quote:
Pulpeet schreef op 15 september 2004 om 20:09:Alles waar ik het mee eens ben, heb ik maar weggelaten. Mijn reaktie lijkt daarom waarschijnlijk erger dan ie is

. Jullie uitgangspunt om de bijbel zo in het middelpunt te stellen vind ik heel sympathiek. Als streven... ik vraag me alleen altijd af of het in de praktijk ook echt kan.
Tja, dat kan ik zelf dus niet beoordelen. Je moet God vertrouwen dat Hij wil geven wat Hij in Zijn Woord beloofd. En dan lees ik
dat het aan de kinderkens is geopenbaard, maar voor wijzen en verstandigen verborgen is. En dan denk ik: de mensen die wijs zijn in eigen oog...worden hier bedoeld. En die zich beroemen op hun kennis van van alles en nog wat.
En dat betekent dat ik de Heer moet vragen en de
bereidheid moet hebben ALLES wat van mijzelf komt qua inzicht, aan de kant te zetten, en van mij weg te nemen. En ik denk dat er veel mensen zijn, (ikzelf diep in mijn hart ook wel af en toe) die toch vinden dat ze veel weten. En daar kan God toch nog wel heel wat mee doen...als je begrijpt wat ik hier wil zeggen.
Dus: God kan niets met
onze kennis. Dan is het alleen overbrengen van de letter. En een theologisch verhaal ophangen, wat mooi in elkaar zit.
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 26 augustus 2004 om 19:18:
Het is zaak voor ons als gelovigen 'geestelijk' te zijn. Dan kun je door de Heilige Geest weten wat ons geschonken is, wijsheid van de Geest om Zijn woord te begrijpen.
Pulpeet antwoordt:
Dan vraag ik mij af waarom er onder christenen zoveel verschil van mening is. Is dat omdat er kaf onder het koren zit? En hoe weet ik dan of mijn lezen van de bijbel in orde is? Hoe weet ik dat ik 'geestelijk' ben? Innerlijke overtuiging? Maar die hebben anderen, met wie ik niet op één lijn zit, ook! En bovendien stel je dan je overtuiging boven de bijbel. En dat was toch juist niet de bedoeling. Deze constatering slaat mij lam in het ontlenen van absolute waarheden aan de bijbel en brengt mij ertoe andere manieren te zoeken om met de bijbel om te gaan.
Maar is het je
eigen innerlijke overtuiging......dan kan het nog vanuit jezelf komen en niet van God. Ik denk dat je door ervaring geleerd kunt onderkennen wat van God komt, en wat vanuit jezelf komt.
Kun jij iets met deze tekst uit 1 Kor. 2 of zeg je: ‘Dat staat er wel maar is een ideale toestand die we nooit zullen bereiken’….
Jij gelooft dus niet dat de
overtuiging die God je geeft, als een OPENBARING van de waarheid van God zelf door zijn Geest…als je de bijbel leest.. niet kan?
1 Kor. 2
11 Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods. 12 Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God,
opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is. 13 Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar
door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is……
1 Joh. 2
Ik heb u geschreven, kinderen, want gij kent de Vader. 14 Ik heb u geschreven,
vaders, want gij kent Hem, die van den beginne is. Ik heb u geschreven, jongelingen, want gij zijt sterk en het woord Gods blijft in u en gij hebt de boze overwonnen.
Als we groeien in het geloof worden we van ‘kinderkens die de Vader kennen’…’jongelingen die sterk zijn, en het woord van God blijft in hen en die de boze hebben overwonnen….’ Tot: Vaders in het geloof, gelovigen ‘die Hem KENNEN die van de beginne is…’
Dan hebben we dus de ‘mannelijke rijpheid’ bereikt… We zijn dan ‘vaders’ in Christus geworden. En dat heeft gevolgen voor ons:
Efeze 4
13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus. 14
Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt, 15 maar dan
groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, ChristusEn hier heeft het mee te maken dat er zoveel verdeeldheid is. En verschil van mening. We zijn dan heen en weer geslingerd; we zouden kunnen kiezen welke mening we gaan aanhangen, bijvoorbeeld. De mening die ons het meeste aanspreekt.
Maar het kan anders. Dat staat hier en ik heb het ervaren, dat we dingen aanvaarden van God, die we ‘op zich’ niet zouden aanvaarden omdat het niet prettig is voor onszelf maar op een bepaalde manier lijden met zich meebrengt.
Tja, en dat er zoveel verschillende meningen zijn, is ook een gevolg van de infiltratie van de satan, die toch vanaf het begin bezig is om de gemeente van Christus, die hier een getuigenis op aarde moet zijn, verdeeld te maken, zodat er van dat getuigen niet veel terecht komt.
En die is ook wel heel blij met mensen die vinden dat het allemaal niet zo duidelijk ligt, en de bijbel als absolute norm naast zich neer leggen. ‘We beslissen tegenwoordig zelf wel wat we ervan meepikken en niet’.
quote:
P&A schreven:
Als je de Heilige Geest vraagt of Hij jou duidelijk wil maken wat God zegt in Zijn Woord, is het wel mogelijk om bijv. boven de 'tijdgeest' te staan. Anders had ik nu al op een 'post-moderne manier' de bijbel moeten gaan lezen..... En dat is toch wezenlijk anders dan 'orthodox'.... Dan is er geen absolute waarheid meer, maar is die onderhevig aan verandering met de tijd mee waar we in leven.
Pulpeet schreef:
Dat 'orthodoxe' is evengoed door de 'tijdgeest' bepaald. Die van de Verlichting.
Dat zeg jij....en die redenering komt me bekend voor. Ik geloof daar echter niet in.
quote:
Waarom zou je die wel mogen volgen, en de 'post-moderne' niet? Is de moderne 'tijdgeest' bijbelser dan? (de terminologie schiet een beetje te kort, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).
Iets over ‘modernisme’ en ‘post-modernisme’ is hier te vinden:
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/watis.htm#aHet onderwerp is neo-evangelicals (beinvloed door het post-modernisme en daardoor heel anders denkend dan de 'orthodoxe')...geeft hetzelfde probleem aan als wat we hier behandelen. Dit speelt ook bij neo 'reformatorischen....'
Appendix A/ MODERNISME, POSTMODERNISME EN HET BIJBELSE CHRSITENDOM
quote:
internetsite Geelhoed:
CITAAT:
a.1/ Het belang van deze appendix.
In de eerste plaats is het van belang om het postmodernisme en het modernisme te doorzien omdat het postmodernisme op dit moment de dominante stroming in de cultuur is. Maar er is nog een belangrijke tweede reden. In een aantal van de voorgaande hoofdstukken is besproken dat de conservative evangelicals de neo-evangelicals verwijten dat ze de leer over b.v. de bijbel hebben aangepast aan het postmodernisme. Zie onder meer hoofdstuk 2 over de doorzichtigheid van de bijbel. De neo-evangelicals hebben de neiging om allerlei postmoderne analyses over te nemen waardoor onder meer de doorzichtigheid van de bijbel wordt ondermijnd.
Andersom beschuldigen de neo-evangelicals de traditionele evangelicals en de orthodox reformatorische christenen van aanpassing aan het modernisme. Zij beweren b.v. dat de traditionele evangelische leer over de onfeilbaarheid (de inerrancy) van de bijbel gebaseerd is op het verlichtingsdenken. Zie Ouweneel, die zegt dat de idee dat de bijbel factueel onfeilbaar en woordelijk foutloos zou zijn gebaseerd is op sciëntisme. Daarom pleit hij ook voor het zuiveren van de Schriftleer van rationalisme.
In deze appendix wordt ingegaan op de wederzijdse beschuldigingen. Maar voor dat gedaan kan worden moet eerst vastgesteld worden wat modernisme en postmodernisme inhouden
.
Hierna komt punt 2 (edit) en daar vroeg je o.a. naar:
2.
Verschillen en overeenkomsten tussen modernisme en postmodernisme.Daarna moet je zelf maar even lezen, anders wordt het zo veel om te posten.
Aan het eind, bij punt a.7/ (edit) wordt het verlichtingsdenken nog weer even genoemd:
quote:
internetsite Geelhoed:
CITAAT:
a.7/Postmodernisme, modernisme en de visie op het dogma.
Het modernisme en het postmodernisme hebben een samenhangende visie op de werkelijkheid, op waarheid, op kennis, op taal, op rationaliteit.
Hierboven hebben we gezien dat bij toetsing aan de bijbel de standpunten van het modernisme op de bovengenoemde zaken in het algemeen dichter bij de bijbel staan. De bijbelse begrippen zijn vaak wat ruimer dan de invulling die de modernisten daar aan geven.De visie van het postmodernisme op die zaken staat over het algemeen lijnrecht tegenover het bijbelse getuigenis.
Wat blijft staan is natuurlijk dat het autonomie uitgangspunt van beiden verwerpelijk is en dat geestelijke waarheid slechts geestelijk (met een door Gods Geest verlicht verstand en gemoed) kan worden begrepen.
De neo-evangelicals beweren dat de visie van de traditionele evangelicals en reformatorische christenen op waarheid, rationaliteit, kennis, taal, enzovoorts, sterk beïnvloed is door de filosofie van de Verlichting, door het modernisme.
Dit klopt niet. Er is wel een parallel te zien tussen veel bijbelse standpunten en overtuigingen van de Verlichting. De standpunten van de traditionele evangelicals zijn niet gebaseerd op het Verlichtingsdenken maar op het bijbelse getuigenis.
De traditionele evangelicals op hun beurt beweren dat de standpunten van de neo-evangelicals niet zozeer op de bijbel maar veeleer op allerlei postmoderne gedachten zijn gebouwd. Zoals uit de bovenstaande toetsing is gebleken klopt dit. Omdat veel van de vooronderstellingen van de neo-evangelicals in strijd zijn met het bijbelse getuigenis zien we ernstige ontsporingen bij hen.
quote:
Pulpeet schreef
In de bijbel bestaat geen absolute waarheid. Dat er absoluut ware uitspraken gedaan kunnen worden is een uitvinding van de Verlichting. Altijd als het in de bijbel over waarheid gaat is het aan God of aan Christus gerelateerd. "Uw genade en waarheid" (ps41), "Leidt mij in Uw waarheid" (ps 25). En Christus zegt: "Ik ben de Waarheid" (joh 14). Niks geen absolute waarheid dus, maar een relatief waarheidsbegrip. En dat komt m.i. dichter bij de 'post-moderne' benadering dan bij de 'modernistische'. Ik ben zelf eigenlijk wel blij dat de druk een beetje van die waarheidsketel af is.
Uw Woord is de waarheid. Ik ben de waarheid. Hij is ook het Woord…… Je kunt dus Jezus niet loskoppelen van het Woord van God dat de waarheid is.
De Bijbel wordt ook het ‘woord der waarheid’ genoemd.
quote:
P&A schreven:We moeten dan wel eerst geschiedenis, filosofie, sociologie en de hele rattaplan studeren, voordat we iets uit de bijbel kunnen begrijpen.
En het is voor wijzen en verstandigen verborgen
Pulpeet schreef:De ellende is dat je nu eenmaal filosofische vooronderstellingen
hebt. Iedereen! Of je het nu gestudeerd hebt of niet. En of je je het nu bewust bent of niet.
Ik geloof in deze bijbeltekst:
Rom 12,2
En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar
wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.
quote:
Pulpeet schreef
Op dezelfde manier als je ook een spijsvertering hebt zonder biologie gestudeerd te hebben. Meestal is het een afgezwakte vorm van één of andere invloedrijke stroming in de filosofie. In jouw geval die van het modernisme (voor zover ik uit je bijdragen op kan maken)
Omdat ik vind dat er absolute waarheid in de bijbel staat?
Juist de dingen die van God komen en in de Bijbelstaan, is
goddelijke openbaring.
En zoals we
filosofische vooronderstellingen hebt omdat je nu eenmaal in het bezit bent van hersenen die denken (zeg ik het zo goed

), zo hebben we voor het begrijpen van deze Goddelijke dingen,
onze geest nodig, die door de wedergeboorte pas tot nieuw leven is gewekt.
quote:
Pulpeet schreef:
Dat inzicht heeft mij ertoe bewogen me in filosofie te gaan verdiepen. Nadeel is dat je niet meer onbevangen tegenover de wereld kunt staan. Voordeel is dat het wel realistischer is omdat je je bewuster wordt van je vooroordelen. En uiteindelijk heb ik het als bevrijdend ervaren. Allerlei redeneringen die bedreigend lijken verliezen hun kracht als je de middelen hebt om ze te plaatsen en te relativeren. Een voorbeeld daarvan is het (in mijn ogen) krampachtig letterlijk nemen van de bijbel. Je kunt het als een bedreiging voor je geloof ervaren als dat niet gedaan wordt. Maar ook als een bevrijding van een oneigenlijk juk dat je opgelegd wordt
.
De Heilige Geest komt in onze levendgemaakte geest wonen. Zo kunnen we pas begrijpen datgene wat van God komt. Omdat dat per definitie
geestelijk is. En dus ook alleen geestelijk te beoordelen is.
En die geest kan door de heilige Geest
onze eigen gedachten en vooronderstellingen wegnemen..zodat wij en ook onze gedachten veranderen naar het beeld van Christus.
Maar jij gaat je juist bezighouden met filosofie, wat wel met ons denken te maken heeft, maar juist de menselijke kant ervan.....
Wat was voor jou dan bevrijdend? Welke banden knelden nogal? Kun je voorbeelden noemen?
Ik vind het wel grappig dat er altijd wordt gezegd door ‘tegenstanders’ dat het
krampachtig’ is om de bijbel letterlijk te nemen; we hebben er dus eigenlijk veel moeite mee en het lukt haast niet

En het zal mij ‘worst’ wezen of een ander het niet doet. Daar bedoel ik mee:
Het zal mijn geloof absoluut niet beïnvloeden of ondermijnen. Ik heb meer het gevoel dat ik anderen moet waarschuwen voor de grote gevaren ervan. Bij dezen dus.

quote:
Pulpeet schreef
En omdat iedereen nu eenmaal vanuit een bepaald perspectief denkt en leest kun je m.i. niet 'puur' de bijbel lezen. Het is altijd de bijbel + ...
- De bijbel + P&A
- De bijbel + Pulpeet
- De bijbel + Calvijn (voor mijn part)
- etc
De bijbel zelf bestaat niet.
Ook al leest iedereen precies dezelfde woorden en neemt iedereen die serieus, toch is het resultaat van al bovenstaande combinaties anders. En dat vind ik juist mooi. Waarom zou dat allemaal niet naast elkaar kunnen bestaan? Meestal omdat het niet verenigbaar is met het geloof(!) in absolute waarheid. Als mijn visie niet strookt met de jouwe... tja. Dan zal er één van de twee moeten sneuvelen. Wie gaat dat bepalen? Ik? Wie ben ik om dat allemaal te gaan toetsen. Die verantwoordelijkheid kan ik niet op me nemen. Onmogelijk. Wie ben ik? En waarom zou ik kunnen verwachten dat God mij daarbij helpt (en anderen, met andere inzichten dus blijkbaar niet)? Omdat dat in de bijbel staat? Maar daar ging het juist om. Kan ik zoiets aan de bijbel ontlenen? Je komt in een cirkelredenering: mijn lezen van de bijbel is waar omdat in de bijbel staat dat God mij erbij helpt.
Als bij anderen een diepe doorwerking van de bijbel herkend en erkend wordt, dan vind ik het niet erg om naar die mensen te gaan luisteren. En dat zijn toch de grote namen uit de kerkgeschiedenis.
Ik heb ook in het geheel geen moeite ermee, naar hen te luisteren.
quote:
P&A schreven:
Dat zeg ik ook: Alles moet je toetsen. En dat is prima....maar degene die zo'n oude bron gebruikt, moet dat zelf ook doen. Want alleen de bijbel heeft absoluut gezag.
En dat bedoel ik met alleen vanuit de bijbel praten.
Pulpeet schreef:
Dat is inderdaad prima. Maar je moet wel een methode hebben om te toetsen. Enkel wat bijbelteksten opzoeken en dan logica erop loslaten is denk ik niet toereikend. Elke ketter heeft z'n letter.
Zoals ik hierboven ergens al opmerkte: Het is niet zo dat je bijbelkennis ‘ergens op los laten’ en er een mooi theologisch sluitend verhaal van maken,
geestelijk inzicht zou zijn.
quote:
P&A schreven:
2 Kor 10,5
zodat wij de redeneringen en elke schans, die opgeworpen wordt tegen de kennis van God, slechten, elk bedenksel als krijgsgevangene brengen onder de gehoorzaamheid aan Christus,
En dan bedoel ik ook mijn eigen redeneringen die de kennis van God in de weg staan...
Pulpeet schreef
Nogmaals. Hoe onderscheid ik dat allemaal? Ik kan wel denken dat bepaalde overtuigingen van God afkomstig zijn en andere van mijzelf. Maar hoe weet ik dat zeker? Ik zie hier een praktisch probleem.
Er bestaat nog zoiets als
de heilige Geest die ons wil helpen
de geesten de onderscheiden.
En deze essentie van het christendom:
De Heilige Geest in ons die volgens Joh. 14 ons wordt gegeven en hoe wordt Hij genoemd:
16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17
de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet;
maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.En met deze Geest der Waarheid in ons, zouden we dan niet kunnen nagaan wat waar is en wat niet waarheid is?
Maar het probleem is nu dat je Hem ook wel MOET LATEN werken. Want jij bent bezig met je te verdiepen in filosofieën en daardoor ben je al niet meer onbevangen (kon dat dan

We zijn toch sowieso behept met een ‘bril’ die onze mening kleurt?) zeg je zelf. Je gaat alles relativeren. En ik lees de bijbel volgens jou met mijn eigen bril op, en kan dus niet de waarheid ontdekken. Maar jij geeft eigenlijk toe dat je zelf helemaal nooit aan de waarheid toe komt.
Wat staat er volgens jou hier:
Joh. 14
en hoe komt het, dat
Gij Uzelf aan ons zult openbaren en niet aan de wereld? 23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft,
zal hij MIJN WOORD BEWAREN en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. 24
Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft.
25 Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; 26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam,
die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd hebJoh. 16.
12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt,
de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want
Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. 15 Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen.
……..
Hier wordt nogal wat gezegd van de Heilige Geest…… Die er voor gezorgd heeft, dat de apostelen ook het woord van God konden schrijven in de brieven. En hen leidde (ook ons wil leiden) in de waarheid, en het WOORD, de bijbel wordt hier de waarheid genoemd.
Wat zeg jij hiervan dan?
Weet je wat het is. Wij zouden liever in een volmaakte wereld leven. In ieder geval in een ‘christelijke wereld’ die nu al volmaakt is. Maar dat is niet zo. En dat is natuurlijk heel jammer, en aan de andere kant is het ook zo dat we
leren van alle dingen die ons hier overkomen. Al doet het vaak pijn. Ik begrijp precies wat je bedoeld met het probleem van de verschillen. Het is niet zoals de Heer heeft gewild. Toch weten we dat het zo zou gaan in de Christenheid. Zie de tekst die ik je eerder gaf wat Paulus zei in Handelingen 28 over wat er na zijn heengaan met de kudde zou gebeuren.
Maar is dat een reden om dan te zeggen: Er is zoveel verschil van mening, ik ga er niet meer vanuit dat ik het nog van God geopenbaard zal krijgen
wat waarheid is….
We worden door God ‘opgevoed’ door het lijden heen. Als alles van een leien dakje gaat, heb je God toch ook niet nodig? Alles gaat goed, en je dankt Hem voor zijn zegen. Maar doe je dat ook als het niet meer vanzelf gaat?.
quote:
P&A schreven:
Ik zou best een paar oude schrijvers willen lezen, als het anders overkomt als niet fair om hen buiten spel te zetten. Maar dat kost VEEL TIJD.
En dan denk ik dat de betere weg is dat iemand die wel die oude bronnen erbij wil, zelf moet kunnen aantonen aan anderen dat het Bijbels is wat er in die bronnen staat.
Hij moet zelf toch ook toetsen, of niet?
Pulpeet schreef
Ik denk dat het probleem weg is als je die absolute waarheid een beetje minder belangrijk gaat vinden. Ik lees andere schrijvers (zowel oude als nieuwe) niet omdat ze de waarheid zouden zeggen, maar omdat ze allen steeds weer vanuit een ander perspectief over dezelfde Waarheid spreken (over Christus dus). Ik vind die verscheidenheid en enorme diversiteit van de traditie één van de mooiste dingen die er zijn. Waarom zou je één benadering over moeten houden? Het is niet erg als je een of andere oude schrijver niet gelezen hebt. Je mist alleen een perspectief.
Waar ik op reageerde was de suggestie om geen aandacht aan schrijvers te besteden alleen maar omdat ze oud zijn. Dat lijkt me dus niet terecht. Maar je moet dus ook geen aandacht aan oude schrijvers gaan besteden omdat ze je de waarheid zouden vertellen.
Tot slot vier statements:
- Er moet een evenwicht zijn tussen het wiel opnieuw uitvinden enerzijds en totaal blindvaren op de traditie anderzijds.
- Onze voorvaderen waren niet van lotje getikt.
- Ik ben niet zo belangrijk en alwetend dat ik in staat ben om alle andere schrijvers te toetsen of ze wel de waarheid gezegd hebben.
- (In aanvulling op het voorgaande) Ik heb geen reden om aan te nemen dat God mij de waarheid waar al 2000 jaar verschillen van inzicht over zijn wel openbaart.
Dus kies je
een waarheid die jou het beste past……..
Eigenlijk word ik wel een beetje treurig van je verhaal. Zeker goed om het erover te hebben hoor, dat bedoel ik er niet mee te zeggen. Maar voor m’n gevoel benader je het allemaal zo van de menselijke kant;
Je vindt het onmogelijk dat de Heilige Geest jouw verstand verlicht? Dat kan Hij niet goed genoeg…. Maar je bent je gaan verdiepen in filosofie omdat DAT je verstand zou verlichten? Eigenlijk is dat niet gebeurd, want je zegt nu geen absolute waarheid meer te kunnen ontdekken in de bijbel, maar dat vind je niet meer erg.
(…maar misschien komt het dat je alles waar je het wel mee eens was, had weggelaten….Hierdoor kom je misschien negatiever over wat betreft dit onderwerp, dan je in werkelijkheid bent.

Vertel me dat nog maar eens

) Ik heb wel eens een hele mooie ‘belijdenis’ van je gelezen, wat God voor je betekent. En dat kan ik niet zo met dit verhaal rijmen…..
Volgens mij is God veel groter dan we denken, vanuit onze menselijke gedachten. God wil ons juist er bovenuit tillen.
En Christus is wel de waarheid; hoe kan je er dan achterkomen hoe Hij is, want vanuit de bijbel ziet iedereen het anders, en je kunt volgens jou geen absolute waarheden uit de Bijbel halen….
Ik wel

Bijvoorbeeld:
- God is liefde.
- Jezus is gestorven voor onze zonden.
- Hij is opgestaan uit het graf.
- Hij heeft zijn Geest uitgestort
Wijsbegeerte /filosofie, wordt wel wat over gezegd in de bijbel:
Kol 2
8 Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte ……….
in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus, 9 want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; 10 en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht.
Filosofie is volgens deze tekst
per definitie NIET in overeenstemming met Christus, maar met de overlevering der mensen en met de wereldgeesten….
1 Kor. 1
18 Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods. 19 Want er staat geschreven:
Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen.
20 Waar blijft de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar
de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt? 21
Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven. 22 Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, 23 doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, 24 maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, (prediken wij) Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods. 25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.
26 Ziet slechts, broeders, wat gij waart, toen gij geroepen werdt: niet vele wijzen naar het vlees, niet vele invloedrijken, niet vele aanzienlijken. 27 Integendeel, wat voor de wereld dwaas is, heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en wat voor de wereld zwak is, heeft God uitverkoren om wat sterk is te beschamen; 28 en wat voor de wereld onaanzienlijk en veracht is, heeft God uitverkoren, dat, wat niets is, om aan hetgeen wèl iets is, zijn kracht te ontnemen, 29 opdat geen vlees zou roemen voor God. 30 Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt,
die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing, 31 opdat het zij, gelijk geschreven staat:
Wie roemt, roeme in de Here.
1 Kor. 2
1 Ook ben ik, toen ik tot u kwam, broeders,
niet met schittering van woorden of wijsheid u het getuigenis van God komen brengen. 2 Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Jezus Christus en die gekruisigd. 3 Ook kwam ik in zwakheid, met veel vrezen en beven tot u; 4 mijn spreken en mijn prediking kwam ook niet met meeslepende woorden van wijsheid,
maar met betoon van geest en kracht, 5 opdat uw geloof niet zou rusten op wijsheid van mensen, maar op kracht van God.
De ware wijsheid
6 Toch spreken wij wijsheid bij hen, die daarvoor rijp zijn, een
wijsheid echter niet van deze eeuw, noch van de beheersers dezer eeuw, wier macht teniet gaat, 7 maar wat wij spreken, als een geheimenis, is
de verborgen wijsheid Gods, die God (reeds) van eeuwigheid voorbeschikt heeft tot onze heerlijkheid. 8 En geen van de beheersers dezer eeuw heeft van haar geweten, want indien zij van haar geweten hadden, zouden zij de Here der heerlijkheid niet gekruisigd hebben.
Ef 1,17
opdat de God van onze Here Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid,
u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen:
Kol 1,9
Daarom houden ook wij sedert de dag, dat wij dit gehoord hebben, niet op voor u te bidden en te vragen,
dat gij met de rechte kennis van zijn wil vervuld moogt worden, in alle wijsheid en geestelijk inzicht,
Jak 1,5
Indien echter iemand van u in wijsheid te kort schiet,
dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden.