Auteur Topic: Echt delen als Christen  (gelezen 1782 keer)

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
Echt delen als Christen
« Gepost op: juli 12, 2004, 10:57:41 am »
Bewust delen wat we hebben, als Christenen.

Laat ik voorop stellen, ik zoek natuurlijk geld om ons werk te kunnen doen in Benin. Mijn vertrek nadert met rasse schreden en nu kan ik nog even op forums kletsen over wat mij bezig houdt. Straks hoop ik 1 keer per week te kunnen mailen.......

Armoedebestrijding betekent niet alleen eten uitdelen en mensen afhankelijk maken van je.
Maar – in mijn beleving – mensen een betere toegang geven tot (basale) gezondheidszorg en onderwijs. Dan zijn zij minder vaak ziek, sterven er minder kinderen, kunnen zij zich ontwikkelen en voor zichzelf een betere woon - en werkomgeving creëren.

Het is allemaal heel, heel complex, deze armoede. Het heeft alles te maken met corruptie, macht, geld en goddeloosheid op deze wereld. Zelfs malaria is een van de oorzaken dat de armoede moeilijk bestreden kan worden.

Punt blijft echter het volgende:
Het over - , echt overgrote deel van de gelovigen - belijden hun geloof in de kerk en in woord, maar dragen het niet uit via Zijn daden. Zij geven regelmatig aan goede doelen omdat dat hoort – niet omdat zij bewust delen. Eigenlijk – diep in hun hart - hebben zij er (misschien wel terecht ?) geen vertrouwen in. Via de gift geven zij geven iets weg van de bovenste top van hun overdadige welvaart.

En natuurlijk - wat ongelovigen of anders gelovigen of theoretisch gelovigen doen moeten zij allemaal zelf weten! Niemand heeft en hoeft de verantwoording te nemen voor een ander of mag daar een oordeel over vellen.  Ik vind ook dat iedereen vrij is dat te doen wat hij wil doen.

Maar wat ikzelf zo mis, in alle verhalen en discussies over God en Zijn woord, is de daadkracht van de Christenen. Het laten zién dat je in Zijn woord gelooft en naar Zijn voorbeeld leeft.

Ik weet het, we zijn allemaal mensen, we kunnen niet de hele wereld op onze schouders nemen en niet iedereen hoeft zo gek te zijn als ik.

Maar hoe zou het zijn als de Christenen nou eens werkelijk gingen delen. Uit ZIJN naam?
- Eet de helft van wat je normaal eet en je krijgt voldoende naar binnen.
- Koop de helft van de kleren die je normaal koopt en je hebt nog voldoende in de kast.
- Drink de helft van wat je normaal aan luxe drankjes drinkt en stap verder over op water en je    
  zult niet van de dorst omkomen.
- Leef in eenvoud, als je vrienden komen hoef je niet allerlei fris en drank in huis te hebben. Een
  kop koffie of een glas fris is voldoende.  Ook daarna is water een hartelijk welkom.
- Wil je uit eten voor 20 EURO en met een fles wijn? Neem iets dat de helft kost.

En stop al dat geld eens in een potje en geef dat weg aan een goed doel!
Zo ben ik begonnen de eerste jaren met mijn Aktie Benin.
Bewust alles wat ik deed iedere keer halveren.
En dan voelt het als délen!

Bewust delen.
Ik zoek 100 Christenen die op deze manier bewuster met hun eigen welvaart willen omgaan en het bespaarde geld structureel naar ons gaan overmaakten.
Want wat zouden wij dan een hoop kunnen doen.

Tevens zijn deze mensen welkom om – op eigen kosten  - tijdens een vakantie ons project te bezoeken. Ik kan zelfs een rondreis regelen in Benin. Het is dan nl. ook jouw project!!

Maar als je wilt en je denkt toegevoegde waarde te hebben kun je ook een brief schrijven naar fondationactionbenin@yahoo.fr om te kijken of je voor langere tijd bij ons kunt verblijven om te werken. Dan denk ik vooral aan medisch geschoolden en onderwijs/voorlichting. Voorwaarde is dan wel dat je op je in het Frans kunt converseren.

Bye de way, ook niet-Christenen kunnen reageren. Want ik ken ook heel wat niet-Christenen die hun positieve steentje bijdragen aan deze wereld.

Maar het feit dat ik - op dit Christelijke forum - Christenen aanspreek is omdat ik hoop hen wakker te kunnen maken en in de gelegenheid wil stellen de daad bij het woord te gaan voegen.

Ik ga dit op enkele forums plaatsen en ben heel benieuwd naar de reacties.
Vriendelijke groeten,

Marjan.

www.aktiebenin.nl

Toelichting:

Natuurlijk zijn er veel mensen die qua geven aan hun limiet zitten in Europa. Maar dat is niet waar ik naar zoek, naar mensen die hun limiet al geven of wat dan ook. Ook niet naar mensen die al heel bewust geven.

Ik zoek een club mensen die - heel bewust en met een verandering in hun manier van geven - Aktie Benin willen ondersteunen. Iedere gift is meer dan welkom.

Maar het lijkt mij zo leuk om een soort "vriendenclubje van Benin" op te richten die dus bewust met het "delen" bezig zijn.

Een reis naar onze projecten en door het land - uiteraard op eigen kosten - als vakantie dat juig ik alleen maar toe!
Het zorgt voor wat extra inkomen voor de locale bevolking en bovendien heb ik geen betere ambassadeurs dan diegene die bij ons zijn geweest.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2004, 02:30:40 pm door Marjan Kroone »
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Echt delen als Christen
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2004, 11:08:36 am »
Beste Marjan,
Als ik allemaal doe(en dat doe ik ) wat jij voorstelt, is er precies rond te komen met m.n a.o.w. want de regering was hier ook al achter.

Het enige wat ik volhoud, is mijn tienden aan de kerk en de zending.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Echt delen als Christen
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2004, 12:15:21 pm »
Haidi Meintje,

Dat het soms moeilijk ligt snap ik heel goed.
Vandaar nog even de toelichting.
Hier speciaal nog voor jou, omdat je het andere stuk al gelezen hebt.

Toelichting:

Natuurlijk zijn er veel mensen die qua geven aan hun limiet zitten in Europa. Maar dat is niet waar ik naar zoek, naar mensen die hun limiet al geven of wat dan ook. Ook niet naar mensen die al heel bewust geven.

Ik zoek een club mensen die - heel bewust en met een verandering in hun manier van geven - Aktie Benin willen ondersteunen. Iedere gift is natuurlijk meer dan welkom.

Maar het lijkt mij zo leuk om een soort "vriendenclubje van Benin" op te richten die dus bewust met het "delen" bezig zijn.

Een reis naar onze projecten en door het land - uiteraard op eigen kosten - als vakantie dat juig ik alleen maar toe!
Het zorgt voor wat extra inkomen voor de locale bevolking en bovendien heb ik geen betere ambassadeurs dan diegene die bij ons zijn geweest.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2004, 02:47:07 pm door Marjan Kroone »

emmy

• Bekijk profiel
Echt delen als Christen
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2004, 01:03:13 pm »
waarom daarover discussieren
waarom niet gewoon doen?
marjan; ga er niet vanuit dat alle christenen luxe leven
ik denk dat veel christenen die sober leven hier niet veel over spreken omdat het ook bescheiden mensen zijn.. ze willen zichzelf niet op de borst slaan. ik weet zeker dat er heel veel van die mensen zijn!!!
ik moet zeggen dat jouw opmerkingen mij best pijn doen, misschien kun je beter niet veroordelen als je niet alles weet.

Maar veel succes met je acties!
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2004, 01:05:47 pm door emmy »
Onderzoek alles..

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Echt delen als Christen
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2004, 02:28:59 pm »

quote:

emmy schreef op 12 juli 2004 om 13:03:
waarom daarover discussieren
waarom niet gewoon doen?
marjan; ga er niet vanuit dat alle christenen luxe leven
ik denk dat veel christenen die sober leven hier niet veel over spreken omdat het ook bescheiden mensen zijn.. ze willen zichzelf niet op de borst slaan. ik weet zeker dat er heel veel van die mensen zijn!!!
ik moet zeggen dat jouw opmerkingen mij best pijn doen, misschien kun je beter niet veroordelen als je niet alles weet.

Maar veel succes met je acties!

Beste Emmy, daarom had ik de toelichting ook toegevoegd!

Ik spreek hier tot mensen die nog nooit  b e w u s t   hebben nagedacht over het verschil tussen giften geven en je bewust delen. Hen hoop ik te bereiken. Daarom was onderstaande ook erbij geschreven: (nog even duidelijker gemaakt)

quote:

Ik wil niemand kwetsen of pijn doen, maar alleen de manier waarop men giften kàn geven eens op een àndere manier benaderen en die mensen wakker schudden die nog  n i e t  bewust met de aardse goederen verdeling bezig zijn.

Dus een ieder die dat al wel bewust doet of daar actief mee bezig is zal zich - naar mijn idee - niet aangesproken voelen, want hem vraag ik heel bewust  n i e t  om ondersteuning.

Dus mensen, voel je niet beledigd of verongelijkt. Dat is absoluut niet mijn bedoeling.
Ik hoop gewoon een groep te vinden die zich aangesproken voelt en er wat positiefs mee wil gaan doen, voor zichzelf en voor de ander.

It's just an other way of life!
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2004, 02:31:25 pm door Marjan Kroone »

Marnix

• Bekijk profiel
Echt delen als Christen
« Reactie #5 Gepost op: juli 13, 2004, 12:14:22 pm »

quote:

Denk aand e gelijkenis van de weduwe die haar laatste penning in de offerkist gooit... daar kun je moeilijk meer van vragen en al helemaal niet meer vanverwachten... maar al die rijken die er wel wat ingooien maar zelf veel meer houden hebben de mogelijheid er meer in te gooien.

Ik vraag me trouwens wel af of ik met de helft aan eten tijdens het sporten wel overeind blijf staan trouwens :) Maar ik kan idd af en toe wel es wat minder luxe leven.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Echt delen als Christen
« Reactie #6 Gepost op: juli 15, 2004, 09:45:47 am »
Op een ander forum kreeg ik veel reacties en daar heb ik dit geantwoord.

Hallo allemaal,

Ik heb een paar dagen niet gekeken en wat een reacties. Bedankt!

Toch wil ik even een en ander uitleggen en verduidelijken.

Ik weet heel goed dat er armoede is in NL en dat er ook plenty Christenen zijn die meer dan genoeg weggeven.

Ook zou je zoveel meer kunnen doen als de politiek en de bedrijven anders met hun geld omgaan. Helemaal mee eens.

Maar.................... Dat is niet de essentie van mijn oproep.

In mijn oproep wil ik vragen om te beginnen met delen vanuit je hart. Ik spreek mensen aan op persoonlijke titel.
Deel jij al volgens Zijn leer?

Dus bewust volgens de leer van Christus - en daarmee een groep broeders en zusters helpen.

Vooral dat bewuste, dat is het proces waar het mij om gaat.

En als je iedere dag 4 koppen koffie drinkt, is dat voor jou gezondheid teveel en als je
2 koppen vervangt door water snijdt het mes aan twee kanten.

Als je 6 T-shirts hebt en je loopt in de stad en hebt zin in een nieuwe, dan kun je ook -
nàdat je de lust hebt gevoeld om dat nieuwe T-shirt te kopen -
het geld in een potje te doen voor je project.
En dàt voelt goed hoor, dan heb je weer jezelf overwonnen voor Hem en met Hem.

Hij heeft niet voor niets deze verlokkingen uitgestald en een groot verschil gemaakt tussen arm en rijk.
Het is de schuld van ons mensen dat het gehandhaaft blijft en dat het uberhaupt bestaat. Er is geen honger nodig op de wereld, als wij zouden delen.
Wij krijgen hiermee van Hem de gelegenheid Zijn woord en daad te volgen.
Wat een ander doet moet een ander weten.

Dus maling hebben aan hoe fout de anderen het doen en hoe fout de politiek het doet en alleen met jezelf en met Zijn hulp, je sociaal Christelijke grondslag écht uitvoeren.

Ik zoek dus een groep mensen die bewust hieraan mee willen werken en het foute beleid van de grote heren naast zich neerleggen.
Want als we op hen wachten gebeurd er niets en bovendien: Zij hebben hun eigen verantwoording straks af te leggen en wij de onze.

Omdat wij voor ons werk geld nodig hebben én omdat ik weet dat er echt maar weinig mensen op
deze b e w u s t e manier iedere dag willen delen, doe ik deze oproep.

Dus niet aan de mensen die zelf arm zijn hier iin NL of die al zoveel geven.
Tenzij ze onbewust geven om het moeten geven.
Dan is het leuk als je geven een tijdje omgaat zetten in delen en kijken waar je je beter bij voelt.

Maar wat ik - jammergenoeg - wel geleerd heb de laatste 6 jaar is dat mensen die weinig hebben makkelijker delen dan mensen die veel bezit hebben. En vanuit andere organisaties hoor ik hetzelfde.

Blijkbaar is de god van het geld heel verleidelijk voor ons kleine mensen en kunnen wij nog steeds moeilijk afstand doen van hetgeen wij "zelf" verdiend hebben.

Ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen toelichten.
Dus voel je niet verplicht of aangesproken op een negatieve manier.

Het is alleen maar de bedoeling een eye-opener te zijn en wie weet werkt het uiteindelijk - hoe kleinschalig ook - twee kanten uit.

veel liefs,

Marjan
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2004, 10:21:14 am door Marjan Kroone »

ruth

• Bekijk profiel
Echt delen als Christen
« Reactie #7 Gepost op: juli 23, 2004, 10:25:11 am »
Hoi Marjan, jij vraagt de mensen in eenvoud te leven, koffie ,limonade en water je visite voor te zetten.
Aj ajaj. Zo deden mijn ouders dat vroeger ook en ik ben ook in eenvoud opgevoed. Maar voor visite kwam er toch altijd iets extra's in huis. Gastvrij heet dat. Tegenwoordig laat ik mensen bij mij thuis zelf uit de koelkast halen wat ze te drinken willen. Zelf drinken we geen fris, tenzij iemand van de visite daar erg prijs opstelt en de fles leeg moet.
Daarbij iets om te eten, zelfgemaakte koek of cake. Daar doe je je best voor om het te kunnen delen met anderen. En het is zo gemaakt als je verder geen lekkers in huis hebt. Ook fruit kun je delen, ik denk dat het Gods snoepjes zijn, en nootjes. Puur natuur.
Dat is toch geen luxe!
En waarom zou je de helft opeten? Om te lijnen? Waarom op eten bezuinigen, als je lijf het nodig hebt?
Je kunt dan beter op de luxe dingen een compromis sluiten. en er zijn er zat die er voor sparen,  om dat te kunnen bekostigen.Daar kun je overwegen wat belangrijker is.
Voor mij is delen niet zozeer het geld. Wij geven onze tienden , misschien iets meer dan dat maar om bewust aan delen denken, kijk ik zelf liever naar je dagelijkse omgang met de mensen. Als je dan toch de helft eet ,deel dan die andere helft aan je gast.

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Echt delen als Christen
« Reactie #8 Gepost op: augustus 18, 2004, 03:06:09 pm »
Hallo Ruth,

Jouw antwoord had ik niet eens gezien.

Tja, delen met je gasten doe je natuurlijk. En bij gasten haal je wat extra's in huis omdat het feest is dat ze komen! Heerlijk als er mensen komen die je niet vaak ziet en die je extra wilt onthalen.

Maar we hebben (wij althans) vaak mensen gewoon even op de koffie of weet ik wat.
De gewone inloop om het zo maar te zeggen.

En ik doel ook op onze eigen natje en droogje s'avonds en uiteraard ook de luxe artikelen.

Velen van ons zijn een slaaf van het genot. Ik op dit moment ook, maar even heel bewust.!

Zojuist een zak drop gekocht omdat ik over 4,5 week naar Benin vertrek en weet dat ik daar geen geld zal hebben - als het al is te krijgen in de bush..... - om mezelf op iets lekkers te trakteren.

Stom dat ik dat doe, maar ik wil deze dagen zo graag nog rijstepapjes en kwark eten en dropjes en chocolade en alle soorten fruit en groente en bruin brood met kaas en veel achter internet zitten - omdat ik dat straks allemaal niet meer kan doen. Is volgende week vast weer over ... je kent die perioden vast wel en nu geef ik er even extreem aan toe.

Dus voor mij is het een beetje afscheid nemen en - zo noemt mijn dochter het - vetlaagje kweken, straks vliegen de kilo's er weer af. Niet te veel, want ik ben al niet dik...

In iedergeval, een ieder moet doen wat hem goed dunkt, maar - dat schreef ik al elders - bewust delende Christenen zijn moeilijk te vinden. Veel mensen geven al veel en het verschil tussen geven en delen is groot maar heel moeilijk uit te leggen, laat staan uit te voeren.

vriendelijke groet, nog even vanuit Bedum,

Marjan

Nog even een toevoeging naar aanleiding van je opmerking : Als je dan deelt, deel dan met je gast aan tafel.

Jij kunt onze gast aan tafel zijn. Lees a.u.b. het stukje dat prof. Weijmar  Schultz heeft geschreven. Je kunt het vinden op onze site aktiebenin en dan onder samenwerkende partners.

Ik hoop dat wij - via internet - bij elkaar aan tafel mogen zitten zoals deze man het heeft beschreven in dat stukje.

Niet eens alleen om te delen, maar zoals hij beschrijft, omdat wij ook jullie steun nodig zullen hebben om onze werkzaamheden te volbrengen.

liefs,
Marjan
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2004, 03:10:05 pm door Marjan Kroone »

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Echt delen als Christen
« Reactie #9 Gepost op: augustus 19, 2004, 07:53:54 am »
Hallo Ruth,
Nog even een tweede keer, over het aan tafel zitten, die link die ik gisteren opeens zag in jouw woorden en die van onze beschermheer.

Ik kopieer het stuk wel naar deze site en hoop dat er velen - ook jij - met ons aan tafel willen gaan zitten in de toekomst.

Lieve groetjes,

Marjan

quote:

Het Groninger burgemeesterdiner van de Stichting Aktie Benin uit Bedum, heeft vrijdagavond 14 mei 2004 maar liefst in totaal € 11.676,15 opgebracht. Een geweldig resultaat!

Onder de gasten bevond zich de uit Brussel afkomstige cultureel attaché voor Benin, dhr. Thomas Ahohuendo. Een zeer vriendelijke grote man met een oogverblindend mooie ‘boubou’ aan, gemaakt van batikdoek, 'made in Helmond'………

Diezelfde avond nog had ik het genoegen met hem – bij mij thuis -  aan de keukentafel een pilsje te drinken.  Hij vertelde mij over de problemen in zijn land. Alles draait om een tekort aan middelen en de ongelijke strijd die Afrika moet leveren met de ontwikkelde wereld.

In die zogenaamde  'ontwikkelde wereld' worden op mondiaal niveau de economische spelregels bepaald en het is een illusie om te denken dat in de grote politiek onbaatzuchtigheid hoogtij viert.  Integendeel, het hemd is nader dan de rok, zie de kranten van de afgelopen week (!), en dat geldt ook ten opzichte van Benin. De mensen in Benin zullen zichzelf uit het moeras moeten trekken.

U kunt zich misschien voorstellen hoe moeilijk dat is, bijkans onmogelijk. Moeten wij hen dan maar aan hun (politieke) lot  overlaten en daarin berusten of moeten we doen als Marjan en Jetse die de woorden van Mahatma Ghandi letterlijk nemen: Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi). Niet iedereen kan dat, wil dat of is daartoe in staat. Hoeft ook niet. Maar iedereen kan Marjan en Jetse wel helpen, zowel in woord als in daad. Lees het volgende Afrikaanse gedichtje:

Wanneer je alleen onderweg bent,
kun je snel reizen.
Maar wanneer je samen bent,
zul je je bestemming bereiken.

Die bestemming ligt voor Marjan en Jetse in Benin en wij van de Stichting Aktie Benin, gaan met hen mee om - via hen - een bijdrage te leveren aan een betere gezondheidszorg ter plekke. Een uitgesproken kans die u absoluut niet moet laten lopen: rechtstreekse hulp zonder strijkstok en/of wervingskosten.

En via de Website www.aktiebenin.nl  blijft u nauwkeurig op de hoogte van hetgeen er met uw inbreng gebeurd is. U zit dan  als het ware bij hen aan de keukentafel net zoals de cultureel attaché van Benin Thomas Ahohuendo die vrijdagavond bij mij aan de keukentafel zat.

Dat geeft hen kracht en ik verzeker u,  het gezondheidscentrum in Boukombé komt er. En ook de alfabetiseringsprojecten in de regio komen er.  Mede met uw hulp en misschien wel het allerbelangrijkste 'made in Benin' .

Prof. dr. W.C.M. Weijmar Schultz
Beschermheer Aktie Benin
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2004, 07:54:56 am door Marjan Kroone »

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
Echt delen als Christen
« Reactie #10 Gepost op: september 04, 2004, 10:18:55 am »
Hallo allemaal,

Ik heb voor mezelf de knoop maar doorgehakt om alvast afscheid te nemen van de diverse forums waar ik bij rondzwerf. Dan kan ik alvast ontwennen  .

Het was een geweldige ervaring om jullie op deze manier te leren kennen en het was voor mij persoonlijk erg leerzaam om dit een tijdje mee te mogen maken. Ik ben heel blij met enkele diepere contacten die via het medium internet zijn ontstaan.

Zijn jullie geinteresseerd in het reilen en zeilen van deze dame dan kun je op http://www.aktiebenin.nl mijn wekelijkse column volgen en natuurlijk nog veel meer lezen over alle projecten.

Maar ook op dit forum zal ik mijn wekelijks column laten neerzetten. Het is zo leuk dat er altijd wel wat reactie is. Alleen kan ik dus moeilijk antwoorden op deze reacties.

Ik zou het echt heel leuk vinden af en toe een reactie in het gastenboek van Aktie Benin te krijgen, dat is dan een beetje mijn privé-chatboxje.

Natuurlijk kom ik af en toe hallo zeggen als ik in een internetcafé zit en ik hoop via de mail van sommige van jullie af en toe wat te horen.

Verder kan ik het niet laten om toch nog een keer dit topic naar boven te halen in de hoop dat er reactie komt.

Het allerbeste en moge God's zegen en liefde jullie vergezellen.

Liefs, Marjan