Auteur Topic: God oordeelt.......?!  (gelezen 2490 keer)

marijma

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Gepost op: juni 06, 2004, 11:54:29 am »
God oordeelt. Dat is een feit.
Maar wordt je ook geoordeeld over hoe je de bijbel hebt geïnterpreteerd.
Ik ben nog opgevoed in "de ware kerk" (vroeger dus...verleden tijd) ;) . Dit heeft zo zijn wortels bij mij achtergelaten en hoewel ik geen GKV-er meer ben, ben ik bang dat ik dingen verkeerd interpreteer. Dit leidt er dus toe dat ik alles maar dan ook echt alles onderzoek van A tot Z.
Vandaar mijn vraag. Hoe oordeelt God hier over.
Er is zoveel verscheidenheid in christelijke kerken, al verwarrend voor mensen die opgegroeid zijn in het christendom dus helemaal verwarrend voor mensen die zich naderhand bekeren tot het christendom en eens om zich heen gaan kijken.
Zoveel dingen worden anders geïnterpreteerd uit de Bijbel....ik vind het enorm!!
Moeten we niet bang zijn dat God ons hierop veroordeeld en zo ja...hoe zal Hij dan oordelen.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2004, 12:12:12 pm door marijma »
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #1 Gepost op: juni 06, 2004, 02:01:04 pm »

quote:

marijma schreef op 06 juni 2004 om 11:54:hoewel ik geen GKV-er meer ben, ben ik bang dat ik dingen verkeerd interpreteer.
Wil je hier mee zeggen dat de GKv  de bijbel verkeerd interpreteert?

marijma

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #2 Gepost op: juni 06, 2004, 02:19:08 pm »

quote:

Doarsie schreef op 06 juni 2004 om 14:01:
[...]
 Wil je hier mee zeggen dat de GKv  de bijbel verkeerd interpreteert?

Nope..helemaal niet....

Ik zal het anders proberen te zeggen. Vroeger leerde ik dat de GKV de ware kerk was met daarin de CGK en sommige NGK (wordt tegenwoordig niet meer geleerd begreep ik).
Nu merk ik dat in bepaalde charismatische stromingen en evangelische stromingen ook toch een dergelijke visie zit...(tot mijn verbazing moet ik zeggen).
Het laatste vers van openbaring werd vroeger aangehaald om te zeggen dat het zeer belangrijk is om de Bijbel juist te interpreteren.
Mijn vraag is dus....nav dit....hoe denken jullie daarover...oordeelt God hierover in zijn eindoordeel. Misschien oordeelt hij niet specifiek zwart-wit, hemel-hel, maar oordeelt hij uberhaupt hierover en hoe zie je dat.

Pulpeet

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #3 Gepost op: juni 06, 2004, 02:21:28 pm »

quote:

marijma schreef op 06 juni 2004 om 11:54:
Ik ben nog opgevoed in "de ware kerk" (vroeger dus...verleden tijd) ;) . Dit heeft zo zijn wortels bij mij achtergelaten en hoewel ik geen GKV-er meer ben, ben ik bang dat ik dingen verkeerd interpreteer. Dit leidt er dus toe dat ik alles maar dan ook echt alles onderzoek van A tot Z.
Er is zoveel verscheidenheid in christelijke kerken, al verwarrend voor mensen die opgegroeid zijn in het christendom dus helemaal verwarrend voor mensen die zich naderhand bekeren tot het christendom en eens om zich heen gaan kijken.
Zoveel dingen worden anders geïnterpreteerd uit de Bijbel....ik vind het enorm!!
Moeten we niet bang zijn dat God ons hierop veroordeeld en zo ja...hoe zal Hij dan oordelen.

God oordeelt niet op grond van interpretaties, maar op grond van geloof.

Een beetje boud gezegd: Ieder die zijn houvast zoekt in een bepaalde interpretatie van de bijbel dient een afgod.

Bovendien. God heeft ons zelf zo gemaakt dat we verschillend waarnemen (en interpreteren). Ik zou het een beetje wreed vinden als Hij ons daar dan op af zou rekenen. En ik verwacht dat dus ook niet. Maar misschien is dat wat te menselijk gedacht....

Je bent bang dat je verkeerd interpreteert. Maar hoe weet je of het verkeerd is of niet? Daar kom je m.i. nooit voor 100% achter. In de praktijk wordt dat meestal voor je bepaald door de (sociale) omgeving waar je in zit. En als je van kerk verandert levert dat dus verwarring op. Dat is logisch. Praktisch gezien is het dus het verstandigste om je aan je nieuwe omgeving aan te passen. Zoeken naar de definitieve juiste interpretatie van de bijbel is een weg zonder eind. Daar zijn we al 2000 jaar mee bezig, en het is nog niet gelukt. Als je de persoon achter die bijbel, namelijk Christus, maar kent.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2004, 02:23:22 pm door Pulpeet »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #4 Gepost op: juni 06, 2004, 03:19:12 pm »

quote:

Word je als Christen geoordeeld? Volgens mij ben in Christus meegekruisigd en dus al geoordeeld. Ons leven moet openbaar worden, dat wel :

2 Kor 5,10

Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat een ieder wegdrage wat hij in zijn lichaam verricht heeft, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

En als je het wel zo wil brengen dan worden we beoordeeld op: hebben we gedaan naar wij weten.

Christus' offer geldt voor de bewuste en onbewuste zonden. of zie ik dat verkeerd?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #5 Gepost op: juni 06, 2004, 07:09:13 pm »

quote:

Mijn vraag is dus....nav dit....hoe denken jullie daarover...oordeelt God hierover in zijn eindoordeel. Misschien oordeelt hij niet specifiek zwart-wit, hemel-hel, maar oordeelt hij uberhaupt hierover en hoe zie je dat.
Aangezien de enige beschikbare informatie over Gods oordeel in de bijbel te vinden is hangt het af van je interpretatie van de bijbel of Hij over interpretatie van de bijbel oordeelt. :P

dingo

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #6 Gepost op: juni 06, 2004, 07:24:17 pm »
Als ik kijk naar wat God in de bijbel zegt dan is niet de vraag hoe je iets geinterpreteerd hebt maar of je uit liefde voor God geprobeerd hebt de bijbel te bestuderen. En dus bijvoorbeeld niet, om je eigen gelijk te bewijzen, een bijbeltekst anders interpreteren.

Mart

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #7 Gepost op: juni 06, 2004, 08:07:18 pm »

quote:

en zo ja...hoe zal Hij dan oordelen.

Joh 3,19
Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.

Joh 5,22
Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven,  

Joh 5,24
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.

Ik denk dat het niet echt nodig is om je erg bezig te houden met het oordeel van God, ik zou niet weten HOE God oordeelt, en waarover en waarom, geloof in Jezus als redder van de zonden en je zult behouden worden, dan heb je van het oordeel van God/Jezus niets meer te vrezen lijkt mij..

grefootje

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #8 Gepost op: juni 06, 2004, 10:23:49 pm »
Ik denk niet dat je per se bang moet zijn voor het oordeel op grond daarvan. Sowieso natuurlijk niet, omdat God niet veroordeelt op grond van zonden, maar op grond van geloof.
Maar ik denk dat het gewoon voor het leven minder 'goed' is als je dingen uit de bijbel verkeerd interpreteert, of dingen nalaat ofzo....

Pulpeet

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #9 Gepost op: juni 06, 2004, 10:48:44 pm »

quote:

grefootje schreef op 06 juni 2004 om 22:23:
Ik denk niet dat je per se bang moet zijn voor het oordeel op grond daarvan. Sowieso natuurlijk niet, omdat God niet veroordeelt op grond van zonden, maar op grond van geloof.
Maar ik denk dat het gewoon voor het leven minder 'goed' is als je dingen uit de bijbel verkeerd interpreteert, of dingen nalaat ofzo....
Maar de achterliggende vraag is natuurlijk hoe je weet of je goed of fout zit.

Ik heb tot heden eigenlijk geen goede methode kunnen vinden.

lonneke

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #10 Gepost op: juni 06, 2004, 11:12:18 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 06 juni 2004 om 22:48:
[...]

Maar de achterliggende vraag is natuurlijk hoe je weet of je goed of fout zit.

Ik heb tot heden eigenlijk geen goede methode kunnen vinden.
In ieder geval door je zelf te zijn.

Marnix

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #11 Gepost op: juni 07, 2004, 10:59:36 am »
Waardoor worden we gered? Door het juist intepreteren van de bijbel? Door de leer in de puntjes goed te hebben uitgelegd en nageleefd?

Volgens mij hangt je redding ergens anders vanaf.

Het is goed om je in de bijbel te verdiepen.... en te proberen daar in te lezen wat God wil, ook wat betreft bijzaken...

Maar God zal bij het oordeel niet zeggen: Ik zie dat je antwoord A. de kinderdoop hebt ingevuld.... Helaas is dit antwoord niet correct. Daarmee scoor je een onvoldoende. Helaas.

Het draait om Jezus. Zorg dat Hij centraal staat in je leven. En maak je dan over de rest maar niet teveel zorgen ;) Je erin verdiepen mag wel ;)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Meindertd

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #12 Gepost op: juni 07, 2004, 11:14:38 am »

quote:

grefootje schreef op 06 juni 2004 om 22:23:
God baseert zijn oordeel alleen op geloof in Jezus Christus als verlosser voor alle zonden. Ook ons denken is vol zonde. Het draait er om dat je God recht wilt doen in interpretaties.

Het draait om jouw wil om voor God te leven.

Ons leven is hoe dan ook slecht en zondig. Ik zou niet spreken van minder goed. Als er de wil is voor God te leven, dan blijft er in je leven een begeren om de bijbel juist te interpreteren, maar wel zonder angst want God kijkt niet langer naar je daden.

bart1984

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #13 Gepost op: juni 07, 2004, 02:23:28 pm »
Citaat

quote]

Hoe kun je zeggen dat dat een feit is? Er is toch geen bewijs dat God bestaat dus ook niet dat hij oordeeld.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #14 Gepost op: juni 07, 2004, 03:11:01 pm »
Bart, de bijbel staat er vol mee...

ik zal wel even wat quoten: (uit Ezechiel 25)

quote:

Profetie tegen Moab
8 Zo zegt de Here HERE: Omdat Moab en Seïr gezegd hebben: zie, het huis van Juda is als alle andere volken, 9 daarom, zie, Ik zal de berghellingen van Moab doen blootliggen, zodat er geen steden meer zijn, geen enkele uitgezonderd ? het sieraad des lands: Bet-Hajjesimot, Baäl-Meon en Kirjataïm. 10 Aan de stammen van het Oosten zal Ik het in bezit geven, tezamen met het gebied der Ammonieten, zodat onder de volken niet meer aan de Ammonieten gedacht zal worden, 11 en Ik aan Moab gerichten voltrekken zal; en zij zullen weten, dat Ik de HERE ben.

God had in de periode daarvoorafgand Israel reeds gestraft
in het land Israel had je in het zuiden het volk Juda
Juda stond er in de buurlanden dus onder hun vijanden ombekend een God te hebben die Zijn volk beschermde, dus je kon beter met je handen van dat volkje afblijven
Nu god dus Israel heeft gestraft door andere volken ene overwinning te bezorgen en ze weg te voerne in ballingsschap, begonnen Moab en Seïr met hun propaganda te verspreiden, kijk zie je wel, we zijn voor niks altijd zo bang geweest, dat volk is maar een gewoon volk.

Oei en God had zijn volk nog wel uitgekozen, en dan moet je niet het lef hebben daar mee om te gaan alsof dat niks voorstelt,
Moab is dus dan ook letterlijk als straf van de kaart geveegd

en dit is nog maar een van de vele 100-en voorbeelden waarin God overduidelijk oordeeld

Sodom en Gamorra (en de doode zee) is denk ik vast wel een bekende term voor je, en anders Noach en zijn boot en de zondvloed wel?
[JESUS]Life[/JESUS]

Dieterich

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #15 Gepost op: juni 07, 2004, 04:46:27 pm »

quote:

Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn dat God je veroordeelt. Hij stuurde zijn Zoon om in hem onze zonde en zonden te veroordelen en weg te doen. Ook onze interpretatiezonden. Ik vermoed dat God hier later niet veroordelend op terugkomt: Dat zou immers betekenen dat het offer van Christus toch minder groot is dan de bijbel suggereert...

Geloof in Christus maakt je vrij van veroordeling door God. Het maakt je echter niet vrij van een beoordeling door God. Het zal me dan ook niet verbazen dat er wel degelijk waarde gehecht wordt aan de manier waarop je de bijbel gelezen hebt. Heb je echt geluisterd of alleen maar geprobeerd te vinden wat wel in jouw straatje past?

Met dit in mijn achterhoofd denk ik dat we nu, met een open hart voor de Geest, ons uitgedaagd mogen voelen om zo integer mogelijk bijbel te lezen: Wat zegt God hier over zichzelf, over mij en over onze relatie? En verder om niet te zeker onze mening als de enige ware te presenteren.

Nog ff een nuancering: Natuurlijk zijn er veel interpretatieverschillen m.b.t. de bijbel. Maar het is vaak minder bruut dan het lijkt. Wanneer je de kerken anno nu wereldwijd vergelijkt, is het opvallend dat er een grote overeensteming bestaat over de belangrijkste 'gegevens' uit de bijbel. De kerkgeschiedenis laat hetzelfde beeld zien.
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2004, 04:47:03 pm door Dieterich »
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

LaNaussee

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #16 Gepost op: juni 08, 2004, 11:02:56 am »

quote:

Meindertd schreef op 07 juni 2004 om 11:14:
[...]

God baseert zijn oordeel alleen op geloof in Jezus Christus als verlosser voor alle zonden. Ook ons denken is vol zonde. Het draait er om dat je God recht wilt doen in interpretaties.

Het draait om jouw wil om voor God te leven.

Aangezien ik dit de meest waardevolle opmerking vond, plak ik mijn reactie hier maar aan vast.
Volgens mijis het namelijk ook zo dat God de interpretaties beoordeelt op de motivatie waarmee je interpreteert. Zoek je God? Wil je Jezus verheerlijken? Wil je er dichter door bij God komen? En ga zo maar door.

Over het oordelen zou je bijvoorbeeld ook eens Mattheüs 25:31-46 kunnen lezen. Daar gaat het namelijk over wat Jezus zelf zegt over zijn oordeel.

Bonhoeffer stelt ergens dat het er uiteindelijk alleen maar om gaat of je Jezus gekend hebt en Hij jou. Dat is de kern van het oordeel, de rest doet er minder toe. Ik kan alleen even niet zo snel vinden waar hij dat zegt.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #17 Gepost op: juni 08, 2004, 12:00:11 pm »
God oordeelt niet, God houd er slechts van om ons eigen oordeel over anderen naar onszelf terug te kaatsen op aard of erna.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

LaNaussee

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #18 Gepost op: juni 08, 2004, 02:01:52 pm »
Waar haal je dat nu weer vandaan? :?
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

marijma

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #19 Gepost op: juni 08, 2004, 04:34:45 pm »
Ik was even een paar daagjes niet geweest en nu zie ik dat er al heel veel is gereageerd...ik vind dat er heel positief is gereageerd. En heel opbouwend vooral.
Ik dacht dat bijna iedereen wel dacht dat God "OORDEELT" maar nu ik dit lees kan je het heel anders zien, het ligt eraan waarvandaan je het bekijkt.
Jezus Christus is voor alle zonden gestorven dus ook de "interpretatiezonde"en dat vind ik een hele goeie.
En het ligt eraan waarom je het interpreteert, uit eer van God of voor je eigen straatje en zo stonden er meer goede opmerkingen, ik ga het later nog eens goed bekijken!

Het is namelijk vrijwel onmogelijk inderdaad om zeker te weten dat je de hele Bijbel helemaal zo begrijpt als die bedoelt is....misschien is dat pas voorbestemd voor ons op de nieuwe Aarde.

Joeri

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #20 Gepost op: juni 09, 2004, 05:05:49 pm »
LaNaussee:wat dacht je van het citaat van jezus dat je veroordeeld zal worden naar de maat waarmee je oordeelt??? en dat je niet vergeven zal worden, alsje zelf de mensen niet vergeeft?

+mijn eigen ervaring, als ik een hoogmoedige gedachte heb of 1 keer bad van de bestraffing van mensen die christelijk zeiden te zijn, maar niet naar voren kwamen toen er gevraagd werd of ze zondig waren, werd valk daarna mijn eigen ego ook getest! god behandelt me zoals ik anderen behandel, als ik had gefaald, zo had ik met de Heer afgesproken, had ik een flink pak rammel gekregen ofzo.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2004, 05:06:25 pm door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

j@f@

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #21 Gepost op: juni 20, 2004, 08:18:17 am »

quote:

Recentelijk las ik een stukje over iemand met een vraag over interpreteren van de bijbel en degene die antwoordde zei:  Je moet niet denken en praten over de bijbel, maar VANUIT de bijbel.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #22 Gepost op: juni 20, 2004, 02:19:32 pm »

quote:

Als U of Jij voor Jezus kiest, dan heeft JEZUS het oordeel voor jou weggedragen aan het kruis.

Maar, later zal je wel beoordeeld worden op de Daden die je gedaan hebt in het aardse leven.
Alleen door JEZUS

Joeri

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #23 Gepost op: juni 20, 2004, 09:15:31 pm »
rinuz, oordeel is op zich ook al een zonde. alles heeft een reden de bijbel vermaant ons om nog geen kinderverkrachter te veroordelen als wij niks met diegene te maken hebben, waarom zouden we? waarom richten we ons niet op Gods liefde? weet wel dat bij ieder oordeel dat je uitspreekt over anderen, jezus weleens heel goed zichzelf kan herkennen in die ander!

Iris

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #24 Gepost op: juli 09, 2004, 10:15:53 pm »
Ik denk dat het sleutelwoord hier "oprechtheid" is.
Wanneer jij je oprecht hebt bezig gehouden met je relatie tot God, zal God nooit oordelen over "interpretatie-foutjes".
Hij zal je liefdevol omhelzen, omdat Hij liefde is.
En omdat Hij weet dat jij oprecht bent geweest.

Iris

Marnix

• Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #25 Gepost op: juli 09, 2004, 10:57:22 pm »
Je redding hangt af van de vraag of je gelooft dat Jezus voor je zonden is gestorven. Niet op je kerkleer of je eigen leer zoals je die uit de bijbel opmaakt... als je er op een putn naast zit zal dat heus niet je veroordeling betekenen.

De bijbel is daar duidelijk over.Door geloof in God en het offer van Jezus word je gered.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
God oordeelt.......?!
« Reactie #26 Gepost op: juli 10, 2004, 12:23:11 am »

quote:

Ik heb nog geen mening gelezen(expres)
Als je echt GOD/CHRISTUS aanneemt,
dan ben je een wedergeboren mens.
De KERK,de GEMEENTE zijn niet de kerken waar we aan denken.
De GEMEENTE zijn zij die wedergeboren zijn.
Dat is de KERK.(dus sommige ,hopelijk meerdere,uit diverse kerken)
Als je GOD in CHRISTUS aanneemt, dan ben je niet veroordeeld, maar wordt je beoordeeld op wat je voor hem hebt betekend.
Alleen door JEZUS