quote:
Mart schreef op 28 juli 2004 om 11:29:...
Als je nu terugkijkt op je korte leven tot nu toe moet je concluderen dat het grotendeels optie 1 is. Geloof gebaseerd op kennis dus. Jarenlang je catechismus-vragen geleerd, bijbelteksten gestampt, bijbelverhalen aangehoord, preken geconsumeerd. Is dat per definitie fout? Lijkt me niet. Vervolgens hoor je echter van steeds meer kanten (bijv. evangelischen), en zelfs van je 'eigen' kant (de verraders..) iets nieuws.... Oftewel nieuw, is het wel nieuw? Je hoort het woordje relatie steeds meer vallen. Relatie.. Relatie met God, Relatie met Jezus.
Huh??? Een relatie? God is mijn Vader..., okee. Maar wel een vader op afstand, een soort stiefvader zogezegd, aan wie je af en toe, misschien dagelijks, een brief stuurt. Al die jaren nog nooit een brief teruggehad. Soms een verjaardagscadeautje, maar daar stond geen afzender op dus het is nog maar gissen waar dat vandaan komt, misschien wel bij toeval in je brievenbus gerold....
'Geef je leven aan Jezus!', 'Laat Jezus toe in je hart!', 'Maak plaats voor de Heilige Geest!'
...
Relatie met God, relatie met Jezus. Het klinkt mij in de oren als een modeterm, die is komen overwaaien uit de evangelische wereld. Dat roept bij mij in eerste instantie aversie op, omdat ik niks heb met de evangelische beweging. Maar laten we de termen eens wat nader gaan bekijken.
Relatie is eigenlijk een latijns woord. (Latijn: relatio;
relatum is voltooid deelwoord van
referre: terugdragen, terugbrengen) Zeg je het in echt nederlands, dan heet het: verhouding.
Strikt gezien zou je kunnen zeggen dat iedereen een verhouding, en dus een relatie heeft met God. Zelfs de meest verstokte heiden. Er is immers sprake van een verhouding. Weliswaar een hele slechte: hij is onbekeerd, en staat in een verhouding van onverzoende schuld t.o.v. God. Maar ondertussen kan hij met recht zeggen dat hij dus wel een relatie met God heeft!
Als je het dus nauwkeurig gaat bekijken wat het puur taalkundig inhoudt, dan zegt het eigenlijk helemaal niks. Een verhouding kan immers goed zijn, maar ook slecht.
Uiteraard wordt de term 'relatie' zo niet bedoeld door de evangelisch getinte gelovigen. Men bedoelt: een goede relatie. Alleen zegt men dat niet. Men zegt het neutraal, maar men bedoelt het positief.
Is het ook een bijbelse uitdrukking? Letterlijk kom ik hem niet tegen in de Bijbel. Ik zou ook werkelijk niet weten wat het hebreeuwse of griekse woord voor 'relatie' zou moeten zijn, terwijl ik het NT zeer regelmatig in het Grieks lees, en het OT bekijk ik ook nog wel eens in het hebreeuws. Maar ja, datzelfde zou ik kunnen zeggen van het woord 'Drie-eenheid'. Ik kan er wel een latijnse vertaling van geven -
trinitas - maar hoe dat zou moeten heten in grieks of hebreeuws...??
Er zijn ook vele andere termen die op hetzelfde duiden. Termen die ons minder evangelisch in de oren klinken, maar die eigenlijk hetzelfde zeggen. Voorbeeld: omgang met God. Men bedoelt dan: bidden, bijbellezen en handelen volgens de christelijke ethiek. (Oeps, wat klinkt dat klinisch, zoals ik dat hier verwoord!)
In bevindelijk-gereformeerde kringen bestaat de uitdrukking: de staat van de ziel. Eigenlijk is dat ook een manier van zeggen voor: relatie met God. De staat van de ziel voor God kan onverzoend zijn, of verzoend. Je bent wedergeboren of niet, om het weer heel anders uit te drukken. (Overigens zijn er dan weer die onderscheid maken tussen wedergeboren-zijn, en verzoend-zijn, bedenk ik nu! Ja, onderscheiden in de tijd! Komt erg speculatief op mij over, moet ik zeggen.)
De termen 'relatie met God', 'relatie met Jezus' zijn in zichzelf niet te veroordelen, voor zover ik nu kan nagaan.
Dat die termen desondanks toch een bepaalde aversie bij mij oproepen, heeft te maken met mijn associëren daarvan met de evangelische wereld. En het ís ook het taalgebruik van de evangelische beweging. Voorbeeld:
http://www.bethel.nl, onder de link 'Onze gemeente'. Die gevoeligheid van mij zal wel voortkomen uit het feit dat de evangelische wijze van communiceren mij totaal niks doet, mij volledig koud laat, en dat ik het als oppervlakkig ervaar.
Ik lees bijvoorbeeld de verhalen op
www.bethel.nl geen woord over de zonde. Dat zou je toch op zijn minst kunnen verwachten onder de link 'missie en visie'. De genade van God krijgt immers pas zijn diepgang tegen de afgrond van de zonde en de eeuwige dood. Staat er niet ergens in de formulieren: "Ik voor u, daar u anders de eeuwige dood had moeten sterven"?
Daarom raken de verhalen op die website mijn hart niet. Integendeel, ze laten me volledig koud. Het zegt me absoluut helemaal niks. Er zit immers geen diepte in.
Hmmm, zo constateer ik nu, dat mijn aversie tegen de evangelische beweging niet slechts emotioneel is, zo van: het is anders dan hoe ik het voel. Nee, het gaat veel dieper: er missen essentiële zaken!
Dr. D. Holwerda gebruikte in een vraaggesprek in het ND eens de uitdrukking: het evangelie op een stuiver. Hij zei dat 90% van de Schriften dicht blijft bij de evangelischen.
Die aversie betreft niet mijn ervaringen met baptische personen. Die mensen op zich ervaar ik zeker niet als negatief. Het geloof zegt ze best heel wat merk je, en het zijn op zich best sympathieke mensen, zoals ik ze mij herinner. Ik wil ook geen oordeel uitspreken over hun al-of-niet verzoend zijn.
Dus Mart, als dat relatie-gedoe je niet zo veel zegt, en je niet effectief raakt in je hart, dan kan ik je dat niet kwalijk nemen. Ik ben zelf wèl geraakt door het evangelie van Jezus Christus, door de boodschap en taal van de Schriften, maar zeer beslist níet door de evangelische beweging.