quote:
bart1984 schreef op 12 augustus 2004 om 00:44:ja wat moet ik zeggen.
Ik heb een 2 sites gevonden waar bizare dingen in staan. Het gaat over de bijbel en dat God soms echt rare dingen doet (tegen zijn principe in) en dat er ook veel tegestijdigheden zijn in de bijbel.
Op deze site staan de meningen over verschildende onderwerpen maar vaak is het haaks wat er in de 10 geboden staat.
http://home-1.tiscali.nl/~ti112509/index2.htmHelaas ben ik de andere site kwijt maar die post ik zo gauw mogenlijk.
Geen tijd (en geen zin) om alles te bekijken. Maar een ding heb ik bekeken over God is liefdevol. Daarbij wordt in eerste instantie gekeken naar het nieuwe testament waarbij Jezus zegt dat God liefdevol is voor zowel goede als slechte mensen. Daarna wordt verwezen naar talloze plaatsen in het oude testament waarbij God de volken rondom Israel verwoest.
Mijns inziens is dit wel te rijmen. In het oude testament bestaat constant een gevecht tussen God en de duivel met als inzet het volk Israel. Immers Jezus, de Verlosser, moest nog worden geboren uit het volk Israel. God heeft contstant Zijn volk in bescherming genomen en is daarbij keihard geweest kunnen we wel zeggen.
Toen Jezus terug is gekomen, is het het gevecht met de duivel aangegaan en uiteindelijk aan het kruis heeft Hij hem overwonnen. Vanaf dat moment heeft de duivel geen plaats meer in de hemel. Het is dan neem ik aan ook niet zo verwonderlijk dat in het NT een heel andere toon wordt aangeslagen als in het OT.
Overigens wordt dit bovenstaande verband gelegd in Openbaringen 12. De strijd tussen de vrouw (volk Israel) en de draak (duivel). De inzet is het kind dat geboren moet worden. Eerst wordt geprobeerd de vrouw te doden. De duivel is dichtbij geweest denk maar aan de tijd dat er nog maar 7.000 gelovigen over waren in Israel, uiteindelijk delft hij het onderspit en concentreert hij zich op het volk, wij dus, op aarde.
Je moet denk ik de bijbel dan ook in zijn geheel en in zijn verband zien. Maar ja er zitten wel meer ogenschijnlijke tegenstrijdigheden in. Hiervoor kan verwezen worden naar de discussie of er nu 1 of 2 bezetenen op Jezus afkwam in het land der Gadarenen of was het nou Gerasenen. Overigens kan ik over dit soort zaken mij niet zo druk maken. Ik ga ervan uit dat dit een accentverschil is die tussen verschillende schrijvers altijd wel zal bestaan.