Auteur Topic: Leven onder de wet  (gelezen 2044 keer)

Quest

• Bekijk profiel
Leven onder de wet
« Gepost op: oktober 24, 2004, 06:22:26 pm »
Ik ben een zoekende christen..
bewust van het feit dat ik ook mn hele leven naar God zal blijven zoeken! God zal zich laten vinden! het verschil alleen is dat ik nu tot het idee ben gekomen dat God ook naar mij zoekt!

niemand zal door het leven te bestuderen tot de conclusie komen dat God goed is ! het geloof in in de goedheid van God en de aanbidding die een natuurlijk uitvloeisel is van dit vertrouwen, is afhankelijk van het onthullende werk van de Heilige Geest! wanneer God slecht lijkt, lijkt de zonde goed!
.ik ben op weg om God te vinden! en ik zal Hem vinden!Hij zal mij vinden maar ik zal ook mijn hele leven lang op zoek blijven!het is moeilijk te geloven dat God absoluut rekening houdt met ons sterke verlangen om gelukkig te zijn als Hij niet altijd duidelijk maakt wat hij op een bepaald moment aan het doen is.

op dat soort momenten wil ik net zoals heel veel mensen mn eigen koers bepalen! dat komt door de zondige structuur van de menselijke persoonlijkheid, waarvan het fundament is dat we collectief aan God twijfelen!
Ik geloof dat God goed is! en de zonde slecht! ik geloof in vergeving van de zonde door Zijn Zoon! soms wel lastig om te denken dat je heel je leven een zondig wezen zal blijven! maar wat voor mij vaststaat is dat God goed is! en dat al het slechte in de wereld een perverse vorm is van wat ooit als goed is bedoeld! daarom is God de winnaar! en satan de verliezer!
Ik bid God dat ik door het lijden heen zijn goedheid mag blijven zien!
en het is goed om daar bij stil te staan! ik ben opgegroeid in een vrijgemaakte  kerk (24jr)! opgevoed met het christelijk geloof! redelijk stabiel zou je kunnen denken...maar God gaat met iedereen zoals Hij dat wil!

ik voel me steeds minder thuis in de vrijgemaakte kerk! Als ik kijk naar alle regels, kerkscheuringen die daar het gevolg van zijn...mensen die jarenlang onder dat dak van God hebben geleefd, kijken elkaar opeens niet meer aan...dat kan uitgelegd worden als; wij zijn allemaal zondige mensen!
en dat is ook zo!
Maar al die regels zijn toch ook niet 100% bepalend?
Als daar te veel op gefocused wordt dan leven wij toch onder de wet?
En Jezus heeft toch gezegd dat we niet onder de wet moeten leven!
dat Hij alles voor ons geregeld heeft?!? En dat als wij God beter willen leren kennen... Hij de weg, de waarheid en het leven is! Dat Hij daarom naar hoeren en tollenaars ging en juist niet naar de schriftgeleerden met al hun wetjes en regeltjes!

ik heb geen belijdenis gedaan in de kerk! maar wel aan God gevraagd of Hij mijn leven wil leiden!
en aan hem beleden dat ik afhankelijk ben van Zijn genade!

het avondmaalsformulier stelt dat iedereen die Het lichaam niet onderscheidt zijn eigen oordeel over zich zal eten en drinken! dat beangstigt mij! ik ben door de Heilige geest oprecht bedroefd over mijn zonden!

Ik geloof dat ik wel een gemeente nodig heb om mijn geloof invulling te geven en te versterken!
en dat een gemeente zeker wel regels en structuur nodig heeft! net als iedere andere club!

Maar als de nadruk juist wordt gelegd op die regels,
Dan leidt het mij alleen maar af om de waarheid te vinden!
En hoewel ik de indruk heb dat er bepaalde dingen aan het veranderen is in de GKV (sommigen leggen dat uit als goed en weer anderen als fout) ik geloof dat God met iedereen zijn weg zal gaan!
Want alle christenen maken deel uit van dat ene levende lichaam!
En dat geloof mis ik gewoon soms in het geloof zoals die omschreven wordt in een GKV!
het wordt wel gezegd! mijn inziens weinig uitgevoerd!

tuurlijk besef ik heus wel dat ons geloof kleiner is dan een mosterdzaadje!
en ik denk dat Jezus daarom zei; Heb uw naaste lief zoals ik U heb liefgehad!!!
Als er 1 regel is....

Quest

• Bekijk profiel
Leven onder de wet
« Reactie #1 Gepost op: oktober 24, 2004, 06:26:47 pm »
Paradijsvogels

Tegen de wereld ligt een paradijs
Waarnaar wij steevast zoeken
Wanneer wij er dichterbij zijn
 Worden we bang om binnen te gaan

Moeten we onszelf ertegen verdedigen
Want onze ogen staan verkeerd

Hoe dichter ik nader
Hoe kleiner ik word
Al kleiner wordend
Word ik groter in de ogen
van degene die zich ertegen verzet

Voor mezelf word ik gewoner en daardoor kleiner
Voor hem word ik vreemd en daardoor groot

Hoe kleiner het eiland
Des te groter de exclusiviteit
Hoe kleiner het eiland
Des te groter de zee die ik worden wil

Wij verven de wereld
In onze eigen kleuren van angst en ongeluk
En als we de stad van kleuren binnenlopen
Is het moeilijk om de wereld te beschrijven
Omdat we onszelf zouden moeten beschrijven
Want de wereld neemt onze kleuren aan

n.a.v. Philip en de anderen - cees notenboom en quest (09 - 2003)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Leven onder de wet
« Reactie #2 Gepost op: oktober 24, 2004, 06:42:30 pm »
Verplaatst van Levensbeschouwing --> Christen Zijn in de Dagelijkse Praktijk
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Quest

• Bekijk profiel
Leven onder de wet
« Reactie #3 Gepost op: oktober 24, 2004, 06:46:08 pm »
God zal zichzelf aan iedereen tonen!
moslim, Christen, atheist
fundamentalist, orthodox, of terrorist (Paulus was het ook!) en vul zelf het rijtje maar aan!
.................................................................................
.................................................................................
..................................................................................
..................................................................................

Bid in het verborgene!
Ga niet vasten omdat je dan in aanzien staat bij mensen!
Geniet van het leven!
Want daar is God!!
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2004, 06:53:14 pm door Quest »

Quest

• Bekijk profiel
Leven onder de wet
« Reactie #4 Gepost op: oktober 24, 2004, 06:47:29 pm »
oke roodkapje!

laat je niet indoctrineren door de wolf!
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2004, 06:55:43 pm door Quest »

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Leven onder de wet
« Reactie #5 Gepost op: oktober 24, 2004, 09:23:44 pm »
Met al deze persoonlijke "knipsels" vind ik dit nu meer iets voor "Weblogs & Colums".
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Leven onder de wet
« Reactie #6 Gepost op: oktober 24, 2004, 09:26:15 pm »
Hmm, heb je iets met uitroeptekens?  :+
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Leven onder de wet
« Reactie #7 Gepost op: oktober 25, 2004, 12:16:34 am »

quote:

Tave schreef op 24 oktober 2004 om 21:23:
Met al deze persoonlijke "knipsels" vind ik dit nu meer iets voor "Weblogs & Colums".

Mag ook! Waar staat het morgen? :P
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2004, 12:16:47 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

dingo

• Bekijk profiel
Leven onder de wet
« Reactie #8 Gepost op: oktober 25, 2004, 12:29:45 am »

quote:

ik voel me steeds minder thuis in de vrijgemaakte kerk! Als ik kijk naar alle regels, kerkscheuringen die daar het gevolg van zijn...mensen die jarenlang onder dat dak van God hebben geleefd, kijken elkaar opeens niet meer aan...dat kan uitgelegd worden als; wij zijn allemaal zondige mensen!
en dat is ook zo!
Maar al die regels zijn toch ook niet 100% bepalend?
Als daar te veel op gefocused wordt dan leven wij toch onder de wet?
Kerkscheuringen zijn niet het gevolg van regels maar van het gedrag van mensen. Op het moment dat wij elkaar niet meer vertrouwen is de scheuring al een feit en gaat het alleen nog om de meeste poppetjes "mee" te krijgen of om gelijk te krijgen. Onnodig om te zeggen dat we niet  doen wat Jezus ons opdraagt m.n. de laatste afsplitsing is hier een sprekend voorbeeld van.
...  en zal iemand u voor een mijl pressen, ga er twee met hem. Maar nee, een halve mijl is echt wel genoeg, zijn we dan nog niet eens dan gaan ze maar alleen verder.

Regels zijn er voor de mensen en niet andersom als je dat bedoeld. Dat is ook zo, maar het gevolg van wantrouwen is meer regels of meer zichtbare naleving van een regel eisen.

Overigens is de ene gkv-gemeente de andere nog niet en het is nog wel een verschil of je in een van de grote gereformeerde ghetto's woont of lid bent van een kleine gemeente in een grote stad. Een kleine gemeente heeft als nadeel en als voordeel dat je elkaar vaak persoonlijk kent en dat scheurt een stuk moeilijker dan als je elkaar amper van gezicht kent.

Tenslotte, belijdenis doen doe je voor de gemeente niet voor jezelf. Maar op het moment dat je besluit alleen nog maar voor en met Hem te gaan leven, wil je je gemeente daarvan vast vertellen (en ook de buitenwereld).