Bart, de bijbel staat er vol mee...
ik zal wel even wat quoten: (uit Ezechiel 25)
quote:
Profetie tegen Moab
8 Zo zegt de Here HERE: Omdat Moab en Seïr gezegd hebben: zie, het huis van Juda is als alle andere volken, 9 daarom, zie, Ik zal de berghellingen van Moab doen blootliggen, zodat er geen steden meer zijn, geen enkele uitgezonderd ? het sieraad des lands: Bet-Hajjesimot, Baäl-Meon en Kirjataïm. 10 Aan de stammen van het Oosten zal Ik het in bezit geven, tezamen met het gebied der Ammonieten, zodat onder de volken niet meer aan de Ammonieten gedacht zal worden, 11 en Ik aan Moab gerichten voltrekken zal; en zij zullen weten, dat Ik de HERE ben.
God had in de periode daarvoorafgand Israel reeds gestraft
in het land Israel had je in het zuiden het volk Juda
Juda stond er in de buurlanden dus onder hun vijanden ombekend een God te hebben die Zijn volk beschermde, dus je kon beter met je handen van dat volkje afblijven
Nu god dus Israel heeft gestraft door andere volken ene overwinning te bezorgen en ze weg te voerne in ballingsschap, begonnen Moab en Seïr met hun propaganda te verspreiden, kijk zie je wel, we zijn voor niks altijd zo bang geweest, dat volk is maar een gewoon volk.
Oei en God had zijn volk nog wel uitgekozen, en dan moet je niet het lef hebben daar mee om te gaan alsof dat niks voorstelt,
Moab is dus dan ook letterlijk als straf van de kaart geveegd
en dit is nog maar een van de vele 100-en voorbeelden waarin God overduidelijk oordeeld
Sodom en Gamorra (en de doode zee) is denk ik vast wel een bekende term voor je, en anders Noach en zijn boot en de zondvloed wel?