quote:
mirt schreef op 17 juli 2004 om 15:41:P&A, enkel en alleen uit interesse voor wat je schrijft wil ik je het volgende vragen:
Kun je wat meer uitleggen over het verschil tussen ziel en geest. Ik heb nog nooit iemand zo'n nadruk daarop zien leggen. Misschien aan de hand van de volgende vragen:
-Is het typisch evangelisch?
-Baseer je je op bijbelteksten?
-Baseer je je op bepaalde theologen?
-Waarom is dit verschil volgens jou zo belangrijk?
-Kun je ook nog andere voorbeelden noemen (ik bedoel: niet over het mediteren)?
Bij voorbaat dank...
Zal ik je vragen dan maar aanhouden?
1.
Is het typisch evangelisch..?Dat weet ik eigenlijk niet. In ieder geval is het niet gereformeerd.
Ik heb het vanaf dat ik mij in de bijbel verdiepte, en als tiener bijbelstudie kreeg, al over deze dingen gehoord. Maar ik heb mij eigenlijk nooit afgevraagd wat voor etiket je op bepaalde uitleggingen plakt.
Voor mij is het belangrijk dat ik het in de bijbel kan terugvinden en het ook vanuit de bijbel verklaard is. Schrift met schrift vergelijken of: De Bijbel verklaart zichzelf.
2
.Baseer je je op bijbelteksten?-Bij voorkeur alleen, ja

Hierover kun je ook lezen in het topic: Wat is de mens: Geest ziel en lichaam? (forum LB)
Daar hebben we het een en ander hierover gepost. (zoekfunctie onderaan invullen...)
-Je leest iets van een bepaald iemand in een boekje….en dan moet je toetsen of het klopt. Wat voor bijbelgedeelte haalt de schrijver van het boekje aan? Die lees je dan na en ook is de manier waarop ze over het Woord van God spreken belangrijk. Is het de hoogste autoriteit of hebben ze het steeds over andere mensen waar ze zich op baseren…. Bv: Zoals theoloog die en die ook al zei…… Dat kun je wel een keer hebben, maar het moet niet zo zijn dat iets anders dan de bijbel de basis is van iemand uitleg. Als een ander wordt aangehaald, moet dat ook alleen op de bijbel gebaseerde uitleg zijn.
3.
Baseer je je op bepaalde theologen?-We hadden een heel oud engels dametje (in mijn ogen toen heel oud

) dat een bepaald boekje had vertaald uit het engels. Zij was een kennis van mijn ouders en woonde in Nederland.
Dat was iets van T. Austin Sparks. Zodoende kwam ik er mee in aanraking.
Maar wie dat verder is? Ik zou het niet weten. (Kan er wel proberen achter te komen)
-Mijn vader had vroeger de boeken van Watchman Nee al in z’n boekenkast staan; hij las/studeerde er ook uit. In ieder geval zijn deze uitleggingen mij van jongsaf aan bekende kost. Het is geen theoloog maar een bijbelleraar/evangelist uit China. Met theoloog bedoel ik dan iemand die ervoor ‘gestudeerd heeft’. Maar zoals ik ook al opmerkte tegen iemand anders op dit forum: In China is geen calvinisme bekend…..geen gereformeerde leer of iets van dien aard. Mensen werden daar bekeerd tot het christendom rechtstreeks van de natuurgodsdiensten/oosterse godsdiensten.
Daarom hebben deze Chinese christenen veel meer ervaring met wat het werk van de duivel is, en kunnen het denk ik ook veel eerder onderscheiden.
Ze lezen de bijbel ook meer zonder een bepaalde traditie. Meer zoals het tot hen komt en misschien wat onbevangener wat betreft bepaalde waarheden.
De laatste jaren ga ik zijn boeken zelf ook lezen en herken er veel in wat ik vroeger al geleerd heb.
En wat ook zo is: Nu herken ik ook dat het ‘waar’ is wat er instaat…. Je kunt bepaalde dingen ‘leren’, maar dat wil nog niet altijd zeggen dat je de ‘waarheid’ ervan aan den lijve hebt ondervonden.
-Anderen die deze dingen netzo benaderen: bijv. Andrew Murray
bijv. Jessie Penn-Lewis, (zij heeft te maken met de opwekking in Wales aan het begin van de 20e eeuw) heeft verschillende boeken geschreven die eigenlijk over de grondwaarheden van de bijbel gaan: Hoe laat is het 'kruis' in mijn leven werken.
Het onderwerp wat misschien het meest te maken heeft met de benadering van geest en ziel is de
geestelijke strijd zoals aangegeven staat in Ef. 6. Zij heeft ook een boek geschreven:
Ziel en Geest4.
Waarom is dit verschil volgens jou zo belangrijk?De mens bestaat niet voor niets uit Geest-ziel-lichaam. Als het onbelangrijk was dat het ziel en geest twee verschillende dingen zijn, waarom wordt het dan verschillend benoemd? Ik ben altijd zo (misschien vind je het overdreven) dat als in de bijbel iets op een bepaalde manier wordt onderscheiden (zoals hier ziel en geest) dat het een reden heeft. Het is nooit
zomaar in de bijbel.
Het is niet makkelijk te vinden. Ik las gisteren dat het o.a. ook komt doordat met vertalen verschillende benamingen worden gebruikt voor bijvoorbeeld ziel, en voor de geest. –die wordt ook wel genoemd de innerlijke mens, of de inwendige mens….)
De ziel en de geest hebben een verschillende functie. Ga je die twee dingen door elkaar halen, of vermengen, dan krijg je een onduidelijk beeld van het werk van God.
God is Geest staat er in de bijbel. En wie Hem wil aanbidden, moet dat doen
in Geest en in waarheid.
In de bijbel kun je erachter komen wat je dan doet met je geest.Hij heeft je geest levend gemaakt bij de wedergeboorte, zo kan je weer contact hebben met God. En Hij werkt ook via je geest omdat dat van hetzelfde ‘wezen’is als God, Die Geest is.
En wat je doet met je ziel. Dat zijn heel andere dingen dan dat je met je geest doet.
(hierover hebben we het ook gehad in het topic: wat is de mens: Geest, ziel en lichaam? Adinomis had er ook een duidelijk stukje over)
Makkelijk is het niet, want het is voor ons mensen bijna niet te scheiden: ziel en geest zijn wel heel erg met elkaar verbonden.
Om dingen duidelijk te maken, onderscheid je het dus in je taalgebruik en benoeming.
In de praktijk denk je niet steeds: nu doe ik iets vanuit mijn ziel, en nu vanuit mijn geest…of zo iets. Dan wordt het een onnatuurlijk beredeneren van dingen
Je kunt je wel bewust worden van
de manier waarop de ziel werkt en
de manier waarop de geest werkt.
Dan ga je op een bepaald moment de dingen onderscheiden. Je gaat herkennen wat van uit je geest is. Of ik moet misschien zeggen: Wat je vanuit je geest kan doen, de geest die levend is geworden bij de wedergeboorte. Het is dus het nieuwe leven van God dat door de inwoning van de Heilige Geest naar voren komt,
op het moment dat je geestelijk bent.
Ben je met jezelf bezig en wat vanuit jouzelf belangrijk is, dan is dat altijd vanuit je ziel. Dat is je natuurlijke leven, zonder God. Waarom is dat zo? Omdat God Geest is en alleen contact met je geest kan hebben. Via je geest kan jij dan je ziel
overheersen en
beïnvloeden door het leven in je geest, wat je van God hebt gekregen.
- Een mooie uitleg staat in het voorwoord van
De vrijmaking van de geest door Watchman Nee.
http://members.lycos.nl/verhoevenmarc696/Onderwerpen: Groei en opbouw aanklikken, dan staat het boekje daartussen.
De duivel houdt van het imiteren van God. Als Hij de mensen niet rechtstreeks te pakken kan nemen zal Hij zich voordoen al een engels des lichts.
En vooral in deze tijd, die ik echt zie als de eindtijd, is hij steeds sterker bezig de mensen te beïnvloeden.
- Het wordt ook uitgelegd in het voorwoord van
De latente kracht van de ziel door Watchman Nee, uitgegeven in 1933.
http://www.importantia.co...vandeziel_voorwoord2.html
- En een stukje over wat eigenlijk de bedoeling is van satan en de oorsprong van de psychische kracht die in elk mens aanwezig is. En door bepaalde technieken zoals mediteren wordt vrijgemaakt.
http://www.importantia.co...andeziel_hoofdstuk01.html
Een gedeelte van Hoofdstuk 1 van hetzelfde boekje: De stukjes over Adam en ‘de val van de mens’….
5.
Kun je ook nog andere voorbeelden noemen (ik bedoel: niet over het mediteren)?- Je kunt door op emoties te werken met een mensenmassa ook de ‘psychische kracht vrijmaken’.
- Dat kan ook door veel te zingen en dat
als doel te nemen om mensen in een bepaalde stemming te krijgen, deze krachten van de ziel vrijmaken.
- Als je op een bepaalde manier gaat bidden, kunnen er ‘wonderen’ gebeuren. Je bidt dan echter op de manier van een hypnotiseur; je beeld je de persoon in waar je voor bidt en dan zal er wat gebeuren. Dit doe je buiten God om en gaat dus ook niet via je geest.
Toen ik dit las legde ik de ‘link’ met het ‘visualiseren’ als gebedstechniek bij bijvoorbeeld Leanne Payne. Dit is ook een techniek bij hypnose en oosterse godsdiensten.
Is ook een onderdeel bij het ‘mediteren volgens bep. technieken’.
Watchman Nee noemt dit:
horizontaal bidden. En geeft aan dat je dan niet bidt tot: Onze Vader die
in de hemelen is. Maar dat je het gebed rechtstreeks naar de persoon
waarvoor je bid, stuurt. Dus eigenlijk zonder God, maar met je verbeeldingskracht.
Dit kan een kracht vanuit jezelf zijn, maar ook satan kan via deze weg binnenkomen omdat je toch God aanroept (een hogere macht) en met je ziel tewerk gaat, waar God niet in werkt.
- Als iemand het woord moet brengen, en hij kan het alleen als de zaal goed gevuld is met mensen, er een fijne sfeer hangt, dan is hij afhankelijk van zijn zielskracht. Gods Geest is niet afhankelijk van het aantal mensen en of er een fijne sfeer is.
Ik denk dat je kan zeggen dat alle dingen op het godsdienstige vlak 'immitatie' kan zijn.
En satan gebruikt dat om mensen te misleiden.