Een paar maanden vertraging met de columns, maar dat moeten jullie me maar vergeven. Op mijn noodkreet hebben in ieder geval 2 personen gereageerd die wel vrijwilligerswerk willen doen. Dus met vertrouwen gaan we verder. Hierbij de laatste ontwikkelingen. Het Centre de Sante 'la Solidarite' is nu officieel geopend.
maandag 16 november 2009Om te huilen, dat onderwijsstelsel in Benin….. Echt, je kunt het op een gegeven moment niet meer aanzien! De leerkrachten van de openbare scholen zijn alweer twee weken aan het staken. Ik weet niet hoe het in de rest van het land is, maar bij ons in de regio doen ze het als volgt: De leraar staakt en zit thuis of verdiend tijdelijk wat bij als leerkracht op een privéschool en uiteraard volgen zijn eigen kinderen privé onderwijs, over het algemeen op katholieke scholen. Immers de nonnen staken niet. De kinderen van de kleine boertjes en andere armlastigen mogen in hun armoede blijven zitten en de hoge heren, tot aan het niveau van de leraren, zorgen dat hun kids goeds opgeleid de toekomst ingaan, zodat zij de vicieuze cirkel draaiende kunnen houden.
Gelukkig gaat het wat ons werk betreft hier goed, langzaam maar zeker gaan we naar de 19de december toe, waarbij we de de samenwerking tussen KUWEERI en FSAB publiek gaan maken middels radio en tv door middel van de officiële opening van het laboratorium en dus ook open huis houden voor de andere gebouwen die inmiddels zijn opgeknapt of gebouwd op het gezondheidscentrum ‘la Solidarité’ in Koutchagou. Het duurt allemaal even, maar uiteindelijk denk ik dat het resultaat er mag zijn.
We zijn begonnen met een nieuwe strategie voor het CSSK. De verpleegkundigen en verpleeghulpen worden op dit moment door ondergetekende bijgeschoold en ze vinden het hartstikke leuk om meer te weten over hun werk. We bouwen het labo ook langzaam op door steeds alleen die analyses uit te voeren die ook goed geïnterpreteerd kunnen worden en uiteraard voorzien we de farmacie van de benodigde medicatie. Dit is veel werk, en het personeel moet iedere maand een test doen om te zien of ze de informatie daadwerkelijk hebben begrepen. Er zitten enkele zeer leergierige verpleeghulpen bij die duidelijk meer in hun mars hadden gehad als hen de kans op onderwijs was gegeven.
Verder hebben we Manfred en Diederik hier op dit moment aan het werk om beide locale opticiens weer bij te scholen, twee potentiële stagiaires te beoordelen en alle apparatuur te onderhouden en uit te leggen. We krijgen nl. heel wat spullen toegestuurd waarvan wij niet weten waarvoor het is of hoe het werkt, daarom is dit soort follow up uit NL zo belangrijk.
Manfred die ken ik natuurlijk al een paar jaartjes, hij zou graag alles wat sneller zien gaan, maar accepteert dat dit hier niet gaat, heeft aan een woord genoeg en gewoon doet wat hij zegt, fijn om mee te werken. Diederik is een stagiaire van slechts 19 jaar oud, zijn eerste Afrika reis, hij heeft zich goed voorbereid door franse les te nemen en het is toch zo’n lekker joch. Ik ben helemaal voor hem gevallen! Dieke, je mag trots zijn op zo’n zoon die overal voor openstaat, nergens te beroerd voor is en zijn handen laat wapperen waar nodig!
Het labo vordert gestaag, alles wordt op dit moment ingericht en het reagens gemaakt. Zowel Jetse als Hervé hebben zin om van start te gaan. Ik heb er af en toe wel een zwaar hoofd in of het allemaal op tijd af komt, maar vooralsnog gaan we ervan uit, en het moet gewoon, want we gaan ook wat hoge heren uitnodigen en ik hoop dat onze nieuwe ambassadeur de opening wil gaan verrichten. 29 november ga ik het hem vragen, we zijn die dag nl. - met alle andere Nederlanders uit Benin - uitgenodigd op een barbecue bij hem thuis in Cotonou. We zijn heel benieuwd en hebben er in ieder geval reuze zin in …
Maandag 7 december 2009 De bladeren vallen van de bomen, gras verdort in een week tijd en de Harmattan blaast zijn hete, droge wind over onze regio, waardoor je neus gaat bloeden, je mond constant droog is en de eelt kloven op je voeten openbarsten en zo diep worden dat ze bloeden en je amper nog fatsoenlijk kunt lopen. Het is weer even wennen, vooral omdat de overgang zo abrupt is. Vooral die constant droge mond en dat uitgedroogde gevoel, je drinkt met het grootste gemakt 6-7 liter water per dag en nog heb je dat dorstige gevoel.
Toch is het een verandering van seizoen en dat is prettig, want die wisselingen zoals in Nederland die heb je natuurlijk niet hier. Op deze manier merk je toch 2 keer per jaar een overgang – droog of nat

.
Jetse is twee weekjes in Holland en dat betekent dat we zonder techneut zitten. Gelukkig hebben we een nieuwe auto gekregen, want onze blauwe Nissan heeft het vorige week begeven. Wat Pierre ook probeert, er is geen leven meer in te krijgen. De motoruitval gebeurde in Boukombé zelf, dus de auto kon gelukkig naar ons eigen terrein geduwd worden, waar hij nu wacht op de terugkeer van Jetse.
Uiteraard viel de stroom uit toen ik aan het kopiëren was en dat betekent dat er een blad helemaal vast zat, normaliter een geduld klusje voor mijn kerel. Nu kon ik er zelf aan geloven.
De zes meiden van het internaat missen Jetse ook, want ze vinden de wekelijkse computerlessen veel te leuk.
Ik merk dat ze inmiddels goed op elkaar zijn ingespeeld en er is gisteren een vertegenwoordigster gekozen. Rosine mag hun interne zaken dit jaar in het gareel gaan houden. Bénedicte en Colette zijn goed ingeburgerd en naar mijn idee kunnen de dames het goed met elkaar vinden. De drie meiden die naar Natitingou zijn verhuisd hebben inmiddels ook hun draai gevonden. Maar vooral voor Colette en Agnes een grote overgang omdat ze met 100 meiden op het internaat wonen. Martine woont – wegens gezondheidsproblemen – op een Afrikaanse ‘cour’ (binnenplaats) bij een gewone familie. Dat gaat tot op heden erg goed en ze heeft nog niet weer een gezondheidscrisis gehad. Ze heeft hepatitis en lijdt aan sikkelcelanemie. Ik denk dat het vooral de spanning was – nieuwe omgeving, vooroordelen tegen haar ziektes door de nonnen en andere kinderen op het internaat – dat ze twee keer een aanval heeft gehad. Want lichamelijk zwaar werk en spanning kunnen deze veroorzaken.
Gisteren was het Sinterklaasavond, dankzij onze ambassade heb ik heerlijk een zak pepernoten op kunnen smikkelen. De barbecue was overigens gezellig, het is wel grappig om te zien wat voor mensen nu eigenlijk aan het werk zijn in Benin. Er waren vier dames aanwezig, waarbij ondergetekende, die denken dat Benin hun eindstation is. Deze blijvers zijn wel typelingen hoor! Maar daar schaar ik mezelf ook onder. Want het is en blijft toch een beetje vreemd om je vertrouwde huis en haard op te geven voor een droom, een ideaal, een geliefde, een roeping.
maandag 21 december 2009
CSSK officieel geopendZaterdag 19 december 2009 is een memorable dag voor SAB en KUWEERI. Het nieuwe laboratorium is geopend, het partenariaat officieel gelanceerd en uiteraard ook officiele aandacht voor het Maison de Robben. Nationale TV en Radio waren present, dus we hebben in ieder geval reclame gemaakt.
Weken van stress of alles wel optijd klaar zou zijn, 4 dagen lang beulen om alles weer schoon te krijgen terwijl electricien en schilders nog bezig waren, maar het is gelukt. EN HOE!!
Complimenten, onder andere van een Belgische verpleegkundige die in Hopital Bethesda werkt in Cotonou, een van de beste ziekenhuizen van het land. Zij merkte op hoe schoon de kraamafdeling wel niet is!
Alles verliep prima, behoudens de gewone perikelen zoals vergeten nieuwe batterijen in het fototoestel te doen zodat het aantal foto•s zich beperkt tot het begin. En... het lint om door te knippen lag nog thuis, dus heel creatief hebben we toiletpapier gebruikt. Maar goed, voor ons hoort dat er gewoon bij. We begonnen redelijk op tijd, ca. 45 minuten te laat, voor hier alweer een bewijs dat er verandering op gang is.
Er kwam echt hooggeeerd bezoek! De Nederlandse ambassadeur Wouter Plomp en zijn vrouw Henriette. Volgens enkele hotemetoten uit Boukombe is het voor het eerst in de geschiedenis dat er geen plaatsvervanger is gestuurd. Ambassadeurs schijnen het noorden alleen aan te doen voor hun vakantie.... En heel lief, de ambassade heeft het diner betaald dat we na afloop hadden. In Cotonou en helemaal in Nederland, zou je dit niet voor elkaar krijgen voor 300 EURO, maar in Boukombe hebben we met een groep van 100 mensen prima gegeten en gedronken voor dat geld.
Ook de burgemeester ontbrak niet, maar een tweede grote persoon was de nieuwe Directeur Departementale de la Sante de L•Atacora Donga. Ook hij stuurt over het algemeen een afgevaardigde, dus we waren zeer vereerd dat ons kleine gezondheidscentrum een reis waard was voor deze mensen!
Muziek, dans, speeches, een rondleiding, lokaal bier en lekker eten, dat is het belangrijkste bij een opening. Het nieuwe bord als geschenk vanuit SAB in Nederland hangt strak aan de muur en alles ging eigenlijk van een leide dakje. Hieronder mijn speech en daarmee is denk alles wel gezegd wat deze dag betreft.
Gezondheidscentrum " la Solidarité" in Koutchagou (CSSK)
Het resultaat van een samenwerkingsverband tussen de organisatie KUWEERI en Stichting Aktie Benin.
We werken al 11 jaar voor en in Benin en ruim vijf jaar wonen we nu in Boukombé. En dat is niet gemakkelijk, absoluut niet.
Niet om een goede maaltijd te verkrijgen, niet om je werk correct uit te voeren, niet om in eerlijkheid te communiceren, niet om een samenwerkingsverband te vinden gebaseerd op gelijkwaardigheid.
Communicatie is onder andere: uitwisseling van symbolische informatie, zoals een woord, een logo, een glimlach of ander signaal.
Communicatie tussen twee partijen is uitwisseling van informatie tussen personen die een relatie hebben, die zich bewust zijn van hun aanwezigheid... Wederzijds.
Communicatie is in staat onze kennis te vergroten. Dus hebben we in de communicatie behoefte aan een antwoord waaruit blijkt dat we erbij horen, dat we ook aanwezig zijn. Want zonder feetback, zonder een antwoord dat weer informatie verschaft, is er geen communicatie.
Communicatie is ook afhankelijk van sympathie. Wijweten samen méér, begrijpen samen méér, kunnen gezamelijk méér bereiken. Maar.... als we informatie of gedragingen foutief uitleggen, dan vervallen we in vergissingen en vooroordelen.
Tussen "nodig hebben" en "realisatie van" vinden we vele etappes: vertrouwen en veiligheid - deel uitmaken van en liefde hebben voor - achting en bewondering voor zowel de eenals de ander.
Het samenwerkingsverband met KUWEERI - ik zeg het u - daarbij hebben we al deze etappes moeten doorlopen om te komen waar we vandaag staan. In de zin van het partenariaat en in een gezondheidscentrum waarin men via de werkzaamheden wil tonen dat er solidariteit is.
Solidariteit: een definitie is eigenlijk simpel:
Je bewust zijn van broederschap EN.... de gevolgen en het onderhoud van deze broederschap willen accepteren.
Want, zoals een gebouw, zoals apparatuur, zoals iedere relatie, behoeven ook solidariteit en partenariaat onderhoud.
En bedenk wel, een bevolking is niet alleen afhankelijk van een gebouw, materialen, van de kennis van het personeel, van de afstand of onkosten te maken voor een gezondheidscentrum, maar bovenal van de wil om te helpen, van de humanitaristische instelling van het personeel en VICE VERSA.
Liefde voorons werk, onze klanten, voor onze collega•s, dat reflecteert in liefde van de bevolking voor ons en bevrediging door het werk, dat geeft zin aan het leven.
In deze gedachte wil Stichting Aktie Benin het partenariaat voortzetten.
Hun solidariteit tonen aan de bevolking.
En we bidden dat God -aan ons en allen die met ons werken - moed zal geven en liefde en kracht om het werk dat begonnen is af te maken, ten behoeve van de ontwikkeling van de regio Boukombé en voor heel ons land: BENIN.
Leve de solidariteit tussen Nederland en de bevolking van Boukombé
Leve de solidariteit tussen KUWEERI en FSAB
Leve de solidariteit tussen de regering van Benin, het ministerie van gezondheid, de autoriteiten van Boukombé en het Gezondheidscentrum "La Solidarité" in Koutchagou,
Ik dank u allen voor uw komst,
Marjan KrooneGastencolumn Nederlandse ambassadeur Wouter Plomp
woensdag 6 januari 2010 Beste Marjan en Jetse
Hartelijk dank dat Henriette en ik bij de opening van het nieuwe laboratorium en het Robben-Huis aanwezig mochten zijn. Wat hebben jullie veel bereikt onder vaak moeilijke omstandigheden! Voor mij was het een uitstekende gelegenheid om na vier maanden in de hoofdstad Cotonou iets van het binnenland te proberen te begrijpen. Het Noorden is zoveel droger, geler en armer dan het groene en altijd vochtige Cotonou, waar bijna overal fruit groeit. Ook was het leerzaam om te zien dat Boukoumbé niet één provinciestadje is, maar uit zoveel arrondissementen en dorpjes (wel 70) bestaat en dat dus de afstanden, zelfs binnen de gemeente, zo groot zijn.
Het was verheugend om concrete vooruitgang te zien, zoals de verbeterde weg naar Boukoumbé, de electriciteit die (in principe) nu dag en nacht beschikbaar is, evenals de toegang tot internet en mobiele telefonie en het drinkwater. Hoewel het natuurlijk veel te lang geduurd heeft, is het geweldig dat er nu zeven waterputten zijn in de gemeente, waarvan één op het terrein van het nieuwe lab en Robben-huis (en grappig om te zien dat van het aanwezige gezelschap de vrouwen meteen wisten hoe de pomp werkte terwijl de mannen schaapachtig toekeken). Jullie hebben door middel van partnerschappen goede mensen om je heen verzameld wat perspectief biedt voor de toekomst.
Natuurlijk blijft er nog heel veel te doen. De verhalen over het de staat van het onderwijs en de problemen die vooral meisjes ondervinden zijn soms hartverscheurend en onderstrepen nog eens het belang van jullie werk. De Nederlandse ambassade werkt samen met andere donoren in Cotonou en met de Beninse overheid aan het bereiken van de millenniumdoelstellingen (voor Nederland met name drinkwater, onderwijs en landbouwontwikkeling). Dat gaat met vallen en opstaan. Kennis van wat er op lokaal niveau terechtkomt van wat in Cotonou bedacht wordt, is daarbij essentieel. En het omgekeerde is ook waar. Wisselwerking tussen kleinschalige, private projecten zoals van FSAB en de grotere ontwikkelingsprogramma’s van Nederland en andere donoren kunnen de ontwikkeling van Benin verder helpen.
Hartelijke groet, mede namens Henriette
Wouter