quote:
P. Strootman schreef op 28 augustus 2004 om 17:59:DoubleUP
Er is een betere oplossing, want in de Handelingenperiode werd nog onmiddellijk gestraft. Denk maar aan Ananias en Saffira. Wordt er dan nu ook nog onmddellijke gestraft? Weet toch, dat we het hier hebben over de 'Krachten der toekomende eeuw'. Na de Handelingentijd verdwenen ze als sneeuw voor de zon! Of niet soms?
Piet Strootman
Nee, er wordt niet meer onmiddelijk gestraft. Maar dat heeft een andere reden dan jij beweert.
'Krachten der toekomende eeuw'

Wat bedoel je ermee?
Dit zegt de statenvertaling met kanttekeningen ervan (Hebreeën 6: 5, kanttekening 16:)
Dit kan geschikt van de krachten des eeuwigen levens verstaan worden, waarvan deze mensen ook somwijlen een kleinen smaak hebben, doordien zij dit woord met blijdschap ontvangen, en zich in de beloften van hetzelve een tijdlang verheugen, gelijk hiervoor Hebr. 6:4 is aangewezen; en het woord smaken komt hiermede wel overeen. Heeft volgens mij weinig met direct straffen te maken.
Ananias en Saffira werden bestraft in een jonge kerk, die de Bijbel (NT) nog niet hadden.
De evangeliën moesten nog geschreven worden. De Kerk groeit snel, de apostelen voeren de kerk aan, zonder hele bibliotheken aan studiemateriaal uit Gods Woord ter beschikking te hebben.
Wij hebben die wel: we krijgen de vaste spijs van 1 Cor. 13, waar men toen nog niet aan toe was.
God 'dwingt' de mens niet om te geloven, door hen met harde hand direct te straffen.
Hij wil graag dat wij uit volle overtuiging, en door Liefde getrokken ons bekeren, en ons heil bij Hem zoeken.
Dàt is de reden dat de directe straffen verdwenen 'als sneeuw voor de zon'.
Piet, ik vind dat je inmiddels aan het zwalken gaat om koste wat kost je gelijk te halen. Ik weet niet of ik op zulke vreemde gedachtenkronkels blijf reageren... (excuses voor mijn directheid, maar anders blijven we oeverloos heen en weer schrijven.)