Auteur Topic: Vaderlandsch cultuurgoed op de helling?  (gelezen 1536 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
Vaderlandsch cultuurgoed op de helling?
« Gepost op: september 28, 2004, 11:23:04 am »
Het gaat slecht in dit land met het vaderlandsch cultuurgoed. Zijn ze nu helemaal dol geworden? Er gaat een bekende Nederlander dood en opeens ontstaat er een complete massahysterie!! Waar gaat dat heen met ons zo kostbare vaderlandsche cultuurgoed?

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 28, 2004, 11:37:06 am »
Massahysterie :?
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 28, 2004, 11:43:23 am »
welk cultuurgoed?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 28, 2004, 11:58:19 am »
De ongekroonde koning van het levenslied is niet meer, lang leve de koning.

Fortuyn-achtige toestanden in Vinkeveen. Even een bloemetje leggen, het liefst even het lijk aanraken.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 28, 2004, 12:02:29 pm »
Men wil het Wilhelmus vervangen door Nederland oh nederland van ene overleden zanger die rond deze tijd letterlijk de pijp uit gaat.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 28, 2004, 01:41:35 pm »
Wat is het verband tussen massahysterie en vaderlandsch cultuurgoed?
Hoe kan dat invloed op elkaar uitoefenen?
Deze zaken hebben helemaal niets met elkaar te maken!
Tenzij massahysterie deel uit maakt van het vaderlansch cultuurgoed,
dan kan het wel. Even denken, ja, massahysterie is iets typisch Nederlands.
Dan is er dus geen sprake van dat het vaderlandsch cultuurgoed op de helling is.
« Laatst bewerkt op: september 28, 2004, 01:42:09 pm door porcupine »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 29, 2004, 10:15:50 am »

quote:

Picardijn schreef op 28 september 2004 om 12:02:
Men wil het Wilhelmus vervangen door Nederland oh nederland van ene overleden zanger die rond deze tijd letterlijk de pijp uit gaat.
Als dat gebeurt ga ik emigreren.
Bombus terrestris Reginae

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 29, 2004, 03:13:41 pm »

quote:

Picardijn schreef op 28 september 2004 om 12:02:

Hoe moet het dan met:

Van de tribune klinkt het Wilhelmus
Nu nog mooier dan voorheen
Och wie laat geen tranen

BTW Dree was z'n Prisma-rijmwoordenboekje blijkbaar even kwijt.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 29, 2004, 05:29:22 pm »
door Ds. Bram Grandia geschreven

Volksliturgie voor André Hazes

Liturg van het volk

Ik zat gisteren in de trein op weg naar Amsterdam. Een paar meisjes stapten in bij Weesp en zetten spontaan een zin van Hazes' lied "de vlieger" in: "Ik heb hier een brief voor mijn moeder, die hoog in de hemel is". Uit een andere coupé werd die zin beantwoord: "Deze brief bind ik vast aan m'n vlieger, tot zij hem ontvangt, zij die ik mis." Er ontstond spontaan een klein Hazesconcert. Dat ging maar door.

Zo moet het gegaan zijn bij de pelgrims die hun psalmen zongen op weg naar de tempel in Jeruzalem. In een over en weer ontmoetten mensen elkaar zingend en kwamen gaandeweg in de stemming. De Arena was zo’n tempel gisterenavond. Het "ollee, ollee, ollee, ollee" klonk als een seculiere versie van Halleluja, Halleluja (Looft de Heer). Het was zoeken, wordt het een uitgelaten feestje of een ingetogen gedenken? Het werd een indrukwekkende combinatie. Ik heb het - kijkend naar de tv - ervaren als een bijzondere avondwake rondom het dode lichaam van André Hazes.

De teksten van André Hazes klonken en hoe. Hij was in staat grondemoties te verwoorden: geloof en wantrouwen, hoop en wanhoop, liefde en haat. Zijn liedjes functioneren als seculiere psalmen. "Al hebben mijn vader en moeder mij verlaten, Gij verlaat me niet" staat in een van de psalmen (Psalm 27:10). Hazes zou er een prachtige troosttekst van kunnen maken. Zijn lied was zijn leven, zijn leven was zijn tekst. Zo gaf hij voor velen adem en stem aan emoties. In zijn liedjes werden die grondemoties gekanaliseerd. Dat hebben vijf miljoen mensen gisterenavond gezien en beleefd. Zoals vroeger de psalmen klonken, klinken nu de smartlappen en levensliederen. Waar in de kerken in de middeleeuwen tijdens de veertigdagentijd het altaar aan het oog werd onttrokken door een hongerdoek (smartlap) met daarop beelden uit het leven van Jezus, zong de minstreel of troubadour op straat het treurige lied en rolde een doek uit waarop de smart stond uitgebeeld, de smartlap.

Al zingend, bedenkt ieder voor zich het eigen plaatje. Een enorme identificatie vindt plaats. Wie kent niet de ervaring van geluk en ongeluk, trouw en ontrouw, vriendschap en verraad? Wie geeft er stem aan? Dat deed André Hazes. Hij zelf zakte keer op keer door de bodem van zijn eigen bestaan. Wie gelooft in mij? Is er nog ergens een vriend die van me houdt? Heb ik tenslotte iedereen van me vervreemd? Zijn mijn vrienden mijn vrienden wel. Dwars door die dodelijke onzekerheid, tegen die onzekerheid in zong hij zijn "zij gelooft in mij". Een kerntekst. Wie ben je als mens als jij in niemand gelooft en niemand gelooft in jou? Dan ben je nergens. Die ervaring bezingt André Hazes keer op keer als een voorzanger, als een liturg van het volk. Gisterenavond oogstte hij wat hij gezaaid heeft. Daar heeft hij keihard voor gewerkt: Met bloed, zweet en tranen. Dat kreeg hij terug in warme kernachtige toespraken.

Tijdens die vele woorden en vele liedjes en vele emoties waren er steeds van die hoopvolle verwijzingen, naar de hemel waar André er ongetwijfeld weer eentje moet zingen en weer eentje mag nemen, naar Droomland, naar de plek waar hij bij Juliana op de thee komt.

"Droomland, droomland, oh ik verlang zo naar droomland. Daar is steeds vree, dus ga met mij mee. Samen naar ’t heerlijke droomland." Beelden, beelden, beelden. In de liturgie is de verbeelding aan de macht. Dat ervoer ik gisterenavond in die geladen volksliturgie waarin recht gedaan werd aan André Hazes, liturg van het volk. Zijn kleine jongen verwoordde het geloof in zijn vader, in zijn moeder en in zijn zusje. Wij zijn samen sterk! En de kaarsen die bij de avondwake horen? Daar zorgde F-side van Ajax voor bij het vertrek uit de Arena. Een laatste spoor van licht voor de zanger van het levenslied.

Deze tekst kun je hier ook nog eens nalezen

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 29, 2004, 08:13:28 pm »
Ik zie nog niet het verband tussen de dood van Hazes en het nederlandse cultuurgoed.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 29, 2004, 08:19:05 pm »
Nederland heeft in zekere zin geen cultuurerfgoed, maar is een museum van diversiteit.
De koppeling Hazes heb ik gemaakt uit ontvangen signalen over de outbolligheid van het oudste volkslied ter wereld.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 29, 2004, 09:56:40 pm »
Het massale betoog en de emoties die hiermee gepaard gingen duiden erop dat er een nationale behoefte is om samen een groot gevoel te delen.
Vanuit een heimwee dat er savonds nog maar één  tv zender was, dat iedereen hetzelfde zag op hetzelfde moment en er sochtends massaal over napraatte.
Die cultuur is er niet meer.
Men mist de warmte en gezelligheid van " toen was geluk nog heel gewoon" Dat was ook een bepaalde cultuur.
In Hazes herkende men dit deels.
Dus wat heeft cultuur met deze heimwee te maken die verworden is tot hype's? Een gemis.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 29, 2004, 10:12:58 pm »
Dat is nostalgie en toch geen cultuurgoed. Ik heb er niks mee, ik ook voor mijn tijd.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.