quote:
klaas f schreef op 24 oktober 2005 om 02:07:Er zijn wat teksten die de indruk wekken, dat Jezus het alleen als zijn taak zag het volk Israël weer op het juiste pad te brengen.
Bijvoorbeeld:
(Matth. 15:24) "Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls."
(Matth. 15:26) "Het is niet goed het brood der kinderen te nemen en het den honden voor te werpen."
Dit is
in eerste instantie waar.
Zoals Johannes de Doper ook predikte in Israel: Bekeert u want het koninkrijk der hemelen is gekomen. En dat was voor Israel bedoeld.
De Messias zou komen en in Jeruzalem de macht aanvaarden en koning worden over Israel.
Vergel. de wijzen uit het oosten die komen vragen waar de koning der
Joden is geboren. Herodes laat de schriftgeleerden komen en die noemen de profetie waarin dit wordt genoemd:
Matt. 2 4 En hij liet al de overpriesters en schriftgeleerden van het volk vergaderen en trachtte van hen te vernemen, waar de Christus geboren zou worden. 5 Zij zeiden tot hem: Te Betlehem in Judea, want aldus staat geschreven door de profeet:
6 En gij, Betlehem, land van Juda, zijt geenszins de minste onder de leiders van Juda,
want uit u zal een leidsman voortkomen,
die mijn volk Israël weiden zal. En Johannes de Doper is de heraut van de koning, de wegbereider:
Matt. 3 1 In die dagen trad Johannes de Doper op en hij predikte in de woestijn van Judea, 2 en zeide: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen
is nabijgekomen. 3 Hij toch is het, van wie door de profeet Jesaja gesproken werd, toen hij zeide:
De stem van een, die roept in de woestijn:
Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden. Maar Johannes de Doper wordt overgeleverd en zal ook ter dood worden gebracht. Er waren dus wel veel die zich bekeerden, maar ook velen en
juist de leiders en vertegenwoordigers van het volk[/i] hadden geen boodschap aan de oproep van bekering.
Jezus gaat vanaf dat moment Zijn prediking beginnen.
Matt 412 Toen Hij vernam, dat Johannes overgeleverd was, trok Hij Zich terug naar Galilea.
...
17 Van toen aan begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.
quote:
Bovendien zagen ook de leerlingen van Jezus hun taak kennelijk alleen binnen de kring van hun volksgenoten:
(Hand. 11:19) "Zij dan, die verstrooid werden door de verdrukking, welke in verband met Stephanus plaats vond, trokken verder tot Phoenicië, Cyprus en Antiochië toe, zonder tot iemand het woord te spreken dan alleen tot de Joden."
(Hand. 11:2-3) "En toen Petrus naar Jeruzalem gegaan was, verschilden zij, die uit de besnijdenis waren, met hem van mening, en zij zeiden: Gij zijt binnen gegaan bij onbesnedenen en hebt met hen gegeten."
Dat was niet zo met allen. En ook in Handelingen is er nog de periode dat het heel duidelijk is
eerst de Jood en dan pas de Griek = heiden.
Paulus lees je ook uitdrukkelijk van dat hij altijd eerst naar de synagoge gaat om de Joden in de betreffende stad
eerst het evangelie te brengen.
En dit blijft zo tot 70 na Christus toen Titus Jeruzalem verwoestte en alle Joden verstrooid werden.
Vandaar de toespraak van Petrus waarvan je in
Handelingen twee leest, dat het ook is gericht aan de Mannen van Israel, de Joden, en het hen wordt uitgelegd vanuit de geschiedenis dat Jezus de Messias was. Alleen zij hebben Hem niet aanvaard.
Ook zij worden opgeroepen zich te bekeren.
Alleen vanaf dat Jezus is gestorven en de Joden Hem niet als Messias hebben aangenomen is er eeen verandering.
Deze bekeerde Joden zullen Christenen worden vanaf die tijd en een heel andere positie hebben dan de Joden zouden hebben gehad die Jezus als de Messias aanvaard zouden hebben:
Dan was het Koninkrijk der hmelen al op aarde gesticht. En was de Messias koning over Israel geworden.
Maar hoewel ze Jezus binnen halen als de koning op een ezel, zie je dat ze Hem niet echt aanvaarden:
Matt 21 Hosanna de Zoon van David, gezegend Hij, die komt in de naam des Heren; Hosanna in de hoogste hemelen!
10 En toen Hij Jeruzalem binnenging, kwam de gehele stad in rep en roer en zeide: Wie is dit? 11 En de scharen zeiden: Dit is de profeet, Jezus, van Nazaret in Galilea.
12 En Jezus ging de tempel binnen
en dreef allen uit, die verkochten en kochten in de tempel, en de tafels der wisselaars keerde Hij om en de stoelen van hen, die de duiven verkochten, 13 en Hij zeide tot hen: Er staat geschreven: Mijn huis zal een bedehuis heten,
maar gij maakt het tot een rovershol. Hier zie je het contrast: wordt onze koning, maar de tempel is tot een rovershol gemaakt en er is dus geen ware verwachting die er bij zou horen: geloof in God etc. van het gros van het volk. En een paar dagen later roepen ze ook: kruisig Hem.
quote:
Het bekende tekstgedeelte uit Matth. 28:19 ("Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes") zou volgens sommigen een later invoegsel, en dus een falsificatie zijn.
Dat zou kunnen dat mensen dit denken omdat ze niet begrijpen wat God wil zeggen.
Als je er een menselijk boek van maakt, ga je zelf bedenken hoe een boodschap logisch zou zijn.
Jezus alleen voor Israel. Punt. En paulus brengt dan een ander evangelie en voegt er dingen aan toe voor de heidenen.
Dit is echter niet zoals de Bijbel als woord van God het aangeeft: de schrift kan niet gebroken worden. M.a.w.
het is een éémnheid waarin God Zijn gedachtenbekend maakt.
Als je de bijbel zo bekijkt - als Gods woord, zeg je niet als je iets niet begrijpt: dit zal er wel tussengevoegd zijn omdat men de boodschap wilde veranderen.
Je vraagt je af waarom God dit zo heeft gedaan en blijkt het zo te moeten zijn, omdat God heeft beslist dat wanneer de Joden niet willen horen en Jezus kruisigen, het evanglie naar de heidenen gaat:
zij zul;llen dan ook horen.
Hierover staan een paar hoofdstukken in Romeinen die dit uitwerken.
Rom. 9-11.
Rom 1111 Ik vraag dan: zij zijn toch niet zo gestruikeld, dat zij wel vallen moesten? Volstrekt niet!
Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen, om hen tot naijver op te wekken. 12 Betekent nu hun val rijkdom voor de wereld en hun tekort rijkdom voor de heidenen,
hoeveel te meer hun volheid!Als Israel zich zal bekeren zal het koninkrijk wat wordt opgericht, zich uitstrekken over de hele wereld en is het tot heil van iedereen.
Rom 11 25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis:
een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat:
De Verlosser zal uit Sion komen,
Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.
27 En dit is mijn verbond met hen,
wanneer Ik hun zonden wegneem.
Maar de kiem van deze boodschap is geen bedenksel van Paulus maar Jezus zegt zelf tot zijn discipelen dat het hen gegeven is de geheimen van het koninkrijk te begrijpen - als Hij vanaf een bepaald punt in gelijkenissen gaat spreken.
In het vetgedrukte gedeelte staat de reden hiervan:
Matt 13 10 En de discipelen kwamen en zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen in gelijkenissen? 11 Hij antwoordde hun en zeide: Omdat het u gegeven is de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar hun is dat niet gegeven. 12 Want wie heeft, hem zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben; maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden. 13
Daarom spreek Ik tot hen in gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien en horende niet horen of begrijpen. 14 En aan hen wordt de profetie van Jesaja vervuld, die zegt:
Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan, en ziende zult gij zien en gij zult het geenszins opmerken; 15
want het hart van dit volk is vet geworden, en hun oren zijn hardhorend geworden, en hun ogen hebben zij toegesloten, opdat zij niet zien met hun ogen, en met hun oren niet horen, en met hun hart niet verstaan en zich bekeren, en Ik hen zou genezen. Dit mondt uit in de rede tegen de Farizeers en de Schriftgeleerden over hun ongeloof. Uiteindlijk is dat het moment dat het volk als geheel, verhard wordt omdat ze niet wilden. Jezus heeft alles gedaan: gepredikt en hun kwalen genezen en wonderen gedaan. Maar ze wilden alleen de wonderen en niet de bijbehorende boodschap.
Mat 23 37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert,
en gij hebt niet gewild. 38 Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. 39
Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt:
Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!quote:
Volgens anderen zou het betekenen dat Jezus zijn discipelen er op uit stuurde om ook in het buitenland de stammen van Israël op te zoeken en tot hen te prediken.
Hoe dan ook: het bekeren van heidenen zou niet Jezus' idee geweest zijn, maar een initiatief van Paulus.
Klopt dat?
Ik denk het niet. En uit de laatste tekst in Matt 23 zie je dat ze Hem niet meer zullen zien/kennen,
totdat een bepaald moment.
In de toekomst, als de heidenen die nu mogen komen, voltallig zijn, zal God toch de belofte aan Israel vervullen.
En hierover gaan bv de teksten die jij in het begin hebt gequote:
quote:
(Matth. 19:28) "Voorwaar, ik zeg u, gij die mij gevolgd zijt, zult in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen op den troon zijner heerlijkheid zal zitten, ook op twaalf tronen zitten om de twaalf stammen van Israël te richten."
(Math. 10:23) "Wanneer men u vervolgt in deze stad, vlucht naar een andere; want voorwaar, Ik zeg u, gij zult niet alle steden van Israël zijn rondgekomen, voordat de Zoon des mensen komt."
Dan zal nl weer het evangelie van het koninkrijk uitgaan in Israel, er zullen Joden zijn uit alle stammen van Israel die verzegeld zijn door God zelf, en die deze taak op zich nemen.
Voor hen geldt dat de koning zal komen al ieder de boodschap heeft gehoord.
In de toekomst zal Jezus nl terugkomen op de olijfberg, en Hij zal door hen worden gezien als degene die het toch was. Hierover lees je bv in Zacharia 12 en 14.
Het volk zal over Hem weeklagen en rouw bedrijven.
Bv:
Matt 2429 Terstond na de verdrukking dier dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. 30 En dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid.
Dat is het punt dat ze Hem weer zullen zien. Het
totdat ze zullen zeggen: gezegend is Hij die komt in de Naam des heren.
Dan zal Jezus koning worden in Jeruzalem en het koninkrijk oprichten. Dit wordt uitgewerkt ook in Matt. 24 en 25.
Dus God houdt zich aan Zijn woord itt tot wat mensen vaak denken.
Maar nu is eerst de beurt aan alle volken en natien om zich te bekeren. Precies zoals Matt. aangeeft in het zendingsbevel.[