quote:
Zo, die slaat bij mij in als een BOM!!!
quote:
Toch vind ik er een redelijk bedrijgende toon in dit stukje van de DL zitten.
Jou opmerking vind ik meer bedrijgend,
quote:
In 1 Johannes staat iets over het zondigen en het belijden ervan. Hioer komt voor mijn idee veel meer naar voren, dat ALS we zondigen God getrouw is het te vergeven.
Dat is toch iets heel anders dan dat Zijn eeuwige toorn weer op ons rust.
Als je willens en wetens zondigd, ja dan snijd je de band met God door.
quote:
En dat is volgens mij ook iets wat niet bijbels te onderbouwen is. Want we ZIJN overgegaan van de dood in het leven.
En dat heeft toch weer enigszins te maken met het feit dat gereformeerden de wedergeboren mens toch nog als 1 geheel ziet met het zondige in de gelovige... (hoe moet je dat nu goed uitleggen...) terwijl ik het meer zie als: Door de wedergeboorte komen we niet meer in het oordeel. We zijn overgeplaatst van de plek waar Gods toorn op rust, naar het leven. En omdat we nog in dit zondige lichaam zitten, zondigen we nog. Daarom hebben we de oude mens nog, door ons lichaam.
Laat ik het zo zeggen, de evangelisen stellen de Wedergeboorte in het
middelpunt, terwijl wedergeboren 1x voor in het NT, wedergeboorte 2x voorkomt
en daar is dan een hele theorie om heen gebouwd.
Johannes 3
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand
wederom geboren wordt,
kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.
En evenmin als een mens zichzelf geboren kan laten worden, kan hij zich
wedergeboren laten worden.
Dit moet aan je gebeuren.
Dat nu is het wonder van de Heilige Geest, de Heilige Geest van God.
En dat doet Hij door de Here Jezus, dat is de weg waarlangs Hij handelt. Efeze 1
Matth 6 vers 33
Zoek eerst Zijn koninkrijk en Zijn gerechtigheid’
en dat zoeken is onze opdracht.
quote:
Maar we zijn en blijven gered van de toorn, verlost.... Dat gaat niet weer teruggedraaid worden omdat we zondigen. Op onze nieuwe mens zal nooit de toorn van God rusten; onze oude mens is dood voor ons maar ook voor God omdat Hij ons ziet in Christus.
De gelovige mens is verlost, door Jezus, door Genade en geloof, allemaal gekregen
opdat niemand roeme.........
En jawel, de wedergeboren mens kan van zijn geloof vallen en zondigen
tegen de Heilige Geest, en daardoor zijn nieuwe mens verliest.
De gelovige mens is ingeplant op de olijfboom, maar kan er ook weer uitgerukt worden
en kan er niet weer opnieuw ingeplant worden.
Romeinen 11
20 Goed! Zij zijn om hun ongeloof weggebroken en gij staat door het geloof. Wees niet hoogmoedig, maar vrees!
21 Want indien God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, Hij zal ook u niet sparen.
22 Let dan op de goedertierenheid Gods en zijn gestrengheid: over de gevallenen gestrengheid, maar over u goedertierenheid Gods, indien gij bij de goedertierenheid blijft; anders zult ook gij weggekapt worden.
23 Maar ook zij zullen, wanneer zij niet bij hun ongeloof blijven, weder geënt worden; God is immers bij machte hen opnieuw te enten.
24 Want indien gij uit de wilde olijf, waartoe gij naar uw natuur behoort, weggekapt en
tegen uw natuur op de edele olijf geënt zijt, hoeveel te meer zullen dezen, naar hun natuur, op hun eigen olijf geënt worden.
[/quote]