Het Heilig Avondmaal is:
De maaltijd des Heren is het deelnemen aan de tekenen van het Lichaam en bloed van Jezus als uitdrukking van het Geloof in Hem, onze Heer en Heiland. In deze ervaring beste vrienden, van gemeenschap is Christus aanwezig om Zijn volk te ontmoeten en kracht te geven. Wanneer wij eraan deelnemen, verkondigen wij, vol vreugde, de dood van de Heer tot Hij wederkomt.
Aan de maaltijd gaan vooraf:
-Voorbereiding
-berouw
-belijdenis.
De Heiland stelde de dienst van de Voetassing in als teken van hernieuwde reiniging, om uitdrukking te geven aan de bereidheid elkaar, naar het voorbeeld van Jezus Zelf, in nederigheid te dienen en om onze harten in liefde te verbinden. De maaltijd des Heren is toegangkelijk voor ALLE gelovige Christenen.
Zie:Mattheüs 26: 17-30
17 Op de eerste dag van het Paasfeest (de dag dat de Joden al het brood dat met gist is gebakken uit hun huis verwijderen) vroegen de discipelen aan Jezus: "Waar zullen wij het Paasmaal klaarmaken?"
18 "Ga naar de stad, naar meneer die-en-die", antwoordde Hij. "Zeg tegen hem dat mijn tijd gekomen is en dat Ik met mijn discipelen het Paasmaal in zijn huis wil eten."
19 De discipelen deden zoals Hij hun gezegd had en maakten het Paasmaal klaar.
20-21 Terwijl Hij die avond met Zijn twaalf discipelen zat te eten, zei Hij: "Een van jullie zal Mij verraden."........................etc
en
Johannes 6:48-63
48 Ik ben het brood, dat leven geeft.
49 Uw voorouders hebben in de woestijn brood uit de hemel gegeten en zijn toch gestorven.
50 Maar met dit brood uit de hemel is het anders. Wie hiervan eet, zal niet sterven.
51 Ik ben het levende brood dat uit de hemel is gekomen. Wie van dit brood eet, zal altijd blijven leven. Het brood dat Ik voor het leven van de wereld zal geven, is mijn lichaam."
52 De Joden kregen hierover ruzie onder elkaar. "Hoe kan Hij ons Zijn lichaam te eten geven?" zeiden zij.
53 "Ik zeg het nog eens", zei Jezus. "Als u mijn vlees niet eet en mijn bloed niet drinkt, is er geen leven in u.
54 Maar wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven. Zo iemand zal Ik op de laatste dag uit de dood terughalen.
55 Want mijn vlees is echt voedsel en mijn bloed is echte drank.
56 Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik blijf in hem.
57 Ik leef door de kracht van de Vader, Die Mij gestuurd heeft. Als iemand Mij eet, zal hij leven door mijn kracht........................etc
en Johannes 13:1-17
1 Voordat het Paasfeest begon, wist Jezus dat de tijd was aangebroken dat Hij deze wereld zou verlaten om naar Zijn Vader te gaan. Juist toen liet Hij tot het einde toe zien hoe groot Zijn liefde was voor hen die in deze wereld bij Hem hoorden.
2 Terwijl zij zaten te eten, wist Jezus dat de duivel Judas Iskariot had overgehaald Hem te verraden.
3 Hij was Zich tenvolle bewust dat de Vader Hem de macht over ***e dingen had gegeven. Hij wist dat Hij bij God vandaan kwam en weer naar God zou teruggaan.
4 Hij stond van tafel op, legde Zijn mantel af en deed een linnen doek om Zijn middel.
5 Daarna goot Hij water in een kom en begon de voeten van Zijn discipelen te wassen. Hij droogde ze af met de doek die Hij om Zijn middel had.
6 "Here", protesteerde Simon Petrus, "U gaat mijn voeten toch niet wassen?"
7 Jezus antwoordde: "Nu begrijp je nog niet waarom Ik dit doe, maar dat komt later wel."
8 "Geen sprake van! Ik wil niet dat U mijn voeten wast!" zei Petrus. "Als Ik ze niet mag wassen, Petrus, ben je mijn vriend niet", antwoordde Jezus.
9 "Och Here, dan maar helemaal! Mijn voeten, mijn handen en mijn hoofd!" was Petrus' weerwoord.
10 Jezus zei: "Wie zich gebaad heeft, hoeft zich niet nog eens te wassen. Hij is helemaal schoon.
11 Jullie zijn schoon en zuiver, maar niet ***emaal." Hij zei dat omdat Hij wist wie Hem zou verraden.
12 Toen Hij klaar was, sloeg Hij Zijn mantel om en ging weer aan tafel.
13 "Begrijpen jullie wat Ik gedaan heb?" vroeg Hij. "Jullie noemen mij Meester en Here. En dat is juist, want dat ben Ik ook.
14 Als Ik nu jullie voeten heb gewassen, moeten jullie dat ook bij elkaar doen.
15 Want Ik deed het om een duidelijk voorbeeld te geven. Volg Mij hierin na...........................................etc
en tenslotte:
Openbaring 3
19 Ik ben heel streng voor de mensen die Ik liefheb. Ik straf u net zo lang totdat u niet meer onverschillig bent en tot inkeer komt.
20 Luister, Ik klop op de deur. Als iemand Mij hoort en de deur opendoet, zal Ik bij hem binnenkomen. Dan zullen wij samen eten; hij met Mij en Ik met hem.
21 Wie overwint, mag bij Mij op de troon zitten. Want Ik heb Zelf ook overwonnen en ben bij mijn Vader op de troon gaan zitten.
Het overgebleven (ongegiste) brood en de (ongegiste) wijn, worden na de dienst, plechtig verbrand, als eengebed dat ten hemel stijgt. Immers Jezus is in ons midden als wij het Heilig Avondmaal vieren en gaan we dus niet ongeestelijk met de hulpmiddelen die de Heiland ons ter beschikking stelt, om.
Gods zegen en gegroet