Auteur Topic: Valentijn  (gelezen 3637 keer)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Gepost op: februari 12, 2003, 12:03:55 am »
Wie doet er aan Valentijn? Is Valentijn alleen voor 'geheime" liefdes? Of doe je met je eigen partner ook nog aan Valentijn? En als je aan Valentijn doet, hoe dan? Stiekum een kaartje of een e-mail?  3fm.nl pakt nogal stevig uit zag ik.

http://images.google.com/images?q=tbn:wgyNEHZtiLsC:www.doopsuiker-blabla.be/images/valentijn.jpg

Ofwel 14 februari een bijzondere dag voor jou?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2003, 06:17:21 pm »
neh, ik heb geen door de commercie bedachte dag nodig om mijn liefde te betuigen.
Hoewel het voor mensen met een niet al te groot zelfvertrouwen een goede stimulans kan zijn...

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2003, 07:05:05 pm »

quote:

op 12 Feb 2003 18:17:21 schreef Laurens:
neh, ik heb geen door de commercie bedachte dag nodig om mijn liefde te betuigen.
Hoewel het voor mensen met een niet al te groot zelfvertrouwen een goede stimulans kan zijn...
Idem
Altijd in voor verbeteringen!

Anne

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2003, 09:19:34 pm »
maar al die boeketjes die nu in de winkels staan zijn wel leuk, dus heb ik er vandaag eentje van mijn man gekregen :)

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #4 Gepost op: februari 12, 2003, 09:30:38 pm »
Goeie vent! Die man van jou.
En nu kan ik gemeen vragen: doet´ie dat op bv. 13 juni ook? Maar dat doe ik lekker niet!
Ik zal het ook weer eens doen, zo´n bloemetje. Maar a.s. vrijdag niet!
Altijd in voor verbeteringen!

Anne

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #5 Gepost op: februari 12, 2003, 09:32:00 pm »
vrijdag krijg ik er ook geen 1 hoor, enne 13 juni?? ik zal het hem eens vragen

izzewizze

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #6 Gepost op: februari 12, 2003, 10:51:59 pm »
In 'mijn' weblog ga ik nog even in op Valentijn.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #7 Gepost op: februari 12, 2003, 11:09:53 pm »
Nee, ik vind het commercieel. Ook wel makkelijk om te zeggen hoor, want ik durf ook gewoon helemaal niet :D

Maar ff serieus. Ik denk echt dat het een commercieel iets is. Je kunt wel anoniem iemand een kaart, een bos bloemen of een doos bonbons of iets dergelijks sturen maar ze zal, wil het wat worden, toch eerst ook moeten weten van wie het afkomstig is
Pinkeltjefan

izzewizze

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #8 Gepost op: februari 12, 2003, 11:15:39 pm »

quote:

op 12 Feb 2003 23:09:53 schreef Alfredt:
Nee, ik vind het commercieel. Ook wel makkelijk om te zeggen hoor, want ik durf ook gewoon helemaal niet :D

Maar ff serieus. Ik denk echt dat het een commercieel iets is. Je kunt wel anoniem iemand een kaart, een bos bloemen of een doos bonbons of iets dergelijks sturen maar ze zal, wil het wat worden, toch eerst ook moeten weten van wie het afkomstig is
Ach een beetje spanning kan ook geen kwaad. Ik heb een keer een collega die in een dip zat ook eens een Valentijnskaart gestuurd (met medeweten van mijn vrouw) en die knapte daar toen ook wel weer een beetje van op. Ook toen ik later opbiechte dat ik het was, vondt ze het nog steeds erg leuk. Mijn advies is dan ook maak niet gebruik van de commercie, maar de spanning en de lol erom heen is natuurlijk ook heel aardig. Overigens krijgt een vriendin van ons ieder jaar een kadootje op Valentijn. Ze is dan namelijk jarig.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

cochise

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #9 Gepost op: februari 12, 2003, 11:50:17 pm »
valentijn is door de middenstand in het leven geroepen om geld in het laatje te brengen dat is net zo erg als pasen,kerst enz dus daar doe ik dus allemaal niet aan mee als ik iemand leuk vind heb ik daar geen speciale dag voor nodig:|
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Zacharov

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #10 Gepost op: februari 14, 2005, 03:53:42 pm »

quote:

izzewizze schreef op 12 februari 2003 om 00:03:
Ofwel 14 februari een bijzondere dag voor jou?
Jazeker, het is de eerste dag van mijn vakantie

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #11 Gepost op: februari 14, 2005, 04:09:46 pm »
Yuch, en ik maar hopen dat dit forum geen valentijn-topic had |:(

Valentijn is een commercieel uitgemolken iets, iedereen weet dat. En als je dan toch je geliefde in het zonnetje wil zetten, waarom dan wachten tot 14 feb?

(En ik heb geen vriendin grumble!!)
Je moet de groenten van Joost hebben!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #12 Gepost op: februari 14, 2005, 04:14:32 pm »
Ik heb een hekel aan kerst, vanwege de commerciële invloeden.
Ik heb een hekel aan pasen, vanwege de commerciële invloeden.
Ik heb een hekel aan jarig zijn, vanwege de commerciële invloeden.
Ik heb een hekel aan valentijn, vanwege de commerciële invloeden.

Nog nooit een valentijnskaartje gehad, en ik hoop dat dit ook zo blijft...
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #13 Gepost op: februari 14, 2005, 04:16:13 pm »
Heb je nou een hekel aan de invloeden of echt aan de feestdagen? Ik denk het eerste.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #14 Gepost op: februari 14, 2005, 04:19:33 pm »
De commerciële invloeden verpesten voor mij de feestdagen. Dus ik vier ze niet meer, gewoon om duidelijk te maken dat ik daar zo veel als mogelijk is afstand van neem. Het is gewoon puur heidendom dat via een achterdeur het christelijke leven binnenkomt.

Bovendien staan kerstfeest en pasen zoals wij het vieren niet als feestdag in de Bijbel. Valentijn vind ik al helemaal onzin.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #15 Gepost op: februari 14, 2005, 04:20:55 pm »
dta kan. Je kunt ook de commerciel invloeden laten voor weat ze zijn, en de kans aangrijpen om je familie weer eens te bezoeken of weet ik veel wat, want die zijn dan meestal ook vrij.

Welke commerciele invloeden heb je op je verjaardag dan?
Just B te W te Ee

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #16 Gepost op: februari 14, 2005, 04:24:33 pm »
Ik trek me niks aan van die invloeden en vier de feestdagen zoals ik denk dat ze geviert moeten worden. Kerst dus zonder boom en slingers en rommel en met blijdschap en dankbaarheid voor de geboorte van Christus.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #17 Gepost op: februari 14, 2005, 04:24:44 pm »
Kerst, Pasen, verjagen, Valentijn zijn allemaal van oorsprong heidense feesten. (Midwinterfeest, Zonnewende, vruchtbaarheidsfeesten ter ere van de vruchtbaarheidsgodin, Valentijn is Rooms)

Ik ben christen en aangezien de Bijbel mij niet leert om ook heidense feesten te vieren, ook al zijn ze christelijk 'gemaakt' door de Roomse kerk. Vermeninging van godsdiensten wordt afgekeurd door de Bijbel. Dat de Roomse kerk dat wel doet (gebeurt nu nog steeds in onder meer Afrika), moeten ze zelf weten, maar ik doe er in ieder geval niet aan mee.

Het krijgen van cadeautjes voor je verjaardag vind ik grote onzin. Het zet alleen maar aan tot hebzucht en leidt af van waar het om moet gaan: samenzijn met vrienden.
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2005, 04:25:39 pm door Roodkapje »

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #18 Gepost op: februari 14, 2005, 04:30:17 pm »
Wat vind je ervan dat het Avondmaal op bepaalde data geviert wordt dan?

Ulysses

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #19 Gepost op: februari 14, 2005, 04:36:49 pm »

quote:

Appelmoes?? schreef op 14 februari 2005 om 16:30:
Dat lijkt me puur een organisatorische kwestie en is niet commercieel. Ik ben tegen Valentijn, maar voor cadeautjes op m'n verjaardag! (die is morgen overmorgen namelijk..)  O-)
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2005, 05:56:12 pm door Ulysses »
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Zacharov

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #20 Gepost op: februari 14, 2005, 04:43:32 pm »
offtopic:ik ken ook iemand die morgen jarig is, maar das vast iemand anders

Ik heb eigenlijk niets tegen commerciële invloeden. Ik laat in ieder geval de commercie mijn plezier in een dag niet beinvloeden. Valentijn daarentegen is wel heel ernstig, en dan met name  het anonieme karakter (ik heb namelijk een hekel aan anoniem in wat voor vorm dan ook).
Alleen moederdag en vaderdag zijn erger (spin-off van dierendag)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #21 Gepost op: februari 14, 2005, 04:48:25 pm »

quote:

Appelmoes?? schreef op 14 februari 2005 om 16:30:

Wij vieren elke week Avondmaal... hoezo op bepaalde data? :?
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2005, 04:48:41 pm door Roodkapje »

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #22 Gepost op: februari 14, 2005, 05:09:18 pm »
Bij ons in de gemeente eens in de 4 maand. Vandaar dat ik het vroeg. Elke week is wel beter, maar hoeveel leden gaan er dan aan (tafel)?

Zacharov

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #23 Gepost op: februari 14, 2005, 05:27:13 pm »
offtopic:lekker ontopic! :P

Ulysses

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #24 Gepost op: februari 14, 2005, 05:57:21 pm »

quote:

Zacharov schreef op 14 februari 2005 om 16:43:
offtopic:ik ken ook iemand die morgen jarig is, maar das vast iemand anders
offtopic:Goed dat je het zegt, het is pas overmorgen. Foutje! Kun je nagaan hoeveel zin ik in al die cadeautjes heb!  ;)
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Oogje

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #25 Gepost op: februari 14, 2005, 06:46:45 pm »
Valentijn reken ik tot één van de leukste dagen. Het is jammer dat ik niemand op het oog heb, maar anders...  :*)  :*)

Sommigen menen dat het zo commercieel is. Maar ik zeg: je maakt het zo commercieel als je zelf wil. Ik persoonlijk vind de straten een stuk vrolijker worden met al die Valentijn in de etalages. En die reclames op televisie. Maar ik hoef er dan nog niet aan mee te doen, aan die commercie. Dus voor mij is het géén commercieel feest.

Anderen menen dat je niet per se één speciale dag voor de liefde moet hebben. Maar ik zeg: dan moet je consequent zijn en feesten als moederdag, vaderdag, secretaressedag, dierendag, Sinterklaas, St. Maarten, etc. ook niet meer vieren. De vraag is dan: maakt dat het leven dan leuker?

Voor de ene misschien wel, maar veel mensen vinden tradities en dergelijke feesten tóch wel heel erg leuk. Hoewel het tegenwoordig mode is om er tegen te zijn, zeg ik: Valentijn moet blijven en mag nóóít verdwijnen, net zoals al die andere dagen. Ze geven het leven wat meer kleur en zo lijkt het tenminste of we als Nederlanders nog érgens saamhorig in zijn. ;)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #26 Gepost op: februari 14, 2005, 06:56:35 pm »

quote:

Appelmoes?? schreef op 14 februari 2005 om 17:09:
Bij ons in de gemeente eens in de 4 maand. Vandaar dat ik het vroeg. Elke week is wel beter, maar hoeveel leden gaan er dan aan (tafel)?

Iedereen die gerechtigd is om het Avondmaal te vieren. Dus alle gedoopte leden en gasten. Dat heeft niks met gemeentegrootte te maken. Brood en wijn worden doorgegeven :)

Maar ontopic: ik krijg soms de indruk dat de commercie de oorspronkelijke bedoeling van een heleboel feestdagen heeft weggedrukt en het ook bij Valentijn om het 'hebben' en vooral het 'krijgen' gaat onder het mom van 'dat hoor je te doen als je van iemand houdt'. Met impliciete boodschap dat je of niet romantisch bent ingesteld als je er niet aan meedoet en dus geen goede vriend(in) bent. Vind ik stom.

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #27 Gepost op: februari 14, 2005, 08:16:21 pm »

quote:

Oogje schreef op 14 februari 2005 om 18:46:
Sommigen menen dat het zo commercieel is. Maar ik zeg: je maakt het zo commercieel als je zelf wil.

Maar ik hoef er dan nog niet aan mee te doen, aan die commercie. Dus voor mij is het géén commercieel feest.

Het gaat er ook niet om of IK het op een commercieele manier vier, het gaat erom dat er een commercie van gemaakt wordt (waar erg veel mensen in trappen).

quote:

Anderen menen dat je niet per se één speciale dag voor de liefde moet hebben. Maar ik zeg: dan moet je consequent zijn en feesten als moederdag, vaderdag, secretaressedag, dierendag, Sinterklaas, St. Maarten, etc. ook niet meer vieren. De vraag is dan: maakt dat het leven dan leuker?

Dat doen sommige mensen ook niet hoor :) Mijn leven is net zo leuk, en iig ook veel bewuster.

quote:

Valentijn moet blijven en mag nóóít verdwijnen, net zoals al die andere dagen. Ze geven het leven wat meer kleur en zo lijkt het tenminste of we als Nederlanders nog érgens saamhorig in zijn. ;)
Wat heeft het saamhorigheids gevoel van nederlanders er mee te maken? Valentijn wordt zo'n beetje overal geviert (in de westerse wereld iig) en dan ook nog eens verschillend per land. In de meeste landen wordt het geviert om eens iemand in het zonnetje te zetten en te bedanken en heeft het helemaal niets met romantische liefde te maken.

Mart

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #28 Gepost op: februari 15, 2005, 12:03:14 am »

quote:

Roodkapje schreef op 14 februari 2005 om 16:19:

Bovendien staan kerstfeest en pasen zoals wij het vieren niet als feestdag in de Bijbel. Valentijn vind ik al helemaal onzin.
er staat wel meer niet in de bijbel..

Promtus

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #29 Gepost op: februari 15, 2005, 12:14:11 am »
Al dat gezeur altijd. Elk jaar wordt ik weer aan valentijn herrinerd door de mensen die alltijd lopen te zeuren over valentijn. Echt, juist de mensen die er een hekel aan hebben beginnen een week van te voren al te zeuren over commerciele belangen en blablaba. Terwijl nog niemand het over valentijn heeft.

lonneke

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #30 Gepost op: februari 15, 2005, 12:23:41 am »
Hij: Wat ben je mooi, wat ben je bekoorlijk,
liefde en verrukking, dat ben jij.
Zij: Ik ben van mijn lief, en hij verlangt naar mij.

Alles draait om liefde.
Liefde is het motto van Valentijnsdag: hoe vaak zal de liefde op 14 februari 2005 worden verklaard?
Liefde is volgens velen de rode draad door de hele bijbel.
Liefde is zonder twijfel het thema van het bijbelboek Hooglied, zie ook

www.bijbelencultuur.nl/direct?boek=hoo in de nieuwe bijbelvertaling

over Liefde in bijbel en cultuur

www.bijbelencultuur.nl/direct?webquest=wq-id1102066435881

Zo wordt valentijn toch nog mooi http://smileys.smileycentral.com/cat/11/11_1_207.gif
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2005, 12:24:18 am door lonneke »

Zacharov

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #31 Gepost op: februari 15, 2005, 12:54:59 pm »
en toen was het weer voorbij

lonneke

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #32 Gepost op: februari 15, 2005, 01:09:07 pm »
Ik zag vanmiddag een uitzending van de EO http://www.eo.nl/portals/streams.jsp?number=5818087 die helemaal in het teken stond van Valentijn. Dus jonge kinderen worden hier ook al mee besmet  _/-\o_

Zacharov

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #33 Gepost op: februari 15, 2005, 01:18:41 pm »
Ik hoop in ieder geval voor die kinderen dat ze niet al te diep in gaan op de ontstaansgeschiedenis van valentijnsdag, want daar wordt je dan weer niet zo vrolijk van.

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #34 Gepost op: februari 15, 2005, 01:31:05 pm »
Ik heb mijn vriendin voor de grap een valentijnskaart gestuurd zonder afzender en met een ander handschrift dan het mijne. Ik weet zeker dat deze kaart is aangekomen, maar ze heeft me er nog niets over verteld! :(
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2005, 01:51:59 pm door Suighnap »

lonneke

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #35 Gepost op: februari 15, 2005, 01:35:28 pm »

quote:

Zacharov schreef op 15 februari 2005 om 13:18:
Ik hoop in ieder geval voor die kinderen dat ze niet al te diep in gaan op de ontstaansgeschiedenis van valentijnsdag, want daar wordt je dan weer niet zo vrolijk van.
Valt wel mee denk ik. Maar het is heel goed om kinderen bewust te maken met liefde tussen jongen/ meisje.

lonneke

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #36 Gepost op: februari 15, 2005, 01:36:35 pm »

quote:

Suighnap schreef op 15 februari 2005 om 13:31:
Ik heb mijn vriendin een valentijnskaart gestuurd zonder afzender en met een ander handschrift dan het mijne. Ik weet zeker dat deze kaart is aangekomen, maar ze heeft me er nog niets over verteld! :(
Ja, best wel vreemd.... :?

Zacharov

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #37 Gepost op: februari 15, 2005, 01:48:49 pm »

quote:

lonneke schreef op 15 februari 2005 om 13:35:
[...]

Valt wel mee denk ik. Maar het is heel goed om kinderen bewust te maken met liefde tussen jongen/ meisje.

Grapje zeker?

Als je kinderen daar bewust van wil maken, dan lijkt valentijnsdag DE manier waarop het niet moet.

lonneke

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #38 Gepost op: februari 15, 2005, 02:26:36 pm »

quote:

Zacharov schreef op 15 februari 2005 om 13:48:
[...]

Grapje zeker?

Als je kinderen daar bewust van wil maken, dan lijkt valentijnsdag DE manier waarop het niet moet.
Dan moet je ook geen ST. Nicolaas vieren.

Promtus

• Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #39 Gepost op: februari 15, 2005, 03:31:15 pm »

quote:

Suighnap schreef op 15 februari 2005 om 13:31:
Ik heb mijn vriendin voor de grap een valentijnskaart gestuurd zonder afzender en met een ander handschrift dan het mijne. Ik weet zeker dat deze kaart is aangekomen, maar ze heeft me er nog niets over verteld! :(
Dat bewijst toch juist hoeveel ze van je houd! Ze wil je niet kwetsen... :7

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Valentijn
« Reactie #40 Gepost op: februari 15, 2005, 03:43:31 pm »

quote:

lonneke schreef op 15 februari 2005 om 14:26:
[...]

Dan moet je ook geen ST. Nicolaas vieren.

Sint Nicolaas is ook idd van origine Rooms (en heidens). ;)