Mahüon schreef op 15 juli 2004 om 08:41:Ha Sarah,
Ik heb even zitten aarzelen, toch waag ik te reageren:
1/ Zou jouw laatste post niet een beetje typerend kunnen zijn voor de moeizame communicatie tussen (zeg maar) gereformeerden, en (zeg maar) evangelischen?
2/ Ik denk van wel, want mèt dat je de kwalificatie 'dit soort onbelangrijke zaken' neerzet, plaats je voor mijn idee een fors aantal gereformeerde gesprekspartners buiten spel.
3/ Nu we het toch hebben over
'evangelische invloeden': ik merk keer op keer in dit forum dat met name evangelisch
angehauchte discussiepartners systematisch blijven hameren op de geringe relevantie van (zeg maar) centrale punten van de gereformeerde confessie.
Telkens vanuit een andere gezichtshoek, vooral in het stellen van schijndillemma's:
- de leer is minder belangrijk dan God
- de leer is minder belangrijk dan Jezus
- de leer is minder belangrijk dan de Bijbel
- de leer mag niet ten koste gaan van de eenheid in Christus
- de leer zorgt ervoor dat de wereld het christendom niet ziet zitten
- de leer genereert frustratie
En telkens met dezelfde boodschap:
- Er wordt over zaken gediscusseerd die er eigenlijk niet toedoen
- Laten we het hebben over belangrijkere dingen
En het lijkt erop dat deze benadering in toenemende mate veld wint, of in ieder geval met een zeker succes wordt gehanteerd. Jammer vind ik dat!
4/ Nog afgezien van de vraag of en in hoeverre de 'Waarheid' zelf in het geding is bij tal van discussies, zou het mij alleen uit menselijk / fatsoenlijk oogpunt al goed lijken, wanneer we elkaar op dit forum minstens het recht gunnen iets belangrijk of relevant te vinden.
Wanneer we als deelnemers een bepaald onderwerp niet relevant vinden, laten we dan voor onszelf de consequentie trekken en zonodig een andere topic bedenken, in plaats van een algemene diskwalificatie mee te geven aan onverschillig welk onderwerp dan ook.
Met vriendelijk groet,
Mahüon