Bewust delen wat we hebben, als Christenen.
Laat ik voorop stellen, ik zoek natuurlijk geld om ons werk te kunnen doen in Benin. Mijn vertrek nadert met rasse schreden en nu kan ik nog even op forums kletsen over wat mij bezig houdt. Straks hoop ik 1 keer per week te kunnen mailen.......
Armoedebestrijding betekent niet alleen eten uitdelen en mensen afhankelijk maken van je.
Maar – in mijn beleving – mensen een betere toegang geven tot (basale) gezondheidszorg en onderwijs. Dan zijn zij minder vaak ziek, sterven er minder kinderen, kunnen zij zich ontwikkelen en voor zichzelf een betere woon - en werkomgeving creëren.
Het is allemaal heel, heel complex, deze armoede. Het heeft alles te maken met corruptie, macht, geld en goddeloosheid op deze wereld. Zelfs malaria is een van de oorzaken dat de armoede moeilijk bestreden kan worden.
Punt blijft echter het volgende:
Het over - , echt overgrote deel van de gelovigen - belijden hun geloof in de kerk en in woord, maar dragen het niet uit via Zijn daden. Zij geven regelmatig aan goede doelen omdat dat hoort – niet omdat zij bewust delen. Eigenlijk – diep in hun hart - hebben zij er (misschien wel terecht ?) geen vertrouwen in. Via de gift geven zij geven iets weg van de bovenste top van hun overdadige welvaart.
En natuurlijk - wat ongelovigen of anders gelovigen of theoretisch gelovigen doen moeten zij allemaal zelf weten! Niemand heeft en hoeft de verantwoording te nemen voor een ander of mag daar een oordeel over vellen. Ik vind ook dat iedereen vrij is dat te doen wat hij wil doen.
Maar wat ikzelf zo mis, in alle verhalen en discussies over God en Zijn woord, is de daadkracht van de Christenen. Het laten zién dat je in Zijn woord gelooft en naar Zijn voorbeeld leeft.
Ik weet het, we zijn allemaal mensen, we kunnen niet de hele wereld op onze schouders nemen en niet iedereen hoeft zo gek te zijn als ik.
Maar hoe zou het zijn als de Christenen nou eens werkelijk gingen delen. Uit ZIJN naam?
- Eet de helft van wat je normaal eet en je krijgt voldoende naar binnen.
- Koop de helft van de kleren die je normaal koopt en je hebt nog voldoende in de kast.
- Drink de helft van wat je normaal aan luxe drankjes drinkt en stap verder over op water en je
zult niet van de dorst omkomen.
- Leef in eenvoud, als je vrienden komen hoef je niet allerlei fris en drank in huis te hebben. Een
kop koffie of een glas fris is voldoende. Ook daarna is water een hartelijk welkom.
- Wil je uit eten voor 20 EURO en met een fles wijn? Neem iets dat de helft kost.
En stop al dat geld eens in een potje en geef dat weg aan een goed doel!
Zo ben ik begonnen de eerste jaren met mijn Aktie Benin.
Bewust alles wat ik deed iedere keer halveren.
En dan voelt het als délen!
Bewust delen.
Ik zoek 100 Christenen die op deze manier bewuster met hun eigen welvaart willen omgaan en het bespaarde geld structureel naar ons gaan overmaakten.
Want wat zouden wij dan een hoop kunnen doen.
Tevens zijn deze mensen welkom om – op eigen kosten - tijdens een vakantie ons project te bezoeken. Ik kan zelfs een rondreis regelen in Benin. Het is dan nl. ook jouw project!!
Maar als je wilt en je denkt toegevoegde waarde te hebben kun je ook een brief schrijven naar
fondationactionbenin@yahoo.fr om te kijken of je voor langere tijd bij ons kunt verblijven om te werken. Dan denk ik vooral aan medisch geschoolden en onderwijs/voorlichting. Voorwaarde is dan wel dat je op je in het Frans kunt converseren.
Bye de way, ook niet-Christenen kunnen reageren. Want ik ken ook heel wat niet-Christenen die hun positieve steentje bijdragen aan deze wereld.
Maar het feit dat ik - op dit Christelijke forum - Christenen aanspreek is omdat ik hoop hen wakker te kunnen maken en in de gelegenheid wil stellen de daad bij het woord te gaan voegen.
Ik ga dit op enkele forums plaatsen en ben heel benieuwd naar de reacties.
Vriendelijke groeten,
Marjan.
www.aktiebenin.nlToelichting:
Natuurlijk zijn er veel mensen die qua geven aan hun limiet zitten in Europa. Maar dat is niet waar ik naar zoek, naar mensen die hun limiet al geven of wat dan ook. Ook niet naar mensen die al heel bewust geven.
Ik zoek een club mensen die - heel bewust en met een verandering in hun manier van geven - Aktie Benin willen ondersteunen. Iedere gift is meer dan welkom.
Maar het lijkt mij zo leuk om een soort "vriendenclubje van Benin" op te richten die dus bewust met het "delen" bezig zijn.
Een reis naar onze projecten en door het land - uiteraard op eigen kosten - als vakantie dat juig ik alleen maar toe!
Het zorgt voor wat extra inkomen voor de locale bevolking en bovendien heb ik geen betere ambassadeurs dan diegene die bij ons zijn geweest.