Ik wilde vanmorgen al reageren, maar ik had mijn post niet op tijd af en ik moest een trein halen. Maar alsnog mijn reactie:
@DoubleUP
quote:
Koste wat kost? Nee hoor, ik diende het alleen maar aan als extraatje.
Het enige dat ik wilde zeggen is dat er niet alleen vanuit creationistische kant fouten in de evolutietheorie worden aangetoond.
Twee Hindoeïstische wetenschappers, die los staan van de evolutietheorie (omdat ze daarin ook niet geloven) tonen in hun boek "Verboden archeologie" aan dat de het christelijk creationisme, ook vanuit niet-evolutionair oogpunt rammelt aan alle kanten...
Namen: Michael A. Cremo and Richard L. Thompson
Websites:
www.forbiddenarcheology.comwww.mcremo.com

Beetje dom argument, maja...
quote:
Sorry, niet vermeld: de ouderdom van de aardlagen zoals die bepaald was op basis van gidsfossielen (die in slechts één aardlaag voorkomen).
Nope. De fossielen zouden alleen een
relatieve oudheid kunnen geven, maar de uranium-lood methode was een van de eerste technieken om een
absolute oudheid te kunnen vinden.
quote:
Sja... 'Vaak', 'redelijke zekerheid'...
En vervolgens blijken de gevonden ouderdommen te correleren met de ouderdommen die door andere methoden worden bepaald. Waardoor de zaak alleen maar sterker wordt. En voor het geval je er niet van op de hoogte was: In de natuurwetenschappen is het nooit mogelijk iets 100% te bewijzen (proof in het Engels), dat is voor de wiskunde en de logica. Men zal het met aanwijzingen (evidence) moeten doen.
quote:
Hóéven niet of zíjn niet geijkt?
Hoeven niet
en zijn niet geijkt.
quote:
OK. Maar nu gebruik je hetzelfde argument ter verdediging van je eigen stelling, als je de mensen die de bijbel 100% betrouwbaar achten verwijt: betrouwbaar kan zichzelf niet tegenspreken.
Welnee. Ik zeg niet dat die 10.000 metingen absoluut niet fout
kunnen zijn. Alleen dat het veel
waarschijnlijker is dat de ene afwijkende meting fout is. Als je statistiek hebt gehad heb je vast wel eens van 'uitbijters' gehoord. Dat is waar ik op doelde.
Ik heb sowieso het argument dat er van radioactieve datering niks klopt altijd raar gevonden. Het is volgens mij één van tweeën:
Óf wetenschappers houden afwijkende dateringen achter en publiceren alleen kloppende ouderdommen. Hoe ben je dan op de hoogte van het feit dat die afwijkingen worden achtergehouden?
Óf wetenschappers publiceren ook de ouderdommen die niet in hun verhaal passen en creationisten zoeken juist die uitbijters op in de literatuur om hun standpunt te ondersteunen. En blijkbaar zijn wetenschappers dan toch een stuk eerlijker dan waarvan ze vaak beticht worden.
@P&A
quote:
Kwestie is dus hoe veilig is die aanname?
De uranium-lood methode is inderdaad één van de minder nauwkeurige methoden van radioactieve datering. Tegenwoordig worden dan ook (bijna) altijd nauwkeurigere methoden als rubidium-strontium isochron datering, kalium-argon of 40argon-39argon gebruikt.
@Roodkapje
quote:
Ik denk dat hij bedoelt dat het op volgorde van uiterlijke kenmerken leggen van her en der gevonden schedels niet 'wetenschappelijk bewijst' dat die mensen en apen DUS van elkaar afstammen.
Nogal een vrije interpretatie van het woord 'tekeningen'. Ik begrijp dat je door het geoefen op de bijbel goed geworden bent in het naar je toe interpreteren van zinnen, maar ik blijf toch bij mijn hypothese dat hij het stuk niet eens gelezen heeft. Mede gezien de tijd die tussen mijn post en de zijne ligt en de lengte van het artikel.
quote:
Zo ook met je gevederde dinosaurus, ik heb 'm eens in het echt gezien toen ik in Berlijn was. Een dinosaurus met veren is voor mij geen bewijs dat dinosauriërs DUS ge-evolueerd zijn in vogels. Een auto en een locomotief hebben beide wielen, maar geloof jij ook het idee van een trein geleid heeft tot het idee van een auto?
Het verschil tussen de phylogenetische genestelde hiërarchie van (levende!) organismen en auto's heb ik uitgelegd in mijn post over het bewijs voor macro-evolutie. Lees dat nog eens over en leg me dan uit wat er niet aan klopt.
quote:
Ik weet niet hoeveel biologie jij gehad hebt, maar heb je enig idee hoeveel tussenvormen je nog extra moet hebben om alleen al van schedel A bij schedel B te komen. Om nog maar te zwijgen van het aantal tussenvormen tussen een dinosaurus met vleugels en veren en een kanariepietje. Genetisch gezien zijn dat GROTE veranderingen, die generaties lang duren. En dat is precies hetgene wat mist: al die andere tussenvormen. Als men die laat zien, ben ik om.
Fossilering is een zeldzame gebeurtenis. Een goed voorbeeld is de Coelacanth vis. Het recentste fossiel van deze soort is 34 miljoen jaar oud, maar er zwemmen nog steeds zulke vissen rond. Veel van de tussenvormen tussen bijv. dinosauriërs en vogels zullen dus niet zijn gefossileerd. Maar als je meer wilt weten over wél gevonden tussenvormen kun je o.a. hier kijken (ik heb deze link ook al genoemd in een antwoord op Rene, maar die wilde hem niet lezen:
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-transitional.htmlen hier zijn nog een paar links:
http://research.amnh.org/vertpaleo/dinobird.htmlhttp://www.christianforums.com/t43227http://home.entouch.net/dmd/cambevol.htmquote:
Dus, nee, wetenschappers zijn niet betrouwbaar, het zijn net mensen.
Piltdown man is een voorbeeld van een moedwillige vervalsing door een enkele (of een paar) amateur-wetenschappers. Als de evolutietheorie en de ouderdom van de aarde niet zouden kloppen zou dat betekenen dat alle wetenschappers die op die terreinen werken op de één of andere manier een reusachtige samenzwering in stand houden om de gewone man te laten geloven dat het wel klopt. Daar geloof ik niet in. Jij maakt een opmerking over iets heel anders, namelijk de integriteit van ‘losse’ wetenschappers.
quote:
Jij mag dan een rotsvast geloof in de wetenschap hebben, maar bedenk wel dat dit maar één manier van naar de wereld kijken is, zeker niet de manier. De manier is misschien wel effectief voor probleem oplossen, maar zeker niet zaligmakend.
Welke manieren ken je nog? Zou je daar eens wat meer over kunnen vertellen, in het bijzonder de methodologie(en) die jij hebt om tot kennis en beheersing van je omgeving te komen.
quote:
En over C14: er wordt aangenomen bij koolstofdatering dat de samenstelling van de atmosfeer een x aantal geleden hetzelfde was als nu. We weten hoe snel koolstof vervalt, gegeven onze huidige situatie. Bovendien is de methode niet geschikt als iets in zee heeft gelegen of als er vlas/linnenolie of een vergelijkbare stof in contact geweest is met het voorwerp. Voorbeeld: vang een vis in het ijsselmeer, laat hem dateren met C14, en er wordt wetenschappelijk bewezen dat de vis 3500 tot 5500 jaar oud is, terwijl hij misschien 24 uur daarvoor gevangen is..
Daarom is er ook een universitaire opleiding tot geoloog. Als alles zo simpel zou zijn als jij (en Rene en DoubleUP) het graag zouden zien dan kon een kind van 3 nog dateringen uitvoeren. Maar maak je niet druk,
echte geologen zijn echt wel op de hoogte van de beperkingen van de 14C methode en kunnen deze echt wel op een juiste wijze toepassen. En de samenstelling van de atmosfeer kan voor de tijdsperiode die relevant is voor 14C datering worden teruggevonden in ingesloten luchtbellen in arctische en antarctische ijslagen.
@Zwever
quote:
Het gebruik van radioactieve koolstof (c14) lijkt vrij goed overeen te komen met een schepping van nog maar kort geleden. Als er in het begin van de schepping nog helemaal geen c14 was, kost dit tijd om een evenwicht tussen c12 en c14 op te bouwen. Het schijnt (even geen referentie) zo te zijn dat dit proces enkele duizenden jaren duurt. Hierdoor is het lage c14 gehalte dus niet ontstaan door een zeer lang tijdperk, maar door het feit dat er in het begin de concentratie c14 uberhaupt erg laag was...
Bron? Een wetenschappelijk artikel dit keer, of weer een boekje om leken ervan te overtuigen dat de evolutietheorie toch echt niet waar is (ook al heeft 14C
niks met de evolutietheorie te maken).
Overigens vind ik je theorie nogal ad-hoc. Zeker als ik in aanmerking neem dat voor veel problemen tussen wetenschap en genesis geponeerd wordt dat god de wereld ‘volwassen’ geschapen heeft (bijv. licht tussen sterren en aarde was al onderweg).