Auteur Topic: Godsdienstles  (gelezen 7023 keer)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Gepost op: juli 13, 2004, 09:49:50 pm »
In het topic: "prentenboek over Jezus" werd een bijdrag van mij gewist, omdat het volgens de moderator niets met het thema te doen had. Mijn ekskuses aan alle die zich door mij gebruskeerd voelen. Er werd mij de raad gegeven "mijn" thema onder een nieuw topic te beginnen. Dat doe ik dus nu.

Ik weet niet hoe dat in Nederland uitziet, maar in Duitsland en Belgie bestaat er zoiets als "godsdienstles". Daar worden kinderen, die nog niets van het leven weten, geconfronteerd met "waarheden" die ze nergens kunnen controleren. Volgens mij zou het veel beter zijn als de kinderen met alle godsdiensten zouden geconfronteerd worden. Dan zouden ze zelf kunnen uitzoeken, welke nu de "juiste" is. Zij zouden ook veel meer begrip hebben voor mensen met een andere religieuze opvatting. Wat denken julie hierover?

Sarah

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #1 Gepost op: juli 13, 2004, 09:55:01 pm »
2 vraagjes:

Wat is 'gebruskeerd' :?
Bent u christen?

Zo niet snap ik uw vraag, en wil ik u troosten met het feit dat ze filosofie op basisscholen gaan geven.
Zo wel, waarom denk je dat er te weinig aandacht aan die vakken besteed wordt?
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #2 Gepost op: juli 13, 2004, 10:08:16 pm »

quote:

Sarah schreef op 13 juli 2004 om 21:55:
2 vraagjes:

1) Wat is 'gebruskeerd' :?
2) Bent u christen?

3) Zo niet snap ik uw vraag, en wil ik u troosten met het feit dat ze filosofie op basisscholen gaan geven.
Zo wel, waarom denk je dat er te weinig aandacht aan die vakken besteed wordt?

1) Ekstra in de woordenboek gekeken (Duits - Nederlands) Het is Nederlands. Waarscheinlijk ongebruikelijk. "Bruskeren" doe je iemand, wanneer je iemand door een uitspraak kwetst.
2) Neen. Vroeger katholiek opgevoed en dan zelf mijn weg gezocht.
3) In plaats, of neven godsdienstles?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #3 Gepost op: juli 13, 2004, 10:08:46 pm »
Denk dat je er niet vrolijk van wordt.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #4 Gepost op: juli 13, 2004, 10:08:58 pm »

quote:

vrolijke schreef op 13 juli 2004 om 21:49:
In het topic: "prentenboek over Jezus" werd een bijdrag van mij gewist, omdat het volgens de moderator niets met het thema te doen had. Mijn ekskuses aan alle die zich door mij gebruskeerd voelen. Er werd mij de raad gegeven "mijn" thema onder een nieuw topic te beginnen. Dat doe ik dus nu.

Ik weet niet hoe dat in Nederland uitziet, maar in Duitsland en Belgie bestaat er zoiets als "godsdienstles". Daar worden kinderen, die nog niets van het leven weten, geconfronteerd met "waarheden" die ze nergens kunnen controleren. Volgens mij zou het veel beter zijn als de kinderen met alle godsdiensten zouden geconfronteerd worden. Dan zouden ze zelf kunnen uitzoeken, welke nu de "juiste" is. Zij zouden ook veel meer begrip hebben voor mensen met een andere religieuze opvatting. Wat denken julie hierover?
Een ouder belooft bij de kinderdoop/opdragen dat zij het kind in de chr. leer zullen onderwijzen, en niet in alle godsdiensten.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Sarah

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #5 Gepost op: juli 13, 2004, 10:12:59 pm »
edit: ik was offtopic
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 10:15:00 pm door Sarah »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #6 Gepost op: juli 13, 2004, 10:13:23 pm »

quote:

Mientje schreef op 13 juli 2004 om 22:08:
[...]

Een ouder belooft bij de kinderdoop/opdragen dat zij het kind in de chr. leer zullen onderwijzen, en niet in alle godsdiensten.

Zou je het niet eerlijker vinden wanneer het kind dat zelf mag uitzoeken. Als het de "juiste" weg is, zal het er vanzelf opkomen.
Is het niet eerder zo, dat de religionen zichzelf willen beschutten?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #7 Gepost op: juli 13, 2004, 10:14:26 pm »
Het lijkt me onmogelijk dat kinderen wel kunnen bepalen wat de waarheid is, terwijl volwassenen dat niet blijken kunnen. Hoe zouden die kinderen dat moeten 'controleren' dan?

Maar kennis van andere religies is nooit verkeerd natuurlijk.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #8 Gepost op: juli 13, 2004, 10:17:28 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 10:19:12 pm door vrolijke »

Sarah

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #9 Gepost op: juli 13, 2004, 10:19:32 pm »
Hey tof. En m'n excuses. Ik dacht dat er meer achter zat. Maarja ik had het kunnen weten.
Waar komt u vandaan?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #10 Gepost op: juli 13, 2004, 10:21:44 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 13 juli 2004 om 22:14:
Het lijkt me onmogelijk dat kinderen wel kunnen bepalen wat de waarheid is, terwijl volwassenen dat niet blijken kunnen. Hoe zouden die kinderen dat moeten 'controleren' dan?

Maar kennis van andere religies is nooit verkeerd natuurlijk.
Als ze met verschillende religies worden geconfronteerd kunnen ze het eerder. (Ook volwassenen.)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #11 Gepost op: juli 13, 2004, 10:23:58 pm »

quote:

vrolijke schreef op 13 juli 2004 om 22:13:
[...]

Zou je het niet eerlijker vinden wanneer het kind dat zelf mag uitzoeken. Als het de "juiste" weg is, zal het er vanzelf opkomen.
Is het niet eerder zo, dat de religionen zichzelf willen beschutten?

Daarom staan wij achter de volwassendoop, dan hebben ze zelf de gelegenheid gehad om verder te zoeken, maar de fundamenten van het geloof leren de ouders.

en dit is echt niet off topic
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #12 Gepost op: juli 13, 2004, 10:30:57 pm »

quote:

Mientje schreef op 13 juli 2004 om 22:23:
[...]

Daarom staan wij achter de volwassendoop, dan hebben ze zelf de gelegenheid gehad om verder te zoeken, maar de fundamenten van het geloof leren de ouders.

en dit is echt niet off topic

Tenminste positiever als bij de katholieken. Maar je hebt eigenlijk weinig keuze in je leven.
Mijn kleinzoon (leeft in Belgie) was niet gedoopt. Mijn dochter had daardoor wel een hoop problemen met haar schoonouders. Mijn dochter is net als ik eerder "agnostiker".
Mijn kleinzoon kwam vorig jaar naar huis met de vraag: "mag ik mijn comunie doen". Het hele leefmilieu speelt natuurlijk een grote rol bij zijn beslissing. (Hij mocht overigens)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #13 Gepost op: juli 13, 2004, 10:32:19 pm »

quote:

vrolijke schreef op 13 juli 2004 om 22:21:
Als ze met verschillende religies worden geconfronteerd kunnen ze het eerder. (Ook volwassenen.)
Als ze op die manier opgevoed worden lijkt het me sterk dat ze ooit overtuigd voor een bepaalde godsdienst zullen kiezen. Je leert ze immers van jongs af aan dat de godsdiensten gelijkwaardig zijn. Dat is ook een vorm van indoctrinatie. Het is onmogelijk om kinderen zonder ideologie op te voeden.

En volwassenen die met veel verschillende religies geconfronteerd worden zullen waarschijnlijk wat voorzichtiger worden met hun oordelen over anderen, maar van geloof veranderen lijkt me sterk. Eerlijk gezegd. De ideologie / het geloof waar je mee opgegroeid bent zit toch het diepst. Ik zou van (bijvoorbeeld) het boeddhisme of de islam nooit zoveel kunnen leren als ik nu van het christendom weet.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #14 Gepost op: juli 13, 2004, 10:32:28 pm »

quote:

Picardijn schreef op 13 juli 2004 om 22:08:
Denk dat je er niet vrolijk van wordt.
Moet ik dit verstaan?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #15 Gepost op: juli 13, 2004, 10:38:04 pm »

quote:

Nou als men op de bassisschool al dilema's voor gaat leggen aan kinderen dan kan men daar behoorlijk door gefrustreerd raken. Het is absoluut niet verkeerd om enige uitleg te verschaffen over andere geloven, maar men moet niet op jonge leeftijd mensen met een voorgevormde mening dilema's uit laten leggen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #16 Gepost op: juli 13, 2004, 10:40:06 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 13 juli 2004 om 22:32:
[...]

Eerlijk gezegd. De ideologie / het geloof waar je mee opgegroeid bent zit toch het diepst. Ik zou van (bijvoorbeeld) het boeddhisme of de islam nooit zoveel kunnen leren als ik nu van het christendom weet.
Religie heeft ook veel te maken met folklore en tradities. Niet voor niets overnemen missionarissen de feestdagen van de "heidenen". Dat was hier in Europa ook niet anders in het begin van het christendom.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #17 Gepost op: juli 13, 2004, 10:44:14 pm »
Er zit een verschil tussen religie en geloof. Ik vind het niet verkeerd als kinderen godsdienstonderricht krijgen op school. In Nederland is het zo dat als je godsdienst krijgt, je niet alleen iets krijgt over het christendom, maar over alle religies.
Aan je kinderen leren dat God niet bestaat en dat religie iets is voor mensen die geestelijk niet helemaal sterk staan is ook een vorm van godsdienstonderricht. Je kweekt er voornamelijk haat tegen gelovige mensen mee. (Deden mijn ouders, voor het resultaat: zie mijn broer)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #18 Gepost op: juli 13, 2004, 10:47:37 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 13 juli 2004 om 22:44:
Er zit een verschil tussen religie en geloof. Ik vind het niet verkeerd als kinderen godsdienstonderricht krijgen op school. In Nederland is het zo dat als je godsdienst krijgt, je niet alleen iets krijgt over het christendom, maar over alle religies.
Aan je kinderen leren dat God niet bestaat en dat religie iets is voor mensen die geestelijk niet helemaal sterk staan is ook een vorm van godsdienstonderricht. Je kweekt er voornamelijk haat tegen gelovige mensen mee. (Deden mijn ouders, voor het resultaat: zie mijn broer)

In Duitsland moet je voor een bepaalde godsdienst kiezen. Je kan ook ethik kiezen. Het is nooit goed als je haat predikt. (Eender tegen wie)
Wat is er met je broer?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #19 Gepost op: juli 13, 2004, 10:51:12 pm »
Die vindt geloof en vorm van zwakzinnigheid en mensen die geloven zijn een soort 'Untermenschen', die ongeveer gelijk staan aan zwakzinnigen. Ikzelf ben van kinds af aan behoorlijk recalcitrant geweest en sinds ik christen ben voert mijn familie een soort van koude oorlog tegen mij.

Ik ken het Duitse systeem, ik vind persoonlijk dat je kerk en staat moet scheiden. Een staat kan geen geloof opleggen of mensen dwingen een geloof te kiezen. Daar moeten mensen vrij in zijn. Mensen die geloven dienen mensen die niet geloven te respecteren en mensen niet geloven moeten gelovige mensen evenzo respecteren.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 10:52:48 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #20 Gepost op: juli 13, 2004, 11:18:58 pm »

quote:

Sarah schreef op 13 juli 2004 om 22:19:
Hey tof. En m'n excuses. Ik dacht dat er meer achter zat. Maarja ik had het kunnen weten.
Waar komt u vandaan?
Je kan mij een mailtje sturen. Mijn mail-adres staat bij mijn gegevens.

salt

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #21 Gepost op: juli 14, 2004, 12:05:04 am »
beste vrolijke,

op zich ben ik het best met je eens. het 'eerlijkheidsgevoel' ligt wel redelijk in onze (over het algemeen) democratische aard. het is, ben ik bang alleen, nogal moeilijk realiseerbaar. ten minste... als je volledig wilt zijn. ikzelf ben 17 jaar, christelijk opgevoed. op school heb ik de eerste 5 jaar vwo het christendom en jodendom in 3 jaar behandeld, de islam het boedhisme en hindoeisme in 1 jaar, en het laatste jaar filosofie. dat alles 1 a 2 uurtjes per week. de basisschool nog maar even buiten beschouwing te laten. Een schooljaar telt 40 weken. dat maakt zo'n totaal van 200 uur godsdienstles. 200 uur!! weet je hoeveel ik van wereldbeschouwing heb gehoord? echt helemaal NIETS!!!! agnosticisme zoals jij zonet even noemde bijv... helemaal NIET aan bod gekomen. postmodernisme? wat is dat? ik heb niets geleerd over occultisme, mysticisme, sjamanisme, vrijmetselarij, de katharen, gnostici, rozekruisers, mormonen, etc. wat betreft het christendom... ook niet veel. alleen heel oppervlakkige gedachten, de bijbel, het verschil tussen katholieke en hervormde kerk... nog niet eens alle hoofdstromingen die behandelt zijn. en dan de evolutieleer. het enige dat daar mee gedaan is, is het volgende; we kregen een betoog van de leraar waarom de evolutietheorie niet zou kloppen. alsof de evolutietheorie per definitie de verdringer van de christelijke god zou zijn(daar overigens ook geen woor dover!). dit in de 2e klas. in de 4e klas kregen we pas wat nadere uitleg over de theorie zelf. overigens ook niet volledig, maar goed. tijdens die 20 minuten van die leraar met zijn goede bedoelingen, die de evolutieleer zelf niet volledig begrepen had (begrijp ik nu) geen enkel argument voor. alles vreselijk subjectief!
maar goed ik draai door geloof ik :-) . het komt er op neer dat ik op school in die 200 uur amper iets geleerd heb. nu, na veel gelezen te hebben over stof die me wat meer interesseert moet ik concluderen dat de werkelijkheid heel wat groter is dan dat een schoolleraar in 5 jaar kan vertellen, en ook heel wat moeilijker dan dat een KIND kan bevatten. het is allemaal wel leuk en aardig zo'n gedachte... maar waarom denk jij dat boedhistische monnikken hun hele leven lang zitten te mediteren? omdat ze een glimp van die goddelijkheid willen opvangen. om op hun eigen schouders te gaan staan. dingen waar te nemen, die niet te beschrijven zijn.... en hoe wil jij dat aan basischool leerlingen duidelijk proberen te maken? om een leer echt te begrijpen moet je het m.i. ervaren hebben!

salt

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #22 Gepost op: juli 14, 2004, 12:14:12 am »
ik wil er graag nog even aan toevoegen dat het niet raadzaam is het geloof voor kinderen te vereenvoudigen. de christelijke god krijgt veels te vaak het 'mannetje met de grijze baard dat op een wolk zit en naar beneden staart' beeld toegewezen. zelfs volwassenen hebben (naar mijn ondervindingen) nog moeite zich een enigzinds fatsoenlijk beeld van god te vormen... (waarbij ik overigens niet wil beweren dat het mogelijk is god daadwerkelijk te doorgronden. zelfs niet door je hele leven te mediteren....)

marijma

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #23 Gepost op: juli 14, 2004, 12:53:27 am »

quote:

Kinderen worden sowieso opgevoed met "waarheden"....Ouders voeden kinderen toch op met de waarden en normen die ZIJ hebben en bepaalde ideeën die ZIJ hebben...
Maar ik dacht dat Godsdienstles niet op de zgn. openbare scholen wordt gegeven?? Of heb ik dat verkeerd...
En vrolijke...begrijp ik nu dat er met godsdienstles in Duitsland voornamelijk christelijke opvattingen gegeven worden?
Dan begrijp ik op zich je point wel, ik zou het zelf niet fijn vinden als mijn kind voornamelijk boedhistische of mormoonse opvattingen op school zou krijgen. Maar ik weet niet zeker of godsdienstles nou wel of niet wordt gegeven op een openbare school maar als het niet wordt gegeven dan hebben ouders toch wel de vrijheid om er wel of niet voor te kiezen. Ik ken ouders die aan God noch gebod doen maar het op zich wel fijn vinden als hun kind christelijke waarheden hoort , al was het alleen maar omdat onze samenleving er al eeuwen op gebaseerd is en gewoon een stuk opvoeding voor hen betekent.
Dat hoeft niet negatief te zijn...
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #24 Gepost op: juli 14, 2004, 07:31:48 am »

quote:

salt schreef op 14 juli 2004 om 00:14:
ik wil er graag nog even aan toevoegen dat het niet raadzaam is het geloof voor kinderen te vereenvoudigen. de christelijke god krijgt veels te vaak het 'mannetje met de grijze baard dat op een wolk zit en naar beneden staart' beeld toegewezen. zelfs volwassenen hebben (naar mijn ondervindingen) nog moeite zich een enigzinds fatsoenlijk beeld van god te vormen... (waarbij ik overigens niet wil beweren dat het mogelijk is god daadwerkelijk te doorgronden. zelfs niet door je hele leven te mediteren....)
Als ik theologen vraag, waarom ze het altijd zo vertellen, alhoewel ze weten dat het larie en apekool is, antwoorden die mij: "We moeten het zo vertellen opdat de mensen het anders niet begrijpen". Ik vraag mij dan af, of het niet belangrijker is, "de waarheid" (of tenminste niet zo grof gelogen) mee te delen. Volgens mij gaat het er hun meer om, zo veel magelijk "schaapjes" voor hun kudde te ronselen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #25 Gepost op: juli 14, 2004, 09:23:21 am »
Hoi Vrolijke!

Jouw idee over onderwijs in andere godsdiensten is heel logisch vanuit jouw standpunt. Ik hoop dat je inziet dat het alleen vanuit het standpunt van een atheist logisch is. Wanneer je een godsdienst aanhangt en gelooft dat dat de waarheid is, welke godsdienst dat ook mag zijn, dan snijdt je idee geen hout meer.

Als christen wil je niets liever dan dat je kinderen God leren kennen en Hem dienen.

Wanneer je zegt dat dat niet goed is, omdat kinderen zélf moeten beslissen of ze bij God willen horen en zélf "hun" waarheid moeten vinden, dan klinkt dat voor een christen net zo als je kinderen geen zwemles geven omdat ze dat zelf moeten beslissen.

Als kinderen achttien zijn en ze gaan het huis uit dan hebben ze zelf verantwoordelijkheid over hun leven, zoals bijvoorbeeld gezond eten, daar heb je dan als ouder niets meer over te zeggen, maar zolang ze onder jouw verantwoordelijkheid vallen heb je de plicht ze naar beste kunnen te voeden.

In dat licht zie ik ook het godsdienstonderwijs.

Een kind van niet-gelovige ouders zou niet gedwongen moeten worden godsdienstonderwijs te ondergaan, maar zelfs voor hen zou het imo goed zijn al was het alleen maar om ze inderdaad met verschillende geloven kennis te laten maken.

Christelijke kinderen mogen uiteraard best horen wat moslims geloven, maar ik zou ze er wel bij vertellen dat, naar wat ik geloof, moslims het bij het verkeerde eind hebben. Net zoals jij aan je kinderen zou vertellen dat zowel christenen als moslims het mis hebben.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 09:23:44 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #26 Gepost op: juli 14, 2004, 10:09:38 am »
Bumblebee (en anderen natuurlijk ook)
Ik kan als christen best meegaan in de ideeën van Vrolijke.
Thuis kan een kind de christelijke beginselen meekrijgen.
Natuurlijk kan dit ook op school, maar ik denk dat het niet geheel onlogisch is om een kind op school breder te oriënteren. Thuis kan er dan over het op school gehoorde/geleerde gepraat worden, waardoor ook de andere gezinsleden nog eens extra bepaald worden bij hun geloof(sbeginselen).
Zo staan mijn vrouw en ik best open voor onderwijs via bijv de Vrije School, ook al omdat de lesmethode in het algemeen daar anders is dan op de christelijke scholen. Helaas weten we wel dat er dan binnen de GKV-kringen al snel een positie als buitenstaander kan groeien voor ons kind. En het is maar de vraag of we dat ons kind aan willen doen, want zij kan daar aardig door beschadigd worden, zo weten wij beiden uit ervaring. Toch jammer dat je keus op deze manier belemmerd wordt.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #27 Gepost op: juli 14, 2004, 10:21:15 am »
quote:
HenkG schreef op 14 juli 2004 om 10:09:
Bumblebee (en anderen natuurlijk ook)

Zo staan mijn vrouw en ik best open voor onderwijs via bijv de Vrije School, ook al omdat de lesmethode in het algemeen daar anders is dan op de christelijke scholen. Helaas weten we wel dat er dan binnen de GKV-kringen al snel een positie als buitenstaander kan groeien voor ons kind. En het is maar de vraag of we dat ons kind aan willen doen, want zij kan daar aardig door beschadigd worden, zo weten wij beiden uit ervaring. Toch jammer dat je keus op deze manier belemmerd wordt.

Tja, als alle kinderen in de kerk naar de ene school gaan, en jullie kind naar de andere, dan is het niet meer dan logisch dat ze er een beetje buiten valt, simpelweg omdat de andere kinderen elkaar beter kennen. Daar is heus geen boze opzet of een bewuste "belemmering van keuze" bij.

Niemand dwingt je om je kind naar een christelijke school te sturen. Dat is je eigen keus. En het risico dat je kind de andere kinderen in de kerk minder goed zal kennen omdat ze hen niet op het speelplein tegenkomt, ja dat is óók je eigen keus.

Beetje flauw om dan te zeggen "toch jammer dat onze keus belemmerd wordt" en op die manier de "schuld" van het eventueel buitenstaander-worden van jullie kind bij de GKV te leggen. Alsof ze jullie expres in jullie "keus willen belemmeren". Als je kind niet naar school gaat met de andere kinderen van de kerk, is het een logisch gevolg dat ze met hen minder contact heeft.

Ik kan me je gevoel wel voorstellen hoor, heb zelf geen kinderen maar ik zou ze denk ik ook niet naar een gereformeerde school sturen. Wél naar een christelijke, omdat kinderen op jonge leeftijd in mijn ogen "beschermd" mogen worden tegen allerlei invloeden als ze nog op een kwetsbare leeftijd zijn  

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #28 Gepost op: juli 14, 2004, 12:06:09 pm »
quote:
Bumblebee schreef op 14 juli 2004 om 10:21:
[...]Niemand dwingt je om je kind naar een christelijke school te sturen. Dat is je eigen keus. En het risico dat je kind de andere kinderen in de kerk minder goed zal kennen omdat ze hen niet op het speelplein tegenkomt, ja dat is óók je eigen keus.

Beetje flauw om dan te zeggen "toch jammer dat onze keus belemmerd wordt" en op die manier de "schuld" van het eventueel buitenstaander-worden van jullie kind bij de GKV te leggen. Alsof ze jullie expres in jullie "keus willen belemmeren". Als je kind niet naar school gaat met de andere kinderen van de kerk, is het een logisch gevolg dat ze met hen minder contact heeft.

Ik zeg ook niet dat ik het erg vind dat er minder contact is met de kinderen die wel op de GKV-school zitten. Waar ik het over heb, is dat zo'n kind dan zelfs snel nagewezen wordt alsof hij/zij een zondaar is. Ik weet dat dit gebeurt en hierover maak ik mij dus zorgen.

Dat betekent niet dat ik de GKV de schuld geef ergens van. Ik constateer alleen maar dat, als je hem/haar niet mee laat doen met een groep andere kinderen uit de buurt of van de eigen kerk of iets dergelijks, je kind al snel in een hokje gezet wordt door de andere kinderen. Dit heeft niets met de kerk te maken, maar meer met mentaliteit van kinderen/ouders/maatschappij (want waar ligt het probleem nu echt?).
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #29 Gepost op: juli 14, 2004, 12:41:01 pm »
quote:
HenkG schreef op 14 juli 2004 om 12:06:
Waar ik het over heb, is dat zo'n kind dan zelfs snel nagewezen wordt alsof hij/zij een zondaar is. Ik weet dat dit gebeurt en hierover maak ik mij dus zorgen.
Dat betekent niet dat ik de GKV de schuld geef ergens van. Ik constateer alleen maar dat, als je hem/haar niet mee laat doen met een groep andere kinderen uit de buurt of van de eigen kerk of iets dergelijks, je kind al snel in een hokje gezet wordt door de andere kinderen.

Ja, dat is inderdaad heel erg kwalijk als dat gebeurt, dat ben ik met je eens.  
Heb je dit zelf meegemaakt? Belachelijk.

Sterkte met de keus voor een school.

Iris

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #30 Gepost op: juli 14, 2004, 12:54:56 pm »
Ik ben dus zo iemand die Godsdienstles heeft gehad waar ik leerde over verschillende religies. Ik kan niet voor anderen spreken, maar het bood mij totaal geen houvast als kind. Ik wilde ergens bijhoren, maar hoorde nergens bij, ik wist van alle religies wel wat af, maar niks werd echt uitgediept.
Ik ben dus van mening dat ouders hun kinderen houvast moeten bieden, een stevig fundament. Zij kunnen, wanneer zij volwassen zijn, altijd nog veranderen van gedachte.
Het Christelijk geloof raakt mij zeer en daarom is dat hetgeen ik mijn kinderen wil meegeven. Ik wil geen "vage" ouder zijn (zoals mijn ouders waren) die "alles" wel best vonden. Ik wil mijn kind meegeven wat ik belangrijk vind in het leven. Uiteraard niet op een dwingende manier, maar op een speelse manier. In de hoop dat het gelukkige mensen worden met een hart voor hun medemens.

Iris

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #31 Gepost op: juli 14, 2004, 02:41:07 pm »

quote:

Iris schreef op 14 juli 2004 om 12:54:
Ik ben dus zo iemand die Godsdienstles heeft gehad waar ik leerde over verschillende religies. Ik kan niet voor anderen spreken, maar het bood mij totaal geen houvast als kind. Ik wilde ergens bijhoren, maar hoorde nergens bij, ik wist van alle religies wel wat af, maar niks werd echt uitgediept.
Ik ben dus van mening dat ouders hun kinderen houvast moeten bieden, een stevig fundament. Zij kunnen, wanneer zij volwassen zijn, altijd nog veranderen van gedachte.
Het Christelijk geloof raakt mij zeer en daarom is dat hetgeen ik mijn kinderen wil meegeven. Ik wil geen "vage" ouder zijn (zoals mijn ouders waren) die "alles" wel best vonden. Ik wil mijn kind meegeven wat ik belangrijk vind in het leven. Uiteraard niet op een dwingende manier, maar op een speelse manier. In de hoop dat het gelukkige mensen worden met een hart voor hun medemens.

Iris
Wat er weer eens op wijst, dat Godsdienst meer met folklore en traditie te doen heeft.

Pugna

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #32 Gepost op: juli 14, 2004, 02:50:46 pm »
Tegen.

Kinderen, zeker die op de basisschool, moeten niet aan ketterijen en valse godsdiensten worden blootgesteld.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #33 Gepost op: juli 14, 2004, 03:02:25 pm »
quote:
vrolijke schreef op 14 juli 2004 om 14:41:
Wat er weer eens op wijst, dat Godsdienst meer met folklore en traditie te doen heeft.

Dat bewijs zie ik niet, en heb je behalve dit zinnetje niets anders te antwoorden aan alle mensen die hun best hebben gedaan in dit topic? (Mijn lange antwoord bijvoorbeeld, zie een stuk naarboven)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #34 Gepost op: juli 14, 2004, 03:03:46 pm »
quote:
(...)

Volgens mij is Vrolijke nog niet goed het NL systeem uitgelegd.
In NL kennen we 'opnbare scholen' en 'scholen-met-een-ideologie'. Laatste categorie bestaat vooral uit scholen met een religieuze achtergrond. Die hebben een grondslag van waaruit ze lesgeven, kinderen accepteren en docenten accepteren. Wil je dus je kinderen 'neutraal' opvoeden, dan moet je ze naar een openbare school sturen. Daar krijg je wellicht wel 'religieles' maar dan meer als over een curieus verschijnsel (heb ik geen ervaring mee).

Ouders die hun kinderen in de GKv laten dopen, beloven daarbij hun kinderen 'hun doop te leren verstaan' en op te voeden volgens het geloof. Dus sturen die ouders hun kinderen naar een gereformeerde school. En ja, daar horen ze alleen gereformeerde dingen. Soms is dat eenzijdig of ronduit gekleurd. Maar dat kan zo'n kind later prima relativeren (ik wel, iig).

Als ouder moet je doen wat goed is voor je kind. In het ene geval betekent dit dat een kind 'religieus neutraal' opgevoed zal worden, in het andere geval dat ze christelijke/islamitische/joodse/... waarden meekrijgen. Ik zie het probleem niet zo.
Wel vind ik dat er recht gedaan moet worden aan andere overtuigingen, ook als er voor 1 godsdienst gekozen wordt (dit in het kader van: Gij zult geen valsch getuigenis spreken).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #35 Gepost op: juli 14, 2004, 03:25:54 pm »
quote:
elle schreef op 14 juli 2004 om 15:03:
[...]

Volgens mij is Vrolijke nog niet goed het NL systeem uitgelegd.
In NL kennen we 'opnbare scholen' en 'scholen-met-een-ideologie'. Laatste categorie bestaat vooral uit scholen met een religieuze achtergrond. Die hebben een grondslag van waaruit ze lesgeven, kinderen accepteren en docenten accepteren. Wil je dus je kinderen 'neutraal' opvoeden, dan moet je ze naar een openbare school sturen. Daar krijg je wellicht wel 'religieles' maar dan meer als over een curieus verschijnsel (heb ik geen ervaring mee).

Op openbare scholen wordt geen godsdienstonderwijs gegeven. Wel op protestants-christelijke scholen, daar krijg je van alles een beetje.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #36 Gepost op: juli 14, 2004, 03:46:35 pm »
Oja: Godsdienstles is een extraatje. De overheid bepaald het vaste pakket aan lessen en uren die daarin lesgegeven moeten worden, zowel op openbare als op bijzondere scholen. Als een school per se les in een godsdienst wil geven, dan moet dat buiten die uren om. Op de middelbare school is 'maatschappijleer' op een gegeven moment verplicht, maar dat behandelt veel meer dan alleen godsdienst.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Iris

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #37 Gepost op: juli 14, 2004, 04:14:31 pm »
quote:
[...]

Hoezo?
Wat bedoel je daarmee?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #38 Gepost op: juli 14, 2004, 04:14:36 pm »
Als ik julie goed versta, bestaat er in Nederland geen van "staats-wege" godsdienstonderricht. Hier in Duitsland zijn de godsdienstlessen in het "normaal" uurrooster. Als de "nieuwe" deelstaten erbij kwamen wilden de oficiele kerken, dat dit ook dadelijk daar werd overgenomen. Voor zover ik weet bestaat daar alleen "ethik"-les. (Precies weet ik het niet, ik heb geen kinderen die hier naar school gaan).
Ik wil nog eens herhalen wat ik al eens tevoren heb gezegd over mijn kleinzoon.
Van thuis uit geen godsdienst. Maar vorig jaar wilde hij zijn komunie doen. (Volgens mij om "erbij" te horen.) Hij doet echt overtuigt. Zijn moeder laat hem natuurlijk doen. (Spreekt er niet voor of niet tegen)

Iris

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #39 Gepost op: juli 14, 2004, 04:17:09 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 14 juli 2004 om 15:25:
[...]

Op openbare scholen wordt geen godsdienstonderwijs gegeven. Wel op protestants-christelijke scholen, daar krijg je van alles een beetje.

Jawel hoor, op mijn (openbare) school kon ik vroeger kiezen uit humanistisch vormingsonderwijs of Godsdienstlessen.
En dat gebeurt nog steeds op openbare scholen.

Iris
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 04:19:16 pm door Iris »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #40 Gepost op: juli 14, 2004, 04:19:13 pm »
Dat bijna niemand in Nederland godsdienstonderwijs krijgt (op die mensen die op bijzonder onderwijs zitten na dan) is goed te merken bij de alpha-studies op de universiteit. Dan moeten er boeken uit allerlei tijdperken geanalyseerd worden en bijna niemand weet iets van godsdienst af. Dus worden er op de universiteit alsnog extra vakken (verplicht!!) gegeven om die leemten in de kennis bij te spijkeren.
Als je niks van godsdienst weet, snap je je eigen geschiedenis niet eens, inclusief de kunst- en literatuurgeschiedenis.
Soms denk ik dat men bang is om godsdienstles te geven, enige leerlingen zouden weleens geïnteresseerd kunnen raken in het geloof, en dat moet natuurlijk niet op een openbaren school .

@Iris: op mijn openbare school niet. Als het al over godsdienst ging, dan was het voornamelijk negatief. Want "we" wisten nu wel beter...
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 04:20:21 pm door Roodkapje »

Iris

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #41 Gepost op: juli 14, 2004, 04:20:21 pm »
delete
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 04:22:22 pm door Iris »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #42 Gepost op: juli 14, 2004, 04:21:23 pm »
quote:
vrolijke schreef op 14 juli 2004 om 16:14:
Ik wil nog eens herhalen wat ik al eens tevoren heb gezegd over mijn kleinzoon.
Van thuis uit geen godsdienst. Maar vorig jaar wilde hij zijn komunie doen. (Volgens mij om "erbij" te horen.) Hij doet echt overtuigt. Zijn moeder laat hem natuurlijk doen. (Spreekt er niet voor of niet tegen)

Nou prima toch, lijkt me precies wat jij wil  

Ouders geloven niet, maar kind heeft eigen keus gemaakt voor communie.
Waarom zou dat nu ineens zijn "om erbij te horen" en zou dit niet het geval zijn wanneer een kind van gelovige ouders zou besluiten géén communie te doen?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #43 Gepost op: juli 14, 2004, 04:21:44 pm »
Op sommige wel, op de meeste niet. Zoals elle al zei: het hoort niet tot het vaste vakkenpakket. Ik ken in mijn omgeving bijna geen openbare middelbare scholen waar godsdienstonderwijs gegeven wordt.

@Bumblebee: hadden ze bij jullie op school ook godsdienstles? Of heb ik echt op een hele openbare school gezeten?
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 04:22:29 pm door Roodkapje »

Iris

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #44 Gepost op: juli 14, 2004, 04:22:55 pm »
Oké, ik doelde op het basisonderwijs.  

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #45 Gepost op: juli 14, 2004, 04:25:19 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 14 juli 2004 om 16:21:
@Bumblebee: hadden ze bij jullie op school ook godsdienstles? Of heb ik echt op een hele openbare school gezeten?

Ik heb op een christelijke school gezeten    (iets weten over de bijbel was volgens mijn ouders uit cultureel oogpunt belangrijk maar ik hoefde nooit m'n versje te leren van ze    ) op de openbare school in ons dorp konden ze volgens mij kiezen tussen godsdienst en iets anders, maatschappijleer achtig iets. Ik weet het niet meer.

Sarah

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #46 Gepost op: juli 14, 2004, 04:32:19 pm »
Bij godsdienst knipten we hartjes uit het gordijn edit: en dingen die te gek voor woorden zijn Dat vrouwtje wat ons les gaf kwam ik vorig weekend tegen haha, ze was ermee gestopt en maakte nu haar studie theologie af. (moest toch eens gebeuren binnen 10 jaar zei ze). Toen ik zei dat ik christen was geworden keek ze niet eens vreemd op. Volgens mij was ze zelf geen eens christen (was ik niet opgekomen hoor, een moeder van een vriendinv an me zei het )
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 04:34:39 pm door Sarah »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #47 Gepost op: juli 14, 2004, 04:38:54 pm »
quote:
Bumblebee schreef op 14 juli 2004 om 16:25:
[...]

Ik heb op een christelijke school gezeten    (iets weten over de bijbel was volgens mijn ouders uit cultureel oogpunt belangrijk maar ik hoefde nooit m'n versje te leren van ze    ) op de openbare school in ons dorp konden ze volgens mij kiezen tussen godsdienst en iets anders, maatschappijleer achtig iets. Ik weet het niet meer.

En dan vinden je ouders het raar dat je later christen wordt??

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #48 Gepost op: juli 14, 2004, 04:41:22 pm »
  nou ik kan je vertellen dat dat niet door die school is gekomen... zie mijn broer...

De ideeen waren trouwens redelijk vrijzinnig die daar werden geventileerd.

Iris

• Bekijk profiel
Godsdienstles
« Reactie #49 Gepost op: juli 14, 2004, 04:53:51 pm »
quote:
[...]

Hoi Vrolijke

Ik wil echt graag weten wat je hiermee bedoelt.
Voor mij heeft Godsdienst namelijk niks met folklore en traditie te maken.
Het is voor mij een heel wezenlijk iets. Het heeft juist met zingeving te maken en gaat veel dieper dan de oppervlakkige dingen die je hier noemt.

Iris