Auteur Topic: Wat is het Avondmaal nou echt? *  (gelezen 11642 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Wat is het Avondmaal nou echt? *
« Reactie #100 Gepost op: juli 20, 2004, 03:16:30 pm »
Dat valt wel mee, stel je voor je zit je hele leven al in de vrijgemaakte kerk, waar jaren en jaren fel van leer is getrokken tegen de geloofsdoop en tegen evangelischen (en vooral het evangelicale gedachtengoed). Die evangelische mensen moeten wel harstikke fout zijn dan.

En opeens hoor je dat een gemeentelid dat gedachtengoed deelt, alleen wel lid is in jouw gemeente... Wat doe je dan? En vooral als je hoort dat diegene niet van plan is om ja te zeggen tegen belijdenisgeschriften, kinderdoop en ook zijn kinderen niet wil laten dopen.

Dan vermaan je zo iemand, immers, hij hangt niet de gereformeerde leer aan. En met zo iemand kun je niet aan het Avondmaal. Want als je aangaat met zulke mensen roep je ook onheil over je af (zie Avondmaalsformulier).

Het ligt aan het systeem, niet aan die mensen.
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2004, 03:18:39 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: juli 20, 2004, 03:39:22 pm »
@Hans B: ik ben destijds geen baptist geworden omdat ik de GKV bijbelgetrouwer vindt, ik ben het fundamenteel oneens met een aantal dogma's in de baptistenkerk, waardoor ik daar geen lid zou kunnen worden. Ik zou me bovendien moeten laten overdopen, iets waar ik fundamenteel op tegen ben. Dus ik zit gewoon klem tussen beide kerken en om nou nergens lid te zijn lijkt me ook niet goed...

Het is gewoon handiger om in een bepaalde kerk op te groeien denk ik soms, dan zit je daar tenminste niet zo mee.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: juli 20, 2004, 03:42:00 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 20 juli 2004 om 15:16:
Het ligt aan het systeem, niet aan die mensen.
Nee, het ligt aan de mensen, niet aan het systeem. Volgens het systeem zou jij prima aan het avondmaal aan kunnen gaan - zie de al twee keer eerder gegeven link. Kerkrechtelijk mag het. Het probleem zijn de mensen die het systeem niet meer kennen of op een liefdeloze wijze hanteren, en niet een goed christelijke mate van verdraagzaamheid op kunnen brengen.
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2004, 03:48:41 pm door Hans B »
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: juli 20, 2004, 03:43:17 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 20 juli 2004 om 15:39:
@Hans B: ik ben destijds geen baptist geworden omdat ik de GKV bijbelgetrouwer vindt, ik ben het fundamenteel oneens met een aantal dogma's in de baptistenkerk, waardoor ik daar geen lid zou kunnen worden. Ik zou me bovendien moeten laten overdopen, iets waar ik fundamenteel op tegen ben. Dus ik zit gewoon klem tussen beide kerken en om nou nergens lid te zijn lijkt me ook niet goed...

Het is gewoon handiger om in een bepaalde kerk op te groeien denk ik soms, dan zit je daar tenminste niet zo mee.
lastig...
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: juli 20, 2004, 04:02:40 pm »
Valt mee: www.refobaptisten.nl
En nu nog wachten tot zich er in Nederland kerken aansluiten bij de Reformed Baptist Church. :+

Conclusie: ik woon in het verkeerde land.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: juli 20, 2004, 04:05:44 pm »
Roodkapje, hoe weten die mensen eigenlijk dat jij zo denkt, als je er niet over spreekt?

Ik hou namelijk stijf mijn kaken op elkaar, als ik in mijn kerk zie dat er enkele ouderen zijn die al zo'n moeite hebben met samen bidden met de NGK, dan denk ik dat ze mijn mening ook wel niet zo zullen waarderen...

Het handjevol mensen dat mijn mening wel kent kan die ook respecteren.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: juli 20, 2004, 04:10:58 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 20 juli 2004 om 16:02:
Valt mee: www.refobaptisten.nl
En nu nog wachten tot zich er in Nederland kerken aansluiten bij de Reformed Baptist Church. :+

Conclusie: ik woon in het verkeerde land.

In schotland ben ik wel eens in de Reformed Baptist Church geweest, ze hadden daar een prima preek.
We hebben na afloop van de dienst met de gemeente (was niet zo groot) thee gedronken.

Ze zijn wat 'zwaarte' betreft te vergelijken met de rechtervleugel CGK, linkervleugel GG, hebben alleen andere iedeeën over de doop.

:)  Maar roodkapje, dan zul je wel een hoed moeten aanschaffen, alle vrouwen hadden daar een hoed op.
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2004, 04:17:28 pm door Pugna »
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: juli 20, 2004, 05:25:28 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 20 juli 2004 om 15:39:

Ik zit er ook mee.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: juli 20, 2004, 05:37:25 pm »

quote:

Pugna schreef op 20 juli 2004 om 16:10:
[...]

In schotland ben ik wel eens in de Reformed Baptist Church geweest, ze hadden daar een prima preek.
We hebben na afloop van de dienst met de gemeente (was niet zo groot) thee gedronken.

Ze zijn wat 'zwaarte' betreft te vergelijken met de rechtervleugel CGK, linkervleugel GG, hebben alleen andere iedeeën over de doop.

:)  Maar roodkapje, dan zul je wel een hoed moeten aanschaffen, alle vrouwen hadden daar een hoed op.

Ik vind het prima! :)

@Zwever: een paar mensen wisten het, dus dan vertellen die paar mensen het aan een paar andere mensen, die het op hun beurt echt maar aan een paar mensen vertellen... 8)7
En eigenlijk vind ik het belachelijk dat ik niet in het openbaar mag belijden wat ik geloof. Ik heb mijn langste tijd in de GKV wel gehad. Als ik klaar ben met studeren zoek ik wel een andere gemeente (Vergadering der Gelovigen waarschijnlijk)
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2004, 06:45:46 pm door Roodkapje »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: juli 22, 2004, 05:47:54 pm »
Het Heilig Avondmaal is:

De maaltijd des Heren is het deelnemen aan de tekenen van het Lichaam en bloed van Jezus als uitdrukking van het Geloof in Hem, onze Heer en Heiland. In deze ervaring beste vrienden, van gemeenschap is Christus aanwezig om Zijn volk te ontmoeten en kracht te geven. Wanneer wij eraan deelnemen, verkondigen wij, vol vreugde, de dood van de Heer tot Hij wederkomt.

Aan de maaltijd gaan vooraf:

-Voorbereiding
-berouw
-belijdenis.

De Heiland stelde de dienst van de Voetassing in als teken van hernieuwde reiniging, om uitdrukking te geven aan de bereidheid elkaar, naar het voorbeeld van Jezus Zelf, in nederigheid te dienen en om onze harten in liefde te verbinden. De maaltijd des Heren is toegangkelijk voor ALLE gelovige Christenen.

Zie:Mattheüs 26: 17-30

17   Op de eerste dag van het Paasfeest (de dag dat de Joden al het brood dat met gist is gebakken uit hun huis verwijderen) vroegen de discipelen aan Jezus: "Waar zullen wij het Paasmaal klaarmaken?"
18   "Ga naar de stad, naar meneer die-en-die", antwoordde Hij. "Zeg tegen hem dat mijn tijd gekomen is en dat Ik met mijn discipelen het Paasmaal in zijn huis wil eten."
19   De discipelen deden zoals Hij hun gezegd had en maakten het Paasmaal klaar.
20-21    Terwijl Hij die avond met Zijn twaalf discipelen zat te eten, zei Hij: "Een van jullie zal Mij verraden."........................etc

en

Johannes 6:48-63

48   Ik ben het brood, dat leven geeft.
49   Uw voorouders hebben in de woestijn brood uit de hemel gegeten en zijn toch gestorven.
50   Maar met dit brood uit de hemel is het anders. Wie hiervan eet, zal niet sterven.
51   Ik ben het levende brood dat uit de hemel is gekomen. Wie van dit brood eet, zal altijd blijven leven. Het brood dat Ik voor het leven van de wereld zal geven, is mijn lichaam."
52   De Joden kregen hierover ruzie onder elkaar. "Hoe kan Hij ons Zijn lichaam te eten geven?" zeiden zij.
53   "Ik zeg het nog eens", zei Jezus. "Als u mijn vlees niet eet en mijn bloed niet drinkt, is er geen leven in u.
54   Maar wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven. Zo iemand zal Ik op de laatste dag uit de dood terughalen.
55   Want mijn vlees is echt voedsel en mijn bloed is echte drank.
56   Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik blijf in hem.
57   Ik leef door de kracht van de Vader, Die Mij gestuurd heeft. Als iemand Mij eet, zal hij leven door mijn kracht........................etc

en Johannes 13:1-17

1   Voordat het Paasfeest begon, wist Jezus dat de tijd was aangebroken dat Hij deze wereld zou verlaten om naar Zijn Vader te gaan. Juist toen liet Hij tot het einde toe zien hoe groot Zijn liefde was voor hen die in deze wereld bij Hem hoorden.
2   Terwijl zij zaten te eten, wist Jezus dat de duivel Judas Iskariot had overgehaald Hem te verraden.
3   Hij was Zich tenvolle bewust dat de Vader Hem de macht over ***e dingen had gegeven. Hij wist dat Hij bij God vandaan kwam en weer naar God zou teruggaan.
4   Hij stond van tafel op, legde Zijn mantel af en deed een linnen doek om Zijn middel.
5   Daarna goot Hij water in een kom en begon de voeten van Zijn discipelen te wassen. Hij droogde ze af met de doek die Hij om Zijn middel had.
6   "Here", protesteerde Simon Petrus, "U gaat mijn voeten toch niet wassen?"
7   Jezus antwoordde: "Nu begrijp je nog niet waarom Ik dit doe, maar dat komt later wel."
8   "Geen sprake van! Ik wil niet dat U mijn voeten wast!" zei Petrus. "Als Ik ze niet mag wassen, Petrus, ben je mijn vriend niet", antwoordde Jezus.
9   "Och Here, dan maar helemaal! Mijn voeten, mijn handen en mijn hoofd!" was Petrus' weerwoord.
10   Jezus zei: "Wie zich gebaad heeft, hoeft zich niet nog eens te wassen. Hij is helemaal schoon.
11   Jullie zijn schoon en zuiver, maar niet ***emaal." Hij zei dat omdat Hij wist wie Hem zou verraden.
12   Toen Hij klaar was, sloeg Hij Zijn mantel om en ging weer aan tafel.
13   "Begrijpen jullie wat Ik gedaan heb?" vroeg Hij. "Jullie noemen mij Meester en Here. En dat is juist, want dat ben Ik ook.
14   Als Ik nu jullie voeten heb gewassen, moeten jullie dat ook bij elkaar doen.
15   Want Ik deed het om een duidelijk voorbeeld te geven. Volg Mij hierin na...........................................etc

en tenslotte:

Openbaring 3

19   Ik ben heel streng voor de mensen die Ik liefheb. Ik straf u net zo lang totdat u niet meer onverschillig bent en tot inkeer komt.
20   Luister, Ik klop op de deur. Als iemand Mij hoort en de deur opendoet, zal Ik bij hem binnenkomen. Dan zullen wij samen eten; hij met Mij en Ik met hem.
21   Wie overwint, mag bij Mij op de troon zitten. Want Ik heb Zelf ook overwonnen en ben bij mijn Vader op de troon gaan zitten.

Het overgebleven (ongegiste) brood en de (ongegiste) wijn, worden na de dienst, plechtig verbrand, als eengebed dat ten hemel stijgt. Immers Jezus is in ons midden als wij het Heilig Avondmaal vieren en gaan we dus niet ongeestelijk met de hulpmiddelen die de Heiland ons ter beschikking stelt, om.

Gods zegen en gegroet
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2004, 05:59:32 pm door Baldur »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: juli 22, 2004, 08:47:56 pm »
Baldur

Welke bijbelvertaling gebruik jij ??

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: juli 22, 2004, 09:00:19 pm »

quote:

cyber schreef op 22 juli 2004 om 20:47:
Baldur

Welke bijbelvertaling gebruik jij ??
Dat kom je toch niet aan de weet, dat heb ik al zo vaak gevraagd.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: juli 22, 2004, 09:06:42 pm »

quote:

Mientje schreef op 22 juli 2004 om 21:00:
[...]

Dat kom je toch niet aan de weet, dat heb ik al zo vaak gevraagd.

Dank voor wel je antwoord Mientje

Laten we het er dan maar ophouden dat het een speciale vertaling
is en alleen voor hun doelgroep.