Auteur Topic: Ambten en taken in de kerk  (gelezen 2856 keer)

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
Ambten en taken in de kerk
« Gepost op: juli 08, 2004, 10:42:51 am »
In een artikel in het Nederlands Dagblad pleit de vrijgemaakt-gereformeerde predikant ds. ten Brinke voor het ontkoppelen van de taken van het ambt (predikant, ouderling, diaken). naar aanleiding van de discussie rond "vrouw in het ambt". De invulling van de ambten dominee en ouderling komt volgens hem niet rechtstreeks uit de Bijbel naar ons toe. Veel van de taken behoren toe aan de gemeente. Door het instellen van taakgroepen zou je een hele reeks taken, zoals elkaar bemoedigen, vertroosten, vermanen, zorg voor elkaar hebben, enzovoorts weer terug kunnen brengen bij de gemeenteleden waar ze horen. Ambtsdragers zijn wel eindeverantwoordelijk en dienen de gemeenteleden toe te rusten, leiding te geven en te stimuleren.

Meer nog dan een discussie over de vrouw in het ambt, lijkt me dit de basis voor gemeenteopbouw. Op het moment dat de gemeente naar elkaar omziet, zal dat het werk van predikant en kerkenraad verlichten. De taakgroepen waar in het artikel over gesproken wordt, vormen dan de basis, het raamwerk voor die gemeenteopbouw, waarin zowel mannen als vrouwen zouden kunnen functioneren.
Zonder de ambten vrij te geven, zou je op deze manier veel beter gebruik kunnen maken van de talenten van de vrouwen in de kerk (de opdracht die de generale synode van de CGK ook meegegeven heeft aan de kerken n.a.v. de discussie rond de vrouw in het ambt).
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 10:31:01 pm door pola »
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 08, 2004, 12:40:51 pm »

quote:

In het ND stond::
een prekende vrouw, maar niet in het ambt.

Dit vind ik net zo'n onzin als E&R liedjes zingen, maar niet na de handdruk.
Een principekwestie terugbrengen tot een woordenspelletje.

Je bent voor- of tegenstander van de vrouw als predikante (neutraal valt hier even onder "voor" :)  ) en er ineens wel voor voelen als je het maar niet "in het ambt" noemt terwijl zo'n vrouw exact hetzelfde doet als de mannelijke predikant wél in het ambt is hypocriete flauwekul.

quote:

Toch ziet Ten Brinke wel waardevolle punten in het rapport. Paulus ging uit van hoofd-zijn van de man. ,,Die term komt in Genesis 1 en 2 niet voor. Is dit een vertaling door Paulus van Genesis naar zijn tijd? Waarbij hij aansluit bij de vormgeving van het huwelijk in zijn tijd? Moeten wij niet meer aandacht hebben voor de mogelijkheid dat Paulus' spreken over de man-vrouwverhouding medebepaald is door de context van zijn tijd?''

Alsof je Genesis 1 los kunt zien van de brieven van Paulus. De Bijbel is één geheel, God staat boven de tijd. Alsof de Heilige Geest bij het inspireren van Paulus per ongeluk even vergat dat de Bijbel nog 2000 jaar "mee moest" en Hij er allemaal onzin in heeft laten opnemen.

quote:

,,Als je aandacht vraagt voor de mogelijkheid dat bijbelpassages cultuurbepaald zijn, kan dat misbruikt worden om dingen die ons niet zinnen, weg te redeneren. De huiver voor Schriftkritiek begrijp ik dus wel. Maar ook al is een opmerking cultuurbepaald, dan nog moeten we zoeken naar wat die opmerking ons te zeggen heeft in deze tijd. Dat een opmerking cultuurbepaald is, betekent niet dat deze geen zeggingskracht meer heeft.''

Nee, zolang die tekst dan maar wel dátgene zegt wat wij willen horen. Een vers dat ons niet aanstaat kan dus "onschadelijk" gemaakt worden door het cultuurgebonden te noemen, en dan doen we net of we er nog naar luisteren door te zeggen: "we kijken wat dit in déze tijd nog voor ons betekent". Oftewel: we kijken hoe we deze tekst zo wereldgelijkvormig mogelijk kunnen interpreteren, en zoveel mogelijk naar onze eigen zin.

quote:

Pola schreef:
Meer nog dan een discussie over de vrouw in het ambt, lijkt me dit de basis voor gemeenteopbouw. Op het moment dat de gemeente naar elkaar omziet, zal dat het werk van predikant en kerkenraad verlichten. De taakgroepen waar in het artikel over gesproken wordt, vormen dan de basis, het raamwerk voor die gemeenteopbouw, waarin zowel mannen als vrouwen zouden kunnen functioneren.
Zonder de ambten vrij te geven, zou je op deze manier veel beter gebruik kunnen maken van de talenten van de vrouwen in de kerk (de opdracht die de generale synode van de CGK ook meegegeven heeft aan de kerken n.a.v. de discussie rond de vrouw in het ambt).

OK sorry, ik zal dan ophouden over cultuurgebonden teksten en de vrouw in het ambt  ;)
Ieder heeft zo z'n stokpaardjes he   :Y)

Taakgroepen waarin mannen en vrouwen samenwerken vind ik een goed idee!
Ik denk dat het wel Bijbels is om de leiding van een gemeente bij de man te leggen.
We moeten niet teveel in ons eigen straatje gaan denken.
Hoe je dat dan precies invulling geeft... hm.
Bombus terrestris Reginae

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 08, 2004, 12:59:48 pm »
Bij ons in Zwolle is er al enige jaren een zoektocht naar meer ondersteuning van de ambten vanuit de gemeente. Er wordt nu in Zwolle-Centrum gewerkt met pastorale teamwerkers en verder is er de miniwijk als instrument voor meer persoonlijke betrokkenheid bij je eigen buren.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 08, 2004, 01:31:25 pm »
@Bumblebee:  d:)b

To the point:
Het idee dat de hele gemeente actief behoort te zijn in de kerntaken als onderlinge zorg, vermaan, toerusting e.d. ondersteun ik. Daarbij zeg ik wel: je loopt al gauw tegen de grenzen aan van wat mensen kunnen en willen.

Wat ik in het verhaal van Ten Brinke onbevredigend vind, is het loskoppelen van gaven, taken en ambten. Dat wil zeggen: gaven en taken koppelt hij wel direct (je moet doen waar je geschikt voor bent), maar de ambten komen daar los van te staan. Volgens mij is er bijbels gezien juist een nauwe koppeling tussen gaven en ambten. Bovendien zijn "gaven" bij Paulus (Rom. 12, 1 Cor. 12, Ef. 4) niet zozeer individuele gaven/capaciteiten, maar cadeaus van Christus aan de gemeente als geheel. Vandaar dat ook ambtsdragers zoals apostelen, profeten, evangelisten en herders en leraars als "gave" worden betiteld.

Bovendien bestaat het "leiding geven" door ambtsdragers voor een heel groot deel juist uit het uitvoeren van die concrete taken in pastoraat, prediking, onderwijs e.d. Het gaat niet om het "managen" van de boel, maar om actief, stimulerend, richtinggevend, samenbindend voorop gaan met het Woord van God in het leven van de gemeente en ieder gemeentelid. Ik kan me geen geestelijk leiderschap in de kerk voorstellen waar het concreet spreken vanuit Gods Woord geen deel van uitmaakt.

Tenslotte nog dit: de vorm van inschakeling van vrouwen in de gemeente door ze bv. te laten preken (maar geen ambt te geven) lijkt misschien de druk wat van de ketel te nemen, maar zal volgens mij op termijn de roep om "de vrouw in het ambt" alleen maar versterken. Als je als vrouw immers alles mag doen wat in de kerk belangrijk is, waarom dan niet dat laatste stukje leidinggeven (dat inmiddels al is uitgehold door het van de inhoudelijke kant te ontdoen)?
Kortom: creatief bedacht, maar niet echt een oplossing.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 08, 2004, 01:31:35 pm »
Ik heb ook de indruk, dat hier een woordspelletje wordt gespeeld.

Het artikel suggereert min of meer, dat vrouwen op dit moment geen spat uitvreten in de kerk. Mijn ervaring is anders. Door veel vrouwen wordt wel degelijk zeer actief meegeleefd in de gemeente, denk aan zusterhulp, "kringen" rondom hulpbehoevende mensen, e.d.
Nou ja, dan noemen we dat vanaf nu allemaal taakgroepen. Klaar.

Natuurlijk, pastoraat en diaconaat hoort door alle gemeenteleden te worden uitgevoerd (en niet alleen door pastorale medewerkers, want dan heb je weer speciale mensen 'aan wie je het kunt overlaten'). Maar leiding/coordinatie blijft altijd nodig en dan kunnen we niet met z'n allen doen, zeker niet tegelijk.

Er blijft dus een kleine groep binnen de gemeente nodig, die de leiding heeft, de gemeente toerust en coordineert. Noem het ambt, noem het taak, maakt allemaal niet uit, maar leiding blijft nodig.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 09:47:38 pm door Peter »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 08, 2004, 09:50:46 pm »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 08, 2004, 10:06:40 pm »
Hier komt weer 'mooi' de begripsverwarring naar boven.
Lees Timotheus en Titus en lees dat een oudste en een diaken mannen moeten zijn. Geen vrouwen dus. (Dit zijn dan de ambten)

Gaven zoals profeet, leraar, ..., daarvan wordt niet gezegd of het een man MOET zijn, dus man of vrouw. Met enkele restricties misschien: een vrouw moet in de gemeente zwijgen, maar daarbuiten .. alle vrijheid (in de Heer).

Oudsten die leren komt dubbele eer toe zegt Paulus tegen Timotheus. Gave en ambt kunnen dus wel samen gaan, maar dat hoeft niet. Deze combinatie is in de calvinistische traditie de dominee geworden. Maar die heeft in de Bijbel geen monopolie op de leerdienst.

Taken zijn gekoppeld aan gaven, zijn dat natuurlijke of geestelijke gaven? Dit ligt denk ik wat subtieler?
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 10:08:59 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 08, 2004, 11:02:23 pm »
Toch vind ik bepaalde dingen moeilijk.
Laatst was iemand zo onder de indruk van een vrouwelijke dominee.
Ik vroeg hoe dat kwam.

Hij zei :Ik ga elke zondag twee keer,maar vandaag heb ik het evangelie weer echt gehoord.
JEZUS als de VERLOSSER.
Als dit zo is, hoor je mij op dat moment niet zeggen dat , dat niet goed is.
trouwens tussen twee haakjes:wie was de eerste evangelist(e)
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 11:03:30 pm door rinuz »
Alleen door JEZUS

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 09, 2004, 09:14:11 am »
Een vrouw kan natuurlijk uitstekend als een getuigend christen door het leven gaan en het evangelie vertellen aan anderen. Sterker nog, dat is een opdracht

Dat er daarnaast mannelijke dominees bestaan die dat niet zo goed doen, houdt uiteraard niet in dat we daarom maar vrouwelijke dominees moeten gaan invoeren.

Dominee zijn is namelijk meer dan op de preekstoel het evangelie vertellen. Een dominee is het hoofd en de voorganger van de plaatselijke gemeente.

Het evangelie vertellen op een geweldige manier en het herder zijn van, en leiding geven aan een gemeente zijn twee heel verschillende dingen. Elke christen is geroepen om anderen over God te vertellen. Het leiden van een christelijke gemeente als dominee, herder, verkondiger van Gods Woord in de samenkomsten is voorbehouden aan mannen.

Tenminste, zo lees ik het  :)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 09, 2004, 10:12:00 am »
De aanleiding voor het hele verhaal is het probleem dat het steeds moeilijker wordt om diakenen te vinden (bij ouderlingen lijkt dit probleem me trouwens minstens zo nijpend).

quote:

Steeds meer orthodox-gereformeerde kerken hebben moeite om voldoende diakenen te vinden. Een mogelijke oplossing? Ontkoppel de taken van de ambten.

(...)

De oorzaken daarvoor zijn volgens Ten Brinke heel divers. ,,Je kunt denken aan een verschraling van het geestelijk leven, een gebrek aan opofferingsgezindheid, de ik-gerichte tijdgeest.'' Maar de gemeente verwacht volgens de predikant ook te veel van de huidige ambtsdragers.

Problemen kun je natuurlijk het beste aanpakken door de oorzaak weg te nemen, alleen in dit geval is dit nogal lastig.
Vaak wordt dan gezocht naar wegen om het ambt aantrekkelijker te maken. Hoe? Door het uit te hollen (zie ten Brinke) of door het lichter te maken; zie bv. het NBC (Nieuw Bestuurs Concept) van het GVI.

In dat laatste zie ik persoonlijk veel meer: ambtsdragers moeten stoppen met dat vele vergaderen (efficienter vergaderen) en terug naar hun 'core-business': geestelijk leiding geven. Vooral door veel 'management'-taken uit te besteden aan gemeenteleden kan hier veel winst worden behaald. Maar dat vraagt wel van ambtsdragers dat ze (durven) delegeren. En dat mankeert er nogal eens aan, tenminste dat is mijn ervaring met het NBC.

Om het on-topic te houden: sommige taken die uit zichzelf helemaal niet bij het ambt horen, kunnen wel degelijk worden uitgevoerd door gemeenteleden. Niet alleen de gemeente verwacht te veel van de ambtsdragers, ook de ambtsdragers verwachten te veel van zichzelf.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 09, 2004, 05:56:06 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 09 juli 2004 om 09:14:

Dominee zijn is namelijk meer dan op de preekstoel het evangelie vertellen. Een dominee is het hoofd en de voorganger van de plaatselijke gemeente.

Het evangelie vertellen op een geweldige manier en het herder zijn van, en leiding geven aan een gemeente zijn twee heel verschillende dingen. Elke christen is geroepen om anderen over God te vertellen. Het leiden van een christelijke gemeente als dominee, herder, verkondiger van Gods Woord in de samenkomsten is voorbehouden aan mannen.

Zie jij het dan ook zo dat de dominee herder is en niemand anders?
Idem dito voor de verkondiger van Gods Woord in de samenkomsten?
Idem voor leiding geven?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 09, 2004, 07:44:57 pm »
Ik denk dat het goed is om drie dingen goed te doen:

1. Geestelijk leiding geven
2. Visie ontwikkelen en volgen
3. Gaven-gericht werken

(Het maakt me niet zoveel uit hoe iedereen genoemd wordt en welke pet hij of zij op heeft.)

De ouderlingen zijn geschikt voor het pastoraat. Diakenen, en zeker ook de hele gemeente, is verantwoordelijk voor diaconaat. Zowel financieel als praktisch of anders.
De 'leiding van de kerk' moet een visie neerzetten, waar de gemeente mee aan de slag kan, daarvoor moet het duidelijk zijn welke kant de gemeente op wil en kan en wat de doelen zijn (denk aan missionair, pastoraal, diaconaal, enzovoorts).
Gaven-gericht is denk ik heel belangrijk, omdat je daarmee gebruik maakt van de gaven die God aan mensen heeft gegeven. En daarin hebben mannen en vrouwen rollen gekregen. Laat ze dan ook beiden een kans krijgen om de gemeente te dienen!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 10, 2004, 05:30:46 pm »

quote:

Hiedeen schreef op 09 juli 2004 om 19:44:

Gaven-gericht is denk ik heel belangrijk, omdat je daarmee gebruik maakt van de gaven die God aan mensen heeft gegeven. En daarin hebben mannen en vrouwen rollen gekregen. Laat ze dan ook beiden een kans krijgen om de gemeente te dienen!

Ik zit hier wel eens over te denken:.......
Zou God bedoelen dat wij onze gaven die wij van nature hebben gaan gebruiken voor Hem?
Of is het dan mijn gave die ik in dienst van de Heer stel.....
Is het toch niet vaak zo dat iemand die bijv in het onderwijs zit dus de gemeente gaat stichten. Of iemand die manager is, wordt belast met het leiding geven in de gemeente, op wat voor gebied ook.....  

Is het meer de bedoeling dat God door Zijn Geest Zijn gave voor ons aan ons geeft? Dit zeg je ook wel zo. Maar hoe is de praktijk.
Het kan misschien wel zijn dat de gave die God voor ons heeft, juist geen gave is die we van onszelf hebben.

1 Kor 7,7
..... Doch iedereen heeft van God zijn bijzondere gave, de een deze, de ander die.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 10, 2004, 05:47:05 pm »
quote van Hiedeen:
De ouderlingen zijn geschikt voor het pastoraat.

Nu is een pastor een herder. Vind je het dus logisch dat oudsten herders zijn, vind je dat dat altijd zo is?
waarom onderscheidt de Schrift deze twee?
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 07:28:11 pm door Priscilla en Aquila »

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 10, 2004, 07:39:19 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 juli 2004 om 17:47:
Nu is een pastor een herder. Vind je het dus logisch dat oudsten herders zijn, vind je dat dat altijd zo is?

Dat weet ik niet zo goed. Het onderscheid zit 'm misschien in het meer algeheel leiding geven van de gehele gemeente van oudsten/herder/pastor/dominee/... en het individuele pastoraat voor ouderlingen... ik weet ook niet precies wat de Bijbel hierover zegt.

Ik denk dat er meer ruimte in de structuren zit dan vaak wordt gebruikt in de gemeente. Het maakt me echt niet zoveel hoe men genoemd wordt en wat men precies moet doen, als het maar gedaan wordt! En daarvoor moet je talenten/gaven gebruiken. Volgens doen veel kerkenraadsleden dingen die ze moeten doen, maar waarvoor juist anderen gaven hebben (organisatie, management, pastoraat, visie). Erg jammer...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 10, 2004, 08:37:20 pm »
Bedankt voor je reactie Hiedeen.
Wat ik vaak merk in de discussies is dat mensen vaak geen vrouw in het ambt willen terwijl de taak die ze moet/wil doen gewoon een taak is van een herder(es), profe(e)t(es), enz ipv die van een oudste of diaken. Alleen bij die laatste 2 wordt uitdrukkelijk vermeld dat het mannen moeten zijn die aan bepaalde eisen voldoen. Je zou het zuiverder houden als je de bijbelse term gebruikte met de beschreven 'functie' erbij, niet meer/minder.

Verder is het mijn mening dat de 'kerkgenootschappen' te groot zijn in de samenkomsten. daardoor moet je zaken gaan organiseren, terwijl je als je in kleinere groepen samenkomt er meer samenhang is, men elkaar beter kent, meer automatisch zaken eerder samen aanpakt. Wij zien in de wonderbare spijzigingen, waar ze in groepen van 50 man gaan zitten, een aanwijzing hoe groot die groepen ongeveer horen(?) te zijn - dus 50 a 150 (incl vrouwen en kinderen).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 11, 2004, 11:30:57 am »
Als jullie zin hebben er iets over te lezen....
Dit vond ik op internet (site Marc Verhoeven)

Vrouwelijke Diakenen?
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling 1977

DIAKEN IN HET NIEUWE TESTAMENT
Het Nieuwtestamentische Griekse woord voor diaken is diakonos. Als we een Grieks/Nederlands woordenboek raadplegen, dan zien we dat dit woord betekent: dienaar, helper, bode. (Prisma).

Dit woord wordt in het Nieuwe Testament toegepast op:
1.   Huisbedienden: Mat 22:13; Joh 2:5, 9;
2.   Burgerlijke overheid: Rom 13:4.
3.   Christus: Rom 15:8; Gal 2:17.
4.   Christenen in relatie tot Christus/God: Joh 12:26; Ef 6:21; Fil 1:1; Kol 1:7, 23, 25; 4:7; 2Kor 11:23; Ef 3:7; 1Thess 3:2; 1Tim 4:6.
5.   Christenen in relatie tot elkaar: Mat 20:26; 23:11; Mark 9:35; 10:43; Rom 16:1; 1Kor 3:5.
6.   Handlangers van Satan: 2Kor 11:15.
7.   Aangestelde diakenen (ambt): 1Tim 3:8, 12.

In feite kunnen we deze zeven toepassingen samenvatten tot slechts twee hoofdgroepen:

1) Het woord diakonos wordt gebruikt om te refereren naar CHRISTELIJKE WERKERS IN DE ALGEMENE BETEKENIS.

Beschouw hierna enkele voorbeelden hiervan:

“…Febé, onze zuster, die een dienares is der gemeente, die te Kenchreën is” (Rom 16:1).
“Wie is dan Paulus, en wie is Apollos, anders dan dienaars, door wie gij geloofd hebt” (1Kor 3:5).
“Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars van het Nieuwe Testament” (2Kor 3:6).
“Maar wij, als dienaars van God, maken onszelf in alles aangenaam…” (2Kor 6:4).
“Zijn zij dienaars van Christus? (ik spreek onwijs zijnde) ik ben boven hen…” (2Kor 11:23).
“Waarvan ik een dienaar geworden ben…” (Ef 3:7).
“…het Evangelie … van hetwelk ik Paulus een dienaar geworden ben” (Kol 1:23).
“U groet Epafras, die uit de uwen is, een dienstknecht van Christus…” (Kol 4:12).
“…Timótheüs, onze broeder, en Gods dienaar, en onze medearbeider…” (1Thess 3:2).
“…zo zult gij een goed dienaar van Jezus Christus zijn…” (1Tim 4:6).
In al deze schriftplaatsen wordt het Griekse woord diakonos gebruikt, en in alle plaatsen gaat het om evangeliepredikers en christelijke werkers in het algemeen. In deze betekenis zien we dat Pau-lus, Timotheüs, Epafras en andere predikers allen “diakenen” waren. In deze algemene betekenis is elke christen een “diaken”, omdat elke christen een dienaar hoort te zijn van Christus, van het Evangelie, en van de Kerk.
De Statenvertaling vertaalt op die plaatsen terecht met “dienaar/dienares/dienstknecht”.

2) Het woord diakonos wordt ook gebruikt om te refereren naar EEN BEPAALD AMBT IN DE LO-KALE KERK.

Het werk van een diaken, in de algemene betekenis van dienaar van Christus en van de kerk, is het werk van elke christen. Maar er bestaat ook een “ambt” van diaken, zoals we in het Nieuwe testa-ment lezen. Dit ambt heeft bepaalde en hoge standaarden, en enkel zorgvuldig gekozen en gekwali-ficeerde christenen mogen dit ambt op zich nemen. Dit is de meest gangbare betekenis van de term “diaken” in de kerken van vandaag.
Onze Statenvertaling vertaalt op al die plaatsen het Griekse diakonos met “diaken”, om een onder-scheid te maken met de eerste en algemene betekenis van dienaren:
“…al de heiligen in Christus Jezus, die te Filippi zijn, met de opzieners en diakenen” (Fil 1:1).
“De diakenen eveneens moeten eerbaar zijn…” (1Tim 3:8).
“Dat de diakenen mannen van één vrouw zijn…” (1Tim 3:13).

KUNNEN VROUWEN DIAKENEN ZIJN?

Het ambt van diaken in de kerk is beperkt tot mannen, alhoewel het voorbeeld van Febe in Rom 16:1 illustreert hoe vrouwen diakenen kunnen zijn in de algemene betekenis. Niet in de betekenis van een formeel ambt, maar in de betekenis van dienaren van de kerk en van Christus. Slechts mannen kunnen het ambt van diaken bekleden.

Sommigen hebben 1 Tim 3:11 geïnterpreteerd als betrekking hebbend op vrouwelijke aangestelde diakenen, maar dit is onhoudbaar. Het volgende vers 12 zegt immers: “Dat de diakenen mannen van één vrouw zijn, die hun kinderen en hun eigen huizen wèl regeren” (1 Tim 3:12). het is volstrekt duidelijk dat het hier over mannen gaat.

Anderen steunen op Rom 16:1 alwaar over Febe wordt gesproken “die een dienares [diakonon] is der gemeente, die te Kenchreën is”. Wij hebben al gezegd dat hier “dienares” in de algemene betekenis moet gezien worden. Daarom heeft de Statenvertaling hier niet vertaald met “diakones” maar met “dienares”.

Kanttekening 3 bij Rom 16:1 in mijn oude Statenvertaling, gedrukt in 1647, zei reeds eeuwen geleden:

N.[amelijk] niet in den dienft
van prediken: want die
wort den vrouwen verbo=
den/ I.Corint.14.34. ende
I.Tim.2.12. maer ofte
ee diaconiffe/ die de kranc=
ke beforghen. I.Tim.5.
9/ 10. ofte/ het welck
waerfchijnlicker is/ die de
Ghemeynte diende in ’t
ontfanghen ende herber=
ghen van de verjaeghde
Chriftenen/ ende oock van
de Apoftelen en leeraers/
gelijck blijckt uyt het vol=
gende vers.

Deze standaard is consequent met de nieuwtestamentische instructie die vrouwen verbiedt enige positie van leiderschap over mannen te hebben, in de kerk of thuis. (1Tim 2:11-14; 1Kor 14:34-35).

Maar, alhoewel vrouwen geen volwassen mannen mogen onderwijzen of autoriteit over hen voeren (1 Tim 2:12), zijn zij erg belangrijk in de bediening van Gods Woord en kerkelijk werk.
Vele vrouwen vergezelden de apostelen in de opperzaal na de opstanding (Hand 1:12-14). Paulus verwijst naar de vrouwen die met hem gestreden hebben in het evangelie (Fil 4:3). De oudere vrouwen moeten leraressen zijn voor de jongere vrouwen (Titus 2:3-4). We weten ook dat Timotheüs van kinds af de heilige Schriften kende dank zij zijn godvruchtige moeder en grootmoeder (2Tim 1:5; 3:15).
En Febe assisteerde Paulus en vertegenwoordigde de kerk te Kenchrea in een bepaalde bediening aan de kerk van Rome (Rom 16:1-2). De kerk werd geïnstrueerd haar bij te staan “in wat zaak zij u zou mogen nodig hebben”. Dit illustreert wat de geïnspireerde apostel Paulus dacht over vrouwen in het werk van de Heer.

Wie echter verder gaat dan wat de Schrift leert, en de vrouwen een rol toebedeelt die de leer van de apostel Paulus te buiten gaat, is niet getrouw. Spoedig zal de Heilige Geest dan bedroefd worden en de vrouwelijke ‘diakenen’ zullen dan een invloed krijgen die niet op Gods leiding berust, maar op vlees en duisternis.

Soms hoort men ook dat er ‘diaconessen’ in een kerk worden aangesteld door middel van een gestemde democratische meerderheid. Dit is geheel uit den boze.
Het huidige democratische denken, en het recht van de 50% + 1, is een uitvindsel van de Franse revolutie en hun geest van “Ni Dieu, Ni maître”.
Ongeveer hetzelfde kan gezegd worden over de wereldse geest van ‘emancipatie’, waarbij de Goddelijke rollen van man en vrouw door elkaar gehaald worden en de vrouw het gezag van de man opeist. Dit is ook geest van “Ni Dieu, Ni maître. Die wijze van denken zorgt ervoor dat de wereldgeest, de duivel en het vlees een vaste voet krijgen in onze plaatselijke kerken en de afvalligheid zich baan maakt, wat we in deze laatste dagen ook op grote schaal zien gebeuren.

“Want ik ben zeer verblijd geweest, toen de broeders kwamen, en getuigden van uw waarheid, ge-lijk gij in de waarheid wandelt. Ik heb geen meerdere blijdschap dan hierin, dat ik hoor, dat mijn kinderen in de waarheid wandelen” (3 Joh 3-4).

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 11, 2004, 05:54:20 pm »

quote:

[b
Hij zei :Ik ga elke zondag twee keer,maar vandaag heb ik het evangelie weer echt gehoord.
JEZUS als de VERLOSSER.
Als dit zo is, hoor je mij op dat moment niet zeggen dat , dat niet goed is.
trouwens tussen twee haakjes:wie was de eerste evangelist(e)
Antwoord?
Alleen door JEZUS

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 11, 2004, 07:01:08 pm »

quote:

Filippus?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 13, 2004, 12:37:45 pm »
Wat vinden jullie van het artikel van het ND-do 8-juli pg 2 over 'Maak de taken los van ambt' van Ds. Henk ten Brinke?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 13, 2004, 01:22:56 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 juli 2004 om 12:37:
Wat vinden jullie van het artikel van het ND-do 8-juli pg 2 over 'Maak de taken los van ambt' van Ds. Henk ten Brinke?
?? Daar gaat het hier nu toch over? Of heb ik iets gemist?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 13, 2004, 02:12:39 pm »

quote:

Peter schreef op 13 juli 2004 om 13:22:
[...]

?? Daar gaat het hier nu toch over? Of heb ik iets gemist?
sorry ik heb iets gemist. Eerder is dit al gemeld.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 13, 2004, 02:15:26 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 juli 2004 om 14:12:
sorry ik heb iets gemist. Eerder is dit al gemeld.
Sterker nog, het is het onderwerp van dit topic!  :D

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 13, 2004, 04:16:12 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 juli 2004 om 17:47:

Misschien interessant om te lezen Hand. 20 (de toespraak van Paulus tot de oudsten van Efeze op het strand van Milete) en 1 Petr. 5 (Petrus spreekt de mede-oudsten aan).
Je ziet dan dat oudste-zijn en herder-zijn direct in elkaars verlengde ligt.

Misschien ontstaat gauw een misverstand doordat wij 'pastoraat'  nogal 'therapeutisch' opvatten. Maar bijbels gezien heeft het veel te maken met 'voorop gaan op de goede weg', 'toezien dat ieder op weg blijft, c.q. bij de kudde blijft', 'corrigeren als iemand verdwaalt' etc. Dus taken die dicht bij het optreden van oudsten liggen.

Andersom zou het niet gunstig zijn om een 'oudste' alleen maar te zien als iemand die beslissingen neemt, een soort manager. Zie mijn eerdere post in deze discussie.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 04:16:39 pm door Scholasticus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 13, 2004, 04:18:21 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 13 juli 2004 om 14:15:
[...]

Sterker nog, het is het onderwerp van dit topic!  :D
Vind ik ook, alleen vandaag las ik pas het artikel en had niet door dat Pola dit al in een post had gezet. Ben nog wel benieuwd wat iedereen van dit artikel vindt. Ik ben het in grote lijn eens, maar dat zal niemand verbazen gezien onze eerder ingenomen standpunten.