quote:
Het ging me in ieder geval ook erom de
gelijke positie van de Vader en de Zoon te laten zien. Wie de Zoon eert, eert
automatisch de Vader. Wie de Zoon NIET eert, eert ook de Vader niet.
Lees ook:
Joh. 14
23
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen.1 Joh 2,23
Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon belijdt, heeft ook de Vader.1 Joh. 5
.....het getuigenis van God is meerder, want dit is het getuigenis van God, dat Hij van zijn Zoon getuigd heeft. 10 Wie in de Zoon van God gelooft, heeft het getuigenis in zich; wie God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft in het getuigenis, dat God getuigd heeft van zijn Zoon. 11 En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in zijn Zoon. 12 Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.
......
20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is en ons inzicht gegeven heeft om de Waarachtige te kennen; en wij zijn in de Waarachtige, in zijn Zoon Jezus Christus. Dit is de waarachtige God en het eeuwige leven.En over
aanbidden schreef ik in de betreffende post ook dit over het Lam in Openbaring 5:
De Zoon wordt ook aanbeden. Als het Lam dat geslacht is, duidelijk dus dat het de Here Jezus is die het offer heeft gebracht.
Op. 5
8 En toen het de boekrol nam,
wierpen de vier dieren en de vierentwintig oudsten zich voor het Lam neder, hebbende elk een citer en gouden schalen, vol reukwerk; dit zijn de gebeden der heiligen. 9 En zij zongen een nieuw gezang, zeggende:
Gij zijt waardig de boekrol te nemen en haar zegels te openen; want Gij zijt geslacht en Gij hebt (hen) voor God gekocht met uw bloed, uit elke stam en taal en volk en natie; 10 en Gij hebt hen voor onze God gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters, en zij zullen als koningen heersen op de aarde.
11 En ik zag, en ik hoorde een stem van vele engelen rondom de troon, en van de dieren en de oudsten; en hun getal was tienduizenden tienduizendtallen en duizenden duizendtallen, 12 zeggende met luider stem:
Het Lam, dat geslacht is, is waardig te ontvangen de macht en de rijkdom, en de wijsheid en de sterkte, en de eer en de heerlijkheid en de lof.
13 En alle schepsel in de hemel en op de aarde en onder de aarde en op de zee en alles wat daarin is, hoorde ik zeggen:
Hem, die op de troon gezeten is, en het Lam zij de lof en de eer en de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden.
14 En de vier dieren zeiden: Amen. En de oudsten wierpen zich neder en aanbaden.Waarom zou je de Zoon niet aanbidden? Het is de Geest van Zijn Zoon die in onze harten is uitgestort. Dit kun je niet los van elkaar zien, want het wordt ook de Geest van de Vader genoemd.
quote:
Genesis 14 : 18 En Melchisedek, de koning van Salem, bracht brood en wijn; hij nu was een priester van God, de Allerhoogste. 19 En hij zegende hem en zeide: Gezegend zij Abram door God, de Allerhoogste, de Schepper van hemel en aarde, 20 en geprezen zij God, de Allerhoogste, die uw vijanden in uw macht heeft overgeleverd. En hij gaf hem van alles de tienden.
Abram vereerde Melchisedek, gaf hem zelfs zijn tienden, maar aanbad hem niet, omdat Melchisedek ( net als Jezus volgens het NT ) een hogepriester van God was. Abram aanbad God, de Allerhoogste, de Schepper van hemel en aarde.
Ik weet niet of ik helemaal kan volgen wat je hier wil zeggen. Volgens mij aanbidt Abram hier niet God de Allerhoogste, maar
zegent Melchisedek Abram en zegt: Gezegend zij Abram door God de Alllerhoogste, de Schepper van hemel en aarde. (vers 19)
quote:
Enkele uitspraken van Jezus over God:
Mar 10,18
En Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen.
Het gaat om dit stukje uit Marcus 10:
17 En toen Hij op weg ging, liep iemand op Hem toe, viel op de knieën en vroeg Hem: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven? 18 En Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen. 19 Gij kent de geboden: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, gij zult niet ontvreemden, eer uw vader en moeder. 20 Hij zeide tot Hem: Meester, dat alles heb ik in acht genomen van mijn jeugd af. 21 En Jezus, hem aanziende, kreeg hem lief en zeide tot hem: Eén ding ontbreekt u, ga heen, verkoop al wat gij hebt en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemel hebben, en kom hier, volg Mij.De rijke jongeling zegt:
Goede meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beerven?En omdat hij Jezus 'goede' meester noemt, wil Jezus weten wat er in zijn hart is, wat hij ermee bedoelt. En Jezus bedoelt hier waarschijnlijk: Als je voor Mij knielt als voor een gewoon mens, moet ik je eerbewijs afwijzen omdat alle mensen gevallen en zondaars zijn.
Maar als je de volle betekenis van je daad begrijpt door voor Mij te knielen en te zeggen dat je Mj als 'goed' beschouwt, dan neem Ik je eerbewijs aan.
Waarom zou Jezus nog zeggen:
Volg Mij... als sluitstuk van de uitleg wat de rijke jongeling vanuit het OT zou moeten doen?
quote:
Luc 4,8
En Jezus antwoordde en zeide tot hem: Er staat geschreven: Gij zult de Here, uw God, aanbidden en Hem alleen dienen.
Dit is een gedeelte uit de verzoeking in de woestijn:
Luc. 4
5
En hij voerde Hem op een hoogte en toonde Hem al de koninkrijken der wereld in een ogenblik tijds. 6 En de duivel zeide tot Hem: U zal ik al deze macht geven en hun heerlijkheid, want zij is mij overgegeven, en ik geef haar wie ik wil. 7 Indien Gij mij dan aanbidt, zal zij geheel van U zijn. 8 En Jezus antwoordde en zeide tot hem: Er staat geschreven: Gij zult de Here, uw God, aanbidden en Hem alleen dienen. Jezus heeft het hier tegen de satan over het feit dat je alleen God mag aanbidden, en dat het dus helemaal niet aan de orde is dat een mens (en die mens is ook de Zoon van God) de satan zou aanbidden. Zelfs niet als hij als beloning
alle wereldlijke macht die er is zou ontvangen van de satan.
Satan probeerde Jezus te verleiden en zoekt een zwakke plek op....die hij niet vindt en uiteindelijk moet hij de aftocht blazen. Jezus gebruikt het Woord van God om Satan duidelijk te maken dat wat hij van Hem vraagt, helemaal niet aan de orde is voor iemand die alleen God wil gehoorzamen.
Hier in Lucas wordt Jezus speciaal voorgesteld als de 'Zoon des Mensen'. Laat Hem, zien als Mens die volkomen afhankelijk wil zijn van God de Vader. Dat is 1 aspect van de Here Jezus. En in andere evangelien komen weer andere aspecten naar voren. Zo laat Johannes Jezus zien als de 'Zoon van God'.
Jezus zegt hier tegen satan dat zijn voorstel niet kan; Hij zegt met het antwoord niet dat Hij GEEN God zou zijn. Dat is even niet het onderwerp wat aan de orde is. Dat wist de satan allang en daarom probeert hij Jezus te vangen in Zijn 'menszijn'. Wijzelf als gewone mensen hadden deze verzoeking waarschijnlijk niet kunnen doorstaan, maar waren bezweken voor de macht die ons werd aangeboden.
quote:
Joh 8,42
Jezus zeide tot hen: Indien God uw Vader was, zoudt gij Mij liefhebben, want Ik ben van God uitgegaan en gekomen; want Ik ben niet van Mijzelf gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden.
Dit komt uit dit gedeelte:
Johannes 8
41 .
..Zij zeiden tot Hem: Wij zijn niet uit hoererij geboren, wij hebben één Vader, God. 42 Jezus zeide tot hen: Indien God uw Vader was, zoudt gij Mij liefhebben, want Ik ben van God uitgegaan en gekomen; want Ik ben niet van Mijzelf gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden.
.............
51 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, indien iemand mijn woord bewaard heeft, hij zal de dood in eeuwigheid niet aanschouwen. 52 De Joden zeiden tot Hem: Nu weten wij, dat Gij bezeten zijt. Abraham is gestorven en ook de profeten, en Gij zegt: indien iemand mijn woord bewaard heeft, zal hij de dood in eeuwigheid niet smaken. 53 Gij zijt toch niet meer dan onze vader Abraham, die gestorven is? Ook de profeten zijn gestorven; voor wie houdt Gij Uzelf? 54 Jezus antwoordde: Als Ik Mijzelf eer, betekent mijn eer niets; mijn Vader is het, die Mij eert, van wie gij zegt: Hij is onze God, 55 en gij kent Hem niet, maar Ik ken Hem. En indien Ik zeide: Ik ken Hem niet, dan zou Ik u gelijk zijn, een leugenaar; doch Ik ken Hem en zijn woord bewaar Ik. 56 Uw vader Abraham heeft zich erop verheugd mijn dag te zien en hij heeft die gezien en zich verblijd. 57 De Joden dan zeiden tot Hem: Gij zijt nog geen vijftig jaar en hebt Gij Abraham gezien? 58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik.quote:
En als Jezus God is, hoe kan men in het NT hem dan betitelen als zijnde een knecht, een hogepriester, een middelaar van een beter verbond?
Filp. 2
5
Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijnuiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. 9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, 10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, 11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!Hij heeft
afstand gedaan van zijn heerlijkheid als God...de Zoon, bij de Vader.... Hij bleef God, maar werd mens, om een knecht te zijn, om de ware hogepriester te kunnen zijn, de middelaar van een beter verbond.....
quote:
En waar in de bijbel zegt Jezus dat hij de God van het Oude Testament is? Waar in de bijbel schaft Jezus de geboden van God uit het OT af? Ging Jezus tijdens zijn leven niet trouw naar de synagoge?
God was de wereld met Zichzelf verzoenende door de here Jezus. Hij was God de Zoon.....alleen in het OT niet als zodanig geopenbaart. Toch zijn er genoeg teksten uit het OT die erop wijzen:
Laat Ons mensen maken...uit Genesis.....
Elohim is ook een meervoudsvorm.......
Jij als mens bent ook 1 mens die bestaat uit Geest, ziel en lichaam. Dan zeg je toch ook niet dat jij drie aparte personen bent?
Zo is God: Vader, Zoon en Heilige Geest, samen 1 persoon. Dat is in ieder geval voor God geen probleem. Wij mensen proberen het allemaal in onze menselijke gedachten in te passen en zeggen dan: 1 God in drie personen die toch samen 1 Zijn? Daar kan ons verstand niet bij en daarom geloven we het niet.
Ik dacht dat jij iemand was die God niet in een menselijk 'schema' (gedachtengang) wilde persen.

Als Jezus dus zegt: Ik ben van de Vader uitgegaan, sluit dat niet uit dat Hij God is. Alleen onze menselijk overleggingen kunnnen dit niet volgen. Wij zien dit al snel in het licht van: De Vader is meerder dan de Zoon, dan kunnen ze nooit allletwee God zijn. Maar dat is hun
onderlinge positie t.o.v. elkaar Ze hebben een verschillende taak, de Vader en de Zoon, maar zijn beiden Een.
Als God de Vader alleen God zou zijn, en Jezus als God de Zoon NIET echt God, dan kan Jezus ook niet zeggen:
Ik en de Vader zijn 1. Dat is een onmogelijkgheid, of in ieder geval onwaar als ze niet allebei God zijn.....
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
En waar in de bijbel zegt Jezus dat hij de God van het Oude Testament is?:
IK BEN de deur, IK BEN het brood des levens, IK BEN de goede herder. Eer Abraham was, BEN IK.
De Joden hadden er geen moeite mee om te onderkennnen dat Jezus zichzelf God maakte, zoals ze zeiden. En dat vonden ze godslasterlijk zodat ze Hem weer wilden doden.
Joh. 10
Indien Gij de Christus zijt, zeg het ons ronduit. 25 Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd en gij gelooft het niet; de werken, die Ik doe in de naam mijns Vaders, die getuigen van Mij; 26 maar gij gelooft niet, omdat gij niet tot mijn schapen behoort. 27 Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders. 30 Ik en de Vader zijn één.
31 De Joden droegen weder stenen aan om Hem te stenigen. 32 Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele goede werken doen zien vanwege mijn Vader; om welk van die werken wilt gij Mij stenigen? 33 De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt.En de Joden vinden dat God alleen zonden kan vergeven. Daar hebben ze gelijk in natuurlijk. Dan zegt Jezus om te laten zien dat Hij het inderdaad kan, en de MACHT daartoe heeft dat de verlamde op moet staan.... Opdat de Joden het weten.... Indirect geeft Hij ze gelijk dat alleen God het kan....en geeft aan dat Hij God is door de verlamde te genezen...
Marcus 2
5
En daar Jezus hun geloof zag, zeide Hij tot de verlamde: Kind, uw zonden worden vergeven. 6 Nu waren daar enige van de schriftgeleerden gezeten en zij overlegden in hun harten: 7 Wat spreekt deze aldus? Hij lastert God. Wie kan zonden vergeven dan God alleen? 8 En Jezus doorzag terstond in zijn geest, dat zij aldus in zichzelf overlegden, en Hij zeide tot hen: Waarom overlegt gij deze dingen in uw harten? 9 Wat is gemakkelijker, tot de verlamde te zeggen: Uw zonden worden vergeven, of te zeggen: Sta op en neem uw matras op en wandel? 10 Maar, opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op aarde zonden te vergeven – zeide Hij tot de verlamde: 11 Tot u zeg Ik, sta op, neem uw matras op en ga naar uw huis. 12 En hij stond op, nam terstond zijn matras op en ging voor aller oog naar buiten, zodat zij allen ontzet waren en God verheerlijkten, zeggende: Zo iets hebben wij nog nooit gezien!En voor de Raad is het feit dat Jezus zegt de Zoon van God te zijn, genoeg voor godslastering en moet dus gedood worden. Voor de Joden is het duidelijk: Jezus stelt zichzelf op Gods plaats.....
Matt. 26
63
Maar Jezus bleef zwijgen. En de hogepriester zeide tot Hem: Ik bezweer U bij de levende God, dat Gij ons zegt, of Gij zijt de Christus, de Zoon van God. 64 Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels. 65 Toen scheurde de hogepriester zijn klederen en zeide: Hij heeft God gelasterd! Waartoe hebben wij nog getuigen nodig? Zie, nu hebt gij de godslastering gehoord. Wat dunkt u?-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Waar in de bijbel schaft Jezus de geboden van God uit het OT af? Jezus schaft de geboden niet af, hij kwam om ze
vervullen...... (en dan hoeven wij dat niet meer te doen als mensen die daar niet toe in staat zijn)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ging Jezus tijdens zijn leven niet trouw naar de synagoge?Ja

Heb ik ergens gezegd dat Hij dat niet deed of niet mocht doen? Hij kwam onder de wet...... Galaten 4. Dus is het logisch dat Hij naar de synnagoge ging.