Hai Hans
quote:
Als je deze discussie zinnig wilt voeren, moet je niet alleen naar losse teksten kijken, maar vragen naar de kijk op de mens en op verlossing die de bijbel biedt.
Oké, ik ben 1 en al oor......
quote:
Een mens is een eenheid, geschapen om te leven. Om de zonde sterven mensen waarmee hun leven afgelopen is.
Ik geloof dus dat de mens telkens weer incarneert om te leren en te groeien. Maar helaas biedt de wereld geen verlossing, en is de werkelijke verlossing in God te vinden. De mens zal net zo lang incarneren, totdat deze les begrepen wordt.
quote:
God is een God van leven, dus gaandeweg de bijbel klinkt steeds duidelijker dat als God een God van leven is, het daarmee niet afgelopen kan zijn. De hoop op opstanding groeit en daarmee ook het besef dat er iets is als een ziel in een dodenrijk.
Ik geloof dus dat een ziel vanuit het dodenrijk weer zal incarneren, om uiteindelijk bewust te worden, en om opnieuw "de kans" te krijgen God aan te nemen.
quote:
Rond Jezus Christus' graf wordt duidelijk hoe die opstanding er komt: als een lichamelijke opstanding met Hem, op de laatste dag.
Maar waarom zou dit de reincarnatieleer tegenspreken?
quote:
Opstanding wil zeggen: ik kom terug in mijn lichaam, zij het dan ook in een met Christus mee verheerlijkt lichaam, een geestelijk lichaam. Het is een lichaam dat verlost is van de zonde, de dood, de duivel, de gevolgen van zonde (aftakeling, ziekte). Het is dus niet zo dat ik terug kom als een ander, in een ander lichaam - het is mijn gezaaide lichaam dat op zal staan als een uit dat zaad gegroeide plant (1 kor 15).
De reincarnatieleer beweert ook niet dat de mens terugkomt als een
ander, de menselijke geest is natuurlijk steeds dezelfde, hoewel steeds in een ander aards jasje. Het geestelijk lichaam waar jij het over hebt is volgens mij het lichaam dat door de groei en bewustwording (middels reincarnatie) ontdaan is van alle wereldse illusies.
quote:
In opstanding gaat het om verlossing. Het is de overtuiging van christenen dat God ons verlost in Jezus Christus. Er is geen eindeloze cyclus van steeds weer terugkeren in een nieuw lichaam, een uitzichtloos gebeuren waarin je jezelf steeds verder omhoog moet werken en terug kunt vallen. Dat zou zelfverlossing zijn. God verlost ons in een keer.
Ja, God kan je 1 keer verlossen wanneer je inziet dat de wereld niks te bieden heeft. Dat is het punt waarop het rad der wedergeboorte overstegen wordt. Maar dat punt wordt meestal pas bereikt na vele levens (die veelal zeer onbewust zijn geleid). Dat zou je zelfverlossing kunnen noemen, maar net zo goed Goddelijke verlossing, want je keert terug naar God, naar het licht.
quote:
Noch de kijk op de mens van de bijbel (de mens is een eenheid), noch de kijk op opstanding (ik kom terug in mijn lichaam) noch de kijk op verlossing (geen eindeloze cyclus van terugkeer maar God verlost ons in één keer in Jezus Christus) verdragen zich met het idee van reïncarnatie.
Maar "de mens is een eenheid" is toch een heel breed begrip en op vele manieren uit te leggen?
De opstanding is voor mij terugkomen in je geestelijke lichaam, ontdaan van aardse zaken, weer bij God zijn. Terug in het paradijs. (Waar we ooit vandaan kwamen)
De verlossing is voor mij hetzelfde als het einde van het rad der wedergeboorte.
En weet je? Paradoxaal genoeg zeggen we misschien beiden hetzelfde. Tijd en ruimte bestaan in wezen niet, dus (ik ga nu iets zeggen wat veel weerstand op zal roepen hier) alle levens van een mens worden in wezen
tegelijkertijd geleefd, hoewel onze focus ligt bij het huidige leven.
In die zin klopt het dus ook dat een mens in 1 keer wordt verlost.
Maar ik weet niet of het zin heeft om op dat punt verder te discussieren, omdat ik uit ervaring weet dat de meeste mensen daar niet bij kunnen.
En dat hoeft ook niet.
Groetjes Iris