Auteur Topic: 60 jaar Vrijmaking, de preek van vandaag!  (gelezen 5543 keer)

Anita

• Bekijk profiel
60 jaar Vrijmaking, de preek van vandaag!
« Gepost op: augustus 15, 2004, 05:00:37 pm »
Vandaag is het de eerste zondag na 11 augustus 2004, de dag waarop de GKV 60 jaar bestond.
Ik ben benieuwd of er in jullie GKV-diensten vandaag aandacht is gegeven aan dit 'jubileum' en ook natuurlijk hoe dat is gedaan.

Wij hadden een preek over Jozua 9 waarin de Gibeonieten door een list een verbond met de Israelieten weten te sluiten.
De dominee betrok deze geschiedenis op de huidige situatie waarin wij ons in de GKV bevinden. Hij noemde twee woorden die van belang waren: Wees dankbaar (voor wat je hebt) en wees waakzaam!

In Jozua 9 beleeft Israel een geweldige tijd: het boekt triomf na triomf, de Here is met hen. Maar dat betekent niet dat er geen aanvechting is, Gibeon gaat met list te werk. o geldt dat ook nu: ons is geen rustig bestaan beloofd als kerk, waakzaamheid en strijd blijven nodig!

Israel is niet alert. Ze voelen zich gevleid door Gibeon en laten zich zand in de ogen strooien door de vrome woorden en de tastbare bewijzen (verschimmeld brood, stoffige, oude kleding) Maar ze raadplegen de Here niet!!

Het verbond dat gesloten wordt mag niet meer verbroken worden. God wil dat wij ons aan ons woord houden, zoals Hij dat ook doet. Geen loze (trouw-) beloften, maar staan voor wat je zegt. De Gibeonieten worden wel gespaard maar niet beloond voor hun egoistische motieven. Ze blijven leven maar komen in slavendienst.

Zo gaat God zijn weg en Hij vraagt van ons ook trouw en vooral het raadplegen van Zijn woord. Niet iets wat goed voelt is goed, raadpleeg altijd eerst Gods woord, zodat Hij er zijn licht over kan laten schijnen en we in dat licht onze keuzes kunnen maken, ook in kerkelijke kwesties.

De dominee wilde ons hierin duidelijk wat meegeven op de weg die we moeten gaan in onze GKV anno 2004. Dankbaarheid en waakzaamheid.
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 15, 2004, 05:07:14 pm »
Bij ons is er (nog) geen aandacht besteed aan dit (feestelijke?) feit. Misschien komt dat nog.

Ik denk dat dankbaarheid en waakzaamheid heel belangrijk zijn. Toch zou ook 'gastvrijheid en openheid' heel belangrijk kunnen zijn. De eerste twee termen zijn nogal binnengericht, we hebben als kerken ook een missionair karakter (dat zou wel moeten in ieder geval). Dat mis ik...

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2004, 06:48:44 pm »
wij hadden 2 keer preeklezen dus geen aandacht hiervoor..

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 15, 2004, 07:08:07 pm »

quote:

Mart schreef op 15 augustus 2004 om 18:48:
wij hadden 2 keer preeklezen dus geen aandacht hiervoor..

Je kan het op zich ook herdenken in een gebed oid (al zou het niet vrijgemaakt zijn: bij ons staat de preek nu eenmaal erg centraal)...
Bij ons is er ook geen aandacht aan besteed.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2004, 07:33:11 pm »
nop, twee keer een dominee maar geen aandacht aan geschonken
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

-bart-

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2004, 09:39:08 pm »
Vanmorgen over Deut 29:29 (gebruikt in acte van vrijmaking).  De verborgen dingen zijn voor de HERE, onze God, maar de geopenbaarde zijn voor ons en onze kinderen voor altijd, opdat wij al de woorden dezer wet volbrengen.
Deut 29 gaat over de verbonds-hernieuwing in Moab, voordat Jozua het van Mozes overneemt. (Ik was er helaas zelf niet bij vanmorgen, kan niet op twee plekken tegelijk zijn (Flevo)).

josdouma

• Christus is Alles
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2004, 10:22:27 pm »
Heb vandaag zelf gepreekt (op Texel), over 2 Korintiers 3:17b: 'Waar de Geest van de Here is, is vrijheid'. We hebben ook Galaten 5 gelezen. Vers 1: 'Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.'

Kerngedachte was dat we echte vrijheid (waarlijk vrijgemaakt zijn) alleen in Jezus vinden. Jezus Christus maakt vrij!  :) En alleen in Hem vinden we (persoonlijk en als kerkgemeenschap) onze diepste identiteit. Onze identiteit ligt dus niet in wat er 60 jaar geleden is gebeurd, hoeveel waardevols we daar toentertijd ook in ontvangen hebben (in het opnieuw leren kennen en belijden van de trouw van de belovende God).
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2004, 10:25:52 pm door josdouma »
...opdat alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God de Vader! (Filippenzen 2:11)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 16, 2004, 03:39:39 pm »
Amen!

Ik was op Flevo Festival en het thema was Choose Freedom. Onze vrijmaking heeft hier dus heel veel aandacht gekregen... meer dan 10000 mensen kregen in de open lucht, op een modderig veld, te horen hoe je echt vrij kunt zijn :)

Of er in eigen kerk aandacht aan is gegeven weet ik niet, ik was er dus niet.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 16, 2004, 03:44:02 pm »
haha ja Marnix alleen toch op een wat andere manier me vader zei gister tegen me is het echt wel vrijmaking geweest want het lijkt wel of we ons een beetje afsluiten voor de echte vrijmaking van Jezus door dat alles zo geregeld is in de kerk en dat is verekte jammer het werk van de Geest kan nix doen terwijl tja die toch zoveel kan doen heb ik erg gemerkt de laatste tijd!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 16, 2004, 07:52:40 pm »
Bij ons geen aandacht aangegeven. Te druk met de afronding van een evangelisatieproject...
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 16, 2004, 09:35:04 pm »
niks van meegekregen..
heb het niet echt gemist ;)
Onderzoek alles..

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 16, 2004, 09:58:16 pm »
niets van gemerkt ook....
en toch goede diensten........ O-)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 17, 2004, 11:32:14 am »
Er was bij de diensten die ik heb bezocht geen speciale aandacht voor dit feit.
Wel was er in de overdenking van Thijs Oosterhuis over het visioen van de beenderen uit Ezechiël 37 iets terug te vinden van een reageren op de huidige discussie in de GKV, zoals ook op dit forum is terug te vinden.

We moeten met elkaar het Leven zoeken. Niet oneindig doorpraten over allerhande liturgische zaken en dergelijke. Die kunnen ons juist van God afbrengen. Dan dreigen we een vallei met dorre beenderen te worden. Maar gelukkig blijft God naar ons toekomen met Zijn Geest, door Zijn Zoon, onze Heer Jezus Christus. Hij kan ons, individueel en als gemeenschap weer tot leven brengen.

Wel iets om bij stil te staan in alle discussies denk ik.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 22, 2004, 01:42:31 pm »
De vrijmaking uit de Gereformeerde kerk, was een menselijke stap.
Maar werkelijke vrijmaking vind je in het aannemen van Christus offer aan het kruis.
Alleen door JEZUS

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 22, 2004, 02:16:54 pm »
Over open deuren gesproken ;)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 22, 2004, 03:17:34 pm »

quote:

Dank je, toch nog 1-wakker.
Ik heb vooraf niet alles gelezen.
Maar wat vind jij dan van de afscheiding??
Alleen door JEZUS

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 22, 2004, 07:04:22 pm »
Dat vind ik vooral geschiedenis: passé.

De gereformeerde kerk is dezelfde niet meer, en de vrijgemaakte ook niet. Wat meer telt, is hoe we nu erin staan en wat we nu moeten doen voor God.

Daarbij zijn de issues van de vrijmaking mijn issues niet, oftewel: ik bekijk de discussies over verbond e.d. vanuit een andere invalshoek.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 22, 2004, 07:11:17 pm »
Zwever, als iets geschiedenis is, is het niet meteen waardeloos toch? Je geeft het zelf eigenlijk ook weer direct waarde door te zeggen dat je het vraagstuk van het verbond vanuit je eigen perspectief bekijkt...Je haakt dus aan bij het thema van dat stuk geschiedenis, terwijl je wel zegt dat het geen waarde heeft.

Is de belangrijke les van geschiedenis niet dat je je leven hier en nu leert verstaan? Het leven van jou en de maatschappij om je heen is toch gevormd vanuit het verleden?

En als de geschiedenis van de kerken geen waarde heeft, ben ik benieuwd of de geschiedenis van de Bijbel wel waarde voor je heeft. Want dan bots je alweer op een paradox in je opmerking dat geschiedenis geen waarde heeft.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 22, 2004, 09:37:56 pm »
Dag Henk,

Nee, zo bedoelde ik mijn opmerking niet. Ik bedoel alleen te zeggen dat déze geschiedenis mij persoonlijk niet zoveel aangaat en ik daarom ook geen echte mening heb (dáár werd naar gevraagd).

Natuurlijk werkt de geschiedenis door in het heden. Maar ik vind het aardig nutteloos een mening uit te spreken over een gebeurtenis waar ik geen van beide kanten deel. Behalve dan, dat een kerkscheuring altijd een trieste gebeurtenis is.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 13, 2004, 10:01:04 pm »

quote:

HenkG schreef op 22 augustus 2004 om 19:11:
Zwever, als iets geschiedenis is, is het niet meteen waardeloos toch? Je geeft het zelf eigenlijk ook weer direct waarde door te zeggen dat je het vraagstuk van het verbond vanuit je eigen perspectief bekijkt...Je haakt dus aan bij het thema van dat stuk geschiedenis, terwijl je wel zegt dat het geen waarde heeft.

Is de belangrijke les van geschiedenis niet dat je je leven hier en nu leert verstaan? Het leven van jou en de maatschappij om je heen is toch gevormd vanuit het verleden?

En als de geschiedenis van de kerken geen waarde heeft, ben ik benieuwd of de geschiedenis van de Bijbel wel waarde voor je heeft. Want dan bots je alweer op een paradox in je opmerking dat geschiedenis geen waarde heeft.

Henk kun je mij vertellen waarom de vrijgemaakten toen uit de gereformeerde kerk zijn gestapt.
Ik ben van een generatie die dit nooit veteld is.
Alleen iets over veronderstelde wedergeboorte??
Alleen door JEZUS

Titia

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 17, 2004, 08:28:29 am »

quote:

Henk kun je mij vertellen waarom de vrijgemaakten toen uit de gereformeerde kerk zijn gestapt. Ik ben van een generatie die dit nooit veteld is.
Alleen iets over veronderstelde wedergeboorte??

Ik heet wel geen Henk, maar ik mag vast wel antwoorden op je vraag. De Vrijmaking ging om de kern van de Gereformeerde leer: het verbond. Professor Kuiper, een belangrijk persoon die een grote rol heeft gespeeld bij de doleantie (ook een afscheiding), beweerde dat je alleen uitverkorenen zijn opgenomen in het verbond. Wie uitverkoren is, weet je nooit zeker, dus daarom werd verondersteld dat elk gedoopt kind wedergeboren is, totdat bij het opgroeien het tegendeel blijkt. De doop van kinderen is een teken en zegel van de genade van God die in het kind aanwezig is. Beetje ingewikkeld misschien? De vrijgemaakten geloven dat alle gelovigen en hun kinderen zijn opgenomen in het verbond, dus alle kinderen van gelovigen hebben de belofte van de wedergeboorte ontvangen. De doop van elk kind is een teken en zegel van de belofte die God aan deze kinderen van gelovigen geeft.

In de praktijk betekent dit dat ouders dus nooit zeker wisten of hun kind bij het verbond hoorden. Het bidden bv. van 'Onze Vader' was wel heel aanmatigend, want dat wist je dus niet zeker of dat wel zo was. Terwijl Vrijgemaakten leven vanuit de zekerheid dat elk kind dat geboren wordt uit gelovige ouders meteen al bij het verbond hoort. Als het kind later toch eigen wegen gaat, is dat ongehoorzaamheid aan God, maar hoort het nog steeds bij het verbond. De Vrijgemaakten stapten uit de kerk, omdat de synode de leer van de veronderstelde wedergeboorte bindend oplegde aan de kerk. Daar maakten velen zich dus van vrij. De mensen die dat niet deden, zitten nu nog steeds in de synodale kerk.

Ik weet niet in hoeverre je bekend met met de termen 'wedergeboorte' en 'verbond'?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 17, 2004, 10:38:23 am »

quote:

Titia schreef op 17 september 2004 om 08:28:
Als het kind later toch eigen wegen gaat, is dat ongehoorzaamheid aan God, maar hoort het nog steeds bij het verbond.

Is dat zo?
Als je van je geloof afvalt en God vaarwel zegt, is dan niet het verbond verbroken?

En verbond heeft toch twee kanten: je sluit een verbond mét iemand. Als de mens dan vertrekt, dan staan Gods beloften weliswaar nog steeds maar dan is zo iemand toch niet meer bij het verbond?  :?
Bombus terrestris Reginae

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 17, 2004, 11:12:10 am »
Er zit volgens mij een subtiel verschil tussen 'met iemand een verbond sluiten' en 'met iemand een verbond sluiten'. God sluiten een verbond, met ons. Dat is wat anders dan God en wij sluiten samen een verbond.
Dat blijkt ook als je het verhaal de van verbondssluiting met Abraham leest. God wandelt alleen tussen de dieren door, Abraham staat er doet daar niet aan mee. Gods verbond staat daar gewoon vast, onafhankelijk van wat Abraham daar wel of niet doet, hij staat er in zekere zin helemaal buiten. Gods verbond is dus vooral een 'officiele bevestiging' van zijn beloftes.

Dat betekend dat Gods verbond gewoon vast staat, onafhankelijk van wat wij daarvan vinden of wat daar mee doen. En dat is waarschijnlijk maar goed ook.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 17, 2004, 11:17:06 am »

quote:

AVee schreef op 17 september 2004 om 11:12:
Dat betekend dat Gods verbond gewoon vast staat, onafhankelijk van wat wij daarvan vinden of wat daar mee doen. En dat is waarschijnlijk maar goed ook.

Okee, maar dat betekent toch hoop ik niet dat het geen banaan uitmaakt wat je wel of niet doet als je maar binnen het verbond geboren bent? Sorry maar daar kan ik gewoon niet bij! Je kan als mens toch het verbond "schenden", zondigen tegen de Heilige Geest, en alsnog verloren gaan, ook al ben je binnen het verbond geboren?

Gods beloften staan er voor jou, maar als jij vrolijk je eigen gang gaat dan bestaat er toch ook de "verbondswraak" en kun je alsnog verloren gaan als je niet in Christus blijft? Anders is het wél verbondsautomatisme en geen verbondszekerheid.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 17, 2004, 11:22:06 am »
Maar dat heb ik ook niet willen beweren :)

Je hebt het nu over de inhoud van het verbond, ik had het over de geldigheid van het verbond. Dat verbond staat. Maar dat verbond is niet, klooi maar wat aan, het komt wel goed...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 17, 2004, 11:38:22 am »

quote:

AVee schreef op 17 september 2004 om 11:22:
Maar dat verbond is niet, klooi maar wat aan, het komt wel goed...

Gelukkig!  :)
Moest ik daar toch bijna mijn belijdenis gaan herzien  ;)

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 17, 2004, 12:19:43 pm »

quote:

AVee schreef op 17 september 2004 om 11:12:

Klopt.
Gods verbond staat vast, Hij bied het aan.
Zaak is wel dat je dat aanneemt. (Zeg maar de toeeigning des heil).

Maar God is geen sinterklaas.

Wie het verwerpt, verspeelt het recht om kind van God te worden.
Uiteraard is dit door de dood pas definitief verspeelt.

Gr.
uut grûn

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 17, 2004, 04:41:50 pm »
Was dat van het verbond niet waarom de NGK afsplitste van de GKV? Ik ben een keer begonnen een boek te lezen over die splitsing, maar ik ben na een paar bladzijdes al gestopt. Het kwam erop neer dat het alleen maar door miscommunicatie kwam.

Maar ik wil weleens weten wat er dan gebeurde met de Vrijmaking. Als het goed is heeft elk kind dat in de GKV is opgegroeid daar wel een boekje over gelezen ofzo, dus vertel het ons!
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 17, 2004, 05:12:36 pm »
Prof dr K Schilder speelde een hoofdrol in de vrijmaking. Hij wilde, omdat het oorlog was, het 'een uitspraak doen' over de leer over de doop waarover dus meningsverschillen waren, uitstellen. Het was namelijk tot een bepaald tijdstip toegestaan om de ene dan wel de andere mening te hebben. (Over de veronderstelde wedergeboorte) Naar Schilders vraag om uitstel werd niet geluisterd. De Synode wìlde een uitspraak. Toen werd dus één leer bindend opgelegd, en tòen nam Schilder het voortouw om zich vrij te maken van deze volgens hem tegen de bijbel ingaande uitspraak. Hij deed dit op grond van artikel 31 van de kerkorde, waarin staat dat je moet luisteren naar de synode, tènzij bewezen is dat zij in strijd is met het Woord van God. Vandaar ook wel de naam 'artikel 31ers'.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2004, 05:13:27 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Titia

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 22, 2004, 04:53:38 pm »

quote:

Lalage schreef op 17 september 2004 om 16:41:
Was dat van het verbond niet waarom de NGK afsplitste van de GKV? Ik ben een keer begonnen een boek te lezen over die splitsing, maar ik ben na een paar bladzijdes al gestopt. Het kwam erop neer dat het alleen maar door miscommunicatie kwam.

Maar ik wil weleens weten wat er dan gebeurde met de Vrijmaking. Als het goed is heeft elk kind dat in de GKV is opgegroeid daar wel een boekje over gelezen ofzo, dus vertel het ons!

De kwestie van het verbond was waarom de GKV zich vrijmaakte van de Synodale kerk. Zoals Mirt het beschreef en ik al eerder: de synode deed een uitspraak werd de leer bindend op gelegd door de synode; vandaar de naam Synodale kerken. De GKV'ers maakten zich hiervan vrij, vandaar de naam Vrijgemaakten. In '67 kwam er een 'open brief' van een aantal predikanten die beweerden dat de vrijmaking veroorzaakt was door miscommunicatie. Ook wilden zij zich niet binden aan de belijdenisgeschriften (de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dortse Leerregels). Hier konden de Vrijgemaakten niet mee instemmen, omdat in deze belijdenisgeschriften ook de leer is verdedigd tegenover dwalingen eerder in de geschiedenis en zij de Vrijmaking ook als werk van God zagen: zich vrijmaken van dwaalleer. De NGK splitste zich toen af.

Tegenwoordig hoor je vaak de uitspraak dat er tijdens de Vrijmaking sprake was van miscommunicatie, maar veel Vrijgemaakten vinden dat geen juiste voorstelling van zaken. Het ging namelijk wel ergens over: over het verbond en de 'veronderstelde wedergeboorte'. Hierover kun je eerder in dit forum mijn uitleg lezen.  Er is kort geleden vanuit de NGK kerk het verzoek op de synode gekomen om de kwestie van de 'Open brief' nog eens te hierzien, o.a. omdat er sprake was van miscommunicatie. Dit is afgewezen. Een aantal mensen in de GVK zijn hier wel voor, maar een aantal is hier ook tegen, omdat er dus 'gestreden' werd om de zuivere leer: hoe kijk je aan tegen het verbond.

Zelf geloof ik ook niet dat er sprake was van miscommunicatie. Wellicht is datgene wat je las, geschreven door een NKG'er of iemand die niet precies weet wat de Vrijmaking inhield. Heel concreet heeft de Vrijmaking bij mijn schoonouders bv. zich geuit in het feit dat in de tijd van de Vrijmaking mijn schoonvader en zijn familie Vrijgemaakt werd en mijn schoonmoeder en zijn familie niet. Zij hadden toen verkering. Mijn schoonvader heeft tegen mijn schoonmoeder gezegd niet met haar te zullen trouwen als zij zich niet zou vrijmaken, zo ernstig nam hij dit op. Na veel praten, lezen, nadenken is mijn schoonmoeder ook vrijgemaakt geworden. Haar ouders waren het hier helemaal niet mee eens en er is dan ook jarenlang geen contact geweest. De moeder van mijn schoonmoeder was er tijdens haar leven niet zeker van dat zij een kind van God was. Op haar sterfbed heeft zijn tegen mijn schoonmoeder gezegd dat zij toch gelijk had.

Ook ken ik iemand die eerst niet voor de Vrijmaking was, zijn vader ook niet, maar zijn moeder wel. Zij heeft haar zoon gevraagd om zich in de kwestie te verdiepen. Al lezende is hij tot de conclusie gekomen dat de Vrijmaking terecht was.

Zo zijn er vele voorbeelden te noemen van mensen voor die het besluit om zich vrij te maken heel diep ging en echt een geloofskwestie was. Het is dan ook heel erg voor hen om te horen dat de vrijmaking een kwestie van miscommunicatie was.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2004, 04:56:57 pm door Titia »

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: september 23, 2004, 01:37:39 pm »
Mooi stukje, Titia!
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 02, 2004, 05:59:44 pm »

quote:

Titia schreef op 17 september 2004 om 08:28:
[...]

Terwijl Vrijgemaakten leven vanuit de zekerheid dat elk kind dat geboren wordt uit gelovige ouders meteen al bij het verbond hoort. Als het kind later toch eigen wegen gaat, is dat ongehoorzaamheid aan God, maar hoort het nog steeds bij het verbond.

Het is toch wat dat mensen leringen maken ,watonbijbels is. en het daarover oneens worden ,en dan uit elkaar gaan.

Er is er maar 1-die lacht.

Wat heeft het verbond trouwens voor doel?

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem<< GELOOFT>>niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2004, 06:09:55 pm door Mezzamorpheus »
Alleen door JEZUS

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 02, 2004, 11:39:13 pm »
Jakolien, wat houdt "maar hoort het nog steeds bij het verbond" in?

Het gaat uiteindelijk om je redding... en als iemand ongehoorzaam is aan God, gedoopt of niet, wat is dan het verschil?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien