quote:
JeeHaa schreef op 28 september 2004 om 22:09:Bon, maar in de evangelie-en wordt *wel* gerefereerd aan de moeder van Yeshua, zijn broers, zelfs zijn zussen. Waarom vinden we *nergens* verwijzingen naar zijn vrouw en kinderen? Het hemd is nader dan de rok, lijkt mij zo.
Dat is zeker waar, tenzij Maria van Magdalena zijn vrouw was, dan was ze er in ieder geval bij.
Als 2e argument (niet erg sterk) zou je kunnen beweren dat, m.n. de RK in die vroege christendom periode bij de invoering van het celibaat moeilijk kon verkopen dat Yeshua ongehuwd was. Zij hadden dus veel belang bij een ongehuwde Yeshua. Niet uit te sluiten is dat zij de geschriften op dit punt, laten we zeggen, gecorrigeerd hebben.
Dit is natuurlijk pure speculatie, en valt absoluut niet te bewijzen. Wel zijn er diverse historici die beweren dat de evangeliën (in ieder geval die van Mattheus en Marcus) oorspronkelijk zijn geschreven in het Aramees. Ik kan niet beoordelen wat er in de vertaling naar het 'Grieks' (eigenlijk koine) is aangepast.
quote:
Bij mij weten geloofden de Essenen ook in een vorm van re-incarnatie. Dat Yeshua specifiek leerde dat je maar 1 x sterft lijkt die hypothese te ondergraven.
Het is maar net wat je onder re-ïncarnatie verstaat. Als je gelooft in een leven na de dood, dan wijkt het standpunt van Yeshua niet af van die van de Essenen.
quote:
Helaas, als dat eens waar was! Dat gebruik (en vele nog steeds gepraktizeerde gebruiken met deze) heeft eigenlijk een voor-christelijke oorsprong die door keizer Constatijn geintroduceerd is in de kerk om het christendom wat aanvaardbaarder te maken voor zijn onderdanen.
Ik ben dan wel benieuwd naar de voor-christelijke oorsprong.
De enige van wie ik weet dat ze een dergelijk instituut had waren de essenen. Hoe dat ongeveer werkte kun je terug lezen in handelingen. De beschrijf die daar gegeven wordt van de 1e christen gemeente voldoet perfect aan een beschrijving van een Esseense gemeenschap zoals Flavius Josephus deze uitvoerig beschrijft.
Het was echter alleen als voorbeeld bedoeld.
Wat vermenging betreft met andere 'god(en)diensten' schijnt Paulus, als hellinistische Jood, daar een rol ingehad te hebben (alsdus Flyn)
quote:
Dat kan best zo zijn. Maar ik vindt het wat mager om de conclusie te trekken dat Yeshua Esseen was.
Ik heb niet gezegd dat Yeshua een Esseen was, maar dat hij de lijn volgde, maar hij week er zeker vanaf.
Verder zijn er wel meer 'aanwijzingen', maar ook niet meer dan dat. Het is een idee, het hoeft niet te kloppen, maar zou wel een goede reden zijn waarom hij niet getrouwd zou zijn.