quote:
ik voel me steeds minder thuis in de vrijgemaakte kerk! Als ik kijk naar alle regels, kerkscheuringen die daar het gevolg van zijn...mensen die jarenlang onder dat dak van God hebben geleefd, kijken elkaar opeens niet meer aan...dat kan uitgelegd worden als; wij zijn allemaal zondige mensen!
en dat is ook zo!
Maar al die regels zijn toch ook niet 100% bepalend?
Als daar te veel op gefocused wordt dan leven wij toch onder de wet?
Kerkscheuringen zijn niet het gevolg van regels maar van het gedrag van mensen. Op het moment dat wij elkaar niet meer vertrouwen is de scheuring al een feit en gaat het alleen nog om de meeste poppetjes "mee" te krijgen of om gelijk te krijgen. Onnodig om te zeggen dat we niet doen wat Jezus ons opdraagt m.n. de laatste afsplitsing is hier een sprekend voorbeeld van.
... en zal iemand u voor een mijl pressen, ga er twee met hem. Maar nee, een halve mijl is echt wel genoeg, zijn we dan nog niet eens dan gaan ze maar alleen verder.
Regels zijn er voor de mensen en niet andersom als je dat bedoeld. Dat is ook zo, maar het gevolg van wantrouwen is meer regels of meer zichtbare naleving van een regel eisen.
Overigens is de ene gkv-gemeente de andere nog niet en het is nog wel een verschil of je in een van de grote gereformeerde ghetto's woont of lid bent van een kleine gemeente in een grote stad. Een kleine gemeente heeft als nadeel en als voordeel dat je elkaar vaak persoonlijk kent en dat scheurt een stuk moeilijker dan als je elkaar amper van gezicht kent.
Tenslotte, belijdenis doen doe je voor de gemeente niet voor jezelf. Maar op het moment dat je besluit alleen nog maar voor en met Hem te gaan leven, wil je je gemeente daarvan vast vertellen (en ook de buitenwereld).