beste vrolijke,
op zich ben ik het best met je eens. het 'eerlijkheidsgevoel' ligt wel redelijk in onze (over het algemeen) democratische aard. het is, ben ik bang alleen, nogal moeilijk realiseerbaar. ten minste... als je volledig wilt zijn. ikzelf ben 17 jaar, christelijk opgevoed. op school heb ik de eerste 5 jaar vwo het christendom en jodendom in 3 jaar behandeld, de islam het boedhisme en hindoeisme in 1 jaar, en het laatste jaar filosofie. dat alles 1 a 2 uurtjes per week. de basisschool nog maar even buiten beschouwing te laten. Een schooljaar telt 40 weken. dat maakt zo'n totaal van 200 uur godsdienstles. 200 uur!! weet je hoeveel ik van wereldbeschouwing heb gehoord? echt helemaal NIETS!!!! agnosticisme zoals jij zonet even noemde bijv... helemaal NIET aan bod gekomen. postmodernisme? wat is dat? ik heb niets geleerd over occultisme, mysticisme, sjamanisme, vrijmetselarij, de katharen, gnostici, rozekruisers, mormonen, etc. wat betreft het christendom... ook niet veel. alleen heel oppervlakkige gedachten, de bijbel, het verschil tussen katholieke en hervormde kerk... nog niet eens alle hoofdstromingen die behandelt zijn. en dan de evolutieleer. het enige dat daar mee gedaan is, is het volgende; we kregen een betoog van de leraar waarom de evolutietheorie niet zou kloppen. alsof de evolutietheorie per definitie de verdringer van de christelijke god zou zijn(daar overigens ook geen woor dover!). dit in de 2e klas. in de 4e klas kregen we pas wat nadere uitleg over de theorie zelf. overigens ook niet volledig, maar goed. tijdens die 20 minuten van die leraar met zijn goede bedoelingen, die de evolutieleer zelf niet volledig begrepen had (begrijp ik nu) geen enkel argument voor. alles vreselijk subjectief!
maar goed ik draai door geloof ik

. het komt er op neer dat ik op school in die 200 uur amper iets geleerd heb. nu, na veel gelezen te hebben over stof die me wat meer interesseert moet ik concluderen dat de werkelijkheid heel wat groter is dan dat een schoolleraar in 5 jaar kan vertellen, en ook heel wat moeilijker dan dat een KIND kan bevatten. het is allemaal wel leuk en aardig zo'n gedachte... maar waarom denk jij dat boedhistische monnikken hun hele leven lang zitten te mediteren? omdat ze een glimp van die goddelijkheid willen opvangen. om op hun eigen schouders te gaan staan. dingen waar te nemen, die niet te beschrijven zijn.... en hoe wil jij dat aan basischool leerlingen duidelijk proberen te maken? om een leer echt te begrijpen moet je het m.i. ervaren hebben!