Auteur Topic: Belijdeniscatechisatie  (gelezen 2261 keer)

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Gepost op: februari 14, 2003, 02:48:28 pm »
Wat moet er op belijdeniscathechisatie besproken worden? Vaak is belijdeniscathechisatie een (snelle) herhaling van alles wat de voorafgaande jaren gepasseerd is. Alle kernpunten nog even aanstippen. Maar is dat wel de bedoeling?
Is het niet veel nuttiger om op belijdeniscathechisatie juist niet te herhalen, maar te bespreken waar de belijdeniscathechisanten mee zitten? Je mag toch veronderstellendat men wat geleerd heeft in die jaren die men cathechesatie heeft gehad.

Kortom: Moet het roer wat betreft belijdeniscathechisatie niet volledig om?
| Ps. 8:5,6 |

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2003, 10:44:37 pm »
Het is bij mij in de kerk niet de gewoonte om na je zevende jaar catechisatie belijdenis te doen. Ook in eerdere jaren bestaat de mogelijkheid al en daar wordt ook best wel gebruik van gemaakt. Natuurlijk moet er dan nog gewoon de volledige cyclus van zeven jaar catechisatie afgemaakt worden.
Doordat niet iedereen in het zevende jaar belijdenis gaat doen (sommigen hebben het al gedaan en anderen willen pas later) is het dan ook niet de gewoonte om dat zevende jaar te gebruiken om alle dingen nog eens kort aan te stippen. Mijn zevende jaar was vooral dingen bespreken waar wij als jeugd mee bezig waren. Weliswaar wel aan de hand van zo'n catechisatiemethode waarin dingen uit voorgaande jaren terug kwamen. Maar zo'n onderwerp werd heel erg breed geïnterpreteerd en het ging meer om wat ons bezighield dan om het nalopen van de voorgaande jaren.

Ikzelf heb dit als heel prettig ervaren. Het wordt daardoor veel duidelijker dat geloven niet iets van regels en starre vaststaande zaken is. Maar juist iets wat je kan integreren in je dagelijkse leven. Weliswaar is dat nog niet gemakkelijk om te doen, maar je krijgt er wel een idee van hoe je het zou kunnen doen. :)
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

nyneke

• Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2003, 11:37:04 am »

quote:

Wat moet er op belijdeniscathechisatie besproken worden? Vaak is belijdeniscathechisatie een (snelle) herhaling van alles wat de voorafgaande jaren gepasseerd is. Alle kernpunten nog even aanstippen. Maar is dat wel de bedoeling?
Is het niet veel nuttiger om op belijdeniscathechisatie juist niet te herhalen, maar te bespreken waar de belijdeniscathechisanten mee zitten? Je mag toch veronderstellendat men wat geleerd heeft in die jaren die men cathechesatie heeft gehad.

Kortom: Moet het roer wat betreft belijdeniscathechisatie niet volledig om?

Hoi auke,

Ik ben het helemaal met je eens. Al die jaren heb ik het catechismus behandeld. Na 5 jaar catechesatie heb ik belijdenis gedaan. Ik kende God, ik wist dat hij voor mij gestorven was en ik wou hem volgen.
Maar toen wist ik nog niet wat het volgen van Jezus inhield. Ik dacht dat dat met  naar de kerk gaan werd bedoeld. En op bijbelstudie zitten en het één en ander doen in de gemeente. En natuurlijk de tien geboden naleven (en vooral niet concreet maken wat je eigenlijk verkeerd doet als je die geboden naleeft), je moest je naaste liefhebben, (hoe moet dat eigenlijk?) en vooral niet opstandig zijn of zwakheid tonen.

Maar nu 3 jaar na mijn belijdenis merk ik dat ik allemaal niet wist hoe dat moest. Hoe moet ik mijn zonden belijden? Hoe moet ik de wet naleven? Hoe moet ik van mijn naaste houden? Ik wist het niet, ik kon het niet in de praktijk brengen.... dat is toch wel erg.

Ik heb zelf ook een idee hoe dat komt: De Heilige Geest is niet bekend. En alleen door de Heilige Geest kun je al deze dingen doen. Alleen door de Heilige Geest kun je echt je naaste lief hebben. Alleen door d eHeilige Geest wil je de wet naleven en alleen door de Heilige Geest weert je naar wie je toe moet met je zonden en kun je er ook daadwerkelijk mee aan de gang gaan.

Ke je de Heilige Geest nog niet? Ga dan op zoek in de bijbel en vraag aan God om de Helige Geest.
Zoek en Gij zult vinden!!
Jezus is Heer!

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2003, 12:29:00 pm »
Ik denk dat dat in de meeste gemeenten al het geval is, toen ik belijdenis deed, zon drie jaar terug bij ons in de gemeente gelukkig ook.
Ik denk dat dat iets is wat je in je gemeente bespreekbaar moet maken, spreek er eens over met je (jeugd)ouderling en dominee.

daniel

• Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #4 Gepost op: maart 30, 2003, 03:16:46 pm »

quote:

op 30 Mar 2003 12:29:00 schreef Laurens:
Ik denk dat dat in de meeste gemeenten al het geval is, toen ik belijdenis deed, zon drie jaar terug bij ons in de gemeente gelukkig ook.
Ik denk dat dat iets is wat je in je gemeente bespreekbaar moet maken, spreek er eens over met je (jeugd)ouderling en dominee.

Wat is in de meeste kerken al het geval, Laurens? Kun je hier toelichting over geven?

Groeten Daniel

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #5 Gepost op: maart 30, 2003, 04:28:38 pm »
Auke schreef het al:

quote:

Dit is in de meeste gemeenten al het geval, nu heb ik daar natuurlijk geen zicht op, maar als ik met mensen uit diverse regio's om me heen praat dan krijg ik wel dat idee, en als dat niet het geval is, dan is het iets wat m.i. bespreekbaar gemaakt kan worden binnen je eigen gemeente zoals ik al schreef.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #6 Gepost op: maart 31, 2003, 12:41:53 pm »
Men werkt aan de hand van boekjes, wel een leuke handleiding maar geen richtlijn.
Zoals je weet kun je alleen actuele interactieve lessen geven als je ook feedback krijgt, dit heeft dan ook in grote mate te maken met de intresse van de deelnemers.
Dan kom je ook al snel tot de ontdekking dat dit in kleine groepen beter verloopt dan in grote groepen. Dat komt hoofdzakelijk omdat je de ruimte krijgt om te verstoppen achter een meerderheid.
Aangezien een mens een kuddedier is en er veel verantwoording word neergelegd bij een predikant is er een mogelijkheid om met jezelf in het reine te komen door verantwoording af te schuiven op een groep.
Belijdeniscatechisatie moet zich dan ook alleen richten op de kernpunten van het geloof, en de praktijk van het leven waarbij het zwaartepunt komt te liggen op eigenverantwoording. Neem aan dat als je op belijdeniscatechisatie zit de keuze al gemaakt is.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #7 Gepost op: maart 31, 2003, 04:36:54 pm »
Laat ze een Alpha-cursus meedraaien en laat dat volgen door avonden waarin het belijdenisformulier en de karakteristieken van de GKV (3 formulieren bijv., kerkorde) behandeld worden. Sluit dat af met een onderzoek door de kerkenraad.

De alphacursus geeft wel de kern aan van het christelijk geloof maar treedt niet echt in detail. Als men daardoor 'ja' kan zeggen, is men wel christen maar nog niet meteen gereformeerd. Op de andere avonden wordt dan bekeken waarop je ja gaat zeggen, en tegen wie je ja zegt (want dat doe je voor God en 1 van zijn gemeenten).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

nyneke

• Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #8 Gepost op: april 19, 2003, 12:11:59 am »

quote:

op 31 Mar 2003 16:36:54 schreef elle:
Laat ze een Alpha-cursus meedraaien en laat dat volgen door avonden waarin het belijdenisformulier en de karakteristieken van de GKV (3 formulieren bijv., kerkorde) behandeld worden. Sluit dat af met een onderzoek door de kerkenraad.

De alphacursus geeft wel de kern aan van het christelijk geloof maar treedt niet echt in detail. Als men daardoor 'ja' kan zeggen, is men wel christen maar nog niet meteen gereformeerd. Op de andere avonden wordt dan bekeken waarop je ja gaat zeggen, en tegen wie je ja zegt (want dat doe je voor God en 1 van zijn gemeenten).

Wat bedoel je hier precies mee? Want is het niet genoeg om christen te zijn? Moet je persé gereformeerd zijn? Wat is in vergelijking met christen zijn de meerwaarde van gereformeerd zijn?
Roept Jezus je niet op om hem (Christus) te volgen i.p.v. om gereformeerd te zijn?
Met vriendelijke groet,
Jezus is Heer!

Does

• Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #9 Gepost op: september 28, 2003, 05:02:57 pm »
Ik ben van mening dat de dominees uit de debetreffende gemeentes zelf invullig moten geven aan hoe hun de belijdeniscatechisatie doen. Die boekjes zijn idd allemaal herhalingsmeuk. Althans, ik heb nu paar blz gehad en het is allemaal van die voorgekauwde kost (waar overigens niks mis mee is hoor).
Live vanuit de luie stoel

Zacharov

• Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #10 Gepost op: september 28, 2003, 07:23:02 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 00:11:59 schreef nyneke:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Want is het niet genoeg om christen te zijn? Moet je persé gereformeerd zijn? Wat is in vergelijking met christen zijn de meerwaarde van gereformeerd zijn?
Roept Jezus je niet op om hem (Christus) te volgen i.p.v. om gereformeerd te zijn?
Met vriendelijke groet,

De alphacursus is een basiscursus. Wat elle bedoelt denk ik is dat het zinloos is om diep op zaken in te gaan als je de basis niet hebt. Daarnaast is het niet de bedoeling dat je alleen bij de basis blijft. Net zoals er vervolg cursussen op de alpha cursus zijn, zo is het ook handig om naast de alphacurus je te verdiepen in de geloofsbelijdenissen ed.
Goed idee Elle!

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #11 Gepost op: september 29, 2003, 03:49:32 pm »

quote:

op 28 Sep 2003 17:02:57 schreef Does:
Ik ben van mening dat de dominees uit de debetreffende gemeentes zelf invullig moten geven aan hoe hun de belijdeniscatechisatie doen. Die boekjes zijn idd allemaal herhalingsmeuk. Althans, ik heb nu paar blz gehad en het is allemaal van die voorgekauwde kost (waar overigens niks mis mee is hoor).
Nee, er is niets mis mee. Mijn ervaring van Belijdenis cath. is wel (ik heb 't 2 jaar geleden gevolgd) dat op 't moment dat we de 'voorgekauwde stof' behandelde dat dat minder discussie opleverder (was al bekend), terwijl het belevingsaspect, en de meer inhoudelijke vragen een diepe discussie opriepen, op een terrein die de meesten van ons niet of nauwelijks kenden. Daar hebben we het meest aan gehad.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #12 Gepost op: september 29, 2003, 04:25:23 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 00:11:59 schreef nyneke:
[...]

Ik heb verzuimd te reageren merk ik :)
Nyneke, ik bedoel inderdaad dat de alphacursus goed de basis van het christelijk geloof aanstipt. Als je 'ja' kan zeggen tegen Christus verlossingswerk na de alphacursus, dan ben je wat mij betreft een broeder/zuster in de Heer.

Belijdenis doen in de GKv gaat echter verder. Ik laat terzijde of dat goed of slecht is. Maar ik vind wel dat als je besluit om lid te worden van een gereformeerde kerk (vrijgemaakt), dat je dan moet weten waarin die gemeente zich onderscheidt van niet gereformeerde kerkgenootschappen (katholieken, jehova'sgetuigen, noem maar op). Dat is uit te leggen aan de hand van de belijdenisgeschriften, 3 formulieren enzovoorts. Die vormen de kern van de GKv, daarop valt men steeds weer terug. (Uiteraard is de bijbel de grondslag, maar daaruit putten ook katholieken en jehova'sgetuigen ed, terwijl de gereformeerden het met lang niet al hun leerstellingen eens zijn).
Daarnaast moet je weten waar je echt ja op zegt, dus moet het belijdenisformulier behandeld worden (daar staat trouwens niet direct iets in over 3 formulieren hoor).
Tot slot lijkt het mij handig om de catechesanten iets te leren over hoe de gereformeerde kerk in elkaar steekt (qua predikanten, kerkenraden, classis en synode; dus qua kerkorde ea).

Mijn belijdeniscatechesatiejaar zou er dus zo uitzien:
basis:         - alphacursus (basis christelijk geloof) (ongeveer 12 weken)
praktisch:   - belijdenisformulier (waarde van je ja-woord) (2 weken)
verdieping: - GKv (waarom wel/niet GKv) (6-8 weken ofzo)
praktisch:   - kerkorde (praktische tips enzo) (2 weken)

Er zit natuurlijk veel herhaling in van de standaard-catechesatiejaren, maar het wordt wel vernieuwend aangeboden. Als je bij elke fase 'ja' kunt blijven zeggen, dan hoor je thuis in de GKv.
(Ik ben dus niet van het type 'de GKv is de enige ware kerk'; maar ik vind de GKv wel een ware kerk')
« Laatst bewerkt op: september 29, 2003, 05:38:46 pm door elle »

Marloes

• Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #13 Gepost op: september 29, 2003, 05:01:16 pm »

quote:

op 29 Sep 2003 16:25:23 schreef elle:
Als je bij elke fase 'ja' kunt blijven zeggen, dan hoor je thuis in de GKv.
Jij wilt het dus in discussievorm aanbieden? Vaak wordt het toch meer in een 'overtuigend betoog' gepresenteerd?
[Prediker 7:29]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #14 Gepost op: september 29, 2003, 05:28:19 pm »
Bij de alphacursus is volop gelegenheid tot discussie. Daar kun je ook terecht met al je problemen ten aanzien van God, Zijn Woord, hoe te leven als christen, waarom pijn en verdriet, waarom lid worden van een kerk enzovoorts. (Die alphacursus moet een gewone, reguliere alphacursus zijn. Dus niet: het op catechesatie behandelen van het boekje van Gumbell!)
Daar zal duidelijk worden wie echt gelooft en wie nog twijfelt. De 1e groep kan door naar het 2e deel.

Het 2e deel is dan bedoeld als een soort kennismaking met de GKv, voor mensen die serieus overwegen om lid te worden van de GKv. Daarin moet, voor de deelnemers!, blijken of de GKv een ware kerk is...
Naar mijn mening zijn de 3 formulieren enzo overtuigend genoeg daarvoor, maar dan moet je die 3 formulieren wel kritisch durven behandelen (in de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dortse Leerregels komen diverse dwalingen naar voren: uitstekend handvat voor verdere discussie).

Dus ja: discussie lijkt mij zeker thuishoren in het belijdeniscatechesatietraject...
Boekjes met invuloefeningen vond/vind ik maar naar...

(Ik heb ooit belijdenis gedaan omdat ik vond dat ik geloofde; ik heb vervolgens nooit echt opgelet bij belijdeniscatechesatie. Achteraf vind ik dat vreemd, maar het kwam denk ik doordat ik daar in het geheel niet ben uitgedaagd; dat hoop ik met mijn aanpak te voorkomen).

Marloes

• Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #15 Gepost op: september 29, 2003, 05:30:31 pm »
Die manier lijkt mij ook beter, maar stelt veel meer eisen aan de 'onderwijzer'. Daarom zal het vaak niet haalbaar zijn, ben ik bang.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #16 Gepost op: september 29, 2003, 05:32:53 pm »
Je hebt helaas volkomen gelijk... Bij mijn opzet moet je eerst de docenten goed trainen (zowel didactisch als kennistechnisch).
Ook zal er lang niet in elke stad een Alphacursus draaien. Daarnaast weet ik niet of een reguliere alphacursus behapbaar is voor de doorsnee 16 jarige.

Een ander iets is dat het niveau van de deelnemers niet teveel moet verschillen: anders zit een deel onderuit gezakt in z'n neus te peuteren terwijl de begeleider met 1 persoon een poos in discussie is.

Marloes

• Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #17 Gepost op: september 29, 2003, 05:36:59 pm »

quote:

op 29 Sep 2003 17:32:53 schreef elle:
Een ander iets is dat het niveau van de deelnemers niet teveel moet verschillen: anders zit een deel onderuit gezakt in z'n neus te peuteren terwijl de begeleider met 1 persoon een poos in discussie is.
Dat geldt ook al voor de reguliere catechisatielessen; het niveau van het boekje moet ook wel goed overeenkomen met het niveau van de deelnemers (om een voorbeeld te geven: de uitbreidingsstof in 'Ik Geloof' vond ik zelf nooit echt uitbreidend of verdiepend, laat staan uitdagend)(ik was wel te goed opgevoed om uit mijn neus te peuteren, maar dit even terzijde).

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #18 Gepost op: september 29, 2003, 05:40:00 pm »

quote:

op 29 Sep 2003 17:36:59 schreef Marloes:
(...) (ik was wel te goed opgevoed om uit mijn neus te peuteren, maar dit even terzijde).
Ik mocht zelfs niet onderuit gezakt zitten: slecht voor je wervelkolom!

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #19 Gepost op: september 29, 2003, 06:12:20 pm »

quote:

op 29 Sep 2003 17:30:31 schreef Marloes:
Die manier lijkt mij ook beter, maar stelt veel meer eisen aan de 'onderwijzer'. Daarom zal het vaak niet haalbaar zijn, ben ik bang.
Over het algemeen is deze 'onderwijzer' de dominee. Maar is dat wel de meest geschikte persoon? Moet hij het doen, of een ander? of samen?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #20 Gepost op: september 29, 2003, 07:23:19 pm »

quote:

op 29 Sep 2003 18:12:20 schreef Auke:
[...]

Over het algemeen is deze 'onderwijzer' de dominee. Maar is dat wel de meest geschikte persoon? Moet hij het doen, of een ander? of samen?

Die vraag geldt in mijn voorgestelde cursus alleen voor het 2e deel.
Ik denk dat de dominee niet per definitie de meest geschikte persoon is voor de onderwijzerstaak. Qua kennis heeft hij natuurlijk een streep voor op vele anderen, maar qua didactische kwaliteiten en qua agendadruk is hij vaak weer minder geschikt. Je moet wel iemand hebben die bereid is een groot deel van zijn avond in die paar deelnemers te steken; hij moet kennis van zaken hebben (dus HC, NGB, DL, geloofsbelijdenissen en kerkelijke structuur kennen) en die kennis ook op een eerlijke manier, open voor discussie, over kunnen dragen. Een dominee die al omkomt in het werk is dan niet de meest geschikte persoon.

Wie dan wel? Maakt mij niet echt uit: als hij maar aan die 3 onderwijsvoorwaarden voldoet (kennis, kunde, tijd). Dat kan een ouderling zijn, maar dat hoeft niet (die heeft ook al een behoorlijk volle agenda). 't Mag van mij ook een studentenkoppel zijn die weet weet waar hij mee bezig is. Of een vrouw. Je kunt zo'n onderwijzer natuurlijk vooraf op een stevige bijbelcursus doen om zijn/haar kennis op pijl te brengen.
Daarbij moet de kerkenraad wel in de gaten houden waar de onderwijzer(s) mee bezig zijn. Na afloop moet er een 'onderzoek' door de kerkenraad plaatsvinden (net als nu) waarbij de catechesanten op hun motivatie doorgelicht worden.

Does

• Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #21 Gepost op: september 30, 2003, 02:54:00 pm »
Krijg vanavond mijn eigen boekje (van mij was nog in bestelling en ik ga ook geen belijdenis doen dit jaar maar krijg toch zo'n boekkie). Zal er eens wat uit scannen. :)

Kan je zien waar het over gaat.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #22 Gepost op: september 30, 2003, 03:46:05 pm »
Kan natuurlijk ook een pastoraal werker zijn, maar deze zijn niet rijkelijk aanwezig, hmmm ik ga wel de opleiding doen daarvoor ;) maar dat duurt nog ff voordat die klaar is hehe :p, en op zo'n manier lijkt me het hardstikke tof om zelfs nog een keer belijdeniscat te volgen of mischien wel later te geven.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #23 Gepost op: september 30, 2003, 08:10:29 pm »

quote:

op 29 Sep 2003 17:32:53 schreef elle:
Je hebt helaas volkomen gelijk... Bij mijn opzet moet je eerst de docenten goed trainen (zowel didactisch als kennistechnisch).
Ook zal er lang niet in elke stad een Alphacursus draaien. Daarnaast weet ik niet of een reguliere alphacursus behapbaar is voor de doorsnee 16 jarige.

Niveauverschil heb je altijd wel, zeker als er mensen bij zitten die nog niet zo lang christen zijn. Maar dat kan misschien juist wel interessante gesprekken opleveren.

Voor jongeren bestaat er Youth Alpha. Volgens mij is het makkelijker zo'n cursus te geven dan zelf je kattebakmateriaal in elkaar te moeten draaien ;-)

(Verder zal ik me er niet mee bemoeien, mijn kattebak was altijd belabberd.)
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Marnix

• Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #24 Gepost op: oktober 01, 2003, 01:10:27 am »
Ik vond cathechesatie altijd heel boeiend.

Maar...

Cathechesatie was voor mij wel altijd puur een brok kennis. Wat ik graag meer terug zou willen zien (en dat biedt (youth) Alpha wel meer) is informatie over je persoonlijke relatie met God. Dat heb ik op cathechesatie niet geleerd.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

bert

• Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #25 Gepost op: oktober 01, 2003, 01:36:39 am »
quote:
op 30 Sep 2003 20:10:29 schreef Lalage:
Niveauverschil heb je altijd wel, zeker als er mensen bij zitten die nog niet zo lang christen zijn. Maar dat kan misschien juist wel interessante gesprekken opleveren.

Voor jongeren bestaat er Youth Alpha. Volgens mij is het makkelijker zo'n cursus te geven dan zelf je kattebakmateriaal in elkaar te moeten draaien

(Verder zal ik me er niet mee bemoeien, mijn kattebak was altijd belabberd.)

Youth Alpha geven? we zijn er nu mee bezig, maar is echt niet zo eenvoudig. Kattebak materiaal is meestal gericht op overdracht van kennis. Dat is zeker niet de inzet van een YA.

Voor mij zijn de belangrijkste verschillen tussen cathechese en YA:

- Bij YA wordt je uitgedaagd te zeggen wat je denkt. Bij catechesatie wordt van je gevraagd om gewenste antwoorden te geven.

- By YA wordt aandacht besteed aan persoonlijk gebed, persoonlijke voorbede (ministry).

- By YA wordt je als begeleider uitgedaagd om te getuigen van hoe God in jouw leven heeft gewerkt en nog steeds werkt.

We hebben het tegenwoordig ook over de Emmaus cursus. Daar is het nog mooier, het model gaat ervan uit dat je na 15 weken basis cursus in de kerk gelegenheid geeft om belijdenis te doen.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Does

• Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #26 Gepost op: oktober 01, 2003, 02:50:05 pm »
Ik ben zwaar onder de indruk van gisteravond. Ik volg catechisatie en moet meelopen met de groep die belijdenis gaan doen. Nu ga ik zelf geen belijdenis doen om de reden dat ik niet weet of ik wel bij de gkv wil blijven. Wil ik voor deze kerk kiezen enz. En ik ben er ook nog niet klaar voor dus.

Maar ik had het over gisteren..

We gingen heel inhoudelijk op iedereens leven in. Over zijn relatie met God. Het werd zelfs heeeeeel persoonlijk zeker ook voor mij. Het ging over het feit of je God als vader-figuur zag voor je. Ik zie God dus niet als een vader-figuur omdat ik me geen echte goede voorstelling kan geven wat een vader is aangezien ik mijn vader heb verloren op mijn 12e. Pubertijd zonder vader moeten doorlopen dus.

Echt heel tof allemaal, volgende week verder. Heb er nu eik al weer zin in.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #27 Gepost op: oktober 01, 2003, 03:35:33 pm »
Da's fijn om te horen Does!
Ik heb 1 jaar 'te vroeg' belijdeniscat gevolgd (bij ons was het nogal leeftijdgebonden). De dominee die het leidde stelde meestal vragen in de catechorie 'wat is het antwoord op vraag 33 HC?' of 'Wanneer was de Dordtse synode?'. Dan keek hij het kringetje rond om vervolgens zijn ogen te laten rusten bij mij of een klasgenoot van mij...
Kortom: rest van de groep was niet gemotiveerd en de ds. kon daar geen verandering in brengen. Ik heb er dus een beetje een kater aan overgehouden.

Vraag aan Does: is het de dominee die die belijdeniscat geeft? Zo ja: is 'ie jong, vind je 'm goed, denk je dat er meer zijn zoals hij? Wat vind jij goede begeleiderskwaliteiten?

Does

• Bekijk profiel
Belijdeniscatechisatie
« Reactie #28 Gepost op: oktober 01, 2003, 05:04:05 pm »
quote:
op 01 Oct 2003 15:35:33 schreef elle:
is het de dominee die die belijdeniscat geeft? Zo ja: is 'ie jong, vind je 'm goed, denk je dat er meer zijn zoals hij? Wat vind jij goede begeleiderskwaliteiten?

Onze dominee geeft de catechisatie. Hij is nog vrij jong, zijn eerste gemeente volgens mij (Tave, Joesoef.. correct me if i'm wrong). Of er meer zijn zoals hij? Ik mag niet hopen dat ze zoals hem preken.

Goede begeleiderskwaliteiten zijn een discussie goed leiden en je zelf er zoveel mogelijk buitenhouden (vind ik).