Auteur Topic: Klassiek: flop 100  (gelezen 1097 keer)

Peter

• Bekijk profiel
Klassiek: flop 100
« Gepost op: februari 11, 2003, 11:17:27 pm »
Valt er als tegenhanger voor de top-100 ook een flop-100 te maken?
Oftewel: is er klassieke muziek, die je in één woord verschrikkelijk vindt?
Ikzelf vind bijvoorbeeld die eeuwige kanon van Pachelbel niet om aan te horen en mijn vrouw krijgt rode vlekken in de hals bij het horen van de Radetzky-mars op Nieuwjaarsdag.:'(

Zijn er zo nog meer voorbeelden?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 20, 2003, 09:46:35 pm »

quote:

op 11 Feb 2003 23:17:27 schreef Peter:
Zijn er zo nog meer voorbeelden?
De bolero van Ravel. Volgens mij heeft hij zich een beetje vergist toen hij dat schreef. De rest van zijn werk vind ik fantastisch.

flipkoos

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 14, 2004, 12:22:59 pm »
Is het eigenlijk niet zo dat veel van die stukken je tegen gaan staan omdat je ze te vaak gehoord hebt? Terwijl het op zich best goeie stukken zijn...? d:)b

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 14, 2004, 12:32:47 pm »

quote:

flipkoos schreef op 14 oktober 2004 om 12:22:
Is het eigenlijk niet zo dat veel van die stukken je tegen gaan staan omdat je ze te vaak gehoord hebt? Terwijl het op zich best goeie stukken zijn...? d:)b

Gaat deels wel op, ja. Ik heb jarenlang in de gemeente waarin ik ben opgegroeid in de kerk een orgelstuk gehoord (voor/na de dienst) dat me uiteindelijk de keel uit kwam. Pas kortgeleden kwam ik erachter wie dit stuk heeft gecomponeerd. Ene J.S. Bach.

Hmm, een bittere pil voor mij als Bach-fanaat.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 14, 2004, 12:37:59 pm »
Ik vind de canon van Pachelbel best heel mooi, maar je moet hem inderdaad niet te vaak horen. Toen ik hem voor het eerst hoorde, vond ik 'm heel goed.

Ik hou zelf niet van die bombastische dingen als Mozart soms schreef, allemaal hetzelfde, blegh.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

flipkoos

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 14, 2004, 12:41:28 pm »
Kijk en om Mozarts werken nu allemaal hetzelfde te noemen gaat me ook weer wat ver. Ik heb ooit eens de muziek van Mozart tegenover mijn docent Johan Beeftink (ik doe conservatorium) benoemd als oeverloos gepiel. Dat werd mij niet in dank afgenomen en ik kreeg het zelfs op mijn overgangsexamen van de examinatoren te horen...hihihi...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 14, 2004, 12:43:01 pm »
Ik heb een hekel aan de melodietjes die je altijd hoort in liften en als je bij telefoondiensten van officiele instanties moet wachten. Het is altijd "Lente" van Vivaldi enzo.

Nu is de vier jaargetijden echt heel mooi maar wel van een cd en niet altijd hetzelfde stukje, wat door een telefoonhoorn ook nog klinkt als m'n buurjongetje dat met een stokje tegen de spijlen van een hek tingelt.
Bombus terrestris Reginae

flipkoos

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 14, 2004, 12:48:19 pm »
Leuk om zo eens een oud topic weer nieuw leven in te blazen....! Ik zelf heb een hekel aan die enorme pianoconcerten uit de romantiek. Van die 'kijk mij eens spelen'-concerten. Er komt geen end aan! Alleen de 4e van Rachmaninoff vinnik dan wel weer mooi...maar dat komt denk ik door de geweldige film 'Shine'...

Een kritische grefo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 14, 2004, 01:20:10 pm »

quote:

flipkoos schreef op 14 oktober 2004 om 12:41:
Kijk en om Mozarts werken nu allemaal hetzelfde te noemen gaat me ook weer wat ver. Ik heb ooit eens de muziek van Mozart benoemd als oeverloos gepiel.
Mozart! Zijn riedels vond ik altijd onuitstaanbaar. Ik was dan ook stomverbaasd toen ik voor het eerst zijn Requiem hoorde, gans verpletterd door de schoonheid van die muziek. Maar daar hebben ook andere componisten aan zitten peuteren, heb ik begrepen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 14, 2004, 01:20:17 pm »
Philip Glass kan ik ook niet meer horen :r (als we dat voor het gemak even onder de noemer 'klassiek' scharen)

Mozart heb ik ook niet zoveel mee. Behalve dan (inderdaad) het requiem en een aantal strijkkwartetten.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2004, 01:21:31 pm door Pulpeet »

Trollenkoning

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 14, 2004, 01:38:24 pm »

quote:

flipkoos schreef op 14 oktober 2004 om 12:48:
Leuk om zo eens een oud topic weer nieuw leven in te blazen....! Ik zelf heb een hekel aan die enorme pianoconcerten uit de romantiek. Van die 'kijk mij eens spelen'-concerten. Er komt geen end aan! Alleen de 4e van Rachmaninoff vinnik dan wel weer mooi...maar dat komt denk ik door de geweldige film 'Shine'...

Ben ik niet met je eens. Het hangt er vind ik heel erg vanaf welk pianoconcert je neemt. Rachmaninov 1 t/m 4 vind ik iig erg goed aan te horen.

Overigens was het 'hoofd-stuk' in Shine (moie film overigens) Rach 3.
SQUEAK -- Death of Rats

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 14, 2004, 02:46:49 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 14 oktober 2004 om 13:20:
Philip Glass kan ik ook niet meer horen :r (als we dat voor het gemak even onder de noemer 'klassiek' scharen)
Wat dacht je van André Rieu (niet helemaal vergelijkbaar, maar ook hierbij kun je de vraag stellen of het onder "klassiek" te scharen is) met "The second Waltz"
Bombus terrestris Reginae

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 14, 2004, 02:53:48 pm »
Rieu is een vervolg op de negentiende-eeuwse muziekindustrie (familie Strauss) die als begin van de 'populaire muziek' gezien kan worden.

Maar de Strauss-deunen staan in cd-zaken meestal in de klassieke bak.

Ik hou er niet van. Maar toch ben ik blij dat het bestaat. Anders had Ravel nooit een parodie daarop (La Valse) kunnen schrijven. En die zou ik niet graag willen missen. :)
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2004, 02:54:20 pm door Pulpeet »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 15, 2004, 06:15:07 pm »
Wat ik niet kan uitstaan is als ze proberen klasiek te "verrokken". Voorbeeld: Rondo Venetieano. Gewoon om te k...

flipkoos

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 16, 2004, 07:27:43 pm »
Oh ja, is ook zo, dat was de derde Rachmaninoff! Heel scherp Trollenkoning!
Over die verrockte muziek; ook KAJEM vind ik in dat opzicht errug jammere muziek...