Ha Marnix,
1/ Om herhaling van zetten te voorkomen laat ik het eerste wat je noemt even rusten.
2/ Wat je noemt in je tweede opmerking:
quote:
Daarom ervaar ik het niet als een onoverbrugbare kloof...
met een verwijzing naar Christus als brug, geeft in zijn uitwerking volgens mij exact aan hoe ingewikkeld deze kwestie helaas ligt. Want met dat je zegt:
quote:
helaas maken wij vaak van de leer de brug... en dan kom je inderdaad niet over de kloof heen. De verschillen die er zijn zouden ondergeschikt moeten zijn aan de eenheid in Hem...
doe je een ethische uitspraak van heb ik jou daar, die ten slotte
alle ruimte laat voor / zo niet
teruggaat op het dogma van de "eenheid koste wat het kost", desnoods ten koste van de gereformeerde belijdenis... Ik weet dat je niks tegen "de leer" hebt, want ik neem wat je daarover zelf zegt absoluut serieus. Maar juist daarom snap ik niet helemaal waarom je 'de bijbelse leer van Christus' kerk' zo contrasterend neerzet tegenover 'de eenheid in Christus'. Waarin denk je die 'eenheid' nu te vinden? In het gemeenschappelijke? In het gemeenschappelijke 'wat' dan?
3/ Dit dogma ("eenheid koste wat het kost") komt zo weglopen uit de comfortabele ideologie van de «waarheid-in-het-midden»! En ik ben zo vrij die ideologie niet te delen! Want die zou je namelijk - met evenveel vrijmoedigheid, en evenveel schijnsucces - ook kunnen toepassen op onze relatie met gelovige rooms-katholieken, die immers ook slechts op een paar punten met 'ons' van bijbelinterpretatie verschillen. De punten waarop we het wel "eens zijn" met elkaar zijn in aantal immers vele malen talrijker....
4/ Je toekomstgerichte opmerking in
quote:
Omdat we allemaal dezelfde Verlosser hebben en daarom ook allemaal dezelfde fantastische toekomst in het verschiet hebben... waar we SAMEN mogen leven...
spreekt me erg aan. Alleen, laten we onszelf die toekomst niet voortijdig toeëigenen, nu de realiteit van het hier en nu tot heldere en verantwoorde keuzes en tot eenvoudige verbondsgehoorzaamheid dringt, met inachtneming van wat de Heer ons in de geschiedenis van zijn kerk heeft willen leren. Met andere woorden, de intenties achter jouw benadering deel ik graag met je, maar de uitwerking ervan verraadt (in filosofische zin) niets anders je reinste 'idealisme', en komt meer dan je misschien zelf zou willen, tamelijk nadrukkelijk uit de school van het spiritualistisch doperdom weglopen.
5/ Mijn inzet is ook niet dat we niet "(...)prima overweg zouden kunnen met onze evangelische medeschaapjes", alleen zie ik dit niet als geldig confessioneel alternatief voor
you name it NGB artikel 26-36, met aan de basis het 'dogma' van:
quote:
Zo extreem zijn de verschillen niet en als Jezus centraal staat en niet de kerkleer gaat dat prima...
Ik ben zo vrij om dan ook hardop de vraag te stellen:
Houdt een gereformeerd mens zichzelf niet een beetje voor de gek? als die blijft bij dit procédé:
- eerst bovengenoemd dogma neerzetten
- aan de hand daarvan een vitaal probleem tussen haakjes zetten / ontkennen / neutraliseren / bagatelliseren*
- en vervolgens roepen:
quote:
Dat is niet water bij de wijn doen... dat is elkaar respecteren... en accepteren dat er verschillen zijn... en dan kijken naar de overeenkomsten die er zijn... Dan merk je dat je op veel dingen heel veel samen kan doen zonder dat dat problemen geeft. Bij GODfashion merk ik bijvoorbeeld dat dit prima gaat.
Zonder narrig te willen doen, zie ik hier gewoon gebeuren dat men
wat men als conclusie (inclusief de goede ervaringen bij wijze van documentatie)
aan het eind eruithaalt, aan het begin van het procédé
er zelf ingestopt heeft. Nogal wiedes dat 'je merkt dat je veel dingen samen kunt doen zonder dat dat problemen geeft'. De noodzaak om die problemen echt (tot op het bot) bespreekbaar te maken, is in het voortraject immers al '
kaltgestellt, want dat zou immers ten koste gaan van de 'eenheid'.
6/ Laatste opmerking, dit keer wèl een beetje aan de narrige kant: Ik vind
Godfashion per saldo als verschijnsel een aardig voorbeeld van evangelisch water bij gereformeerde wijn, of andersom, want dat maakt niet uit ... Of toch wel?
Met vriendelijke groet,
Mahüon
------------
*) Doorhalen wat niet van toepassing is.