Auteur Topic: Scheiden en Gereformeerd zijn  (gelezen 9120 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Scheiden en Gereformeerd zijn
« Reactie #50 Gepost op: juli 26, 2004, 01:30:48 pm »
En hij vatte effe de koe bij de horens en noemde de dingen bij hun naam :+.
Dit is bij uitstek een discussie waarbij je teveel persoonlijk betrokken raakt.
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2004, 01:53:58 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 26, 2004, 04:54:10 pm »
Precies de reden waarom ik niet al teveel reageer. Je neemt zo snel je eigen situatie als startpunt in een discussie als deze. En elke scheiding heeft 2 verhaalkanten. Het is bijna ondoenlijk om een "oplossing" te vinden.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 26, 2004, 04:56:41 pm »
Nu ik erover nadenk....het uiteengaan van een gelovige en de gemeente, waar die lid van was, is ook een soort scheiding. En kent dus ook 2 verhalen.

observer

• Come As You Are
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 26, 2004, 05:12:30 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 26 juli 2004 om 16:56:
Nu ik erover nadenk....het uiteengaan van een gelovige en de gemeente, waar die lid van was, is ook een soort scheiding. En kent dus ook 2 verhalen.
Bedoel je dat hij/zij er soms niets aan kan doen dat de kerk en God de rug word toegekeerd?
Geloof is als een paspoort....eerst stond je er bij je ouders bij, nu moet je er zelf 1 laten maken....

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juli 26, 2004, 09:52:30 pm »

quote:

observer schreef op 26 juli 2004 om 17:12:Bedoel je dat hij/zij er soms niets aan kan doen dat de kerk en God de rug word toegekeerd?
Geen idee hoe je daar bij komt. Uiteraard niet. Ik had het uitsluitend over mensen.
Met 2 verhalen bedoel ik dat beide partijen zichzelf het minst en de ander het meest schuldig zien. Luisteren naar de ene partij en niet naar de andere geeft je dan vrijwel zeker een vertekend beeld. Vandaar mijn eerdere betoog om ook eens meer objectief naar de ouderlingen in kwestie te kijken en zo mogelijk hun verhaal te horen. Mits dat uiteraard niet de privacy schendt van de gescheidenen in kwestie.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juli 28, 2004, 07:34:42 am »

quote:

lonneke schreef op 26 juli 2004 om 02:44:
[...]

Ik kan hier niets mee. Wartaal. Geschreven door iemand die niet echt in het leven staat.
Dank u...
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juli 28, 2004, 04:44:01 pm »
Qohelet, ik kan niet spreken voor Lonneke. Zelf vond ik je bijdrage te theoretisch. Het klopt allemaal wat je zegt..en toch werkt het niet altijd zo in de praktijk. Je ziet bij scheiding dat men vaak vertrouwen verliest. Niet alleen in ex-echtgeno(o)t(e) maar mogelijk ook in allerlei relaties. Dat kan ook de relatie met de kerk en haar ambtsdragers zijn. Het stuk dat je schreef over onze houding naar ambtsdragers toe is zeker waar. Maar ook ambtsdragers kunnen fouten maken. Niet alleen in hun liefde/veroordeel boodschap. En dat miste ik in je bijdrage.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 28, 2004, 07:07:21 pm »
Hoi Lonneke

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat je wel gelukkig bent met je huidige partner.  :)
Ik geloof (met hart en ziel) dat God deze partner, die jou gelukkig maakt, voor jou bedoeld heeft. Want God is liefde.

Iris
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2004, 07:10:07 pm door Iris »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 29, 2004, 12:08:02 am »

quote:

Je ontkomt er gewoon niet aan om persoonlijk te worden wanneer het gaat over zoiets dramatisch als scheiden. Daarom kan ik in die zin niets met een theorie al dan wel of niet gebasseerd op de bijbel. Maar misschien andere gescheidenen wel...
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2004, 12:42:58 am door lonneke »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juli 29, 2004, 12:13:52 am »

quote:

Iris schreef op 28 juli 2004 om 19:07:
Hoi Lonneke

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat je wel gelukkig bent met je huidige partner.  :)
Ik geloof (met hart en ziel) dat God deze partner, die jou gelukkig maakt, voor jou bedoeld heeft. Want God is liefde.

Iris
Dat is wat mijn huidige partner nu ook tegen mij zegt: Ik doe er alles aan om jou gelukkig te maken, om een glimlach op je gezicht te zien, en dat doet hij dan ook echt, ja, hij is een geschenk uit de hemel. Een liefdesrelatie zoals God het tussen man en vrouw bedoeld heeft.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juli 29, 2004, 09:56:24 pm »
Ok, Lonneke, zoals je het nu formuleert is je probleem met mijn bijdrage een stukje duidelijker :)

Ik wilde inderdaad "theoretisch" (en vooral abstract, d.w.z. los van een concrete situatie) puntjes op de i zetten. Ik geloof namelijk dat moderne mensen, ook christenen, te gemakkelijk de "theorie" of het principe aan de kant zetten en de gevoelens de doorslag laten geven. Die gevoelens wil ik niet relativeren. Van wat ik meegekregen heb van situaties van scheiding weet ik dat die meestal heftig zijn. Gebrek aan vertrouwen is een van de vele moeilijke bijkomstigheden.

De cruciale vraag is of je hard je best doet om die gevoelens de juiste plaats te geven. Ondanks de fouten van een ambtsdrager komt hij als afgezant van niemand minder dan God met een radicale boodschap. In mijn ervaring neigen wij, "mondige christenen", er gemakkelijk toe om die boodschap te relativeren aan onze gevoelens. Dat is begrijpelijk, maar niet goed.

Een wijsheid die ik meekreeg van een Amerikaans christelijk psycholoog: wij moeten "elk bedenksel als krijgsgevangene brengen onder de gehoorzaamheid aan Christus" (2 Kor. 10, 5), inclusief en vaak vooral ook onze gevoelens. Krijgsgevangenen maak je niet zomaar, maar naar een lange strijd. De worsteling tussen Gods radicale opdracht (niet scheiden!) en de moeiten van de praktijk (vul maar in al die ellende) en de bijbehorende gevoelens botsen hard. Paulus heeft het over veldtochten, bolwerken, schansen, wapens.

Mijn "theoretisch" betoog ging over de radicale missie, niet over de bolwerken, schansen, kleerscheuren, bloedspatten en gapende wonden. Ik wil daar nog iets aan toevoegen: namelijk de belofte van overwinning. God heeft belooft dat als wij blijven vechten voor gehoorzaamheid aan Hem, met alle wapens die hij gegeven heeft (incl. gebed), als wij blijven volhouden, de overwinning voor ons is. Daarom durf ik op te roepen tot volhouden. Niet omdat ik de vele moeilijkheden over het hoofd zie, maar omdat ze altijd geïnterpreteerd moeten worden in het grote perspectief van Christus' overwinning. "Want ik ben er zeker van dat het lijden van het nu niet opweegt tegen de heerlijkheid die wij zullen ervaren..." (Rom. 8,18).
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juli 30, 2004, 12:05:29 am »

quote:

Qohelet schreef op 29 juli 2004 om 21:56:
(...) Ik wil daar nog iets aan toevoegen: namelijk de belofte van overwinning. God heeft belooft dat als wij blijven vechten voor gehoorzaamheid aan Hem, met alle wapens die hij gegeven heeft (incl. gebed), als wij blijven volhouden, de overwinning voor ons is. (...)
Daar zit 'm dan ook vaak de kneep: het 'wij' in een gebroken huwelijk bestaat niet meer.

observer

• Come As You Are
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juli 30, 2004, 12:31:13 am »

quote:

Je hebt gebed tussen haakjes staan, m.i. is dit je enige wapen!!
Verder vind ik je bijdrage prachtig theoretisch.

Enne Lonneke heeft een belangrijk punt als ze zegt: dat "wij" ontbreekt het aan.
Geloof is als een paspoort....eerst stond je er bij je ouders bij, nu moet je er zelf 1 laten maken....

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juli 30, 2004, 12:16:16 pm »
Ja, precies. Vaak is het zo dat er geen "wij" meer is. En ik denk dat zoals Qohelet zegt: gevoelens zijn niet zo belangrijk, je krijgsgevangene voelen (!), daar dan maar verstandelijk mee om te gaan, met het oog op Gods belofte, het lijden weegt niet op tegen Gods Heerlijkheid :?, ( Waarom ben ik hier op aarde?) wel hele mooie woorden zijn maar dat Gods werkelijke bedoeling is dat gevoel, verstand en wilskracht in harmonie met elkaar zijn. Dus gevoel is netzo belangrijk als verstand en het willen. Wanneer één van deze drie niet meegaat zou je je kunnen gaan afvragen hoe dat komt. En gevoelens kun je éénvoudigweg niet "dwingen" Met name liefde is niet naar je hand te zetten. Als zoiets dergelijks ontbreekt dan is het niet de bedoeling om te lijden je levenlang met het oog op Gods heerlijkheid.

Er kunnen ook hele andere dingen aan de hand zijn zoals een verkeerde partnerkeuze. Mag je dan keuze's niet herzien in dit leven?

Ik wil jullie ook nog wijzen op een EO progamma die elke week wordt uitgezonden: "In Voor- en Tegenspoed" Het progamma gaat over mensen met huwelijksproblemen.
De eerstvolgende uitzending is 5 aug. 2004 21.46 Ned. 1

Zie ook: http://www.eo.nl/portals/...isode.jsp?episode=4336660

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juli 30, 2004, 01:05:35 pm »
Neh, nu doe je Qohelet onrecht aan.
Hij zegt niet dat het goed is om je een krijgsgevangene te voelen. Hij zegt dat het goed is om je gevoelens, waarvan je weet dat ze je dingen laten doen die niet overeenkomen met Gods wil, om die krijgsgevangenen te maken (dus: ze te betitelen als onchristelijk), bij God te brengen en Hem om vergeving en om hulp te vragen. Dat lijkt me op zich een uitstekend uitgangspunt om een huwelijkscrisis aan te pakken. Jij kunt je gevoelens niet dwingen, maar God kan wel gevoelens wegnemen!

Ik ben het op zich met Qohelet eens: als je als 2 christenen voor elkaar kiest en God bij je keus betrekt, dan is het onjuist om elkaar een paar jaar later weer op straat te zetten. Je moet blijven vechten voor je huwelijk, op veel manieren (praten met elkaar, gebed, therapie, zonodig tijdelijk afstand nemen enz). Ook ik ben ervan overtuigd dat als beiden oprecht en naar Gods Wil het huwelijk proberen te redden, dat dat dan zeker lukt. Dan komt het niet neer op 'lijden met het oog op Gods heerlijkheid'. Aan de andere kant: we leven in een zondige wereld. Dan ontkom je niet aan een portie lijden, je kunt het niet altijd uit de weg blijven gaan. Ik denk dat God zijn kinderen de kracht geeft om het lijden te dragen dat ze voor hun kiezen krijgen.

Mocht je als christelijk stel dan toch uiteindelijk gescheiden gaan leven, dan kun je prima nog steeds 'trouw' blijven aan je echtgenoot(e). Als een scheiding het beste is voor 2, dan betekent dat niet dat hertrouwen ineens mogelijk is. Of dat de je ex ineens financieel/emotioneel mag uitzuigen. Dan nog kun je, voor zover mogelijk, proberen je huwelijksbelofte na te komen.

(Lonneke, je moet dit niet persoonlijk opvatten. Ik weet niet op welke manier je je eerste huwelijk bent ingegaan, wet je hem beloofd hebt, of wat er allemaal heeft gespeeld voor je echtscheiding. Ik weet niet hoe je 2e huwelijk tot stand is gekomen. Daarom moet je mijn tekst niet zien als een veroordeling van jouw situatie, maar als algemeen geldend. Ik weet dat je pas later tot geloof bent gekomen, maar hoe of wanneer, dat weet ik niet. Terwijl ik dat weer als extra reden kan zien om te breken met een fout huwelijk.)
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2004, 01:05:51 pm door elle »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juli 30, 2004, 02:51:28 pm »
Ik ben het wel met je eens Elle. Ik denk dat ik te sterk vanuit mijn persoonlijke ervaring reageer vandaar dat ik dit in een mail naar jou toe heb gezonden en Qohelet toelicht.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juli 30, 2004, 09:20:53 pm »
Lonneke,

Nu is het mijn beurt om je prachtig "theoretisch" te vinden. Natuurlijk is het ideaal dat verstand en gevoel in harmonie samengaan. Maar als christen weet je drommels goed dat ons probleem nu juist is dat te kortschieten in het halen van dat ideaal. Zowel verstand als gevoel kunnen de verkeerde kant opgaan. Het is daarom niet verstandig om die aspecten van het mens-zijn als richtinggevend te beschouwen. De norm ligt buiten ons.

Wij moeten ons verstand aan God onderwerpen. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat we eigen conclusies en idealen opgeven omdat ze tegen Hem ingaan. Soms, maar niet altijd, zit ons gevoel meer in de goede richting.

Wij moeten ons gevoel aan God onderwerpen. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat we eigen begeerte en frustraties opgeven omdat ze tegen Hem ingaan. Soms, maar niet altijd, zit ons verstand meer in de goede richting.

Ik ben ervan overtuigd dat, als je zowel je verstand als gevoel aan God onderwerpt, ze ook met elkaar in balans komen. Maar wel in die volgorde. Een "harmonie" tussen verstand en gevoel dat niet strookt met Gods boodschap is een valse harmonie.

(Overigens, met "wij" bedoelde ik niet het echtpaar-in-scheiding, maar de christelijke gemeente en de afzonderlijke christenen. Het gebeurt vaak dat je in een situatie van scheiding op jezelf staat als je probeert te volharden; en je kunt meer hulp vinden bij andere gemeenteleden dan bij je partner.)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juli 31, 2004, 06:17:40 pm »
Wederom...het klopt perfect in theorie allemaal. Maar als je me dit was komen vertellen toen ik mijn partner zag weggaan dan had ik je slechts glazig aangekeken. En ook nu heb ik nog zoiets van: Prachtig en God is in alles mijn uitgangspunt....maar wat moet ik er verder mee? Hoe vul je dit in ook naar de gemeente toe? Mag ik dan niets meer vragen aan God en moet ik slechts ondergaan? Uiteindelijk is het Gods wil die geschied maar er is toch ruimte om je vragen te droppen in gebed? En er is geen duidelijk grens tot hoelang dat mag/kan. Ik zou zeggen...tot de Geest je anders laat inzien.
Kortom, ik zit niet te wachten op een dichtgetimmerd verhaal dat me geen ruimte laat.
Uiteraard zul je meer hulp vinden bij je gemeente daar er geen partner meer is...

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juli 31, 2004, 09:12:09 pm »
Goede vraag: welke ruimte is er eigenlijk?

Ik zit op dit moment in een crisis in mijn relatie. Een relatie die getekend is geworden door ons beider verleden van uithuisplaatsing, mishandeling en misbruik. Te weinig hebben we hierbij op een goede manier stilgestaan. Te oppervlakkig is er met dergelijke zaken omgegaan door niet altijd duidelijk te laten merken hoe we in de relatie, ten opzichte van onszelf en ten opzichte van onze dochter (1 jaar) staan. En nu....

Nu is er iets geknapt bij mijn vrouw, waardoor ze besloten heeft dat we niet meer samen kunnen leven. en ik geef haar in zekere zin gelijk! Ik ben verkeerd bezig geweest, zowel naar mijn vrouw als mijn dochter. Ik had net besloten (en dit ook meegedeeld aan mijn vrouw) dat ik echt met mezelf aan het werk zou gaan en hulp zou zoeken. Maar ik was op dat moment ziek. Enige dagen later is uiteindelijk de bom gebarsten.

We leven nu apart van elkaar. Ieder op zoek naar individuele hulp. De een kan zich wel voor zijn kop slaan omdat hij de onvoorwaardelijke liefde die hij nog steeds voelt ernstig heeft beschadigd en de ander heeft teveel last van een oude ballast van wrok en angst die de liefde die er nog steeds wel is diep verdringt naar de achtergrond.

Ik vind het jammer dat er niet direct ruimte is voor een gezamnelijk traject. Maar ik merk aan mijn vrouw duidelijk dat zij de individuele ruimte echt nodig heeft om een en ander tot rust te laten komen, een plek te geven en ermee verder te groeien. Ik houd nog steeds onvoorwaardelijk van mijn vrouw. Dan is het toch niet meer dan logisch om haar die ruimte geven als zij echt meent deze nodig te hebben? Wat heb ik eraan om het gezamenlijke te forceren? Nu is er nog kans op een enigszins (of zelfs hersteld) harmonieus bestaan...
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juli 31, 2004, 11:45:30 pm »
HenkG.
Ik zal voor je bidden. Dit is ongetwijfeld een zware periode in je leven. Moge je de kracht van God ervaren bij het zoeken naar oplossingen.
Erg jammer dat jullie geen gezamelijk traject (al dan niet begeleid) kunnen inzetten. Ook moeilijk met je kind. Ik neem aan dat die bij de moeder blijft? Ik heb er zelf 2 die ik nauwelijks nog zie.
Heb je nog steun van je gemeente en de ambtsdragers? Kunnen zij nog helpen in deze crisis?
Bedenk, God zal je steunen als je het van Hem blijft verwachten. Niet altijd zoals je het zelf zou willen maar Hij helpt je echt.

Sterkte!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: augustus 01, 2004, 09:30:50 am »
Wat verschrikkelijk, en dat na 2 jaar al. Ook ik zal voor je bidden...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

janwin

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: augustus 01, 2004, 12:50:39 pm »
Beste HenkG,

Je ondertekent zelf met : Ik ben Henk, Gods beeltenis.... en ineens moest ik denken aan Jezus die zich ook zo vreselijk verlaten voelde in een relatie-crisis met zijn Hemelse Vader: Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?
En toch wist Hij de kracht te vinden om door te zetten, dwars door het (menselijk) onmogelijke heen.
Ik vind dat jij met en ten gunste van je vrouw nu een verstandige keuze gemaakt hebt om haar misschien voor even, de ruimte te geven om tot zichzelf te komen. Jij voelt dat ongetwijfeld ook als een keuze door het (menselijk) onmogelijke heen. Maar wees ervan verzekerd dat bij God niets onmogelijk is: misschien vinden jullie elkaar weer terug, misschien niet, maar God is erbij, en daarbij is zelfs het onmogelijke mogelijk geworden om dwars door je verdriet en zorgen heen toch weer hier-en-daar lichtpuntjes te zien.

Ik raak er ontroerd door, als ik lees dat mensen n.a.v. zo'n simpel forum spontaan voor je gaan bidden: niet om herstel van de relatie, maar opdat het jullie beiden goed gaat, al lijkt alles even onmogelijk. Ik zal ook voor je welzijn van jou, je kind en je partner bidden. Niet dat alles weer goed komt, maar wel dat de juiste keuzen met Gods hulp gemaakt kunnen worden.

Overigens ben ik er erg blij om dat je je hart op dit forum gelucht hebt. Dat betekent dat het in ieder geval een functie vervult en iedereen weer eens met de neus op de feiten wordt gedrukt. Alle getheoretiseer is (wel/niet) mooi, de praktijk is vaak wat weerbarstiger.

In ieder geval sterkte en Gods hulp toegewenst!
Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen!