quote:
bart1984 schreef op 20 augustus 2004 om 00:47:[...]
Laat ik het zo zeggen, katholieken zijn meestal (ik herhaal meestal) niet zo fanatiek als protestanten. Want ik hoorde van een collega van mij die katholiek is en uit zeeland komt dat ze als je naar de kerk waren geweest met z'n allen naar de kroeg gingen om gezellig te drinken. Als je dat bij protestanten doet ben je gelijk een ketter of hoe je het ook wil noemen. Protestanten zijn volgens mij veel strenger is het naleven van de regels uit de bijbel, (over het algemeen) en katholieken nemen het niet altijd zo nauw. Ja dat was het zo'n beetje, reageer maar.
Zoals ik al zei, ik denk zeker dat katholieken anders omgaan met hetgeen in de bijbel staat dan gereformeerden. Katholieken zijn van vroeger uit gewend om naar de pastoor te luisteren en voor waar aan te nemen wat hij verteld. De pastoor las de bijbel en die legde hem ook uit. Zelf lazen de mensen er niet of nauwelijks in. Bijbellezen na het eten, dat deed mijn hervormde buurman wel, maar wij deden dat thuis niet.
Maar, zoals alle 'notabelen', zoals dat zo mooi heette, heeft ook de pastoor in aanzien verloren. Maar goed, vroeger was de pastoor degene die het beter wist. Hij stond ook min of meer buiten de gemeenschap. Als vertegenwoordiger van God was hij net een streepje meer dan de gewone man.
Bij de protestanten is de dominee/voorganger altijd één van de gemeenschap geweest en men is opgegroeid met bijbelstudie, zelf door de bijbel te lezen ontdekken wat dat boek je te vertellen heeft. Daarom zijn katholieken wel wat minder bijbelvast denk ik.
Tja, over dat naleven van de regels. Er zit natuurlijk een wereld van verschil tussen de visie van katholieken op het geloof en de bijbel en de visie van protestanten. Het zijn niet voor niets verschillende stromingen. Toch geloof ik dat de verschillen steeds kleiner worden. Wat je niet moet vergeten als je hier op het forum komt, is dat je hier met mensen onder elkaar bent, die allemaal op hun eigen manier, maar stuk voor stuk allemaal wel heel serieus bezig zijn met geloofsvraagstukken. Ik vermoed dat de mensen die hier komen niet de gemiddelde protestant/gereformeerde of whatever, vertegenwoordigd. Er zullen bij protestanten ook genoeg mensen zijn die wel geloven, maar zich niet zo bezig houden met het zich verdiepen in de leer.
Maar ik proef hier op dit forum wel dat mensen die zich er mee bezig houden wel bijbelvaster zijn dan de gemiddelde katholiek. Deze laatste is wat minder bezig met de letterlijke tekst van de bijbel te lezen en te verklaren. Katholieken ontwikkelen hun visie toch meer door er over te praten met de geestelijkheid en met elkaar. En dan ontwikkel je waarschijnlijk een wat vrijere visie, wat minder streng in de leer.
Ik weet trouwens niet of het jullie al eens is opgevallen, maar er zijn voor zover ik weet geen katholieke forums voor jongeren, waar men zich bezig houd met geloof en religie.
Die verhalen van 'uit de kerk naar de kroeg' ken ik ook wel hoor. Ik kom oorspronkelijk ook uit Zeeland en heel lang geleden ging dat vast ook zo. Je treft nog steeds tegenover veel kerken een (erg oud) cafe aan. Maar volgens mij zijn ze geen één van allen op zondagmorgen nog open, en in het dorp waar ik woon stond de kroeg er nog wel, maar werd hij al heel lang niet meer uitgebaat. Hij stond gewoon leeg.
Ik vermoed dat je collega erg heeft gegeneraliseerd, of verhalen op heeft zitten dissen zoals hij het zich van vroeger herinnert óf je erg voor de gek heeft gehouden. Want ik geloof nooit dat dat nog gemeengoed is.
Ik woon nu in Brabant en ook daar zie ik nog wel steeds cafe's tegenover kerken, maar het is zeker geen gebruik meer om na de viering de kroeg in te duiken.
groet,
Kuikentje