Auteur Topic: hoe beleeft een dominee de zondag?  (gelezen 1099 keer)

nijntje

• Bekijk profiel
hoe beleeft een dominee de zondag?
« Gepost op: januari 19, 2003, 06:08:18 pm »
Ik vroeg me vandaag in de kerk af, hoe een dominee de zondag beleeft.  Ik bedoel, wij horen een preek en kunnen zo worden toegesproken door God, via de dominee. Hij kiest een tekst uit en preekt daarover....

Maar hoe ervaart een dominee de zondag? Mist hij het niet om als 'luisteraar' in de kerk te zitten? Mist hij het niet om toegesproken te worden?

Gewoon een nieuwsgierige vraag. Misschien dat er dominees zijn die hier op willen reageren?

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2003, 01:58:14 am »
Nu je het zo vraagt: ik mis het wel en niet om toegesproken te worden.
Niet omdat ik mezelf altijd hoorder onder de hoorders voel en zo ook sta te preken. Ik mag een boodschap doorgeven die ik eerst zelf gehoord heb en tijdens de preek meestal nog eens extra tot me door laat dringen.
Tegelijk ook wel, omdat het altijd anders is als een ander verwoordt. Soms raakt een collega je juist door zijn eigen benadering die je uit jezelf niet kan verzinnen.
Gegeven het beperkte aantal vrije zondagen dat ik heb ben ik trouwens blij dat het bij het luisteren naar het evangelie niet alleen om preken gaat. Vaker tref ik in de gemeente of in gesprekken mensen die een stukje boodschap van Christus naar mij toe verwoorden en van wie ik veel leer.
shoot me again, I ain't dead yet

nijntje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 22, 2003, 01:15:16 pm »
bedankt voor de reactie! Het lijkt me zelf ook best moeilijk om (als ds) als toehoorder in de kerk te zitten. Je denkt misschien toch automatisch: hoe zou ik dit uitleggen of vertellen? aan de andere kant is het ook wel 's verfrissend denk ik, je doet ook nieuwe ideeen op....

Gert M

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 23, 2003, 04:45:35 pm »
Beste Nijn, goeie vraag: ik voel me wel aangesproken (door de vraag). Hoe beleef ik de zondag... Ja, ik mis de zondag, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik mis geregeld iemand die me toespreekt. En als iemand me toespreekt - laat ik maar even bij een prekende collega blijven - ben ik al te vaak te kritisch. Ik vind het dan net niet raak, onpastoraal, abstract, waar-maar-wat-moet-je-ermee, enz. Gevolg: teleurstelling, kwaadheid, verdriet. Mens als ik ben. Ik probeer me dan maar te oefenen in het oppikken van de krenten uit de pap. Gekoppeld aan deze oefening: besef-van-m'n-eigen-beperktheid. Ik kan je verzekeren dat het op een vrije zondag wel eens een harde les is.
En als het lukt een mooie les. Per slot van rekening blijft het natuurlijk wonderlijk uniek: een sprekende God. En het werkt ook. Gehoorde woorden hebben - iig bij mij - meer impact dan gelezen woorden. Dat Israel moest leren luisteren ipv kijken, daar begin ik zo langzamerhand dan wel iets van te begrijpen.
Gelukkig heb ik wel een hele week om (te proberen) zelf eerst goed te luisteren naar God bij het maken van een preek.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2003, 04:50:38 pm door Gert M »
wees gegroet

nijntje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 08, 2003, 02:42:22 pm »

quote:

op 23 Jan 2003 16:45:35 schreef Gert M:
 En als iemand me toespreekt - laat ik maar even bij een prekende collega blijven - ben ik al te vaak te kritisch. Ik vind het dan net niet raak, onpastoraal, abstract, waar-maar-wat-moet-je-ermee, enz. Gevolg: teleurstelling, kwaadheid, verdriet. Mens als ik ben.
dit heb ik als 'niet-dominee-zijnde' ook best wel hoor! en da's inderdaad jammer...

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 11, 2003, 06:29:10 pm »
Ik ben dan geen dominee maar als je het mist om ook eens toegesproken te worden, is het dan niet een idee om eens online naar een preek van een andere dominee te luisteren, het is wel niet hetzelfde maar toch.