Auteur Topic: Betrouwbaarheid berichtgeving op internet  (gelezen 1650 keer)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Betrouwbaarheid berichtgeving op internet
« Gepost op: februari 11, 2003, 03:21:12 am »
Het is een bekend verschijnsel dat beschuldigingen en fakeberichten op het nternet erg snel gaan. Misschien heeft een aantal van u wel eens de mail gehad over de superantichristelijke film "Corpus Christi". Een fake mail omdat de hele film niet bestaat en ook niet in de planning ligt.
We moeten dan ook erg zorgvuldig zijn in de waarde die we aan berichten geven. Maar hoe bepaal je dat nou?

Meer over 'de film': http://www.urbanlegends.com/ulz/gayjc.html

(ander voorbeeldje http://www.webwereld.nl/nieuws/14079.phtml)
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2003, 03:33:28 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 13, 2003, 05:02:33 pm »
Over het algemeen bekijk ik rondstuurmails met een erg groot wantrouwen. Als het even kan wil ik er bronnen bijzien die ik zelf kan verifiëren zodat ik zelf een mening kan vormen. Ook een portie gezonde logica wil me nog wel eens helpen.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 14, 2003, 08:42:10 am »
Alles wat aan meer dan 1 persoon is gericht.. is spam.. toch?

Ff zonder dollen.. FW's of 'doorstuur mailtjes' eindigen bij mij... ze worden nooit doorgestuurd.. Ook al is het nog zo aanlokkelijk of zo leuk..

Dus voor mij is het niet eens nodig om erachter te komen of het wel of niet echt waar is.. en de tijd heeft geleerd dat 99% dus onzin is.. en daarom moeten 'ze' wel met een heel mooi verhaal komen wil ik het doorsturen...

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 14, 2003, 11:01:21 am »
Ok dat is het mailo verhaal, maar ik bedoel ook hoe filter je uit welk nieuws waar is. Vroeger had je alleen de krant en moest je maar aannnemen dat iets waar was. Tegenwoordig heb je het internet.

Als je een nieuwsbericht hoor, laten we de bewijzen van de VS tegen Irak als voorbeeld nemen,  hoe bepaal je dan of dat de waarheid is? Het is tegenwoordig best wel schering en inslag dat media hun berichten moeten rectificeren omdat het gewoon fout was. Vaak is de schadelijke werking dan al begonnen en krijg je die er niet meer uit.

Een ander voorbeeld is dat verhaal van die groepsverkrachting en brandstichting in assen. Op Fok.nl werden er al bijna milities opgericht om "die turken" daar wel eens een lesje te geven.
Pinkeltjefan

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 14, 2003, 11:41:47 am »
Als gewone krantlezer cq internetgebruiker sta je bijna machteloos. Het beste is om direct bij betrokkenen te gaan informeren, maar als je dat voor elk nieuwsbericht wilt doen heb je er een dagtaak aan. Dus dat moeten we dan toch maar voor ons laten doen door journalisten.

Als er iets in de krant staat waar ikzelf bij betrokken ben, dan zie ik vrijwel altijd dingen die niet kloppen. Dat doet mij vermoeden dat dat bij berichten waar ik verder niets vanaf weet ook zo is. Alles met een korrel zout dus.

En over zaken die op wereldniveau spelen kom je volgens mij nooit het fijne te weten. We zien alleen wat er naar buiten wordt gebracht. Wat gebeurt er achter de schermen van het Witte Huis?

Frappant vond ik de manier waarop met het eerste lijsttrekkersdebat werd omgegaan. Vrijwel meteen werd Wouter Bos als "winnaar" uitgeroepen. Volgens mij kwam dat zelfs op het journaal. Het was een feit geworden! Maar wie bepaalt dat? en hoe?
De manier waarop die nabespreking op RTL$ ging vond ik beledigend voor de kijker. X had het goed gedaan, Y minder. De gelaatsuidrukking van Z verried onzekerheid. Wat een onzin. Als kijker kan ik toch zeker mijn eigen conclusies trekken? Maar als je een nabeschouwing ziet over iets wat je zelf niet gezien hebt, dan moet je daar maar op af gaan. Informatie in de media is informatie uit de tweede hand. Korrel zout dus!
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2003, 11:51:58 am door Pulpeet »

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 14, 2003, 11:46:10 am »
Een goede hoax(rondstuurmail) kan ik altijd wel waarderen. Maar ik stuur hem alleen door naar mensen die hem begrijpen en leuk vinden.

Het is vrij makelijk om een hoax te herkennen: er word in opgeroepen om door te sturen.
geheelonthouder