Auteur Topic: cathechese voor belijdende leden  (gelezen 2947 keer)

Alida

• Bekijk profiel
cathechese voor belijdende leden
« Gepost op: augustus 14, 2004, 12:02:44 pm »
Een paar maanden geleden heb ik met nog een aantal lui belijdenis gedaan. Een deel van de groep wil graag cathechisatie blijven volgen. Hebben meer mensen dit gedaan, wat is jullie ervaring ermee, wat hebben jullie zoal behandeld enz.
Klein probleempje is nog dat onze dominee volgende maand vertrekt en wij dus vacant zijn, en nog op zoek moeten naar een cathecheet... :S

Protagoras

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2004, 12:46:30 am »
Hoi Alida,
De reacties op je onderwerp zijn overweldigend :'(  - mijn ervaring leert dat het vaak zo gaat. Ik heb zelf in drie gemeenten aan belijdende leden (op verzoek) catechisatie gegeven. Dat verzoek kwam dan van en paar -zeg maar- meelevende, leergierige gemeenteleden. Ik begon/begin altijd simpel: alle gegadigden bij elkaar voor een kennismaking en dan afspreken hoe we welke onderwerpen gaan behandelen: meeste stemmen gelden - je bent niet voor niks belijdend lid ;)
Als je een keer begonnen bent, komen er vaak vanzelf meer mensen aanwaaien. Ik heb 't vermoeden dat dat komt omdat 'men' het idee heeft dat zoiets alleen voor studiebollen is of zo. Ik heb 't altijd erg plezierig werken gevonden: onderwijs aan volwassen, meedenkende en -pratende mensen is voor alle partijen leerzaam!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 25, 2004, 12:58:49 am »
Waarom catechisatie? Ik snap sowieso al niet waarom er catechisatie wordt gegeven op de manier waarop het nu gebeurt, maar da's een andere discussie.

Bij ons heb je huiskringen waar iedereen zelf studie naar onderwerpen doet. Dus waarom doen jullie dat niet?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 25, 2004, 09:28:41 am »

quote:

Roodkapje schreef op 25 augustus 2004 om 00:58:
Bij ons heb je huiskringen waar iedereen zelf studie naar onderwerpen doet. Dus waarom doen jullie dat niet?

Is dat geen catechisatie dan? Misschien niet in een zaaltje bij de kerk, misschien met een andere naam, maar de kern blijft dat je samen studie maakt van bijbel en geloof.
HarmW

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 25, 2004, 09:38:44 am »
Definieer catechisatie eens dan?

Dat houdt toch ook in dat er één "autoritairder" figuur is die min of meer les geeft?
Zoals Protagoras zei: ik heb catechisatie gegeven. Bijbelstudie geef je niet, dat is meer een samendoen op gelijke voet.

Maar dat is mijn gevoel erbij, ik heb nl. nooit catechisatie gehad dus ik sta open voor correctie  :)
Bombus terrestris Reginae

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2004, 09:46:02 am »

quote:

Bumblebee schreef op 25 augustus 2004 om 09:38:
Dat houdt toch ook in dat er één "autoritairder" figuur is die min of meer les geeft?
Zoals Protagoras zei: ik heb catechisatie gegeven.
Volgens mij is het niet zo raar dat je een cursusleider of trainer hebt in allerlei verbanden. Dat hoeft niet autoritair te zijn. Het betekent dat iemand op grond van inhoudelijke of proces-deskundigheid het voortouw heeft c.q. de gang van zaken een beetje stuurt en bewaakt.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 25, 2004, 09:54:16 am »

quote:

Scholasticus schreef op 25 augustus 2004 om 09:46:
Volgens mij is het niet zo raar dat je een cursusleider of trainer hebt in allerlei verbanden. Dat hoeft niet autoritair te zijn. Het betekent dat iemand op grond van inhoudelijke of proces-deskundigheid het voortouw heeft c.q. de gang van zaken een beetje stuurt en bewaakt.

Daarom had ik autoritair ook tussen aanhalingstekens  :)

Ik vind het ook niet raar, of negatief of zo, maar voor mijn gevoel is er wel een "leraar" aanwezig bij catechisatie, en bij een bijbelstudiegroepje niet. Hoewel je daar misschien ook steeds (een ander) iemand hebt die meer voorstudie heeft verricht en in dat geval dan een soort leraar is.
Bombus terrestris Reginae

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 25, 2004, 11:07:18 am »
Ef. 4
11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.

Studie van de Schrift, kennis opdoen, inzicht krijgen, dat alles tot opbouw van het Lichaam van Christus is het doel. In welke vorm je dat giet? Je kunt dat o.a. persoonlijk doen, in kringverband, of onder bezielende leiding van een leraar. Mooi hè, die veelheid van vormen. :) God geeft verschillende gaven aan de gemeente:

1 Kor 12
4 Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest; 5 en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here; 6 en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt. 7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. 8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

Laten we die dankbaar gebruiken!
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2004, 01:51:46 pm »

quote:

HarmW schreef op 25 augustus 2004 om 09:28:

[...]

Is dat geen catechisatie dan? Misschien niet in een zaaltje bij de kerk, misschien met een andere naam, maar de kern blijft dat je samen studie maakt van bijbel en geloof.

Nee, ik heb mijn catichisatie altijd ervaren als het inpompen van de goede leer en iemand die de catechisatie gaf liet heel duidelijk de leer van de kerk overbrengen. Ik heb heel sterk het idee gehad dat het 'onderwijs' wat ik kreeg in werkelijkheid niets minder was dan een poging om iedereen het eens te laten zijn met de leer. Dus eenrichtingsverkeer. Je mocht wel vragen stellen, maar als jij  er heel anders over dacht als de dominee bleef het bij het herhalen van wat de kerk over een onderwerp leert (en dat dat toch echt beter is dan buitenkerkelijke denkbeelden).
Ik doe liever met een groep volwassen christenen (die al verder zijn in hun geloof) in kringverband bijbelstudie. Dan staat de Bijbel centraal en niet het onderwijs van degene die catechisatie geeft.

@ Knee: een leraar is iemand met de gave van onderwijzen. Dus dat hoeft geen catecheet te zijn, dat kan ieder willekeurig gemeentelid met die gave zijn.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2004, 01:52:35 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 25, 2004, 02:33:42 pm »
Hoe lang heb jij cathechisatie gehad dan?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 25, 2004, 02:42:32 pm »
Een seizoen belijdeniscatechisatie en een seizoen catechisatie voor belijdende leden.

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 25, 2004, 05:14:15 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 augustus 2004 om 13:51:
[...]

@ Knee: een leraar is iemand met de gave van onderwijzen. Dus dat hoeft geen catecheet te zijn, dat kan ieder willekeurig gemeentelid met die gave zijn.

Helemaal mee eens! Een leraar hoeft geen catecheet te zijn, maar ik hoop toch wel dat een catecheet een leraar is  ;)

Ik merk aan de reacties dat het woord 'catechesatie' een wat beladen term is en daar kan ik ook wel een beetje inkomen. Ik heb bijv. ooit eens gelezen dat een (niet GKV) dominee / voorganger over het onderwijzen van de jeugd iets zei als (even uit het hoofd) :

'In onze gemeente is het jeugdonderwijs niet gericht op het klaarstomen van met kennis overladen zondaren, maar het is gericht op een persoonlijke relatie met de Heer Jezus.'

Helaas heb ik andere praktijk ervaring....  :/
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Alida

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 08, 2004, 10:21:25 am »
Hoi,
Ik zie nu pas dat er op dit topic is gereageerd.
Wat ik voor Roodkapje even wil zeggen: we hebben als groep samen ernaar gevraagd om dit seizoen weer catechisatie te kunnen krijgen. Een deel van de groep is ook lid van een bijbelstudievereniging, maar dat is toch echt wat anders dan catechese.
Protagoras, ik ben wel benieuwd wat voor onderwerpen jij zoal behandeld hebt met jouw groepen, ik heb nog geen ideeën, heb je tips? Wij zijn nogal aan 't voorbereiden, eerst eens peilen wie wanneer kan en wie echt interesse heeft. Dan nog een dominee benaderen, en dan aan de slag.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 08, 2004, 11:06:56 am »
Ik snap nog steeds niet waarom een groep belijdende leden catechisatie wil? Serieus niet... :?

Als je belijdenis doet geef je toch aan dat je een volmondig kind van God bent? Dus dat je zelf wilt groeien in een relatie met hem? Dat is dus iets wat je alleen en ten diepste zelf kunt doen.
De meeste mensen doen dit door middel van een huiskring, samen met andere kringen ervaringen van God met broers en zussen te delen en door zelf veel te lezen van de mensen die ons voorgegaan zijn, door meditatie en gebed... Wat kan een dominee/catecheet hierin betekenen? Dat is een leraar, die 'les' geeft in de 'leer' etc.

Dus waarom als groep opnieuw onderwezen worden, terwijl God vraagt zelf te werken aan een relatie met Hem. Op mij komt onderwijzen over als het consumeren van informatie, het opdoen van kennis. Dat heb ik voor mijn belijdenis inderdaad gehad, maar na m'n belijdenis vraagt God iets te doen met die kennis, de kennis in de praktijk te brengen. En daar is catechisatie niet voor...

PS. Dit is niet als verwijt/beschuldiging bedoeld hoor, ik ben alleen heel erg verbaasd erover...

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 08, 2004, 11:10:26 am »
Tja... dat jij in staat bent om op eigen houtje van alles en nog wat te bestuderen, wil nog niet zeggen dat iedereen dat kan.

Jouw redenering volgend mag je trouwens helemaal geen kennis meer opdoen.
Waarom lees jij eigenlijk boeken van McGrath?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 08, 2004, 11:30:21 am »
Dan lees jij niet goed wat ik schrijf. Er is een verschil tussen actief bezig gaan met kennis (zelf lezen van boeken en erover nadenken wat je zelf vindt en waarom) en het 'consumeren' van kennis (luisteren naar wat iemand te zeggen heeft en het zonder veel nadenken overnemen van elkaars mening).
Het is niet zo dat God verschillende eisen aan ons stelt. Ieder kan een volwassen christen worden, dat heeft niks met intelligentie, opleidingsniveau etc. te maken. Op een gegeven moment moet je nou eenmaal overstappen van 'melk' op 'vast voedsel'.

De dingen die McGrath schrijft in z'n boeken zijn voor mij niet nieuw. Ik vind het belangrijk om altijd te kijken naar de manieren waarop andere mensen ermee omgaan. Dat is dus wat anders dan het slaafs nakauwen wat 'domi' zegt.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2004, 11:32:34 am door Roodkapje »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 08, 2004, 11:42:37 am »
Hou er wel rekening mee dat dit een typisch academische houding is, veel mensen die een stukje lager IQ/intellect hebben, zullen veel makkelijker dingen accepteren van een ander en veel minder makkelijk kritisch zijn. Die hebben "gewoon" geleerd dat andere mensen slimmer en verstandiger zijn en dat ze dingen die zij zeggen beter aan kunnen nemen.

En daarbij: is een studie theologie eigenlijk ook niet voor een groot gedeelte 'catechesatie'? Volgens mij krijg je dan ook gewoon een hele boel informatie over je heen gegooid, en mag je er uiteraard wel kritisch mee omgaan, maar vele dingen heb je maar gewoon te accepteren dat ze zo zijn binnen de kerk/theologie.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 08, 2004, 11:59:36 am »
Toch vraagt God ook van hen om zich het geloof 'eigen' te maken. Dat heeft echt niks met IQ/intellect te maken, eerder met gemakzucht.

Waarom moet je alles zomaar accepteren? Ik zou niet weten waarom ik dat zou moeten? Wat de kerk/theologie zegt interesseert me eigenlijk alleen maar voor zover dat in overeenstemming is met de Bijbel. Als er geen bijbelse onderbouwing is, of die is heel zwak, dan hoef ik me bar weinig aan te trekken van wat de kerk leert. Of van wat een theoloog zegt. Ik geloof in God, niet in mensen.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2004, 12:01:52 pm door Roodkapje »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 08, 2004, 12:09:56 pm »
Nou ja, eh... succes ermee dan :/
« Laatst bewerkt op: september 08, 2004, 12:10:18 pm door Pulpeet »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 08, 2004, 12:21:23 pm »
@ roodkapje: Ik zeg ook niet dat JIJ alles zomaar moet accepteren  :) Dat doe ik net zo goed niet.

Ik weet alleen wél dat sommige onderwerpen in de bijbel nogal moeilijk zijn voor mensen die niet zo geschoold zijn als wij. Die accepteren dan graag wat een leermeester zegt.

Overigens een heel Bijbels principe, van de 'meester' en de 'leerling'. Die staan niet op gelijke voet, en dat hoeft ook niet. Daarmee draagt die meester overigens wel meer verantwoording, maar dat terzijde.

On-topic punt van het verhaal: als mensen graag samenkomen om voornamelijk 1-richtingsverkeer te ontvangen van een dominee, is dat prima. Heee, doen we dat niet elke week al?  :)
« Laatst bewerkt op: september 08, 2004, 12:21:44 pm door Zwever »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 08, 2004, 12:28:08 pm »
Wat ik dus de hele tijd probeer duidelijk te maken is dat God niet alleen van ons vraagt om naar de leraren in de kerk te luisteren (één-richtingsverkeer), maar ook ZELF aan de slag te gaan. En daarbij maakt het niet uit wel opleidingsniveau je hebt. Dat is een houding. Natuurlijk hebben mensen die graag studeren daar een streepje mee voor, maar het mag nooit iets zijn om je achter te verschuilen. Kennis is namelijk niet hetzelfde als wijsheid. Ik heb al meer dan eens meegemaakt dat mensen met weinig kennis veel wijsheid kunnen bezitten.

Ik als academica moet me meer richten op wijsheid (en dat haal je niet uit boekjes, noch uit catechisatieonderwijs). Mijn ervaring met catechisatie voor belijdende leden (waar ik zelf op gezeten heb, dus ik weet waarover ik praat) is dat het oppervlakkig blijft, en toch een vorm van de dominee die vertelt hoe het zit en hoe het moet. Mensen vragen wel, het is meer een praten OVER God en geloof, dan er zelf mee bezig zijn. En voor het praten MET God in een groep gelovigen en voor het groeien in het geloof richting het volwassen christenzijn, zijn huiskringen (niet te verwarren met 'vereniging' zoals dat gangbaar is in de GKv) meer geschikt dan catechisatie.

Catechisatie = melk voor de kinderen
Huiskring etc. = vast voedsel voor mensen die groeien richting volwassen christendom.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2004, 12:28:48 pm door Roodkapje »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 08, 2004, 01:12:42 pm »
En ik zei dat het één het ander niet uitsluit.

Ach, volgens mij zijn we het gewoon eens :D

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 08, 2004, 01:36:53 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 08 september 2004 om 12:28:
Mijn ervaring met catechisatie voor belijdende leden (waar ik zelf op gezeten heb, dus ik weet waarover ik praat) is dat het oppervlakkig blijft, en toch een vorm van de dominee die vertelt hoe het zit en hoe het moet.

Sorry hoor, maar dat jij het zo ervaren hebt wil nog niet automatisch zeggen dat dat altijd en overal zo zal plaatsvinden. Catechese voor belijdende leden hoeft echt niet per definitie (JUIST NIET volgens mij) 'inpompen' van informatie te zijn met weinig interactie, discussie en nadenken over de behandelde stof door de 'cathechisanten'. Volgens mij kan dat laatste prima. Daarom vind ik jouw slotconclusie

quote:

Catechisatie = melk voor de kinderen
Huiskring etc. = vast voedsel voor mensen die groeien richting volwassen christendom.

veel te kort door de bocht en zelfs enigszins badinerend richting de mensen die behoefte hebben aan iets dergelijks.

Alida

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 09, 2004, 10:07:11 pm »
Nou, ik zal ook weer eens reageren.
Net als roodkapje ben ik een 'academica' :P  ;) (want een rotwoord). 't Niveau van de mensen die deze catechisatie willen is erg verschillend, maar ik weet wel dat wij ons niet zomaar iets laten opleggen. Wat wij willen is een moment om vragen te stellen, hetzij over de leer, hetzij over persoonlijk geloof. Er is geen behoefte aan een kennisspui-uurtje van domies kant.
Wat ik erg jammer vind, is dat dit topic (net als een topic over dit onderwerp op een ander forum) alleen lijkt uit te lopen op een disussie over catechese in plaats van wat ik graag zou willen horen... tips en ervaringen...

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 09, 2004, 10:49:02 pm »
Hoi Alida, een tip ('k heb geen ervaring helaas... ;-) ): De Bergrede.

Toen ik belijdenis had gedaan had ik ook behoefte om verder te leren. (Toen was catechesatie voor belijdende leden nog niet zo in.) Ik kreeg als belijdenis geschenk het boek De Bergrede, Pastoraal uitgelegd van Martyn Lloyd-Jones.

Dikke pil, dat wel, je moet ook een beetje door het taalgebruik heenlezen - het is geschreven in de jaren 50 en 60 - maar heel leerzaam.

Een alternatief is een boekje van Henk Binnendijk over de Bergrede (minder dik, maar gaat ook minder diep).

De Bergrede is als het ware een beschrijving van de christen. Ik heb er veel van geleerd en dan niet alleen verstandelijk, maar vooral met mijn hart.

Gods zegen toegewenst!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 09, 2004, 11:32:05 pm »
Dat boek heb ik ook... en het boek van Binnendijk ook. Ik kan je vertellen, Alida, dat in het boek van Binnendijk niet geschreven is ter verdieping. Het is meer geschikt voor stille tijd dan voor een bijbelstudie. (Voor mij is het verschil tussen die twee dat ik stille tijd gebruik voor opbouw van mijn persoonlijk geloof en bijbelstudie voor het opdoen van kennis).

Het boek van dr. Martyn Lloyd Jones is een prima compromis tussen deze twee. Alleen: hij komt uit de puriteinse traditie, hij is dus redelijk 'zwaar' (= bevindelijk). Hij heeft het bijvoorbeeld niet zo op 'die Roomsen' en het socialisme, wat hij ook duidelijk laat merken...:X Daar moet je dus tegen kunnen. En hij komt dus zoals gezegd uit de jaren '60, de tijd van het modernisme. Als je daar doorheen kunt prikken kan het een prima boek zijn. Het heeft voor mij een poos geduurd voordat ik het boek kon lezen zonder dat mijn nekharen overeind gingen staan.

Het boek lijkt me niet geschikt voor catechisatie of huiskring, onder meer vanwege de omvang,  het is te gedetailleerd om daar in een aantal avonden doorheen te komen.

Wat me wel een geschikt onderwerp lijkt voor belijdende leden is "De kerk in de 21e eeuw". En dan het boek "Toekomst voor het christelijk geloof" van McGrath, die de ondergang van het protestantisme aankondigt.

Of als je meer over persoonlijk geloof wilt praten het boek "Eindelijk Thuis" van Henri Nouwen.

Op mijn JoBeLe-groep (catechisatie Jong Belijdende Leden) werd het boekje "Gelovig Denken" behandeld, onder redactie van P. Groenenberg. Dat is een boekje wat ik absoluut kan AFRADEN. Ze hadden het boekje ook als titel mee kunnen geven "Hoe als gelovige te denken" }:| Een klassiek werkje van een vrijgemaakte poging tot hersenspoeling.
Dat was dus ook waarom ik na een paar keer al gekapt ben met die groep. We werden door de dominee kort gehouden, als we iets anders dachten, werden we midden in ons betoog afgekapt met als argument dat we geen 'vrijgemaakt gedachtengoed' verkondigden. Nou ja, dan heb ik er als een niet-vrijgemaakte geboren christen snel geen zin meer in. Snap je?
En van andere mensen die aan een dergelijk initiatief meededen hoorde ik soortgelijke geluiden. En ik geloof echt dat je in een huiskring minder kans hebt op zulk soort taferelen. Ik snap ook nog steeds niet waarom extra catechisatie nog nodig is voor mensen die bijvoorbeeld vrijgemaakt zijn opgevoed, die hebben 1. les gehad van hun ouders, 2. op allerleid gereformeerde scholen gezeten (Naam en Feit en godsdienst gehad), 3. Iets van 12 jaar catechisatie gehad 4. belijdenis gedaan. Wat wil je dan nog meer? Word het dan geen tijd om kennis om te zetten in daden? (Is een serieuze vraag waar ik nog steeds geen antwoord op gehad heb).

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 09, 2004, 11:34:06 pm »
Hoi Alida,

Het lijkt me best een goed idee, uitgeleerd ben je tenslotte nooit.
Ik heb zo'n 9 jaar geleden belijdenis gedaan en toed gebeurde dat bijna niet, maar als ik er nu over nadenk had dat best wel leuk geweest denk ik. Ik weet van mijn zus, dat zij en nog een aantal "oudere jongere" mensen een soort van gespreksgroep hebben met de dominee, en per keer een onderwerp behandelen. Niet verkeerd lijkt me.

En inderdaad, dat hoeft helemaal geen eenrichtingverkeer van een dominee te zijn, maar die heeft normaalgesproken wel veel meer kennis over de bijbel, en een goede discussie kan nooit kwaad toch?

Suc6 ermee. :)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 09, 2004, 11:41:14 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 09 september 2004 om 23:32:
Ik snap ook nog steeds niet waarom extra catechisatie nog nodig is voor mensen die bijvoorbeeld vrijgemaakt zijn opgevoed, die hebben 1. les gehad van hun ouders, 2. op allerleid gereformeerde scholen gezeten (Naam en Feit en godsdienst gehad), 3. Iets van 12 jaar catechisatie gehad 4. belijdenis gedaan. Wat wil je dan nog meer? Word het dan geen tijd om kennis om te zetten in daden? (Is een serieuze vraag waar ik nog steeds geen antwoord op gehad heb).

Misschien omdat er verschil zit tussen kennen/weten en begrijpen? En misschien is er toch wel een groep mensen die nooit echt begrepen hebben hoe het nou zat met de leer. Daarnaast kan je over het algemeen natuurlijk een stukje dieper insteken als volwassene dan dat je als kind en tiener deed/kon.

Alida

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 20, 2004, 12:47:53 pm »
Hee leuk dat jullie allemaal reageren. Vooralsnog is er nog niets gebeurd, aangezien ik nog geen reacties heb van de dominee  :'( Het is dus nog even afwachten. En anders nog eens opnieuw mailen, of iemand anders gaan benaderen. Ook gaaf al die tips.. khoop dat ik er wat mee kan.

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 30, 2004, 07:30:44 pm »

quote:

HarmW schreef op 25 augustus 2004 om 09:28:

[...]

Nee da s geen catachesatie, kring is iets heel anders dan een Bijbelstudiegroep oid.
Dat gaat veel dieper
RR