Auteur Topic: Bedoelde Jezus zijn boodschap alleen voor Israël?  (gelezen 4844 keer)

klaas f

• Bekijk profiel
Bedoelde Jezus zijn boodschap alleen voor Israël?
« Gepost op: oktober 24, 2005, 02:07:57 am »
Er zijn wat teksten die de indruk wekken, dat Jezus het alleen als zijn taak zag het volk Israël weer op het juiste pad te brengen.

Bijvoorbeeld:
(Matth. 15:24) "Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls."
(Matth. 19:28) "Voorwaar, ik zeg u, gij die mij gevolgd zijt, zult in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen op den troon zijner heerlijkheid zal zitten, ook op twaalf tronen zitten om de twaalf stammen van Israël te richten."
(Matth. 15:26) "Het is niet goed het brood der kinderen te nemen en het den honden voor te werpen."
(Math. 10:23) "Wanneer men u vervolgt in deze stad, vlucht naar een andere; want voorwaar, Ik zeg u, gij zult niet alle steden van Israël zijn rondgekomen, voordat de Zoon des mensen komt."

Bovendien zagen ook de leerlingen van Jezus hun taak kennelijk alleen binnen de kring van hun volksgenoten:
(Hand. 11:19) "Zij dan, die verstrooid werden door de verdrukking, welke in verband met Stephanus plaats vond, trokken verder tot Phoenicië, Cyprus en Antiochië toe, zonder tot iemand het woord te spreken dan alleen tot de Joden."
(Hand. 11:2-3) "En toen Petrus naar Jeruzalem gegaan was, verschilden zij, die uit de besnijdenis waren, met hem van mening, en zij zeiden: Gij zijt binnen gegaan bij onbesnedenen en hebt met hen gegeten."

Het bekende tekstgedeelte uit Matth. 28:19 ("Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes") zou volgens sommigen een later invoegsel, en dus een falsificatie zijn.
Volgens anderen zou het betekenen dat Jezus zijn discipelen er op uit stuurde om ook in het buitenland de stammen van Israël op te zoeken en tot hen te prediken.
Hoe dan ook: het bekeren van heidenen zou niet Jezus' idee geweest zijn, maar een initiatief van Paulus.
Klopt dat?
vriendelijke groet, klaas.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 24, 2005, 08:45:13 am »

quote:

klaas f schreef op 24 oktober 2005 om 02:07:
Er zijn wat teksten die de indruk wekken, dat Jezus het alleen als zijn taak zag het volk Israël weer op het juiste pad te brengen.

Bijvoorbeeld:
(Matth. 15:24) "Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls."
(Matth. 15:26) "Het is niet goed het brood der kinderen te nemen en het den honden voor te werpen."
Dit is in eerste instantie waar.
Zoals Johannes de Doper ook predikte in Israel: Bekeert u want het koninkrijk der hemelen is gekomen. En dat was voor Israel bedoeld.
De Messias zou komen en in Jeruzalem de macht aanvaarden en koning worden over Israel.

Vergel. de wijzen uit het oosten die komen vragen waar de koning der Joden is geboren. Herodes laat de schriftgeleerden komen en die noemen de profetie waarin dit wordt genoemd:

Matt. 2
  4 En hij liet al de overpriesters en schriftgeleerden van het volk vergaderen en trachtte van hen te vernemen, waar de Christus geboren zou worden. 5 Zij zeiden tot hem: Te Betlehem in Judea, want aldus staat geschreven door de profeet:
6 En gij, Betlehem, land van Juda, zijt geenszins de minste onder de leiders van Juda,
want uit u zal een leidsman voortkomen, die mijn volk Israël weiden zal.

En Johannes de Doper is de heraut van de koning, de wegbereider:

Matt. 3
 1 In die dagen trad Johannes de Doper op en hij predikte in de woestijn van Judea, 2 en zeide: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. 3 Hij toch is het, van wie door de profeet Jesaja gesproken werd, toen hij zeide:
De stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden.

Maar Johannes de Doper wordt overgeleverd en zal ook ter dood worden gebracht. Er waren dus wel veel die zich bekeerden, maar ook velen en juist de leiders en vertegenwoordigers van het volk[/i] hadden geen boodschap aan de oproep van bekering.
Jezus gaat vanaf dat moment Zijn prediking beginnen.

Matt 4
12 Toen Hij vernam, dat Johannes overgeleverd was, trok Hij Zich terug naar Galilea.
...
17 Van toen aan begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.

quote:

Bovendien zagen ook de leerlingen van Jezus hun taak kennelijk alleen binnen de kring van hun volksgenoten:
(Hand. 11:19) "Zij dan, die verstrooid werden door de verdrukking, welke in verband met Stephanus plaats vond, trokken verder tot Phoenicië, Cyprus en Antiochië toe, zonder tot iemand het woord te spreken dan alleen tot de Joden."
(Hand. 11:2-3) "En toen Petrus naar Jeruzalem gegaan was, verschilden zij, die uit de besnijdenis waren, met hem van mening, en zij zeiden: Gij zijt binnen gegaan bij onbesnedenen en hebt met hen gegeten."
Dat was niet zo met allen. En ook in Handelingen is er nog de periode dat het heel duidelijk is eerst de Jood en dan pas de Griek = heiden.
Paulus lees je ook uitdrukkelijk van dat hij altijd eerst naar de synagoge gaat om de Joden in de betreffende  stad eerst het evangelie te brengen.
En dit blijft zo tot 70 na Christus toen Titus Jeruzalem verwoestte en alle Joden verstrooid werden.
Vandaar de toespraak van Petrus waarvan je in Handelingen twee leest, dat het ook is gericht aan de Mannen van Israel, de Joden, en het hen wordt uitgelegd vanuit de geschiedenis dat Jezus de Messias was. Alleen zij hebben Hem niet aanvaard.
Ook zij worden opgeroepen zich te bekeren.
Alleen vanaf dat Jezus is gestorven en de Joden Hem niet als Messias hebben aangenomen is er eeen verandering.
Deze bekeerde Joden zullen Christenen worden vanaf die tijd en een heel andere positie hebben dan de Joden zouden hebben gehad die Jezus als de Messias aanvaard zouden hebben:

Dan was het Koninkrijk der hmelen al op aarde gesticht. En was de Messias koning over Israel geworden.
Maar hoewel ze Jezus binnen halen als de koning op een ezel, zie je dat ze Hem niet echt aanvaarden:

Matt 21
 Hosanna de Zoon van David, gezegend Hij, die komt in de naam des Heren; Hosanna in de hoogste hemelen!
10 En toen Hij Jeruzalem binnenging, kwam de gehele stad in rep en roer en zeide: Wie is dit? 11 En de scharen zeiden: Dit is de profeet, Jezus, van Nazaret in Galilea.
12 En Jezus ging de tempel binnen en dreef allen uit, die verkochten en kochten in de tempel, en de tafels der wisselaars keerde Hij om en de stoelen van hen, die de duiven verkochten, 13 en Hij zeide tot hen: Er staat geschreven: Mijn huis zal een bedehuis heten, maar gij maakt het tot een rovershol.

Hier zie je het contrast: wordt onze koning, maar de tempel is tot een rovershol gemaakt en er is dus geen ware verwachting die er bij zou horen: geloof in God etc. van het gros van het volk. En een paar dagen later roepen ze ook: kruisig Hem.

quote:

Het bekende tekstgedeelte uit Matth. 28:19 ("Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes") zou volgens sommigen een later invoegsel, en dus een falsificatie zijn.

Dat zou kunnen dat mensen dit denken omdat ze niet begrijpen wat God wil zeggen.
Als je er een menselijk boek van maakt, ga je zelf bedenken hoe een boodschap logisch zou zijn.
Jezus alleen voor Israel. Punt. En paulus brengt dan een ander evangelie en voegt er dingen aan toe voor de heidenen.
Dit is echter niet zoals de Bijbel als woord van God het aangeeft: de schrift kan niet gebroken worden. M.a.w. het is een éémnheid waarin God Zijn gedachtenbekend maakt.

Als je de bijbel zo bekijkt - als Gods woord, zeg je niet als je iets niet begrijpt: dit zal er wel tussengevoegd zijn omdat men de boodschap wilde veranderen.
Je vraagt je af waarom God dit zo heeft gedaan en blijkt het zo te moeten zijn, omdat God heeft beslist dat wanneer de Joden niet willen horen en Jezus kruisigen, het evanglie naar de heidenen gaat: zij zul;llen dan ook horen.
Hierover staan een paar hoofdstukken in Romeinen die dit uitwerken.

Rom. 9-11.
Rom 11
11 Ik vraag dan: zij zijn toch niet zo gestruikeld, dat zij wel vallen moesten? Volstrekt niet! Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen, om hen tot naijver op te wekken. 12 Betekent nu hun val rijkdom voor de wereld en hun tekort rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!

Als Israel zich zal bekeren zal het koninkrijk wat wordt opgericht, zich uitstrekken over de hele wereld en is het tot heil van iedereen.

Rom 11
 25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat:
De Verlosser zal uit Sion komen,
Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.
27 En dit is mijn verbond met hen,
wanneer Ik hun zonden wegneem.

Maar de kiem van deze boodschap is geen bedenksel van Paulus maar Jezus zegt zelf tot zijn discipelen dat het hen gegeven is de geheimen van het koninkrijk te begrijpen - als Hij vanaf een bepaald punt in gelijkenissen gaat spreken.
In het vetgedrukte gedeelte staat de reden hiervan:

Matt 13
 10 En de discipelen kwamen en zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen in gelijkenissen? 11 Hij antwoordde hun en zeide: Omdat het u gegeven is de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar hun is dat niet gegeven. 12 Want wie heeft, hem zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben; maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden. 13 Daarom spreek Ik tot hen in gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien en horende niet horen of begrijpen. 14 En aan hen wordt de profetie van Jesaja vervuld, die zegt:
Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan, en ziende zult gij zien en gij zult het geenszins opmerken; 15 want het hart van dit volk is vet geworden, en hun oren zijn hardhorend geworden, en hun ogen hebben zij toegesloten, opdat zij niet zien met hun ogen, en met hun oren niet horen, en met hun hart niet verstaan en zich bekeren, en Ik hen zou genezen.

Dit mondt uit in de rede tegen de Farizeers en de Schriftgeleerden over hun ongeloof. Uiteindlijk is dat het moment dat het volk als geheel, verhard wordt omdat ze niet wilden. Jezus heeft alles gedaan: gepredikt en hun kwalen genezen en wonderen gedaan. Maar ze wilden alleen de wonderen en niet de bijbehorende boodschap.

Mat 23
 37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild. 38 Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. 39 Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt:
Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!

quote:

Volgens anderen zou het betekenen dat Jezus zijn discipelen er op uit stuurde om ook in het buitenland de stammen van Israël op te zoeken en tot hen te prediken.
Hoe dan ook: het bekeren van heidenen zou niet Jezus' idee geweest zijn, maar een initiatief van Paulus.
Klopt dat?

Ik denk het niet. En uit de laatste tekst in Matt 23 zie je dat ze Hem niet meer zullen zien/kennen, totdat een bepaald moment.
In de toekomst, als de heidenen die nu mogen komen, voltallig zijn, zal God toch de belofte aan Israel vervullen.

En hierover gaan bv de teksten die jij in het begin hebt gequote:

quote:

(Matth. 19:28) "Voorwaar, ik zeg u, gij die mij gevolgd zijt, zult in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen op den troon zijner heerlijkheid zal zitten, ook op twaalf tronen zitten om de twaalf stammen van Israël te richten."
(Math. 10:23) "Wanneer men u vervolgt in deze stad, vlucht naar een andere; want voorwaar, Ik zeg u, gij zult niet alle steden van Israël zijn rondgekomen, voordat de Zoon des mensen komt."

Dan zal nl weer het evangelie van het koninkrijk uitgaan in Israel, er zullen Joden zijn uit alle stammen van Israel die verzegeld zijn door God zelf, en die deze taak op zich nemen.
Voor hen geldt dat de koning zal komen al ieder de boodschap heeft gehoord.
In de toekomst zal Jezus nl terugkomen op de olijfberg, en Hij zal door hen worden gezien als degene die het toch was. Hierover lees je bv in Zacharia 12 en 14.
Het volk zal over Hem weeklagen en rouw bedrijven.

Bv:
Matt 24
29 Terstond na de verdrukking dier dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. 30 En dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid.

Dat is het punt dat ze Hem weer zullen zien. Het totdat ze zullen zeggen: gezegend is Hij die komt in de Naam des heren.
Dan zal Jezus koning worden in Jeruzalem en het koninkrijk oprichten. Dit wordt uitgewerkt ook in Matt. 24 en 25.
Dus God houdt zich aan Zijn woord itt tot  wat mensen vaak denken.

Maar nu is eerst de beurt aan alle volken en natien om zich te bekeren. Precies zoals Matt. aangeeft in het zendingsbevel.[
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2005, 08:49:20 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 24, 2005, 10:44:13 am »
Paulus is trouwens niet de eerste die niet-joden 'bekeerde': Petrus was eerder (zie de geschiedenis met Cornelius). En de kamerling die in Jesaja aan het lezen was en het niet begreep, dat was ook geen Jood, toch?

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 24, 2005, 10:47:16 am »
Dit lijkt me ook wel relevant:

Lukas 14:

quote:

16 Jezus vervolgde: ‘Iemand wilde een groot feestmaal geven en nodigde tal van gasten uit. 17 Toen het tijd was voor het feestmaal, stuurde hij zijn dienaar naar de genodigden om tegen hen te zeggen: “Kom, want alles is klaar.” 18 Maar een voor een begonnen ze zich te verontschuldigen. De eerste zei: “Ik heb net een akker gekocht, die ik beslist moet gaan bekijken. Tot mijn spijt kan ik de uitnodiging niet aannemen.” 19 En een ander zei: “Ik heb vijf span ossen gekocht en ik ga ze keuren; tot mijn spijt kan ik de uitnodiging niet aannemen.” 20 Weer een ander zei: “Ik ben pas getrouwd en daarom kan ik niet komen.” 21 Toen de dienaar teruggekomen was, bracht hij zijn heer verslag uit. De heer des huizes ontstak in woede en zei tegen zijn dienaar: “Ga vlug de stad in en breng uit de straten en stegen de armen en kreupelen en blinden en verlamden hierheen.” 22 Toen de dienaar hem kwam melden: “Heer, wat u hebt opgedragen is gebeurd, en nog is er plaats,” 23 zei de heer tegen hem: “Ga naar de wegen en de akkers buiten de stad en nodig iedereen met klem uit, want mijn huis moet vol zijn. 24 Ik zeg jullie: niemand van degenen die eerst uitgenodigd waren, zal van mijn feestmaal proeven.”’
Ik denk dat 'de stad' als het volk Israel gezien moet worden. De wegen en akkers buiten de stad kunnen wellicht als de overige volken gezien worden.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2005, 10:49:04 am door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 24, 2005, 10:48:40 am »
Er is ook nog in Joh. 10 de volgende tekst:

quote:

16 Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 24, 2005, 10:56:15 am »

quote:

E-line schreef op 24 oktober 2005 om 10:48:
Er is ook nog in Joh. 10 de volgende tekst:
[...]

Oh ja, het kan ook veel korter. :P
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 24, 2005, 10:57:33 am »

quote:

Liudger schreef op 24 oktober 2005 om 10:47:
Dit lijkt me ook wel relevant:

Lukas 14:

[...]

Ik denk dat 'de stad' als het volk Israel gezien moet worden. De wegen en akkers buiten de stad kunnen wellicht als de overige volken gezien worden.

Wij christenen zijn:
 “Ga vlug de stad in en breng uit de straten en stegen de armen en kreupelen en blinden en verlamden hierheen.”

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 24, 2005, 11:04:41 am »

quote:

E-line schreef op 24 oktober 2005 om 10:44:
Paulus is trouwens niet de eerste die niet-joden 'bekeerde': Petrus was eerder (zie de geschiedenis met Cornelius). En de kamerling die in Jesaja aan het lezen was en het niet begreep, dat was ook geen Jood, toch?
Dat zou ik  niet te hard zeggen. Je herinnert je vast nog wel de Falasja's, de Ethiopische Joden die in de twintigste eeuw 'herontdekt' en door Israel als Joods erkend werden. Het schijnt dat dat slechts een mager overblijfsel was van een vroeger veel grotere Joodse bevolkingsgroep daar, ooit ook als zelfstandige natie georganiseerd, die dateert van ver voor het begin van onze jaartelling. De reden dat Ethiopie nu een voornamelijk Christelijke natie is, is mogelijk omdat ze het OT al aanhingen toen Christenen in de 3e of 4e eeuw daar aankwamen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 24, 2005, 11:17:27 am »
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik geloof niet dat het bekeren van de heidenen een "plan B" was.
Het was kennelijk noodzakelijk dat het evangelie via de afwijzing van de Joden naar alle volkeren zou gaan, maar dat was dan wel vanaf het begin de bedoeling.

Het klinkt nogal prutserig dat God een heilsplan zou hebben wat mislukte, dus "dan maar" een ander volk dan Zijn uitverkoren volk.

Denk ook aan Genesis, waar God reeds drie keer aan Abraham belooft dat in hem ALLE volken zullen worden gezegend!

Gen 18,18
Abraham immers zal voorzeker tot een groot en machtig volk worden en met hem zullen alle volken der aarde gezegend worden;

Gen 22,18
En met uw nageslacht zullen alle volken der aarde gezegend worden, omdat gij naar mijn stem gehoord hebt.

Gen 26,4
En Ik zal uw nageslacht vermenigvuldigen als de sterren des hemels, en Ik zal uw nageslacht al die landen geven, en met uw nageslacht zullen alle volken der aarde gezegend worden,
Bombus terrestris Reginae

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 24, 2005, 01:55:22 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 oktober 2005 om 10:57:

[...]

Wij christenen zijn:
 “Ga vlug de stad in en breng uit de straten en stegen de armen en kreupelen en blinden en verlamden hierheen.”

Ik denk dat wij niet-Joodse Christenen meer hiermee bedoeld worden:

“Ga naar de wegen en de akkers buiten de stad en nodig iedereen met klem uit, want mijn huis moet vol zijn" :)

Ik denk dat met "de armen en kreupelen en blinden en verlamden” de "verloren schapen van het huis Israëls" bedoeld zijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 24, 2005, 03:30:45 pm »

quote:

Liudger schreef op 24 oktober 2005 om 13:55:
[...]

Ik denk dat wij niet-Joodse Christenen meer hiermee bedoeld worden:

“Ga naar de wegen en de akkers buiten de stad en nodig iedereen met klem uit, want mijn huis moet vol zijn" :)

Ik denk dat met "de armen en kreupelen en blinden en verlamden” de "verloren schapen van het huis Israëls" bedoeld zijn.

Toch waren de genodigden niet van plan te komen en werd gevraagd om de lammen en kreupelen te vragen.
Daarna is het huis nog niet vol en gaat het verder.
Ik denk trouwens dat je ook gelijk hebt hoor. :)

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 24, 2005, 04:48:35 pm »

quote:

klaas f schreef op 24 oktober 2005 om 02:07:

Klopt dat?
Niet van Paulus. Het is van meet af aan Gods voornemen geweest alles in de hemel en de aarde onder een (1) hoofd, dat is Christus, samen te vatten. zie Ef.1.

De besnedenen die hoorden van de doop van Cornelius en daarvoor Petrus ter verantwoording riepen, reageerden als volgt nadat Petrus alles wat gebeurd was, had verteld:

En toen zij dit gehoord hadden, kwamen zij tot rust en verheerlijkten God, zeggende: Zo heeft dan God ook de heidenen de bekering ten leven geschonken.

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 24, 2005, 09:36:26 pm »
Hartelijk dank voor alle antwoorden, tot zoverre.

Jullie hebben natuurlijk gelijk, wanneer je er op wijst dat vóór Paulus reeds andere Israëlieten het Woord van de Heer van het Verbond verkondigden aan - c.q. bespraken met - niet-Israëlieten. De kamerling is daar inderdaad een voorbeeld van.
Maar ook figuren als Bileam en de Wijzen uit het Oosten doen vermoeden dat de God van de Joden in het buitenland niet onbekend was.
Een raadselachtige figuur is voor mij bijvoorbeeld Melchizedek (Gen. 14:18-24) - een priester-koning te Salem, en "dienaar van God, de Allerhoogste" - aan wie de Heer zich kennelijk al had geopenbaard voordat het uitverkoren volk bestond.

Ik krijg uit al de geciteerde teksten de indruk dat het inderdaad in eerste instantie - en zeker bij Jezus zelf - de bedoeling was om het volk Israël te bekeren.
Dat wil echter niet zeggen dat er bezwaar bestond tegen bekering en aansluiting van niet-Israëlieten. De schoondochters van Naomi werden bijvoorbeeld in het volk opgenomen.
Joden hebben hun geloof echter nooit naar buiten willen uitdragen. Het bekeren van andere volkeren is nooit hun doel geweest.
Ik heb nog steeds het idee dat Paulus hiermee begonnen is: niet in opdracht van Jezus, en evenmin conform de joodse traditie.

(Ik meen zelfs dat Paulus hiermee de door Jezus ingezette vervulling van de profetie van Deutero Zacheria (Zacharia 11:7 e.v.) heeft doorkruist... maar vermoedelijk zou bespreking van dit facet een heel nieuw topic vereisen!)
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2005, 02:53:39 am door klaas f »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 24, 2005, 11:51:17 pm »
Volgens mij heeft God al ver voor Jezus' komst voorspeld dat Zijn werk niet bij Israel op zou houden, omdat Israel zich ongehoorzaam gedroeg, en niet wandelde naar Gods wil. Zie bijvoorbeeld wat Ezechiel profeteerde:

quote:

Ezechiel 16:
59 Dit zegt God, de HEER: Door je (i.e. Israel) niet te houden aan ons verbond heb je je eed gebroken, en daarom zal ik je behandelen zoals je verdient. 60 Toch zal ik aan dat verbond blijven denken, het verbond dat ik met je gesloten heb in de dagen dat je nog jong was. Daarom zal ik nu een verbond met je sluiten dat eeuwig zal duren. 61 Als je grote en je kleine zusters (i.e. Sodom en Samaria, oftewel de ongelovige volken) weer bij je komen, zul je over je gedrag nadenken en je ervoor schamen. Je zult ze van mij als dochters krijgen, al maken zij van het verbond geen deel uit.
Vanwege de ongehoorzaamheid van Gods uitverkoren volk, de joden, zullen de heidense volken, wij, weer deel gaan uitmaken van het verbond. Dat verbond ligt in Jezus verankerd.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2005, 11:56:21 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 25, 2005, 09:54:51 am »

quote:

klaas f schreef op 24 oktober 2005 om 21:36:
Joden hebben hun geloof echter nooit naar buiten willen uitdragen. Het bekeren van andere volkeren is nooit hun doel geweest.

Ik heb de referenties niet meer in  mijn hoofd, maar ik meende te hebben begrepen dat zo rond het begin van onze jaartelling de Joden juist wel vrij sterk met zending bezig waren, en dat er ook veel interesse onder Romeinen en Grieken was voor het Jodendom. Denk ook eens aan de Khazaren.

Je hebt denk ik wel gelijk dat het nooit zo belangrijk was als voor Christenen.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 25, 2005, 12:23:24 pm »
Bij de Joden staat vooral het laten zien centraal. Net als overigens nu bij de christenen. Maar in de begintijd is het meer een prediken van de boodschap geweest om mensen er bekend mee te laten worden. Als eenmaal de basis bekend is, kan de mens zich veel meer richten op het uitdragen met daden in plaats van het specifiek evangeliseren met woorden. Niet dat dat laatste niet meer belangrijk is, maar er is denk ik wel degelijk sprake van een logische verschuiving.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 26, 2005, 07:04:36 pm »
Ik kwam vandaag ook nog een tekst tegen die mijn inziens hiermee te maken heeft:

Hij zegt dan: Het is te gering, dat gij Mij tot een knecht zoudt zijn om de stammen van Jakob weder op te richten en de bewaarden van Israël terug te brengen;

zoal TS vraagt, is de boodschap alleen voor Israel?

maar het vers is nog niet af...

Ik stel u tot een licht der volken, opdat mijn heil reike tot het einde der aarde.
Jesaja 49:6

de boodschap aan Israël was dus een deel van Zijn opdracht hier op aarde,
Maar als dat de hele opdracht was geweest, dan zou de opdracht te klein zijn in Gods ogen.
Jezus Christus kreeg een opdracht die pastte bij zijn grootheid.
Namelijk het Licht zijn voor de hele wereld!
Zodat iedereen mag delen in deze overvloedige genade.
[JESUS]Life[/JESUS]

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 26, 2005, 07:41:52 pm »

quote:

mat.8
5 Toen Hij nu Kafarnaüm binnenging, kwam een hoofdman tot Hem met een bede, 6 en zeide: Here, mijn knecht ligt thuis, verlamd, met hevige pijn. 7 Hij zeide tot hem: Zal Ik komen en hem genezen? 8 Doch de hoofdman antwoordde en zeide: Here, ik ben niet waard, dat Gij onder mijn dak komt, maar spreek slechts een woord en mijn knecht zal herstellen. 9 Want ik ben zelf een ondergeschikte met soldaten onder mij, en ik zeg tot de één: Ga heen, en hij gaat heen, en tot een ander: Kom, en hij komt, en tot mijn slaaf: Doe dit, en hij doet het. 10 Toen Jezus dit hoorde, verwonderde Hij Zich en zeide tot hen, die Hem volgden: Voorwaar, zeg Ik u, bij niemand in Israël heb Ik een zó groot geloof gevonden! 11 Ik zeg u, dat er velen zullen komen van oost en west en zullen aanliggen met Abraham en Isaak en Jakob in het Koninkrijk der hemelen; 12 maar de kinderen van het Koninkrijk zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. 13 En Jezus zeide tot de hoofdman: Ga heen, u geschiede naar uw geloof. En de knecht genas, juist op dat uur.
Jezus hield duidelijk wel rekening met niet-Joden, alleen kwam Hij in eerste instantie voor Joden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 26, 2005, 10:57:50 pm »

quote:

spacy schreef op 26 oktober 2005 om 19:04:
Ik kwam vandaag ook nog een tekst tegen die mijn inziens hiermee te maken heeft:

Hij zegt dan: Het is te gering, dat gij Mij tot een knecht zoudt zijn om de stammen van Jakob weder op te richten en de bewaarden van Israël terug te brengen;

zoal TS vraagt, is de boodschap alleen voor Israel?

maar het vers is nog niet af...

Ik stel u tot een licht der volken, opdat mijn heil reike tot het einde der aarde.
Jesaja 49:6

de boodschap aan Israël was dus een deel van Zijn opdracht hier op aarde,
Maar als dat de hele opdracht was geweest, dan zou de opdracht te klein zijn in Gods ogen.
Jezus Christus kreeg een opdracht die pastte bij zijn grootheid.
Namelijk het Licht zijn voor de hele wereld!
Zodat iedereen mag delen in deze overvloedige genade.

Klopt, en toch denk ik dat dit vers uit Jesaja ook voor Israel waarheid zal worden. Was ook bedoeld dat ze een licht zouden zijn voor de andere volken, maar dat is niet zo gelukt. (Zoals wij christenen vaak ook falen in onze opdracht)
Als Christus koning zal zijn vanuit Jeruzalem, zal dit koninkrijk zich uitstrekken vanuit Israel over de gehele wereld:

Jesaja 2
 Het komende vrederijk
2
1 Het woord, dat Jesaja, de zoon van Amoz, aanschouwd heeft over Juda en Jeruzalem.
2 En het zal geschieden in het laatste der dagen: dan zal de berg van het huis des HEREN vaststaan als de hoogste der bergen, en hij zal verheven zijn boven de heuvelen. En alle volkeren zullen derwaarts heenstromen 3 en vele natiën zullen optrekken en zeggen: Komt, laten wij opgaan naar de berg des HEREN, naar het huis van de God Jakobs, opdat Hij ons lere aangaande zijn wegen en opdat wij zijn paden bewandelen. Want uit Sion zal de wet uitgaan en des HEREN woord uit Jeruzalem. 4 En Hij zal richten tussen volk en volk en rechtspreken over machtige natiën. Dan zullen zij hun zwaarden tot ploegscharen omsmeden en hun speren tot snoeimessen; geen volk zal tegen een ander volk het zwaard opheffen, en zij zullen de oorlog niet meer leren. 5 Huis van Jakob, komt, laten wij wandelen in het licht des HEREN.

(Hetzelfde staat ook in Micha 4)

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 27, 2005, 03:13:32 am »
Dat Jezus het op bepaalde ogenblikken helemaal gehàd heeft met zijn eigen volksgenoten, blijkt wel uit zijn gelijkenis over de heer van de wijngaard.
Nadat de pachters een aantal rente-inners (profeten) hebben omgebracht, besluit de heer van de wijngaard zijn eigen zoon te sturen. Maar ook die wordt vermoord.

Modbreak:
Een gedeelte van je bericht is verwijderd omdat dit in strijd was met de policy van BF:
Richtlijnen Bijbelstudieforum
Het is de bedoeling hier te praten vanuit de bijbel en niet vanuit een ander geschrift en er dient hier gerespecteerd te worden dat de bijbel het woord van God is, en Jezus Gods Zoon - die niet op een bepaald moment in z'n leven de kluts kwiijt was qua boodschap die Hij bracht - of door Paulus tegengesproken zou worden door diens boodschap.
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2005, 08:55:08 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 27, 2005, 08:01:15 pm »
Modbreak:
Een bericht verwijderd dat niet was conform de hier geldende policy

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 01, 2005, 11:11:44 pm »
Israël is en blijft het uitverkoren volk. Gods genadegaven zijn onberouwelijk. JHWH heeft beloften gedaan en zal die zeker nakomen.
Eerst dacht ik dat Israël uitverkoren was om de Messias voort te brengen, en dat God na de periode van de gemeente weer verder gaat met Israël, maar hoe meer ik me in de bijbel verdiep, des te meer ik ga zien, dat het nu nog steeds is: eerst de jood en ook de griek.
Het is echt heel jammer dat de kerk zich van Israël heeft losgemaakt en een "eigen dag" (zondag ipv sabbat) en "eigen feesten" (kerst, pasen ed) heeft ingesteld. Grof gezegd staat er op onze kerkdeuren "joden niet gewenst", want het is duidelijk dat (messiasbelijdende) joden op sabbat hun samenkomsten hebben en ook de bijbelse feesten, de feesten van JHWH, worden bij ons niet gevierd.

Ik kom er nog op terug, maar nu ontbreekt me de tijd.

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 02, 2005, 03:42:42 pm »

quote:

Els schreef op 01 november 2005 om 23:11:
(...) Het is echt heel jammer dat de kerk zich van Israël heeft losgemaakt (...)

Beste Els,

Volgens de bijbel heeft de kerk zich niet van Israël losgemaakt, maar stelden "De Joden" zich vanaf het prille begin vijandig op tegen de kerk. Precies andersom, dus.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 02, 2005, 07:38:41 pm »
Modbreak:
Enkele berichten zijn verplaatst naar het topic: 2 evangeliën?
Hier kan verder worden gesproken of je vanuit de bijbel - en met inachteming van de policy - kan concluderen dat Jezus' boodschap alleen voor Israel bedoeld was of juist niet.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 02, 2005, 09:25:42 pm »

quote:

Els schreef op 01 november 2005 om 23:11:
Israël is en blijft het uitverkoren volk. Gods genadegaven zijn onberouwelijk. JHWH heeft beloften gedaan en zal die zeker nakomen.
Eerst dacht ik dat Israël uitverkoren was om de Messias voort te brengen, en dat God na de periode van de gemeente weer verder gaat met Israël, maar hoe meer ik me in de bijbel verdiep, des te meer ik ga zien, dat het nu nog steeds is: eerst de jood en ook de griek.
Het is echt heel jammer dat de kerk zich van Israël heeft losgemaakt en een "eigen dag" (zondag ipv sabbat) en "eigen feesten" (kerst, pasen ed) heeft ingesteld. Grof gezegd staat er op onze kerkdeuren "joden niet gewenst", want het is duidelijk dat (messiasbelijdende) joden op sabbat hun samenkomsten hebben en ook de bijbelse feesten, de feesten van JHWH, worden bij ons niet gevierd.

Ik kom er nog op terug, maar nu ontbreekt me de tijd.

Els,
Bedoel je dan het Joodse volk dat uitverkoren blijft? Toch werd het Heil Gods weggenomen en naar de heidenen gezonden(Hand.28.28). Hoe kom je erbij, dat het nog steeds is:Eerst de Jood en dan de Griek? In Christus Jezus bestaat er geen Jood meer of Griek, geen man of vrouw, geen slaaf of vrije. Wij zijn dan allen een (1) in Christus. Wel te verstaan in de Geest! Als het nu nog steeds  eerst de Jood en dan de Griek is, dan zou het Heil Gods toch nog bemiddeld zijn aan een volk, waarvan het Heil Gods weggenomen is. Een onmogelijkheid, Els!

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 04, 2005, 02:52:03 pm »

quote:

klaas f schreef op 02 november 2005 om 15:42:
[...]

Beste Els,

Volgens de bijbel heeft de kerk zich niet van Israël losgemaakt, maar stelden "De Joden" zich vanaf het prille begin vijandig op tegen de kerk. Precies andersom, dus.
Misschien moet ik het scherper stellen: de kerk heeft zich losgemaakt van de God van Israël. Want waarom vieren wij de feesten van Jahweh niet en waarom gedenken wij de sabbatdag niet om die te heiligen? Jahweh Zelf heeft deze dagen ingesteld, dus wie zijn wij om die terzijde te schuiven? Lees jij ergens in de bijbel dat die dagen afgeschaft zouden zijn?

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 05, 2005, 02:43:16 am »
In Paulus' dagen waren de Joden de enig overgebleven kinderen Israëls (het nageslacht van Jacob).
Joden zijn de afstammelingen van Juda en Benjamin: de stammen die lange tijd het "tweestammenrijk" vormden.
(Paulus, bijvoorbeeld, was een Benjaminiet. En Jezus, ook bijvoorbeeld, was van de stam Juda.)

"Het volk Israël" was in Paulus' tijd al een historisch begrip.
De naam Israël was expliciet verbonden aan het zgn. tienstammenrijk, waarvan de bewoners "zoek" waren geraakt.

Vermoedelijk gebruikte Paulus het woord "Joden" dan ook vooral om zijn gelovige tijds- en volksgenoten aan te duiden, en "Israël(ieten)" voor het historische volk van het verbond.
Het gebruik van het woord was eigenlijk al een anachronisme.

De Joden voelden zich de crème de la crème van de Israëlieten.
Zij hadden immers de èchte tempel?
En de èchte hoofdstad, waar hùn grote koningen als David en Salomo hadden geregeerd?
Zij hadden immers het geloof het meest zuiver bewaard?
En... zij wáren er nog steeds!

Daar móest de Here wel een bedoeling mee hebben.
Hij koos je niet zómaar uit, nietwaar?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 05, 2005, 02:23:32 pm »
Modbreak:
Het is de bedoeling dat ieder zich nu aan het onderwerp van dit topic houdt.

Off-topic berichten die neer komen op het bestaan van twee verschillende soorten evangelien: één voor de joden en één voor de heiden, worden van nu af aan zonder commentaar verwijderd.

Wil je ze behouden voor andere users: post ze zoals ik eerder aangaf, in dit topic:  
2 evangeliën?
Nu heb ik nog enkele reacties hiernaartoe verplaatst; het is de bedoeling dat ieder (maar vooral de heer Strootman) hier nu zelf aan denkt.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2005, 02:27:15 pm door Priscilla en Aquila »

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 05, 2005, 03:32:11 pm »
Er staat eerst de jood en ook de griek. volgens mij wordt er bedoeld dat het evangelie eerst voor de jood is, maar daarbij ook voor de griek. het evangelie is met een golfbeweging steeds verder neergestreken, eerst Jeruzalem, dan Samaria, omstreken, grieken, romeinen etc etc... We kunnen in rom 11 (25?) ook lezen dat het later weer terug zal keren naar de joden en heel het volk Israel weer tot geloof in Jezus zal komen. Nu zijn dat nog enigen. Paulus geeft in dit hoofdstuk ook heel duidelijk aan dat het gaat om het volk Israel waar de heidenen die tot geloof in Jezus zijn gekomen op ingeent zijn.

Het is alleen genade van God dat wij er ook bij mogen horen! Het evangelie is er ook voor de heidenen! Anders zouden er nooit zovelen tot uit geloof zijn gekomen, kijk de geschiedenis er maar op na! (of de bijbel natuurlijk :)). God is in zijn genade zo groot geweest dat Hij niet alleen de relatie met Israel wou herstellen, maar met alle mensen. God wil dat iedereen behouden wordt staat in Petrus 3:9! In de profetieen wordt hier natuurlijk ook al lang op terug gegrepen! (heb even geen voorbeeld, maar ze zijn er zeker wel!)
« Laatst bewerkt op: november 05, 2005, 03:32:59 pm door farao »
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 06, 2005, 12:24:04 am »

quote:

klaas f schreef op 05 november 2005 om 02:43:

Joden zijn de afstammelingen van Juda en Benjamin: de stammen die lange tijd het "tweestammenrijk" vormden.

De naam Israël was expliciet verbonden aan het zgn. tienstammenrijk, waarvan de bewoners "zoek" waren geraakt.

Vermoedelijk gebruikte Paulus het woord "Joden" dan ook vooral om zijn gelovige tijds- en volksgenoten aan te duiden, en "Israël(ieten)" voor het historische volk van het verbond.
Het gebruik van het woord was eigenlijk al een anachronisme.
Paukus schrijft: Ik vraag dan: God heeft zijn volk toch niet verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers zelf een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 06, 2005, 12:27:51 am »

quote:

farao schreef op 05 november 2005 om 15:32:
Er staat eerst de jood en ook de griek. volgens mij wordt er bedoeld dat het evangelie eerst voor de jood is, maar daarbij ook voor de griek.
.....
.....
 God is in zijn genade zo groot geweest dat Hij niet alleen de relatie met Israel wou herstellen, maar met alle mensen. God wil dat iedereen behouden wordt staat in Petrus 3:9! In de profetieen wordt hier natuurlijk ook al lang op terug gegrepen! (heb even geen voorbeeld, maar ze zijn er zeker wel!)
Dat onderschrijf ik. Zie mijn post die inmiddels is overgeplaatst naar de 2 evangeliën.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 21, 2005, 10:01:01 pm »

quote:

farao schreef op 05 november 2005 om 15:32:
Er staat eerst de jood en ook de griek. volgens mij wordt er bedoeld dat het evangelie eerst voor de jood is, maar daarbij ook voor de griek. het evangelie is met een golfbeweging steeds verder neergestreken, eerst Jeruzalem, dan Samaria, omstreken, grieken, romeinen etc etc... We kunnen in rom 11 (25?) ook lezen dat het later weer terug zal keren naar de joden en heel het volk Israel weer tot geloof in Jezus zal komen. Nu zijn dat nog enigen. Paulus geeft in dit hoofdstuk ook heel duidelijk aan dat het gaat om het volk Israel waar de heidenen die tot geloof in Jezus zijn gekomen op ingeent zijn.

Het is alleen genade van God dat wij er ook bij mogen horen! Het evangelie is er ook voor de heidenen! Anders zouden er nooit zovelen tot uit geloof zijn gekomen, kijk de geschiedenis er maar op na! (of de bijbel natuurlijk :)). God is in zijn genade zo groot geweest dat Hij niet alleen de relatie met Israel wou herstellen, maar met alle mensen. God wil dat iedereen behouden wordt staat in Petrus 3:9! In de profetieen wordt hier natuurlijk ook al lang op terug gegrepen! (heb even geen voorbeeld, maar ze zijn er zeker wel!)

GOD liet aan Petrus zien dat ook aan de Heidenen het evangelie van het kruis verkondigd moet worden.

In Hand 10 staat het volgende:

Petrus omstreeks het zesde uur op het dak, om zijn gebed te verrichten. 10 En hij werd hongerig en verlangde te eten, en terwijl men iets gereed maakte, geraakte hij in zinsverrukking, 11 en hij zag de hemel geopend en een voorwerp nederdalen in de vorm van een groot laken, dat aan de vier hoeken nedergelaten werd op de aarde; 12 hierin bevonden zich allerlei viervoetige en kruipende dieren der aarde en allerlei vogelen des hemels. 13 En er kwam een stem tot hem: Sta op, Petrus, slacht en eet! 14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Here, want ik heb nog nooit iets gegeten, dat onheilig of onrein was. 15 En nogmaals ten tweeden male, kwam een stem tot hem: Wat God rein verklaard heeft, moogt gij niet voor onheilig houden. 16 En dit geschiedde tot driemaal toe, en terstond werd het voorwerp weer opgenomen in de hemel.

44 Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de heilige Geest op allen, die het woord hoorden. 45 En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus waren medegekomen, stonden verbaasd, dat de gave van de heilige Geest ook over de heidenen was uitgestort, 46 want zij hoorden hen spreken in tongen en God grootmaken. Toen merkte Petrus op: 47 Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij de heilige Geest hebben ontvangen? 48 En hij beval hen te dopen in de naam van Jezus Christus.
Alleen door JEZUS