Auteur Topic: God, de duivel en ik  (gelezen 11549 keer)

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #200 Gepost op: december 02, 2004, 02:18:16 pm »
quote:
espirit schreef op 02 december 2004 om 13:29:
Als je ervan uitgaat, dat al het oude waarheid is en al het nieuwe onwaarheid, dan toets je heel beperkt. "De Bijbel" kan een leidraad zijn, maar zeg je zelf niet:"Al het Schrift is van God ingegeven en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in rechtvaardigheid is".
Met andere woorden, het zelfde schrift kan je verbeteren, door te leren, door alles te beproeven en het goede te behouden om dat vervolgens verder te onderwijzen, zolang het rechtvaardig is.

Met "al de Schrift" wordt het OT bedoeld. Timothéüs bedoelt hiermee de teksten uit het OT ter onderwijzing, opvoeding, weerlegging en verbetering bij zijn medegelovigen. Het gaat hier om het bestrijden en overtuigen van dwaalleer, zonde en valse voorstellingen.
Dus hij bedoelt wel degelijk  dat je alles wat niet met de Bijbel in overeenstemming is, moet toetsen..
Waarom is volgens jou - enkel aan de Bijbel - toetsen beperkt? Waaraan kunnen we dan nog meer met zekerheid toetsen?
« Laatst bewerkt op: december 02, 2004, 02:18:49 pm door Heidi »

Knee

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #201 Gepost op: december 02, 2004, 02:28:46 pm »
quote:
espirit schreef op 02 december 2004 om 13:29:
Als je ervan uitgaat, dat al het oude waarheid is en al het nieuwe onwaarheid, dan toets je heel beperkt. "De Bijbel" kan een leidraad zijn, maar zeg je zelf niet:"Al het Schrift is van God ingegeven en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in rechtvaardigheid is".
Met andere woorden, het zelfde schrift kan je verbeteren, door te leren, door alles te beproeven en het goede te behouden om dat vervolgens verder te onderwijzen, zolang het rechtvaardig is.

Wat is oud? Wat is nieuw?

Je zegt dat de bijbel een leidraad kan zijn. Maar de bijbel - het Woord van God - is de leidraad:

Psa 119:9-16 SV
9  Beth. Waarmede zal de jongeling zijn pad zuiver houden? Als hij dat houdt naar Uw woord.
10  Ik zoek U met mijn gehele hart, laat mij van Uw geboden niet afdwalen.
11  Ik heb Uw rede in mijn hart verborgen, opdat ik tegen U niet zondigen zou.
12  HEERE! Gij zijt gezegend; leer mij Uw inzettingen.
13  Ik heb met mijn lippen verteld al de rechten Uws monds.
14  Ik ben vrolijker in den weg Uwer getuigenissen, dan over allen rijkdom.
15  Ik zal Uw bevelen overdenken, en op Uw paden letten.
16  Ik zal mijzelven vermaken in Uw inzettingen; Uw woord zal ik niet vergeten.

Psa 119:105 SV
105  Nun. Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad.

Verder sluit ik me aan bij de vragen van Heidi.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

espirit

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #202 Gepost op: december 02, 2004, 03:57:04 pm »
Aan je eigen innerlijke stem, die je alleen kan horen, als je je stil maakt. Om te weten, moet je jezelf naar binnen kunnen richten en niet naar buiten. Los van alles om je heen, los van wat anderen je proberen te vertellen. Voor velen is dat heel beangstigend, omdat ze dan worden geconfronteerd met zichzelf, hun diepste innerlijk en hun hoogste weten, wat angst oproept. Ook die moet je kunnen loslaten, om te kunnen horen.

Zacharov

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #203 Gepost op: december 02, 2004, 04:14:53 pm »
quote:
espirit schreef op 02 december 2004 om 15:57:
Aan je eigen innerlijke stem, die je alleen kan horen, als je je stil maakt. Om te weten, moet je jezelf naar binnen kunnen richten en niet naar buiten. Los van alles om je heen, los van wat anderen je proberen te vertellen. Voor velen is dat heel beangstigend, omdat ze dan worden geconfronteerd met zichzelf, hun diepste innerlijk en hun hoogste weten, wat angst oproept. Ook die moet je kunnen loslaten, om te kunnen horen.

Ik heb dat gedaan. Ik heb geluisterd naar mijn diepste innerlijk en naar mijn diepste verlangens, ik was bereid om alles los te laten wat ik geleerd en gehoord had.
En het heeft me wat tijd gekost voordat ik tot de kern doordrong.
Er was uiteindelijk maar 1 ding dat overbleef:

Ik wil zijn als God en dat niet alleen, het liefste ben ik God.

Ten diepste wil ik dat alles om mij draait. Het gaat erom dat ik de waarheid vind. Het gaat erom dat mijn diepste verlangens bevredigd worden.

Toen ik zag dat dat mijn diepste innerlijk was, besefte ik dat het een grote leugen was. Hoe kan ik mijzelf bevestigen van de waarheid als het toch om mezelf draait.
Mijn innerlijke stem vertelt me namelijk alleen maar dingen die het zelf wil horen.
Ik wil een betrouwbare getuige van de waarheid hebben en dat kan ik nooit van mezelf zijn.

Het feit dat de Bijbel me al had verteld dat ik in mijn diepste innerlijk dat verlangen zou vinden maakt in ieder geval de Bijbel betrouwbaarder dan mijn innerlijke stem.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #204 Gepost op: december 02, 2004, 04:59:03 pm »
quote:
Zacharov schreef op 02 december 2004 om 16:14:
Toen ik zag dat dat mijn diepste innerlijk was, besefte ik dat het een grote leugen was. Hoe kan ik mijzelf bevestigen van de waarheid als het toch om mezelf draait.
Mijn innerlijke stem vertelt me namelijk alleen maar dingen die het zelf wil horen.
Ik wil een betrouwbare getuige van de waarheid hebben en dat kan ik nooit van mezelf zijn.

COOL!!! Wat heerlijk dat God je dat duidelijk gemaakt heeft!

Iemand

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #205 Gepost op: december 02, 2004, 06:59:51 pm »
quote:
espirit schreef op 02 december 2004 om 15:57:

Ben ik raar ofzo als ik hier niet veel van begrijp?  :?

Zijnkind

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #206 Gepost op: december 02, 2004, 09:02:32 pm »
@Iemand,

Espirit stelt dat je met je diepste binnenste in contact moet komen door je aftesluiten van alles wat je daarvan afleid. Zowel invloeden van buitenaf als de (voor-)oordelen die je kennis beinvloeden. (als ik het verkeerd verwoord dan moet je me maar corrigeren, Espirit). Ik neem aan door meditatie technieken enzo.

De fout die hij/zij daarbij maakt is dat de krachten die vanuit het geestenrijk op je inwerken niet worden erkend. De aanwezigheid van zowel engelen als demonen laat zich niet buitensluiten. Als je christen bent zul je de stem van de Heilige Geest ook nog eens in je horen. Dit alles naast je eigen innerlijke stemmetje. Ook de invloed van de zonden kun je niet omheen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #207 Gepost op: december 02, 2004, 09:06:19 pm »
quote:
Mezzamorpheus schreef op 02 december 2004 om 09:54:

[...]
Het gaat in deze discussie niet om de bijbelteksten die je meer aanspreken dan andere, het gaat om bijbelteksten die je MINDER aanspreken dan de ander. Het is de vraag of je die zomaar links kunt laten liggen of niet.

Ik denk dat je alles in z'n perspektief moet zien. Sommige bijbelteksten hebben een letterlijke betekenis, anderen weer een geestelijke, weer anderen een symbolische. Sommige teksten zijn cultuur-en tijdgebonden. Dat vergt dus gewoon studie. Het is dus niet zo dat ik ze niet wil lezen maar ik probeer ze wel in hun perspektief te plaatsen dus neem ze niet persé alleen letterlijk.

quote:
Kortom: je zelfbedachte constructie van de hel. De Bijbel zegt toch ook iets over de hel Lonneke? Waarom zwijg je daar stelselmatig over?

Omdat het misschien wel zo lijkt alsof de bijbel zo makkelijk spreekt over de hel maar m.i is dat niet zo. Wanneer de bijbel spreekt over vuur en eeuwig branden en tandengeknars dan vat ik dat niet letterlijk op. Verder koppel ik de hel meteen aan de hemel, en aan engelen, en aan satan, en aan vrije wil, en aan voorbestemming, en aan dood en aan leven. En dan komt er m.i een heel ander plaatje uit.

lonneke

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #208 Gepost op: december 02, 2004, 09:12:45 pm »
quote:
Zijnkind schreef op 02 december 2004 om 21:02:
@Iemand,

Espirit stelt dat je met je diepste binnenste in contact moet komen door je aftesluiten van alles wat je daarvan afleid. Zowel invloeden van buitenaf als de (voor-)oordelen die je kennis beinvloeden. (als ik het verkeerd verwoord dan moet je me maar corrigeren, Espirit). Ik neem aan door meditatie technieken enzo.

De fout die hij/zij daarbij maakt is dat de krachten die vanuit het geestenrijk op je inwerken niet worden erkend. De aanwezigheid van zowel engelen als demonen laat zich niet buitensluiten. Als je christen bent zul je de stem van de Heilige Geest ook nog eens in je horen. Dit alles naast je eigen innerlijke stemmetje. Ook de invloed van de zonden kun je niet omheen.

Hoe hoor jij dan de Heilige Geest? Kun je daar een omschrijving van geven?

Zijnkind

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #209 Gepost op: december 02, 2004, 09:25:32 pm »
quote:
lonneke schreef op 02 december 2004 om 21:12:
Hoe hoor jij dan de Heilige Geest? Kun je daar een omschrijving van geven?

Een sluitende omschrijving? Nee. Ik doe een vage poging;
Hij maakt op meerdere manieren duidelijk wat Hij wil "zeggen". Soms door factoren van buitenaf waar ik dan heel anders op reageer dan ik vooraf had bedacht. Meestal veel milder dan ik dacht. Ook "hoor" ik Hem als datgene wat we "het geweten" noemen. Soms is het weer een dwang die niet te verklaren is. Laatst bijvoorbeeld zat ik over iets te piekeren. Opeens die dwang om uit de bijbel te gaan lezen. En ja, het was niet een tekst die me rechtstreeks antwoorden gaf ofzo maar het negatieve piekeren sloeg wel om naar een meer opbouwend nadenken.

espirit

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #210 Gepost op: december 03, 2004, 11:22:33 am »
En zij die niet kunnen zien, zullen blind door het leven lopen, het duister zal hen omhullen, het licht in hunzelf zullen zij niet willen zien, zolang zij de lering willen blijven volharden, dat "God", als een soort Sinterklaas gezien moet worden. Wie zoet is, krijgt lekkers, wie stout is de roe". En alles zal verhuld worden, door de deken van onoprechtheid/ eerlijkheid naar zichzelf toe.

Dus wie van jullie loopt nu eigenlijk in het licht en wie in het duister, zolang je "Het Boek" blijft zien, als een vrijwaring van je eigen daden, je eigen beleving naar de wereld toe ?

Hiermee sluit ik mijn bedrage aan deze topic af en zal dus niet verder meer reageren. Denk, wat je wilt denken.

Zijnkind

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #211 Gepost op: december 03, 2004, 11:43:33 am »
quote:
espirit schreef op 03 december 2004 om 11:22:
... als een vrijwaring van je eigen daden, je eigen beleving naar de wereld toe ?

Erg benieuwd waar je dat gelezen hebt.

Vergeving van zonden is beslist geen vrijwaring van verantwoording over eigen gedrag.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #212 Gepost op: december 03, 2004, 03:17:26 pm »
In de bijbel nemen de brieven van Paulus een bijzondere plaats in.

Galaten 1: 15 Maar toen besloot God, die mij al vóór mijn geboorte had uitgekozen en die mij door zijn genade heeft geroepen, 16 zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik hem aan de heidenen zou verkondigen. Ik heb toen geen mens om raad gevraagd 17 en ben ook niet naar Jeruzalem gegaan, naar hen die eerder apostel waren dan ik.

Dus Paulus heeft een boodschap speciaal voor ons, de heidenen, alles wat niet Joods is. En in die boodschap komt geen hel voor en ook geen Drieëenheid.

Jezus is een hogepriester:

Hebreeën 2: 17 Daarom moest hij in alles gelijk worden aan zijn broeders en zusters; alleen dan zou hij in aangelegenheden tussen God en zijn volk een barmhartige en betrouwbare hogepriester zijn, die verzoening bewerkt voor hun zonden.

En God zelf heeft Hem aangesteld:

Heb 5,5
Christus heeft zich de eer hogepriester te worden evenmin zelf verleend, dat deed degene die tegen hem zei: ‘Jij bent mijn zoon, ik heb je vandaag verwekt.’

Jezus is de Zoon van God, en gaat zich ook weer onderwerpen aan God:

1 Kor 15,28
En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.

En wie aan de heidenen een afwijkende boodschap verkondigt:

Galaten 1: 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij!

Dus zo overtuigd is Paulus van zijn boodschap. Dit alles in combinatie met de Schrift, het Oude Testament.
« Laatst bewerkt op: december 04, 2004, 10:41:01 am door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Knee

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #213 Gepost op: december 03, 2004, 05:03:41 pm »
@Pier:

De brief van Paulus aan Efeze staat VOL met verwijzingen naar het OT. Een voorbeeldje:

Ef 5:14
14  Daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.

Paulus verbindt hier drie dingen met elkaar:
- ontwaken;
- opstaan (van tussen) uit de doden;
- licht

Niet vreemd als we het Johannes evangelie lezen:

Joh 1:4
4  In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

Licht is leven. Christus is het Licht, Hij is ons leven. Door Zijn Geest worden we tot nieuw leven gewekt.

Ef 5:14 verwijst naar een combinatie van OT teksten:

Jes 26:19
19  Uw doden zullen leven, ook mijn dood lichaam, zij zullen opstaan; waakt op en juicht, gij, die in het stof woont! want uw dauw zal zijn als een dauw der moeskruiden, en het land zal de overledenen uitwerpen.

Hier ook de link tussen opstaan uit de doden en ontwaken.

En verder:

Jes 60:1-3
1  Maak u op, word verlicht, want uw Licht komt, en de heerlijkheid des HEEREN gaat over u op.
2  Want zie, de duisternis zal de aarde bedekken, en donkerheid de volken; doch over u zal de HEERE opgaan, en Zijn heerlijkheid zal over u gezien worden.
3  En de heidenen zullen tot uw licht gaan, en koningen tot den glans, die u is opgegaan.

'De heerlijkheid des HEEREN gaat over u op' (vers 1) en 'over u zal de HEERE opgaan' (vers 2). Paulus maakt hiervan: 'Christus zal over u lichten'. Hij wordt de Zon der Gerechtigheid genoemd (Mal 4:2). Hij zal 'opgaan', oftewel: over u lichten.

Christus is die heerlijkheid des HEEREN, ja, Hij is de HEERE zelf!
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

phkortes

• Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #214 Gepost op: december 28, 2004, 07:27:12 pm »
Ik heb niet alles gelezen wat hier in deze discussie staat, dus het kan zijn dat ik hetzelfde reageer als iemand anders.
Wij mogen niet op Gods troon gaan zitten om te beslissen of iemand behouden zal worden of niet. Dat is niet aan ons.
Dus of deze vrouw in de hemel komt, kan ik je geen zinnig antwoord op geven. Je kan alleen tot God bidden of zij en haar kind behouden mogen worden.
God is genadig, maar ook zeker rechtvaardig.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
God, de duivel en ik
« Reactie #215 Gepost op: december 29, 2004, 02:33:47 pm »
Wat offtopic berichten verwijderd  :Y) .
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]