Auteur Topic: Zendelingenwerk onder Indianen verkeerd gegaan?  (gelezen 3332 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Zendelingenwerk onder Indianen verkeerd gegaan?
« Gepost op: augustus 04, 2004, 08:08:05 am »
Hoe staan jullie tegenover zendelingenwerk?

Ik vind het in sommige gevallen wel een goed iets, maar in andere gevallen weer niet.
Ik vind het dus heel erg dat het prachtige cultuurgoed van de Indiaanse bevolking in Amerika "verloren" is gegaan door o.a. zendelingenwerk.
Alles is deze mensen afgenomen: hun land, hun zelfrespect, hun cultuur....
Het boek "Begraaf mijn hart bij de bocht van de rivier" kon ik niet zonder tranen lezen.

Dus moet een Christen koste wat het kost de hele wereld bekeren?
Graag jullie mening.

Iris

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 04, 2004, 10:34:01 am »
Misschien flauw: maar christenen bekeren andere mensen niet, dat moeten die mensen zelf doen. (De Bijbel heeft het steeds over "bekeer u"). Christenen kunnen natuurlijk wel zich laten gebruiken als instrument van God om zendingswerk te gaan doen als ze dat op hun hart krijgen. Maar het is niet zo dat elke christen mensen moet bekeren, niet iedereen heeft de gave van evangelisatie. God heeft gaven verdeeld over de Gemeente van Christus...
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Tientje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 04, 2004, 11:38:28 am »
Zendelingen zijn inderdaad 'slechts' instrumenten in Gods handen, bekeren kan alleen door de Heilige Geest die bij mensen in de harten komt als ze dat toelaten.
God vraagt niet dat alle christenen op aarde precies hetzelfde leven. Hij vraagt ons om Hem te volgen, naar Zijn wil te leven in ons dagelijks leven.
Dan maakt het weinig uit in welke cultuur je leeft... elke cultuur heeft zijn waardevolle en zijn 'heidense' gebruiken.. Nederland heeft er ook genoeg...
Als Christen zul je dan kiezen waar je wel of niet achter kunt staan, maar dat betekend niet dat dan gelijk je hele cultuur flop is.
Dat die cultuur waar je het over hebt bijna compleet is verwoest, dat vind ik dan ook echt belachelijk! Christenen zijn ook zondige mensen die fouten maken. Er gaan helaas ook onder hen veel dingen mis. Het moet niet kostte wat het kost zijn.. maar uit vrije wil, die heeft een mens tenslotte niet voor niets gekregen..

Groetjes,
Martine
Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad, want Gij zijt bij mij!

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 04, 2004, 07:54:56 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 04 augustus 2004 om 10:34:
Misschien flauw: maar christenen bekeren andere mensen niet, dat moeten die mensen zelf doen. (De Bijbel heeft het steeds over "bekeer u"). Christenen kunnen natuurlijk wel zich laten gebruiken als instrument van God om zendingswerk te gaan doen als ze dat op hun hart krijgen. Maar het is niet zo dat elke christen mensen moet bekeren, niet iedereen heeft de gave van evangelisatie. God heeft gaven verdeeld over de Gemeente van Christus...

En wat is je mening over het zendelingenwerk onder de indianen (die eerst bijna volledig zijn uitgeroeid), waardoor hun hele cultuur bijna van de aardbodem verdwenen is?

Iris

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 04, 2004, 08:26:25 pm »
Als mensen het op hun hart voelen om zendeling te worden is dat prima, maar dat hoeft niet gepaard te gaan met het wegvagen van culturen. Je moet ook niet te bang zijn. Ik denk dat ik er door de Rechter later stevig op aangesproken word als ik het Evangelie voor mezelf houd. We hebben van Jezus een zendingsBEVEL gekregen: "Gaat heen, maakt alle volken tot mijn discipelen". Dus het is een eis. Hoe we daaraan invulling moeten geven is onderwerp van discussie.

Wat ik wel belangrijk vind is dat ik mezelf als instrument blijf zien, als Gods werktuig. Bekering komt van binnenuit. Ik kan een ander volk mijn geloof niet opdringen. Dat is per definitie onmogelijk. Zo krijg je geen persoonlijke relatie met God. Je kunt het wel als zendelingen voorleven en erover vertellen, maar de keuze is aan de mensen zelf.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 04, 2004, 08:48:22 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 04 augustus 2004 om 20:26:
Als mensen het op hun hart voelen om zendeling te worden is dat prima, maar dat hoeft niet gepaard te gaan met het wegvagen van culturen. Je moet ook niet te bang zijn. Ik denk dat ik er door de Rechter later stevig op aangesproken word als ik het Evangelie voor mezelf houd. We hebben van Jezus een zendingsBEVEL gekregen: "Gaat heen, maakt alle volken tot mijn discipelen". Dus het is een eis. Hoe we daaraan invulling moeten geven is onderwerp van discussie.

Wat ik wel belangrijk vind is dat ik mezelf als instrument blijf zien, als Gods werktuig. Bekering komt van binnenuit. Ik kan een ander volk mijn geloof niet opdringen. Dat is per definitie onmogelijk. Zo krijg je geen persoonlijke relatie met God. Je kunt het wel als zendelingen voorleven en erover vertellen, maar de keuze is aan de mensen zelf.

Dat bekering van binnenuit komt, snap ik, dus daar zijn we het eens.  ;)

Maar volgens mij bedoelde Jezus met "Gaat heen, maakt alle volken tot mijn discipelen" niet dat andere volken een dogmatische leer opgelegd moet worden.

En zou Jezus nu echt blij zijn dat een heel volk is uitgeroeid (+ de cultuur), en dat deze mensen nu in "reservaten" (afschuwelijk woord trouwens) Christenen zijn geworden?
Ik ben zo benieuwd naar jouw mening in deze specifieke kwestie.
Misschien wil je daar iets over kwijt.  ;)

Iris

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 04, 2004, 08:59:58 pm »
Iris,

Het bewonderen van die cultuur kan ik maar deels in meekomen. Vooral het dienen van afgoden en de bijbehorende gebruiken zijn af te keuren. Kijk maar eens naar de mensenoffers bij maya's en inca's. Daar is het christendom eerder een zege dan een vloek. Dat dan ook de rest van de cultuur en het volk wordt vernietigd....dat is inderdaad niet goed. Dat ben ik wel met je eens. Het zou meer moeten gaan zoals in Turkeye en Griekenland. Daar wordt het evangelie door Paulus gebracht en zie je bij mensen het geloof in Zeus of Artemis verdwijnen zonder dat het volk of de cultuur al te veel schade ondervindt.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 04, 2004, 09:58:33 pm »

quote:

Iris schreef op 04 augustus 2004 om 20:48:
[...]

Dat bekering van binnenuit komt, snap ik, dus daar zijn we het eens.  ;)

Maar volgens mij bedoelde Jezus met "Gaat heen, maakt alle volken tot mijn discipelen" niet dat andere volken een dogmatische leer opgelegd moet worden.

En zou Jezus nu echt blij zijn dat een heel volk is uitgeroeid (+ de cultuur), en dat deze mensen nu in "reservaten" (afschuwelijk woord trouwens) Christenen zijn geworden?
Ik ben zo benieuwd naar jouw mening in deze specifieke kwestie.
Misschien wil je daar iets over kwijt.  ;)

Iris

Heb ik ergens gezegd dat zending het opleggen van een dogmatische cultuur is dan? De moderne zending doet dat in ieder geval niet...
Ik kan nu als christen niks meer doen aan wat er vroeger gebeurd is. Ik kan alleen zeggen hoe ik er nu tegen aankijk en aan veroordelen doe ik niet, zeker niet met wijsheid achteraf.
Wat ik wel weet is dat de moderne zending en missie heel anders te werk gaat: http://www.deverrenaasten.nl/

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 04, 2004, 10:01:25 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 04 augustus 2004 om 21:58:
[...]

Heb ik ergens gezegd dat zending het opleggen van een dogmatische cultuur is dan? De moderne zending doet dat in ieder geval niet...
Ik kan nu als christen niks meer doen aan wat er vroeger gebeurd is. Ik kan alleen zeggen hoe ik er nu tegen aankijk en aan veroordelen doe ik niet, zeker niet met wijsheid achteraf.
Wat ik wel weet is dat de moderne zending en missie heel anders te werk gaat: http://www.deverrenaasten.nl/

Bedankt voor de link, daar ga ik zo eens kijken.

Iris

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 05, 2004, 08:16:54 am »

quote:

Iris schreef op 04 augustus 2004 om 08:08:
Hoe staan jullie tegenover zendelingenwerk?

Ik vind het in sommige gevallen wel een goed iets, maar in andere gevallen weer niet.
Ik vind het dus heel erg dat het prachtige cultuurgoed van de Indiaanse bevolking in Amerika "verloren" is gegaan door o.a. zendelingenwerk.
Alles is deze mensen afgenomen: hun land, hun zelfrespect, hun cultuur....
Het boek "Begraaf mijn hart bij de bocht van de rivier" kon ik niet zonder tranen lezen.

Dus moet een Christen koste wat het kost de hele wereld bekeren?
Graag jullie mening.

Iris

Iris, heb je voor mij de naam van de schrijver?

Zo staat voor mij zo herkenbaar beschreven hoe het  n i e t  moet in "de gifhouten bijbel" van Barbara Kingsolver.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 05, 2004, 09:18:52 am »
De schrijver is Dee Brown, Marjan.
Ik ga ook eens uitkijken naar dat boek dat jij hier noemt.  :)

Iris

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 05, 2004, 09:24:26 am »

quote:

Zijnkind schreef op 04 augustus 2004 om 20:59:
Iris,

Het bewonderen van die cultuur kan ik maar deels in meekomen. Vooral het dienen van afgoden en de bijbehorende gebruiken zijn af te keuren. Kijk maar eens naar de mensenoffers bij maya's en inca's. Daar is het christendom eerder een zege dan een vloek. Dat dan ook de rest van de cultuur en het volk wordt vernietigd....dat is inderdaad niet goed. Dat ben ik wel met je eens. Het zou meer moeten gaan zoals in Turkeye en Griekenland. Daar wordt het evangelie door Paulus gebracht en zie je bij mensen het geloof in Zeus of Artemis verdwijnen zonder dat het volk of de cultuur al te veel schade ondervindt.

Ik vind het jammer dat er zo'n ongenuanceerd beeld van de Indiaanse bevolking bestaat, alsof het alleen maar mensen offerende, onwetende, afgoden vererende mensen waren.
De meeste Indianenstammen waren zeer vredelievend met respect voor alles wat ademt.
De Christenen die er in die tijd op los moorden, konden daar nog heel wat van leren.
Maar helaas denkt men nog steeds in termen van Arendsoog en Winnetoe, en dat is een karikatuur die de Indiaanse bevolking niet verdient.  ;(

Iris

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 05, 2004, 10:05:13 am »

quote:

Iris schreef op 05 augustus 2004 om 09:24:
[...]

Ik vind het jammer dat er zo'n ongenuanceerd beeld van de Indiaanse bevolking bestaat, alsof het alleen maar mensen offerende, onwetende, afgoden vererende mensen waren.
De meeste Indianenstammen waren zeer vredelievend met respect voor alles wat ademt.
De Christenen die er in die tijd op los moorden, konden daar nog heel wat van leren.
Maar helaas denkt men nog steeds in termen van Arendsoog en Winnetoe, en dat is een karikatuur die de Indiaanse bevolking niet verdient.  ;(

Iris

Blijkbaar weet jij heel goed onze gedachten in te vullen... :?
Het kan best zijn dat veel Indianen vredelievende mensen waren met respect voor alles wat ademt, maar dat maakt ze nog geen christenen. Jij doet voorkomen of zending een ander woord voor genocide is, en dat vind ik nergens op slaan.
Er is hier niemand die zegt dat Indianen alleen maar mensenofferaars waren, die had je gewoon dat is niet te ontkennen (Inca's, Azteken). En het waren sowieso afgodendienaars: iedereen die niet de drie-enig God van het christendom dient is in de ogen van christenen een afgodendienaar.
Je kunt je afvragen of die mensen die indianen afslachtten werkelijk wedergeboren christenen waren. Er waren ook genoeg christenen die de indianen wel respecteerden en hun hielpen.

Maar wat wil je nou met dit voorbeeld? Een statement maken dat we God maar lekker voor onszelf moeten houden en andere volken hun eigen godsdiensten en culturen laten houden?  Jezus' zendingsbevel "Gaat heen en maakt alle volkeren tot mijn discipelen" negeren?
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2004, 10:05:37 am door Roodkapje »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 05, 2004, 10:55:14 am »
Hoi Roodkapje

quote:

maar dat maakt ze nog geen christenen.

Nou en? Zijn ze daarom "minder"?

quote:

Jij doet voorkomen of zending een ander woord voor genocide is, en dat vind ik nergens op slaan.

Dan begrijp je me verkeerd.
Ik probeer uit te leggen dat de geschiedenis van de Indiaanse bevolking echt afschuwelijk is, en dat ik dus niet "blij" kan zijn dat het Christelijk geloof hen min of meer opgedrongen werd.
Ze hadden alles al verloren, dus er was geen keus voor ze.
Ze moesten zich aanpassen aan die mens van overzee, die hen alles had ontnomen.
Ik zeg natuurlijk niet dat zending hetzelfde is als genocide.
Maar stel je eens voor, onbekende mensen roeien je hele familie uit.
Jouw cultuur wordt met de grond gelijk gemaakt, en je bent alle waardigheid verloren.
Dan komen er vervolgens zendelingen met "goed nieuws".
Maar wat is goed nieuws Roodkapje, wanneer je alles verloren hebt?
Goed nieuws was gedwongen nieuws.
Zij hebben nooit een keus gehad Roodkapje.
En ik weet zeker dat Jezus dit niet zo gewild heeft.

quote:

En het waren sowieso afgodendienaars: iedereen die niet de drie-enig God van het christendom dient is in de ogen van christenen een afgodendienaar.

Dan waren het maar afgodendienaars. Is jou niet geleerd niet te oordelen? Heb jij je wel eens werkelijk verdiept in hun cultuur?

quote:

Er waren ook genoeg christenen die de indianen wel respecteerden en hun hielpen.

Helpen?
Hoe dan?
Door hen te vertellen dat de manier waarop zij eeuwen geleefd hebben, niet de juiste was?
Door hun land in te nemen?
Stel dat Europa wordt binnengevallen. Je raakt alles kwijt, maar de nieuwe bewoners willen je wel "liefdevol" helpen. (mits je het op hun manier doet)
Hoe zou jij daar tegenover staan?
Dankbaar?                                          

quote:

Maar wat wil je nou met dit voorbeeld?

Het onrecht dat de Indianen is aangedaan in beeld brengen.
En ik ben van mening dat de zendelingen hun handen van de indianen af hadden moeten houden, nadat dit volk toch al zo vernederd was.

quote:

Een statement maken dat we God maar lekker voor onszelf moeten houden en andere volken hun eigen godsdiensten en culturen laten houden?

Juist Roodkapje, dat is verdraagzaamheid, dat is vrede, dat is liefde.
Je mag vertellen over je geloof, maar nooit opdringen.

quote:

Jezus' zendingsbevel "Gaat heen en maakt alle volkeren tot mijn discipelen" negeren?

Zegt Jezus hier dat je mensen moet dwingen hem aan te nemen?
Of zegt hij hier eigenlijk: "Verspreid het goede nieuws".
In het geval van de indianen betekende het goede nieuws dat ze ook meteen hun afkomst moesten verloochenen.
Is dat nog goed nieuws Roodkapje?

Iris
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2004, 11:00:45 am door Iris »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 05, 2004, 10:59:44 am »
Je zegt het volgende Roodkapje:

quote:

Blijkbaar weet jij heel goed onze gedachten in te vullen...

Ik merk dat je het prettig vind in termen van "ons" te praten.
Dat is veilig, dat snap ik wel.
Maar ik zou het wel fijn vinden als je dat rode kapje eens af deed.  ;)

Iris

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 05, 2004, 12:55:25 pm »
Iris, wat jij beschrijft over de indianen, dat zelfde vind ik van wat er is gebeurd met de Afrikaners. Ik denk dat de boeken elkaar zullen raken in vele opzichten.

Ik ben het volledig met je eens dat het woord van God in het verleden lang niet altijd in liefde en vrede is gebracht en dat het geloof ook voor een groot deel is opgedrongen, inderdaad, nadat er angst en verderf is gezaaid.

De dominee in het boek dat ik noemde komt op de allereerste dag aan in het dorp en hij wordt met zijn familie welkom geheten door werkelijk iedereen. Big festival, geit geslacht enzovoorts, zoals het hoort volgens de Afrikaanse traditie. Het maakt niet uit dat je familie dan zelf een maand geen eten meer heeft, maar gasten hoor je hartelijk te onthalen.

En wat doet die goede man. Die gaat een donderpreek houden over hoe schandalig dat de vrouwen met onbedekte borsten rondlopen en dat ze gedoemd zijn tot de hel.
Nou hoe haal je het in je hoofd om eeuwenoude tradities zo te veroordelen??
God doet dat niet hoor, dat doet de mens - dat veroordelen op deze manier.

God is liefde en wil dat in liefde zijn woord over de wereld gaat.

Er zal zeker verschil zijn met het huidige zendelingenwerk, maar mijn eigen motto en werkwijze is om door je eigen gedrag het voorbeeld te geven en Zijn liefde te verspreiden via zorg voor de ander, je de ander nieuwsgierig maakt naar Hem.

Niet door dingen op te dringen of dikke bijbelverhalen.

Uiteindelijk is het God die de ander aan zal raken. Via ons. En pas dan is iemand bekeerd.

Ik ken vele christenen in Benin. En de een is bij de katholieke kerk want dan mogen de kinderen meedoen met de padvinderij - dus op zaterdag een gratis maaltijd - en de andere kerk biedt weer iets anders.

Maar uiteindelijk hangen de meeste naast hun Christelijke geloof nog gewoon het eeuwenoude aninisme aan. Maar volgens de kerken zijn ze bekeerd. Ze staan ingeschreven in de kerk. En - ook zo iets ergs- ze mogen zondags meebetalen aan de bouw van een nieuwere - grotere kerk, onder het motto dat God graag een mooi huis heeft.

Toch zijn er velen die zeer goed werk verrichten. Dan denk ik aan de zusters van moeder Theresa. Die ook niets opdringen en alleen via voorbeeld werken. Goed voorbeeld doet goed volgen. Wij ondersteunen met materieel en medicijnen diverse kloosterordes en dominees of pastors die weeshuizen hebben opgericht.

Maar er moet wel wat meer gebeuren dan alléén het woord van God verkondigen, als wij gaan ondersteunen. Gewoon omdat er in dat donkere continent zoveel meer nodig is dan alleen zieleheil.

Lieve groetjes ,

Marjan
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2004, 12:56:57 pm door Marjan Kroone »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 05, 2004, 01:28:33 pm »
Hai Marjan

Ik onderschrijf volledig wat je zegt.

En inderdaad:

Er zal zeker verschil zijn met het huidige zendelingenwerk, maar mijn eigen motto en werkwijze is om door je eigen gedrag het voorbeeld te geven en Zijn liefde te verspreiden via zorg voor de ander, je de ander nieuwsgierig maakt naar Hem.

Dat is volgens mij het echte zendelingenwerk, niks opdringen, maar door je eigen gedrag mensen nieuwsgierig maken naar Hem.

Iris  :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 05, 2004, 01:51:05 pm »
Iris:

er is een verschil tussen mensen oordelen en het gedrag van mensen oordelen. Ik ben het met je eens dat je iemand niet magveroordelen, we zijn immers geen rechters.
Wel mag je iemands gedrag veroordelen (Mattheüs 18:15-20): als iemand steelt is diegene een dief, maar dat betekent niet dat ik op hem neerkijk.

Alle niet-christenen zijn afgodendienaars. Ik keur het af als mensen een andere god aanbidden  in plaats van de drie-enige God. Maar dat betekent niet dat ik die mensen als oud vuil behandel, op ze neerkijk omdat ze geen christenen zijn. Het is net als met het lam dat afgedwaald is in de vergelijking van de goede herder. Alle lammeren die bij de kudde zijn, daar hoef ik niet veel tijd in te steken, ze zijn al gered. Maar de lammeren die afgedwaald zijn wil Hij naar de kudde leiden. Het is wat anders als die lammeren zelf niet meewillen, dan daalt Gods toorn op ze neer (zie ook 2 Kron 36:11-21 voor een voorbeeld, wat in Jeremia 25:11 al wordt voorzegd).

Als we al hebben vastgesteld dat het huidige zendingswerk totaal verschilt van jouw voorbeeld, wat heeft het voor zin daarover door te bomen. We kunnen het verleden niet ongedaan maken. Wat gebeurd is is gebeurd. Zoals ik al eerder ergens zei: Jezus zal tegen mensen zeggen op de Laatste Dag die als tegenwerping hebben: "In uw naam hebben we indianen bekeerd", hij zal zeggen: "Ik heb u niet gekend". Want Jezus naam misbruiken om andere mensen iets door de strot te duwen is een zonde tegen het derde gebod van de Tien Geboden. En de Here zegt zulke mensen zwaar te zullen straffen.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2004, 02:01:27 pm door Roodkapje »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 05, 2004, 02:21:55 pm »
Bedankt voor je antwoord Roodkapje, ik begrijp je gezichtspunt.  :)

Iris

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 05, 2004, 05:07:15 pm »

quote:

Iris schreef op 05 augustus 2004 om 09:24:
Heb ik nergens beweerd. Ik denk zeker dat ze een hoog ontwikkelde cultuur hadden. Waarover ik val is hun verbroken relatie met God en daar mogen we hen over vertellen. Op de eerder aangehaalde wijze van Paulus. Met respect en liefde voor elkaar dus.

quote:

Hmmm, daar heb ik toch echt mijn twijfels over. De meeste stammen waren met elkaar in oorlog. Jij verwijt ons een verkeerd (winnetoe) beeld te hebben. Ik vrees dat jij een te romantisch (hollywood) beeld hebt. Het zijn net als wij mensen. Niet beter/slechter dan ieder ander.

quote:

De Christenen die er in die tijd op los moorden....

Lekker ongenuanceerd. Maar goed...er gebeurde veel slechts onder de noemer van zending. Het uitmoorden en onderdrukken van indianen in Noord amerika had daar trouwens helemaal niets mee te maken. Dat was pure machts/terriotorium strijd vanuit de USA overheid.
Ander voorbeeld: Geloof jij werkelijk dat de strijd in Noord ierland over het geloof gaat?? Het is slechts een dekmantel voor strijd om macht, grondgebied en uiteindelijk altijd weer geld.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 05, 2004, 07:09:14 pm »
Hai Zijnkind

Nogmaals, ik weet dat de genocide die daar heeft plaats gevonden los staat van zendelingenwerk.
Ik vraag me alleen af, hoe men het mensen aan kon doen, over "goed nieuws" te beginnen, terwijl hun hele familie bijna was uitgemoord en hun hele cultuur om zeep geholpen.
Dat was niet bepaald een tactisch moment van de zendelingen.
Dat bedoel ik.
Daarom zeg ik ook: Misschien had men uit eerbied voor de vreselijke dingen die de indianen hebben mee gemaakt, maar even niet over het geloof moeten beginnen.
Uit respect hadden ze het hoofd moeten buigen en diep medeleven aan deze mensen moeten betuigen.

Ik heb er geen romantisch beeld van, want ik weet ook wel dat de verschillende Indianenstammen onderling strijdden.
Helaas zit die neiging in ieder mens.
Maar door wat je nu schrijft zie ik ook wel in dat jij er geen Winnetoe-beeld bij hebt, dat heb ik dan verkeerd gezien, sorry.
Maar je zult het met me eens zijn dat het beeld van de domme Indiaan en de sterke, stoere cowboy onder een aantal mensen nog leeft.
(In het algemeen, ik heb het niet over dit forum)
Tientallen jaren terug was dat nog erger: denk maar eens aan die westernfilms die er toen waren.
Het doet geen recht aan de geschiedenis.
Helaas.

Oorlog wordt vaak gevoerd onder de dekmantel van het geloof.
Ik ben het absoluut met je eens dat de toestanden in Noord-Ierland een andere oorzaak hebben dan het geloof, dat is slechts een facade waarachter men zich verschuilt.
In werkelijkheid gaat het over machtswellust.
En dat geldt voor iedere oorlog.
Maar ik zie het verband niet met de Indianen in Amerika.
Die zijn gewoon uitgeroeid!
Massavernietiging.
Ze waren bij voorbaat kansloos, toch?

Iris

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 05, 2004, 07:25:11 pm »
Ik verander de titel van dit topic even omdat het -gezien de discussie- niet allereerst gaat om zendelingenwerk in het algemeen, maar vooral om zendelingenwerk onder Indianen in het verleden. Hopelijk kan iedereen zich daarin vinden.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 05, 2004, 08:09:43 pm »
Mee eens  :)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 05, 2004, 08:13:14 pm »

quote:

Iris schreef op 05 augustus 2004 om 19:09:
Ik vraag me alleen af, hoe men het mensen aan kon doen, over "goed nieuws" te beginnen, terwijl hun hele familie bijna was uitgemoord en hun hele cultuur om zeep geholpen. Dat was niet bepaald een tactisch moment van de zendelingen.
Niet met je eens. Juist in nood leert men bidden. Niet dat je het evangelie alleen maar bij mensen in nood moet brengen natuurlijk. Maar naast humanitaire hulp is dit echt het beste wat je iemand kunt brengen. Jij hebt zelf toch een relatie met de Vader? Dan weet je dat je een enorme rijkdom hebt te geven aan anderen en dat houdt je niet voor jezelf. Zeker niet als de ander het moeilijk heeft. Het is vooral de manier waarop het is gebeurd waar je over kunt discuseren. En ja, dat was bepaald niet altijd goed.

quote:

Maar je zult het met me eens zijn dat het beeld van de domme Indiaan en de sterke, stoere cowboy onder een aantal mensen nog leeft.
Helaas wel ja vrees ik. Ik begrijp ook nooit dat mensen zo kunnen neerkijken op onze voorgangers in de geschiedenis. Alsof het allemaal barbaren waren. De middeleeuwen waren echt niet zo duister altijd hoor.

quote:

Maar ik zie het verband niet met de Indianen in Amerika.
Die zijn gewoon uitgeroeid! Massavernietiging. Ze waren bij voorbaat kansloos, toch?
De indianen bewoonden grote delen van het land. Op zich dus al een reden. Voeg daarbij de geruchten over goud, de handel in bont en olie en dat soort dingen en je komt gewoon weer uit op macht en geld. En natuurlijk rasisme. Of ze kansloos waren? Teveel verdeeld en te slecht bewapend en geoefend. Maar ze konden het wel hoor. Custers heeft dat ondervonden bij little big horn.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 05, 2004, 09:00:45 pm »

quote:

Niet met je eens. Juist in nood leert men bidden. Niet dat je het evangelie alleen maar bij mensen in nood moet brengen natuurlijk. Maar naast humanitaire hulp is dit echt het beste wat je iemand kunt brengen. Jij hebt zelf toch een relatie met de Vader? Dan weet je dat je een enorme rijkdom hebt te geven aan anderen en dat houdt je niet voor jezelf. Zeker niet als de ander het moeilijk heeft. Het is vooral de manier waarop het is gebeurd waar je over kunt discuseren. En ja, dat was bepaald niet altijd goed.

Ik ben er meer voorstander van om in je handelen te laten zien dat je Christen bent. En er enthousiast over vertellen mag ook, maar dat is wat anders dan mensen "aan de haren" erbij willen slepen.
Bovendien, de blanke Europeaan werd gezien als de moordenaar van het Indiaanse volk. Dat is natuurlijk een enorm generaliserend beeld, maar wat kun je verwachten van mensen wie zoveel leed is aangedaan?
En hoe kon men dan verwachten dat het Indiaanse volk open zou staan voor goed nieuws van diezelfde blanke Europeaan?
Natuurlijk, ik ben met je eens dat de hele wereld mag weten wat de Vader voor je kan betekenen, maar in dit geval vind ik dat het gepaster was geweest als men eerst eens had geluisterd naar het verdriet van het volk.
Gewoon stil zijn en luisteren vind ik ook een belangrijke eigenschap van een zendeling.
De ander de hand reiken en troost bieden.....

quote:

De indianen bewoonden grote delen van het land. Op zich dus al een reden. Voeg daarbij de geruchten over goud, de handel in bont en olie en dat soort dingen en je komt gewoon weer uit op macht en geld. En natuurlijk rasisme. Of ze kansloos waren? Teveel verdeeld en te slecht bewapend en geoefend. Maar ze konden het wel hoor. Custers heeft dat ondervonden bij little big horn.

Zeker konden ze het wel. Ze hebben hier en daar zelfs een slag gewonnen. Maar als je nu terug kijkt op het grote geheel, dan vind ik dat je toch kunt zeggen: Ze waren kansloos.

Verder zijn we het wel eens, volgens mij.

Iris

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 05, 2004, 09:20:59 pm »
Als het goed is kan handelen niet uitblijven als je vol bent van de Heilige Geest. Dus het evangelie brengen zonder handelen lijkt me per definitie niet mogelijk. Dan ben je niet geloofwaardig. Verder wel met je eens.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 05, 2004, 09:24:55 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 05 augustus 2004 om 21:20:
Als het goed is kan handelen niet uitblijven als je vol bent van de Heilige Geest. Dus het evangelie brengen zonder handelen lijkt me per definitie niet mogelijk. Dan ben je niet geloofwaardig. Verder wel met je eens.

Daar heb je gelijk in Zijnkind.

Iris

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 06, 2004, 08:53:08 am »
Een stukje persoonlijke ervaring van onze site www.aktiebenin.nl geplukt.

quote:

Update (03-09-2003)

Het ziekenhuisje van Chabi Kouma had problemen met de inwoners van het dorp over het gebruik van de waterpomp. Marjan Kroone heeft tijdens haar bezoek in de zomer van 2001 enkele gesprekken gevoerd met de betrokkenen. De zusters van het Health Centre vroegen om een eigen waterpomp.

De enige pomp die het dorp rijk is, was in 1993 geschonken aan het ziekenhuis en betaald door een kerk uit Canada. Dit was georganiseerd door twee Canadese missionarissen die daar werkzaam zijn geweest tot september 1997. De pomp is echter gebouwd op algemene grond van het dorp, niet op ziekenhuisterrein en werd ook gebruikt door de dorpelingen.

Na het vertrek van de beiden missionarissen werd er door enkele belangrijke mannen van het dorp een hek om de pomp geplaatst  en moesten de locale nonnen die achterbleven gaan betalen voor het water uit de pomp van het ziekenhuis. De kerk uit Canada stopte met het zenden van geld, dus problemen te over.

Na veel beleefdheden over en weer werd uiteindelijk toch bereikt dat de mannen bekend maakten waarom ze niet wilden dat de nonnen het water konden gebruikten. De missionarissen hadden de dorpelingen niet goed behandeld en de nonnen hoorden bij de missionarissen.

Marjan vroeg of de dorpelingen wel beseften dat de missionarissen niet alleen hen, maar ook de zusters zeer vervelend hadden behandeld en dat ook de zusters gelukkiger waren nu de missionarissen weer in Canada zijn.

Daar hadden ze nog niet over nagedacht, maar het veroorzaakte een heftige discussie met uiteindelijk het resultaat dat het nu duidelijk was dat de zuster ook geleden hebben, net als de dorpelingen. Echter, zo vertelden de dorpsoudsten, toch was het niet helemaal goed met de zusters, immers op dit moment  doet de waterpomp niets en dat is de schuld van de zusters, want die wonen naast de waterpomp.

Marjan heeft uitgelegd dat dit niet zo kan zijn, immers de zusters hebben helemaal geen toegang tot de pomp, er zijn slechts 3 mannen die een sleutel van het hek hebben, dus hoe kunnen de zusters dan de pomp kapot maken. Afgesproken werd dat een techniciën naar het probleem van de pomp zou gaan kijken, iedereen over alles na zou gaan denken en dat er over een week weer een bijeenkomst zou zijn.

Een week later was het allemaal een stuk eenvoudiger. De wijze mannen hadden over alles nagedacht en boden hun excuus aan voor alles wat gebeurd was. De technicus had ontdekt dat er een onderdeel vervangen moest worden dat ca.  ƒ 165,-- zou kosten, maar dat was niet kapot gemaakt, het was versleten. De kosten waren echter te hoog voor de bevolking ( ca. 800 inwoners ) om zelf te betalen.

Marjan beloofde dat onze Stichting dit onderdeel zou betalen. De techniciën bood aan om het gratis te doen omdat hij besefte dat het niet goed is voor het dorp dat ze momenteel weer regenwater drinken. Probleem was alleen dat hij naar Togo (een buurland) zou moeten om het te zoeken want in het Atacoragebied was het niet te koop. Uiteindelijk werd ook beloofd dat het ziekenhuis na de reparatie weer gratis gebruik mag maken van de waterpomp en wij als Stichting het onderhoud zullen blijven betalen.  
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2004, 08:54:54 am door Marjan Kroone »

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 19, 2004, 05:19:56 pm »
Interessant...
Ik woon & werk in Canada op een christelijke basisschool, en moest daar ook lesgeven over dit onderwerp.
En het klopt absoluut dat de christenen niet op een christelijke manier bezig waren, tenminste niet in het begin. Zij kwamen in America met de opdracht om de Indianen over God te vertellen. Maar wat ze het eerst deden was: eigen huizen bouwen, dingen voor zichzelf regelen. Onder andere namen ze veel land af van de Indianen en kregen ze vaak op een oneerlijke manier wat ze hebben wilden. Ze christenen wilden de Indianen ook laten leven als europesen, ze moesten zich anders gaan kleden, anders gaan wonen, ander werk gaan doen... en dat was verkeerd. Volgens de christenen kon je alleen christen zijn als je was zoals zij. Maar dat was natuurlijk niet zo.
Maar later veranderde dit en hebben de christenen echt goed werk gedaan onder de Indianen.
En toch mag je voor de Indianen best respect hebben: zij WISTEN niks van God. Niemand die het hen ooit verteld had. Ze waren zo slim om te begrijpen dat er IETS moest zijn, en op die manier hebben ze hun eigen religie ontwikkeld. Die natuurlijk verkeerd was. Maar wie kwam ze dat vertellen?
De christenen dus uiteindelijk... Maar dat had best op een andere manier gekund, op dat moment. En TOCH is het goed geweest dat er zendelingen/christenen kwamen, waardoor ook in America het christelijk geloof is gekomen.

Ik denk dat religie en cultuur heel dicht bij elkaar staan. En tja... als de religie helemaal verkeerd is, is de cultuur dat gedeeltelijk ook. Maar wat is belangrijker? Religie of cultuur? Dat toch religie?

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 19, 2004, 05:42:11 pm »
Ik denk dat het allemaal niets met het geloof te maken heeft gehad , maar simpel weg met landje pik. En dat de mensen die dat deden "Christenen" waren, tja.....
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: augustus 19, 2004, 06:20:40 pm »
Het zijn en blijven allemaal mensen, ook zendelingen. Dus goede en slechte zul je eronder vinden. Net als goede en slechte dominees, bakkers, vrachtwagenchauffeurs en noem maar op.