quote:
Titia schreef op 16 september 2004 om 17:17:Beste P&A,
Eerst even een misverstand uit de wereld helpen: ik ben niet evangelisch opgevoed, maar eerder onverschillig: wat betreft het geloof, maar ook wat betreft mijzelf en mijn broertje en zusje. Gevoelens deden niet terzake. Als je dan uit huis gaat en volwassen probeert te worden, ga je toch iets missen en ga je op zoek naar warmte en gevoel. Ik denk dat het soort ouders dat je hebt, mede je beeld van God de Vader gaat bepalen. Daarom sprak mij de concentratie op de liefdevolle kant van God bij de Alpha-cursus erg aan. Zodoende ben ik me meer gaan concentreren op het evangelische gedachtegoed. Ik denk dat de Alpha-cursus redelijk representatief is voor het evangelische gedachtegoed. Ik kan heel uitgebreid zijn, maar zal enkele verschillen noemen die me meteen in gedachten schieten.
Misschien heb je toch te weinig 'kennis' van wat nu evangelisch is, omdat je er niet mee bent opgevoed en het ook niet echt hebt gevonden. De alpha-cusrsus is in haar oorsprong meer charismatisch en er zullen zeker ook evangelische groepen zijn die dit ook allemaal wel zo zien, maar je kunt niet zeggen dat 'het evangelisch is wat alpha leert.'
quote:
Titia schreef
Na studie heb ik ontdekt dat het basisprincipe van de Alpha-cursus is dat de zonde zit in het feit dat wij Gods liefde afwijzen. Wij kwetsen God hiermee. Jezus is gekomen om deze breuk tussen God en de mensen weer te herstellen, zodat wij weer volledig van Zijn liefde kunnen genieten. Wij mensen moeten leren zien hoeveel liefde God wel niet voor ons heeft en we moeten zijn uitgestroken hand aanpakken. Wijzelf werpen veel barieres op die tussen God en ons in kunnen gaan staan en daar moeten we vergeving voor vragen en de Heilige Geest ins ons gebed aanroepen en Hem vragen ons vervullen. De vervulling met de Heilige Geest gaat verder dan we denken: vergelijk het met een waakvlam die aangaat. Er kunnen dan bijzondere dingen gebeuren: niet beleden zonden kunnen bovenkomen, verdriet, andere emoties en als we dit voor God brengen, liefst samen met anderen, dan gaat er kracht uit van dit gebed en mag je zeker weten dat dit effect heeft.
Gevolg voor mijn geloofsleven: ik reikte voortdurend naar boven om Gods uitgestoken hand te pakken. Ik merkte dat door mijn achtergrond verschillende barrieres waren ontstaan die tussen God en mij en tussen mensen en mij instonden en ik was veel bezig om op verschillende manieren, vooral door veel samen met anderen te bidden deze barrieres weg te krijgen. Ik begreep niet waarom ik nooit voldoening kreeg in het dienen van God en dit niet van harte kon doen en bleef hierop wachten, naar verlangen. En dat kwam maar niet en dit maakte mij wel eens wanhopig. Bidden deed ik om bepaalde problemen in mijn leven op te lossen, liefst ook samen met anderen, omdat ik dacht dat dat beter zou helpen. Ik was behoorlijk geconcentreerd op mijn gevoelens, mijn binnenste om te kijken wat daar allemaal gebeurde en wat er gebeurde na het gebed. Kerkgang was niet zo bijzonder: ik ging wanneer ik het zag zitten en wanneer ik dacht dat het goed was. Dit was vanuit de achterliggende gedachte: God weet wel hoe ik ben en Hij begrijpt het wel.
Herken je iets in wat ik over de alpha-cursus las, dat er een probleem zit in de benadering van de mensen die komen. Oorspronkelijk was het een cursus
voor gelovigen. Die dus al bekeerd zijn.
Later is de cursus omgevormd tot evangelisatiemiddel:
voor ongelovigen die nog bekering nodig hebben.
Toch worden de mensen die al wel geloven en die nog niet geloven wel enigszins op dezelfde manier benaderd:
quote:
EEN CITAAT UIT EEN BOEK VAN NICKY GUMBLE: waarom Jezus (over de alpha-cursus.....) van Chris Hand..
Les negen "Wat is het werk van de heilige Geest?" wordt bijvoorbeeld als volgt afgesloten:
"God wil ons allemaal vervullen met Zijn Geest. Sommigen verlangen hiernaar. Sommigen zijn niet zo zeker dat ze dit willen – in ieder geval hebben ze niet echt dorst. Als je geen dorst hebt naar de volheid van de Geest, waarom bid je dan niet om die dorst? God neemt ons zoals we zijn. Als we dorst hebben en vragen, geeft God ons de gratis gave van het water des levens" (Gumbel, pag. 152).
Wij worden hier allemaal aangesproken alsof we christenen zijn. Zelfs als we even de standaard Pinkster-charismatische theologie van de doop in de Geest aanvaarden, dan is het toch zo dat gaven als spreken in tongen op de bekering volgen en er niet aan voorafgaan. Om een niet-christen te proberen te overtuigen de Geest te ontvangen, zou een onmogelijkheid zijn. Hoe kan hij dat ooit? Hij heeft zijn vertrouwen immers nog niet op Christus gesteld. Toch is dit het advies dat de Alpha-cursus geeft. Het volgende stukje waarbij iedereen zonder onderscheid wordt aangemoedigd, vinden we in les tien: "Hoe kan ik vervuld worden met de Geest":
"Als je graag met de Geest vervuld wilt worden, wil je misschien graag iemand hebben die voor je zou bidden. Als je niemand hebt die dat kan, hoeft niets je tegen te houden om het zelf te doen" (Gumbel pag.166).
De uitnodiging wordt dus zo breed mogelijk gedaan. Als we vervuld willen worden met de Geest, dan kan dat, volgens de cursus. Er is niets dat ons tegenhoudt voor onszelf te bidden om de gave te ontvangen. Het feit dat we misschien niet werkelijk bekeerd zijn, wordt niet gezien. Een niet-christen zou gemakkelijk op deze uitnodiging kunnen ingaan en zeer waarschijnlijk in tongen gaan spreken. Het is uitermate verwarrend, zelfs al gebruik je de standaard terminologie van de pinkster-charismatische theologie. Alleen christenen die Christus kennen, kunnen een echte dorst hebben naar de vervulling met de Geest. Niet-christenen hebben bekering nodig, niet de vervulling met de Geest.
einde citaat.....
Heeft dit bovengeschetste probleem van de alpha-cursus misschien te maken met jouw 'reiken naar God en er niet aan toe komen', het constant bidden om bepaalde dingen.....
quote:
Titia schreef
Wat is het principe van het Gereformeerde geloof: dit gaat namelijk veel dieper en is veel omvattender. De mens is goed en naar Gods beeld beschapen. Wij mochten met God leven in het paradijs en er was omgang met God, we wandelden met God. Onze zonde zit em in het feit dat wij het verbond met God al vanaf de schepping hebben verbroken en wij zondigen voortdurend tegen al Gods geboden. Dit maakt God enorm vertoornd (heel erg boos in gewoon Nederlands) We zijn dus 'gevallen mensen'. God had gezegd ons te zullen straffen met de eeuwige dood. Maar toch wilde Hij in Zijn genade de straf op Jezus laden, zodat wij weer voor Gods aangezicht kunnen verschijnen alsof wij zonder zonde zijn. Wij mogen ook weten dat wij weer in ere hersteld zijn: wij mogen nu al vrije omgang met God hebben en mogen straks met God leven in het paradijs en zullen we Hem zien. Dit betekent helaas niet dat we zonder zonde zijn. Van nature keren wij ons van God af en hebben wij geen zin om God te dienen en ook niet om mensen te dienen. De Heilige Geest zorg ervoor dat wij dit toch nog enigszins kunnen. We zijn dus bevrijd van de straf van de zonde, maar niet van de gevolgen. De genade en liefde van God komt tot uiting in het feit dat wij dezelfde rechten hebben bij God als Jezus Christus: wij zijn Zijn kinderen en mogen straks ook deel uitmaken van het nieuwe koninkrijk dat nu al begonnen is door de komst van Christus op aarde; straks zal het volmaakt zijn. Ook uit Zijn liefde zich in het feit dat wij elke dag zondigen, maar dat God het elke dag weer wil vergeven. Hij wist wie wij waren en toch wilde Hij dat wij zijn kinderen zijn, zorgt Hij elke dag voor ons. Zijn genade uit zich in het feit dat hij ons onze zonden volledig aanrekend en dat hoewel wij uit onszelf niets goeds kunnen doen, God onze zonden vergeeft door Christus' offer aan het kruis, ons Zijn Geest geeft om toch Hem te kunnen dienen en zelfs onze verkeerde dingen laat meewerken ten goede. Ook mag je weten dat God al voor de grondlegging van de wereld een verbond met Zijn volk aanging, dat bekrachtigd is bij mijn doop. Ik mag deel uitmaken van dat verbond en Hij zal dit nooit verbreken.
Inderdaad is het punt van hoe God is, een heilig God die vertoornd is vanwege de zonde...iets wat in alpha zeker niet zo naar voren komt. Maar ik hoef niet speciaal gereformeerd te zijn, om deze punten te onderkennen.

Over
ontbrekende aspecten in de -oorspronkelijke - alpha-cursusAlhoewel men er niet veel aan mag veranderen; er zit copy-right op.... maar ik denk toch dat niet ieder de cursus overneemt zoals N. Gumble oorspronkelijk het heeft geschreven....
Dus kan het natuurlijk zijn dat men misschien zelf deze punten wel heeft ingevoegd.....quote:
DE ALPHA-CURSUS EN HET WOORD VAN GOD
Chris Hand
Oorspronkelijke titel: Falling short? The Alpha course examined.
1998 Day One Publications, Epsom, Surrey, U.K.
- Waar is God?
We moeten niet vergeten dat het evangelie een boodschap is die van God komt en over God gaat. Hij is er het hart van. De mens komt pas in beeld voor zover hij met God in aanraking komt. De Alpha-cursus ziet het net andersom. De boodschap gaat hoofdzakelijk over ons.
- Geen Schepper, geen God der heerlijkheid …
Dat God te weinig nadruk krijgt, wordt een weerkerend thema. Zo zien we bijvoorbeeld dat de gerechtigheid en heiligheid van Gods wezen en karakter nauwelijks aandacht krijgen. In feite wordt het niet de moeite waard geacht om te noemen dat God de grote Schepper is.
- Liefde en niets dan liefde
Het enige dat Alpha duidelijk overbrengt wat betreft God, is dat Hij een God van liefde is. Dit is telkens en telkens weer de boodschap. Dit geldt ook voor het geschreven materiaal, en in nog grotere mate voor de video’s.
- Geen zonde …
In de Alpha-cursus komt Christus ons redden van de gevolgen van onze zonde. Hij heeft ons lief en is gekomen om ons te verlossen uit onze ongelukkige menselijke toestand. In de bijbel komt Christus ons niet alleen redden van de gevolgen van de zonde, maar bovenal om aan de eisen van Gods heilige wet te voldoen. Dit is een wezenlijk onderscheid.
- Geen toorn, geen oordeel
Het komt dan ook niet onverwacht dat we merken dat de God van Alpha geen God van toorn is. Dit wordt zelfs niet genoemd. Er is zelfs geen illustratie om de gedachte van Gods toorn en boosheid over te dragen.
- Christus’ werk aan het kruis misverstaan
De indruk die Alpha bij ons achterlaat, is dat God een God is die medelijden met ons heeft. De centrale boodschap van de cursus is dat God ons allen heel erg liefheeft en verlangt dat wij in Hem geloven.
We lezen dat God Christus, Zijn Zoon, moest straffen en door dat te doen "maakte Hij het voor ons mogelijk hersteld te worden in een relatie met Hem" (Gumbel, pag. 52). Maar het geheel is nogal vaag. Het moest gebeuren, maar we weten niet waarom. Het is een mysterieuze transactie, die niet duidelijk wordt uitgelegd. In week één leren we dat Hij gestorven is "om onze schuld weg te doen. Als onze schuld is weggedaan, hebben we een nieuw leven" (Gumbel, pag. 21). Maar we lezen nergens waarom het noodzakelijk was dat Hij stierf om onze schuld weg te doen. Een voldoende overtuigende reden vinden we nergens omdat er geen echt besef is van de heiligheid van God of van de toorn van God. Alles wat er overblijft is liefde zonder een juiste context, die we zien in de offerande van Christus, die gestorven is om ons leven beter te maken.
Dit zijn toch ook punten die jij aanhaald als wat je mist in het 'evangelische gedachtengoed' omdat je dat op een lijn stelt met de cursus.
quote:
Titia schreef
Gevolgen voor mijn geloofsleven: niet het reiken naar iets dat ik steeds niet kan bereiken, maar rust vinden in het feit dat ik reik naar iets dat ik allang heb: Gods verbond met mij en dus vergeving van zonden en eeuwig leven. Hier hoef ik niets voor te doen. Ook kan ik veel beter accepteren dat de weg die God met mij gaat goed is. Barrieres die er zijn, worden op Gods manier en op Zijn tijd wel opgelost en daar hoef ik niet heel erg mijn best voor te doen. Het gebed is ook niet bedoeld om iets van God te krijgen, maar vooral om mijn dankbaarheid te tonen voor wat Hij voor mij heeft gedaan, om vergeving te vragen en om inderdaad wel dingen aan Hem te vragen, maar het de achterliggende gedachte: het gaat zoals God het wil, op Zijn manier en op Zijn tijd. Ik besef ook veel meer mijn zondige aard. Dit is niet iets om somber van te worden, maar iets wat realiteit is, de Geest werkt dit besef in mij: ik zal nooit van harte God willen dienen en misschien nooit zoveel van Hem ervaren als ik zou willen, dat komt allemaal pas bij de Nieuwe hemel en aarde als alles volmaakt is. Gelukkig rekent Hij mij de zonde niet toe en helpt Hij mij door Zijn Geest om zo goed als mogelijk Zijn wil te doen. Ook hoef ik niet zo bezig te zijn met alleen mijn geloof en mijn persoonlijke relatie met God. Die moet zeker goed zijn, maar het gaat niet alleen om mij: het gaat om Gods kerk. Het geloof is niet iets waar je je zelf goed door kunt voelen, maar is iets wat God van ons vraagt. Dit vraagt hij van alle mensen en mensen die leven alsof Hij niet bestaat, wekken Zijn toorn op en hiervoor krijgen zij straf: de eeuwige dood. In de kerk is het bedoeling om elkaar aan te sporen om naar Zijn wil te leven. Als iemand de fout ingaat, moet je deze persoon liefdevol en dringend aansporen zich te bekeren. Het lijkt zwaar om Gods geboden te volgen, maar ik heb ervaren dat God je kracht geeft om dit te doen, ook als het onmogelijk lijkt en je voor verleidingen staat.
Ik benader het wat anders dan dat jij hier doet. Toch kom ik zonder gereformeerd te zijn op hetzelfde uit als jij:
niet het reiken naar iets dat ik steeds niet kan bereiken, maar rust vinden in het feit dat ik reik naar iets dat ik allang heb: Gods verbond met mij en dus vergeving van zonden en eeuwig leven. Hier hoef ik niets voor te doen. Jij noemt hetgene wat je allang hebt
Gods verbond met jou..... Daardoor heb je rust en reik je niet steeds naar iets om nog te ontvangen...... Ik denk toch dat jij ook vindt dat je dit verbond wel je moet toe-eigenen, zoals ik hier geleerd heb dat gereformeerden dit toch ook vinden....
Ik benader het zo: Na mijn bekering ben ik een kind van God geworden. Dan heb ik de Heilige Geest in mijn hart ontvangen en ben hierdoor wedergeboren. Ik hoef dus niet meer speciaal om de Heilige Geest te bidden: als ik een kind van God ben geworden door bekering/wedergeboorte, HEB ik de Heilige Geest in mij.
Ik kan dus net als jij zeggen dat ik
niet hoef te reiken naar iets dat ik steeds niet kan bereiken, maar rust vinden in het feit dat ik reik naar iets dat ik allang heb.Alleen noem ik dat dan niet 'het verbond.'

1 Kor 2,12
Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God,
opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is.Ef 1
3 Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus,
die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus.
Kol 2
en zij het geheimenis Gods mogen kennen,
Christus, 3 in wie al de schatten der wijsheid en kennis verborgen zijn. 9 want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; 10
en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht.
Als we de Heilige Geest meer ruimte geven, komt er in de praktijk ook meer terecht van alles wat we al hebben ontvangen, maar wat we met onze eigen verlangens vanuit onze oude mens, vaak in de weg staan. Zodat het niet kan werken......
quote:
Titia schreef
Ik weet niet of je enigszins kunt volgen wat ik bedoel. Bij evangelischen komt het verbond niet ter sprake, terwijl dit juist een enorme rijkdom is. Ook komt de zonde en de toorn van God niet ter sprake. Dit is wellicht een reactie op het feit dat veel mensen in de Gereformeerde kerk vooral met Gods toorn en hun eigen zonde om de oren geslagen zijn. Maar het is niet goed om je dan alleen te concentreren om de liefdevolle kant van God. God heeft beide kanten en beiden horen juist bij Zijn liefde. We moeten ook niet ontkennen dat we zondig zijn. De zonde zit juist in het feit dat wij mensen geen zin hebben dit te horen. Het gebed is niet een soort tovermiddel waardoor we allerlei bijzondere ervaringen van de Geest kunnen krijgen. Het lijkt zo alsof wij zelf een beetje macht hebben over de Geest en alsof wij onszelf wel een beetje kunnen helpen. Ook is het niet goed om je teveel te concentreren op dingen die tussen God en jou instaan: we leven nog niet in een volmaakte wereld, dus misschien moeten we wel accepteren dat bepaalde dingen in dit leven niet meer goed komen. En het wezenlijke van het christelijke geloof is dat we ons niet teveel concenteren op onze gevoelens en ervaringen, maar op hoe God het beste gediend kan worden. Het mooie is dat je dan ineens onverwacht ontroerd kunt raken door Gods liefde en genade bv. als je tot Hem bidt of als je een kind gedoopt ziet worden.
Dat is dus bij alpha zo, maar zeker niet bij elke evangelische broeder of zuster.
En de Heilige Geest als degene die ons allerlei bijzondere ervaringen schenkt als we erom bidden, gaat toch ook maar alleen over jezelf?
De Heilige Geest leert mij juist wat ik NIET meer moet doen, daardoor kan Hij mij meer vervullen (er zit dan minder van mijn oude ik 'in de weg') zodat Hij beter door mij heen kan werken. En de vruchten van de Geest zichtbaar zullen worden.
quote:
Titia schreef
Dit is een heel verhaal, maar ik hoop dat ik de basisfout van het evangelische geloof versus het gereformeerde geloof duidelijk heb kunnen maken. Het is dus toch nog uitgebreid geworden. Er is nog veel meer te noemen, bv. hoe kijk je aan tegen tucht in de kerk (bv. bij echtscheiding of iemand die een andere geloofsleer brengt in de kerk), hoe zit je kerkdienst eruit, hoe ziet je gebed eruit, hoe kleed je je op zondag (en door de week), hoe praat je met niet-christenen over je geloof etc. etc.
Laat ik het nu op veel punten met je eens zijn, al kom ik er een beetje op een andere manier op uit dan jij......
Evangelisch en gereformeerd zullen inderdaad wel verschillen houden, maar wat jij aangeeft, is meer charismatisch = gericht op de Geestesgaven, waar je maar om moet bidden en dan zal het wel goed komen, je voelt je dan prettiger en dichter bij God.
Wat voor mij een essentieel punt van verschil is tussen gereformeerd en evangelisch is dit:
Hoe kijk je aan tegen de oude mens en die nieuwe mens in jou, na je bekering-
Ieder heeft bekering nodig, een gelovig gezin is een voorsprong voor een kind, maar moet nog netzo als elk ander mens de Here Jezus aannemen.
- Als je bekeerd bent, (hoeft niet een speciaal moment te zijn, wel is het nodig dat je je het op een bepaald moment bewust wordt, dat je echt een kind van God bent, al weet je niet vanaf wel moment het zo is,)
heb je de Heilige Geest ontvangen. Je bent een nieuwe schepping geworden. Het oude is voorbij gegaan, het nieuwe is gekomen.
Wel heb je 'de oude mens' nog in je. Want ons zondige lichaam is nog bij ons totdat we dat afleggen als de Heer terugkomt, of als we 'onze aardse tent afleggen' doordat God ons eerder bij Zich roept.
- We worden opgeroepen
deze oude mens 'dood te houden' of: 'af te leggen'
- Tegelijkertijd moeten we de nieuwe mens aantrekken:
door de Geest wandelen.
- Dit kan je ook benoemen als
vervullen met de Geest; je hebt Hem wel in je, maar kan Hij jou vullen. Daar moet je elke dag weer voor kiezen:
Kies ik voor leven door de Geest, of houd ik vandaag zelf de touwtjes in handen.
- Dan doen we de goede werken die God al voor de gelovigen, de nieuwe mensen klaar heeft liggen. Efeze 2: 10.
Door de Heilige Geest (waardoor onze nieuwe mens levend is geworden en ook kan groeien) zijn we in staat deze goede werken te doen.
We doen dan de wil van God omdat de
Geest des levens in ons vanuit zijn natuur -
onze nieuwe natuur, niet anders KAN dan doen wat God wil.
- Zijn we dan al volmaakt hier op aarde? Nee, dat komt pas als we dit lichaam verlaten. Tot de tijd woont de zonde nog in ons. Als we ons niet
dood houden voor de zonde, zal het misgaan, en zondigen we weer. Het is dus zaak om dingen van onze oude mens te
doden.. de leden die op de aarde zijn, staat er in Kol 3: 5.
Als we dat doen, kan automatisch het nieuwe leven in ons groeien.
Dit is de andere manier van benaderen dan de gereformeerde manier. Jullie zien meer het hele leven als 1 grote bekering, waarin Gods Geest in je werkt, en jouzelf (de oude mens? dat wordt niet zo benoemd, maar misschien wel bedoeld) steeds meer veranderd. (veranderd in de nieuwe mens? dat is me ook niet zo duidelijk; deze bijbelse termen mis ik eigenlijk)
Wij zien de bekering als het worden van een nieuw mens, als eenmalig. Je moet dan wel jezelf steeds meer aan God geven, toewijden kun je ook zeggen.
Die nieuwe mens moet steeds meer groeien. De oude mens zal dan steeds minder worden.
Hij moet wassen, ik moet minder worden zegt Johannes de Doper.
En Galaten 2: 20 zegt het zo:
20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik,
(dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.
Door het geloof in de kracht van de opstanding, kan dit nieuwe leven, Christus in mij steeds meer groeien en sterf ik af aan mij eigen ik.... Maar dit zxal op aarde niet volmaakt worden. Wel mogen we ernaar streven, we moeten niet denken: Ach, het wordt nooit wat met ons als we hier op aarde zijn. Dus ik wacht wel af tot ik bij de Heer ben.
En zo is het bij mij ook een heel verhaal geworden.