen!
Het ontvangen van de Geestesgaven: gaat niet ongemerkt aan je voorbij !
De Geestesgaven: een geschenk bij de doop ?!
Basisbeginselen 'handoplegging & ministry'; Bijbelse handoplegging in praktijk
--------------------------------------------------------------------------------
Voor vragen kun je altijd bij me terecht!
Het volgen van een eenvoudige (gratis) Bijbelstudie kun je overwegen en aanvragen hier /ESDA 030-6931509) Titel: :"Kom tot Leven"
Gods zegen, vriendelijk gegroet en succes bij je zoektocht en "groei" in Geloof!
Baldur!